Millaisia ovat skotit? Pihejä lampaiden ja viskin ystäviä, jotka viihtyvät linnoissaan ja jylhien järviensä luona, luonnollisesti. Matthias Cramerin Glen More pistää pelaajat 1600-luvun skottiklaanin johtajaksi keräämään maa-alueita ja arvovaltaa klaanilleen.
Arvostusta nauttiva peli on julkaistu Alean keskikokoisten boksien sarjassa ja pakkaa pienehköön laatikkoonsa varsin napakan annoksen pelattavaa.
Aikarondelia
Pelin ytimessä on aikarondeli, joka tuo mieleen Neulandin ja Thebesin aikaradan. Glen More naittaa tosin aikamekanismiin vielä muutakin. Pelaajien nappulat kiertävät neljäntoista ruudun pituista rataa, joka on täytetty laatoilla. Yksi tyhjä kohta osoittaa jonon alkua.
Vuorossa on aina viimeisenä jonossa oleva pelaaja, joka loikkaa meeplellään radalla eteenpäin ja ottaa laatan siitä ruudusta, johon laskeutuu. Laatta maksetaan ja pelataan omaan pöytään, jossa se aktivoi aikaisemmin pelattuja laattoja. Sen jälkeen jonon perästä siivotaan laatat, joista kaikki pelaajat ovat menneet jo ohi, jonoa täydennetään ja vuorossa on pelaaja, joka on nyt jonossa viimeisenä.
Vuorojärjestys ei siis kierrä pöydän ympäri, vaan poukkoilee sinne tänne sen mukaan, miten pelaajat laattoja valitsevat. Jos haluaa kerätä paljon laattoja, voi noukkia nenänsä edestä mitä saa, mutta jos valitsee jonkun kauempana edessä olevan laatan, seuraavaa vuoroaan saa odotella tovin.
Aktivointia
Uudet laatat pelataan omalle pelialueelle. Aloituskylästä lähtee tie vaakasuoraan ja joki pystysuoraan. Osassa laatoista on jokea tai tietä, mikä rajoittaa niiden pelaamista. Lisäksi uusi laatta on pelattava sellaisen laatan viereen, jossa on klaanipäällikkö. Päälliköitä voi saada lisää ja niitä voi siirrellä, eli pelaaja pystyy vaikuttamaan siihen, minne uusia laattoja saa pelata.
Kun uusi laatta pelataan, se aktivoi itsensä ja kaikki viereiset laatat. Aikaisempia laattoja on siis mahdollista aktivoida monta kertaa, jos vain saa pelattua viereen uusia laattoja. Tuotantoketjujen muodostaminen edellyttää siis tarkkaa suunnittelua, jotta saa laatat sellaisiin paikkoihin, että ne voi aktivoida monta kertaa, jolloin niistä voi hyötyä monta kertaa.
Viskiä, päälliköitä ja taikajärviä
Pisteiden kerryttämiseksi edellytetään paljon kaikenlaista puuhastelua. Pelissä on kolme kierrosta, joiden lopuksi on aina pisteytys. Silloin tarkistellaan tuotettujen viskitynnyrien määrää, parlamenttiin lähetettyjen päälliköiden määrää ja kerättyjen erikoislaattojen määrää. Näissä jokainen vertaa keräämäänsä määrää huonoimpaan pelaajaan ja saa pisteitä erotuksen mukaan.
Pisteitä kertyy myös pelin aikana tietyistä laatoista: esimerkiksi teurastamo muuttaa karjaa ja lampaita pisteiksi. Lisäksi pelin lopussa osa laatoista tuottaa pisteitä tietyistä laatoista (esimerkiksi kaikista vihreistä).
Lopussa tarkistellaan myös pelaajien alueiden kokoa. Kaikki, jotka ovat keränneet enemmän laattoja kuin vähiten kerännyt pelaaja, joutuvat maksamaan sakkoa. Peli antaa mahdollisuuden kerätä runsaasti laattoja ja niistä saa paljon iloa, mutta jos joku vetää oikein niukkaa ja tiukkaa linjaa, lisälaatoista saatu hyöty sulaa lopussa sakkopisteisiin.
Pihisti tehty peli
Glen More on pieni ja näppärä, mutta osa komponenteista on vähän liiankin pihisti tehtyjä. Laatat ja läpyskät ovat pikkuisen liian pieniä ja hieman liian ohuita. Vähän tukevammat komponentit tekisivät pelaamisesta miellyttävämpää. Kuvituskin on hivenen synkkää. Pelistä on kuuleman mukaan tulossa uusi, päivitetty versio, mutta sen ilmestyminen on vielä epävarmaa ja aikaisintaan se ilmestyy 2017, joten ei kannata odotella.
Glen More on nykyiselläänkin nimittäin varsin mainio ja viihdyttävä peli. Pelissä on alkuun paljon sulattelemista, jotta ymmärtää kaikki pisteytykset ja muut säädöt, mutta pelin tai parin jälkeen sen sisäistää kyllä ja sitten Glen Moressa riittää pähkäiltävää. Peli on parhaimmillaan vähän pienemmillä pelaajamäärillä ja on omiaan herättämään joissain pelaajissa valitusta sieluttomasta kuutioidenpyörittelystä, eli ihan joka makuun tämä ei kyllä uppoa.
Jos peliä haluaa kokeilla ennen ostamista, se löytyy netistä ainakin Yucatan pelivalikoimista.
Faktat Glen Moresta
Suunnittelija: Matthias Cramer
Julkaisija: Alea, Rio Grande Games (2010)
Mutkikkuus: Pelissä on jonkun verran kiemuroita, eli huolellinen opettelu palkitaan, mutta kun pelin opettelee kunnolla, se on aika helppo opettaa ja pelata.
Onnen vaikutus: Jonkin verran on tuuria siinä, miten laattoja tulee tarjolle ja kuka ne ehtii ensimmäisenä nappaamaan. Paljon ei mieltä lämmitä, jos on päättänyt pelata tietyllä strategialla, mutta sopivat laatat eivät osu kohdalle.
Vuorovaikutus: Peli on jatkuvaa vertailua toisiin pelaajiin. Laattoja voi napsia toisen nenän edestä ja toisten tekemisiä on syytä seurata. Suoraa kiusantekoa on melko vähän.
Teema: Skottiteema toimii, peli edellyttää skottilaista niukkuuden ja pihiyden arvostusta. Kovin syvällinen teema ei kuitenkaan ole.
Uudelleenpelattavuus: Pelissä on sen verran vaihtelua pelikertojen välillä, että tätä jaksaa kyllä pelata kerran jos toisenkin.
Kieliriippuvuus: Pelissä on vähänlaisesti tekstiä, lähinnä laattojen nimissä, joilla ei ole pelillistä merkitystä.
Pelaajamäärä: 2–5, parhaimmillaan 3–4 pelaajalla.
Pituus: 45–70 minuuttia.