Great Wall of China muistuttaa Samuraita. Jokaisella pelaajalla on oma pakka kortteja, joita käytetään Kiinan muurin rakentamiseen. Näppärin rakentaja kerää voittopisteet. Siinä missä Samurai on hillitty ja epäsuora, Great Wall of China on suoraviivainen ja brutaali peli.
Pelin läheisin sukulainen on kuitenkin Reiner Knizian merirosvoaiheinen korttipeli, joka on julkaistu nimillä Loot ja Korsar.
Pelin idea
Pelissä on kerralla auki pelaajamäärästä riippuen kahdesta neljään kilpailua muurinrakentamisesta. Vuoronsa alussa pelaajat katsovat, onko heillä enemmistöä jossain muurissa. Jos on, he voivat ottaa toisen muurin voittopistemerkeistä.
Voitokas pelaaja voi jatkaa kilvoittelua samasta muurista, mutta kerätyn voittopistemerkin arvo vähennetään hänen korttiensa arvosta. Arvokkaan merkin ottaminen tuo pisteitä, mutta estää käytännössä mahdollisuuden saada muurin toista merkkiä. Kun molemmat merkit on kerätty, muurinpätkä on valmis ja tilalle tulee uusi.
Kun pelaaja on kerännyt pisteet, hän saa kaksi toimintoa. Mahdollisuuksia ovat korttien nostaminen ja pelaaminen. Kilpailuihin saa pelata niin monta korttia kuin haluaa, jolloin vaarana on juuttua toisen pelaajan kanssa loputtomaan kilpailuun, josta seuraa varma tappio.
Upottavat taistelut
Taloustieteissä tunnetaan periaate ”sunk cost fallacy”, joka pätee tässäkin. Koska kisaan on jo panostanut paljon, tuntuu tuhlaukselta luovuttaa, vaikka luovutus olisikin ehkä järkevin ratkaisu.
Great Wall of China on monin tavoin tyypillinen Reiner Knizia -peli: se tarjoaa haastavia valintoja, toisten pelaajien aikeiden arviointia ja suorastaan tuskallista jännitystä. Pelaaja joutuu tekemään tiukkoja vaihtokauppoja, kun valinnan tekeminen tarkoittaa aina jostain muusta luopumista. Peli on kaiken muun hyvän lisäksi tiivis ja nopea — ainakin silloin, jos sitä pelaa riittävän ripeästi.
Toisinaan peli kuitenkin venyy lähes tunnin mittaiseksi, joka tuntuu olevan vähän liikaa. Jotkut pitävätkin tiivimpää Korsaria parempana kahdesta samansukuisesta pelistä.
Lue Great Wall of Chinan säännöt.
Suunnittelija: Reiner Knizia
Julkaisija: Kosmos, Fantasy Flight Games
Ilmestymisvuosi: 2006
Pelaajamäärä: 2-5
Pituus: 30-45 min