Grave Business on hauska ja kohtalaisen kevyt työläisten asettelu -peli, jossa pelaajat kasaavat keräämistään ruumiinosista zombieita pyrkien näin kasvattamaan armeijaansa keräämään lisää ruumiinosia ja aarteita.
Pelin idea
Pelaajat asettavat zombieitaan pelin eri toimintopaikkoihin. Yhteen paikkaan mahtuu vain yksi zombie. Keskeisessä osassa on hautausmaata esittävä pieni pelilauta, jonne asetetut zombiet luovat laudan ruutuihin kaivuupotentiaalia. Kierroksen päättyessä kussakin ruudussa oleva tavara, joka voi olla ruumiinosa, aarre tai erityinen työkalu, menee sille pelaajalle, jonka zombiet tuottivat kyseiseen ruutuun eniten kaivuupotentiaalia.
Muita paikkoja joihin zombiensa voi pelata ovat toisten pelaajien laboratoriot ja aarrekammiot, joista voi varastella aarteita ja ruumiinosia, sekä mausoleumi, jonne menemällä voi haastaa vastustajan zombien kaksintaisteluun. Lisäksi pelissä on aloituspelaajalaatta, jonka päälle menemällä saa valita seuraavan kierroksen aloittajan, ja samalla saa muita pieniä etuja. Perus europelimeininkiä siis.
Zombiet pelataan peliin ylösalaisin niin, että zombien vahvuus ei paljastu muille pelaajille. Pelissä on kuitenkin muutamia keinoja selvittää muiden pelaamien zombien vahvuuksia.
Pelin lopussa eniten tavaraa kerännyt pelaaja voittaa. Pelissä on myös hauska toinen voittoehto, jonka toteutuessa pisteitä ei tarvitse laskea ollenkaan.
Hyödyntämätöntä potentiaalia
Zombieiden asettelu eri toimintopaikkoihin ja ruumiinosien keräily on ihan mielenkiintoista puuhaa, ja pelaaminen on sujuvaa. Valitettavasti zombieiden rakentelu on hieman tympeämpää kuin mitä se tällä määrällä pelikomponentteja voisi olla. Sillä, mistä osista zombiensa kasaa, on pelin kannalta melko pieni ja ennalta arvaamaton vaikutus. Pelaaja saa sitä isomman zombien, mitä suurempi summa hänen ruumiinosalaatoissa olevista pisteistä kertyy, ja pienistä osista koottu zombie on taistelussa hieman kestävämpi. Osassa laatoista on taisteluefekti, jolla voi olla vaikutusta taistelujen lopputulokseen. Tylsää on kuitenkin se, että käytännössä pelaajien kannattaa haalia samanlaisia ruumiinosalaattoja riippumatta pelitilanteesta ja siitä, minkälaista zombieta he tarvitsisivat.
Taistelun yksi hyöty on siinä, että myös taisteluun haastettu zombie siirtyy yleensä mausoleumiin, vapauttaen siten paikan jossa seisoi. Hyökännyt pelaaja pääsee silti harvoin laittamaan omaa zombietaan kyseiseen paikkaan. Taistelussa zombiet keräävät myös pysyvää vauriota ja lopulta tuhoutuvat. Pelaajille jää hieman epämiellyttävältä tuntuva mahdollisuus kiusata voitolla olevaa pelaajaa hyökkäämällä porukalla hänen zombieidensa kimppuun.
Pelaajia kuormitetaan pelin alkuasetelman järjestelyssä turhanpäiväiseltä tuntuvalla ruumiinosalaattojen etsimisellä, kun heidän pitää koota ennalta määrätyt aloitus-zombiensa oman värisistä laatoista. Nämä laatat voivat tulla pelissä esiin vain, jos aloituszombiet sattuvat taistelemaan. Valmisteluun käytettävän ajan lisäksi tämä ominaisuus lähes tuplaa peliin kuuluvien komponenttien määrän.
Pelin säännöt on kirjoitettu hieman sekavasti ja laveasti, ja joitakin asioita saa etsiä sääntöläpyskän eri puolilta turhan pitkään. Peliä saattaa päätyä pelaamaan väärillä säännöillä, jos jokin yksittäinen sana jää huomaamatta sääntöteksteistä.
Ihan freesi europeli
Koska zombieiden kasaamiseen tarvitaan ruumiinosia, joiden keräämiseen taas tarvitaan zombieita, on vaarana että pelin alussa paljon ruumiinosia kerännyt pelaaja kasvattaa etumatkaansa koko loppupelin ajan. Tämä efekti ei ole ihan ylitsepääsemätön, koska peli etenee nopeasti ja varmasti kohti loppua, jossa jännitetään ratkeaako peli pistevoittoon vai saako joku pelaajista kerättyä kaikki kolme ”muinaisen mestarin” ruumiinosaa. Vaikka tämä yllätysvoiton mahdollisuus tekee pelin lopputuloksesta satunnaisemman, itse pelikokemukselle se tekee hyvää, koska kukaan pelaajista ei putoa pelistä täysin pois, ja voitolla olevien on käytettävä zombieitaan myös muuhun kuin aarteiden keräämiseen.
Mainitut puutteet eivät tee Grave Businessista kuitenkaan huonoa peliä. Zombieiden asettelu hautausmaan eri ruutuihin on itsessään niin vahva mekaniikka, että pelin pieniä outouksia sietää sen turvin. Minion Gamesilla on selvästi näkemystä siitä, miten tehdään hauska peli, joka vaivaa aivosoluja ilman turhaa hampaiden kiristelyä. Pelissä on aloittelevaa tai keskivertoa kasuaalipelaajaa miellyttävässä suhteessa etenemisen tunnetta tuottavaa keräilyä, pientä bluffaamista ja päättelyä. Myös vastapelaajien luonteiden tuntemuksesta voi olla hyötyä varastelun ja taistelun seuraamusten arvioimisessa.
Teema on hauska, kuvitus hienoa (hyvällä tavalla jopa hieman etovaa) ja pelaajahahmoilla on omaperäistä luonnetta. Joistakin erikoisista suunnitteluratkaisuista huolimatta Grave Business on solidi seurapeli vaikkapa sinne pukin konttiin.
Faktat Grave Businessista
Suunnittelija: Andy Van Zandt
Julkaisija: Minion Games (2011)
Mutkikkuus: Pohjimmiltaan melko yksinkertainen, mutta sääntöjen selittämiseen menee hieman pidempään kuin toivoisi.
Onnen vaikutus: Keskisuuri.
Vuorovaikutus: Suurehko
Teema: Hauska necromancer / zombien rakentelu.
Uudelleenpelattavuus: Kohtalainen. Pelikerrat muistuttavat toisiaan, mutta pelin mekaniikka on erittäin toimiva.
Kieliriippuvuus: Säännöt ovat englanniksi, mutta riittää että yksi pelaajista ymmärtää kieltä.
Pelaajamäärä: 2–4.
Pituus: 30–55 min.