Hanami-koji on Kioton tunnettu geishakatu, jonka varrella on edelleen perinteisiä teehuoneita. Hanamikoji taas on japanilaisen Kota Nakayaman suunnittelema korttipeli. Peli ilmestyi alunperin vuonna 2013 nimellä 21 Flowers, mutta laajempaan tietoisuuteen peli nousi taiwanilaisen EmperorS4 Gamesin vuonna 2016 julkaiseman upean laitoksen myötä.
Hanamikoji on kaksinpeli, joka tuo hieman mieleen Battle Linen. Tämä geishakamppailu on kuitenkin juonikkaampi ja hienovaraisempi.
Vain neljä eri toimintoa
Pelaajilla on edessään seitsemän geishaa, joiden suosiota tavoitellaan. Pakassa on 21 korttia, joista yksi laitetaan syrjään. Kumpikin pelaajista saa kuusi korttia. Vuorollaan pelaaja nostaa pakasta yhden kortin ja pelaa yhden neljästä toiminnosta. Kun kumpikin pelaajista on pelannut neljä toimintoaan, kierros päättyy ja katsotaan, kumpi voittaa geishojen suosion.
Toiminnot ovat yksinkertaisia, mutta oikea järjestys ja korttien valinta vaatii silti pohtimista. ”Pidä yksi”-toiminnolla laitetaan yksi kortti syrjään näyttämättä sitä. Tämä kortti lasketaan pelaajan eduksi kierroksen lopussa. ”Poista kaksi”-toiminnolla poistetaan kaksi korttia pelistä. Näitä kortteja ei näytetä, eikä lasketa kummankaan pelaajan eduksi.
”Pelaa kolme”-toiminnon seuraksi pelataan kolme korttia, joista vastapuoli valitsee yhden itselleen ja kaksi saa pitää itse. ”Kaksi paria”-toiminnolla tehdään neljästä kortista kaksi paria, joista vastapuoli valitsee yhden ja itse saa pitää toisen parin.
Geishasta riippuen kortteja on liikenteessä kahdesta viiteen. Kierroksen lopussa enemmän kortteja geishan viereen pelannut pelaaja voittaa geishan suosion itselleen. Geishoilla on pistearvo, joka riippuu geishan korttien määrästä. Pelin voittaa, jos voittaa neljä geishaa tai yksitoista pistettä.
Jos kumpikaan pelaajista ei voita suoraan, pelataan uusi kierros. Geishat, jotka voitettiin, pysyvät pelaajien puolella, jos tilanne ei muutu uudella kierroksella. Kierroksia voidaan pelata korkeintaan kolme, sen jälkeen eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa, jos ei muuten voitto selviä.
Kauneutta ja kiperiä päätöksiä
Hanamikoji on ensinnäkin todella kaunis peli. Kuvittaja Maisherly on tehnyt fantastista työtä korttien kuvituksen kanssa. Suurikokoiset geishakortit ovat ilo silmälle.
Itse peli ei ole hullumpi. Vähän on tuurista kiinni, miten käy, miten kortit osuvat kohdalle, osa on psykologista peliä. Alussa haparoidaan vajaalla informaatiolla, mutta pelin edetessä tieto lisääntyy, kun pakasta näkee enemmän ja enemmän kortteja. Yhden puuttuvan kortin ja vastapelaajan piiloon pelaamien korttien vuoksi tieto ei ole missään vaiheessa täydellistä.
Vaikka kierroksessa vuoroja on vain neljä kummallekin pelaajalle, mielenkiintoisia päätöksiä kuitenkin riittää. Toiminnot ovat aina samat, mutta niiden järjestys on ensimmäinen kiperä paikka: pelatako ensin varmat alta pois eli ykkös- ja kakkostoiminnot, vai ottaisiko uskaliaammat kortteja toiselle pelaajalle antavat toiminnot ensin? On turvallisempaa jättää ne myöhemmäksi paremman tiedon varaan, mutta siinä vaiheessa kädessä olevista korteista ei välttämättä haluaisikaan luopua…
Yksinkertainen, jännittävä ja tuuripitoinen
Hanamikoji on yksinkertainen, mutta kavala peli. Piirakanjakomekanismin psykologiset näkökulmat ovat selvästi Battle Linea vahvemmat. Kun kortteja pistää tarjolle toiselle pelaajalle, pitää miettiä, mitä toinen haluaisi. Tietää ei kuitenkaan voi, kun toisen käsikorteista ei ole varmuutta. Pieniä kahden kortin geishoja on helpompi varmistella, on hyvä mahdollisuus nähdä molemmat kortit, mutta niistä ei vain kerry juurikaan pisteitä.
Minun makuuni Hanamikoji on ehkä sittenkin liian tuuripitoinen ja kevyt. Ei se ainakaan syrjäytä Battle Linea, jota olen pelannut vuodesta 2001 alkaen ja joka saa pelikertoja edelleen. Ei Hanamikoji ihan samaan lokeroon osukaan, sen verran kevyempi ja pienempi tämä peli on.
Psykologisista kaksinpeleistä pitäville japanilaisaiheiden ystäville Hanamikojia uskaltaa kuitenkin suositella. Valitettavasti tätä kirjoittaessani pelin saatavuus on heikko, mutta lisäpainoksia on tulossa ja amerikkalainen jakelijakin (Quick Simple Fun Games) on löytynyt. Toivottavasti saatavuus paranee jossain vaiheessa.
Faktat Hanamikojista
Suunnittelija: Kota Nakayama
Julkaisija: EmperorS4 Games (2016)
Mutkikkuus: Säännöt ovat hyvin yksinkertaiset. Vain neljä eri toimintoa ja yksinkertainen pisteenlasku. Pelin opettaa minuutissa.
Onnen vaikutus: Ei tätä kyllä aina voi voittaa, vaikka miten taitavasti pelaisi. Peli kuitenkin tuntuu olevan täynnä riipivääkin päätöksentekoa, eikä tässä mittakaavassa haittaa, että osa siitä on näennäistä.
Vuorovaikutus: Kaikki mitä saat on toiselta pois. Kortteja täytyy kuitenkin jakaa toiselle pelaajalle, joten tunnelma on japanilaisen kohtelias.
Teema: Geishateema toimii, kuvitus on erittäin kaunista. Käytännössähän peli on täysin abstrakti, mutta tällaisessa kymmenen minuutin fillerissä se ei haittaa.
Uudelleenpelattavuus: Pelin suurin heikkous. Minimalismi tarkoittaa, että vaihtelua ei ole suuresti.
Kieliriippuvuus: Korteissa ei ole lainkaan tekstiä.
Pelaajamäärä: 2
Pituus: 10–15 minuuttia