Kanadalainen Filosofia julkaisi ensin Chinatownin uusintaversion ja sen jälkeen toisen Alean sarjan klassisista kaupankäyntipeleistä. Competo julkaisi pelaajien iloksi molemmat suomeksi.
Traders of Genoa (tai Die Händler von Genua, kuten se alunperin tunnetaan) sai uusintajulkaisussa kansainvälisemmän nimen Genoa. Samalla pelin ulkoasu pistettiin uusiksi, muuten pelin sisältöön ei kajottu. Kaupankäyntipelien klassikko on siis entisellään.
Kaikki on kaupan
Genoan idea on yksinkertainen: pelaajat yrittävät rikastua tekemällä kauppaa. Kaikki on kaupan, joten mahdollisuuksia riittää. Pelaajat kiertävät pitkin Genoaa ostaen ja myyden. Jo liikkuminen on kaupankäyntimahdollisuus: pelaajien aloitusruutu heitetään nopalla, sen jälkeen kierroksen aktiivinen pelaaja valitsee, mihin kauppatorni liikkuu. Torni koostuu kiekoista, joita jätetään tornin reitille ja ruuduissa, joissa torni käy, voi tehdä toimintoja. Luonnollisesti aktiivisen pelaajan valintoihin voi vaikuttaa rahalla.
Kun torni pysähtyy johonkin rakennukseen, joku pelaajista saa käyttää rakennuksen toimintoa. Jos kukaan ei maksanut siirrosta rakennukseen, aktiivinen pelaaja voi myydä rakennuksen käyttöoikeuden eniten tarjoavalle. Ainoa rajoitus on, että jokainen pelaaja saa tehdä korkeintaan yhden toiminnon kierroksen aikana.
Rakennukset tuottavat pelaajille esineitä: tuotteita, erikoislaattoja ja omistusmerkkejä. Kiltahallista ja kaupungintalolta saa tilauksia, jotka ovat tehtäviä viedä tietyt tuotteen tiettyyn rakennuksiin. Tilauksista maksetaan korvausta. Postitoimistosta saa viestejä, jotka edellyttävät, että kauppatorni vierailee kahdessa mainitussa rakennuksessa kierroksen aikana.
Omistusmerkit liittyvät aatelisten huviloista saataviin sopimuksiin. Katedraalista voi hakea omistusmerkkejä, joita voi pelata kierroksen lopussa rakennuksiin, joissa torni vieraili kierroksen aikana. Sopimus mainitsee jonkun rakennuksen ja rahaa ropisee, jos pelaajalla on omistusmerkki tässä rakennuksessa ja sen naapureissa. Erikoislaatat antavat pelaajalle oikeuksia rikkoa sääntöjä pelin aikana.
Pelin juju on siis siinä, että tilauksia ja muita tehtäviä täytyy saada tehtyä, samalla kun muut pelaajat yrittävät kiskoa tornia sellaisiin suuntiin, jotka edistävät heidän tehtäviensä suorittamista. Rahaa kertyy tehtävien suorittamisesta, mutta myös toisten pelaajien kanssa käytävästä kaupasta.
Oiva peli kauppiaille
Genoa on syystäkin pidetty peli. Kaikesta voi käydä kauppaa, joten pelin voittaa taidokkain kauppias. Pelissä ei ole joutokäyntiä, sillä kaikki pelaajat ovat koko ajan mukana pelissä. Kuten kaupankäynti- ja neuvottelupeliltä voi odottaa, peli on sitä parempi, mitä enemmän pelaajia on mukana. Pelissä on erikseen säännöt kaksinpelillekin, mutta BoardGameGeekissä pelaajien tuomio on selvä: peli on parhaimmillaan täydellä viidellä pelaajalla, hyvä neljällä ja suosio hiipuu tasaisesti pelaajamäärän vähentyessä.
Laatikon kyljessä pelin pituudeksi mainitaan 90 minuuttia ja vaikka tämä voikin pitää paikkaansa, pelin kesto riippuu paljon pelaajista. Kaksi tai kolmekin tuntia ei ole mitenkään tavatonta, jos pelaajat innostuvat neuvottelemaan huolella. Neuvotteluista ja kaupankäynnistä nauttiville peli ei kuitenkaan ole liian pitkä, vaan peli etenee.
Toisaalta Genoa on hyvin raskaan sarjan kaupankäyntipeli ja sikäli hieman yllättäväkin valinta Competolta. Genoa ei ole peli, jota voi pelata koska tahansa kenen tahansa kanssa, vaan Genoasta nauttiminen vaatii hyvin tietynlaisen peliporukan ja tiettyä keskittymistä ja innokkuutta. Ensimmäinen peli menee aivan varmasti harjoitteluksi ja eri tuotteiden arvojen hakemiseksi ja tosissaan pelataan vasta, kun kaikilla on vähän kokemusta.
Tämä näkyy BoardGameGeek-arvioissa hyvin: Genoalla on runsaasti hyvin innokkaita kympin arvioita ja paljon sitten vähän nihkeämpiä arvosanoja pelaajilta, joita kaupankäyntipelit ja avoin neuvottelu ja tinkaaminen eivät niin miellytä. Genoaa on aivan turha hankkia satunnaiseen käyttöön – sellaiseen tarkoitukseen sopivaa kaupankäyntipeliä etsivän kannattaa tutustua Bohnanzaan tai Catanin uudisasukkaisiin – mutta jos peliporukka hakee vakavaa, raskasta kaupankäyntipeliä ja on valmis panostamaan peliin kunnolla, tätä parempaa tuskin löytyy.
Faktat Genoasta
Suunnittelija: Rüdiger Dorn
Julkaisija: Competo (2009), Filosofia (2008), Alea (2001)
Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat itsessään melko helpot, mutta pelin mahdollisuuksien tajuaminen vaatii vähintään yhden harjoituspelin.
Onnen vaikutus: Sattumalla on sijansa, mutta taidokkain ja armottomin kauppias voittaa silti.
Vuorovaikutus: Genoa on silkkaa vuorovaikutusta. Kun kaikki on kaupan, kaikesta voidaan keskustella ja vuorovaikutusta riittää.
Teema: Renessanssin Italia ei ole ainutlaatuisin teema, mutta sopii hyvin pelille. Kaupankäyntiteema toteutuu pelissä vahvasti.
Uudelleenpelattavuus: Erilaisia lähestymistapoja on paljon ja peli rakentuu hyvin paljon pelaajien vuorovaikutuksen varaan. Peli kestää varmasti pelaamista.
Kieliriippuvuus: Ainakin uuden laitoksen komponenteissa on hyvin vähän tekstiä, peli on olennaisesti kieliriippumaton.
Pelaajamäärä: 2–5, parhaimmillaan neljällä tai viidellä.
Pituus: laatikon mukaan 90 minuuttia, pelaajista riippuen jopa kolme tuntia.
Yksi vastaus aiheeseen “Genoa”
En tiedä, onko asia muuttunut pelin uudessa painoksessa, mutta ainakin vanhassa painoksessa sopimuksessa (privilegio) mainitun rakennuksen omistajuutta ei merkitty mitenkään. Ne olivat pelin loppuun asti piilossa kerättäviä settejä.