Goa tuonee nykyään useimmille mieleen rannat, hipit ja teknomusiikin. 1500-luvulla Goa oli kuitenkin maailman kaupankäynnin keskuksia. Pelaajat kilpailevat maustekaupassa, yrittäen optimoida suoritustaan. Goa kuuluukin vahvasti samaan optimointipelien kategoriaan kuin Puerto Rico ja Caylus.
Hans im Glückin nimi laatikon kyljessä tietää totuttuun tapaan siistiä ulkoista toteutusta. Kuten Puerto Ricossa, Goassakin pelaajat puuhastelevat omien pienten pelilautojensa parissa. Hauskana yksityiskohtana mausteita kuvaavat nappulat ovat tyyliteltyjen maustepussien muotoisia.
Pelin idea
Princes of Florencen tapaan Goan kierrokset jakautuvat huutokauppaan ja toimintavaiheeseen. Huutokaupassa pelaajat valitsevat vuorotellen mitä myydään ja keräävät voitot aloittamistaan huutokaupoista. Toimintavaiheessa pelaajat kehittävät viittä osa-aluetta toiminnassaan: laivoja, mausteviljelmiä, verotuloja, löytöretkiä ja siirtokuntia.
Eri osa-alueiden tasainen kehittäminen edistää menestystä, mutta keskittyminenkin kannattaa, sillä osa-alueiden tuottamat voittopisteet kasvavat jyrkästi mitä enemmän kutakin osa-aluetta kehittää. Eri alueiden kehittäminen antaa erilaisia mahdollisuuksia; pelissä on monta tietä voittoon ja paljon haastavia valintoja ja ratkaisuja tehtäväksi.
Puerto Ricon kaltaisista optimointipeleistä pitävät nauttivat Goasta varmasti. Suoraa pelaajien välistä vuorovaikutusta kaipaaville pelikokemus on hivenen yksinäinen, sillä huutokaupasta huolimatta peli on pitkälti omatoimista puuhastelua oman tuotannon parissa.
Suunnittelija: Rüdiger Dorn
Julkaisija: Hans im Glück, Rio Grande Games
Ilmestymisvuosi: 2004
Pelaajamäärä: 2-4
Pituus: 90-120 min