Kategoriat
Peliarvostelut

Gargon

Gargon on tikkipelin tapainen korttipeli, jossa pelaajat yrittävät kerätä voimallisia amuletteja maagien kilpailuissa. Kuten tällaisissa peleissä yleensä, teemalla ei ole muuta merkitystä kuin toimia tekosyynä kuvittaa kortit fantasiataiteella. Korttien kuvitus onkin kelvollista.

Gargonin ehdottomasti kummallisin ja vallankumouksellisin piirre on se, että kortit paljastat maansa selkämyksessään. Tällä on luonnollisesti suuri vaikutus pelin luonteeseen. Valitettavasti vähänkin huonommassa valossa punaisia ja violetteja kortteja ei pysty erottamaan toisistaan. Jonkun symbolin sijoittaminen korttien takapuolelle olisi ollut fiksu idea.

Pelin idea

Gargonin kansiGargon on tavallaan tikkipeli, jossa pelataan useampaa tikkiä kerrallaan. Tikkiin ajava pelaaja pelaa yhdestä kolmeen korttia, jotka voivat olla joko samaa tai eri maata. Olennaista on se, montaako eri maata pelatuissa korteissa on.

Muiden pelaajien on vuorollaan pelattava samanlainen sekoitus. Maiden ei tarvitse olla samat, mutta kortteja on oltava yhtä monta ja sekoituksen on oltava sama. Viimeinen pelaaja ei lisäksi saa pelata sellaista maata, jota ei ole vielä pelattu.

Pakko ei ole pelata, vaan pelaamisen sijasta voi myös passata ja nostaa kortin. Gargonissa on yhden nostopakan sijasta kaksi nostoviuhkaa, joista poimitaan päällimmäinen kortti. Koska korttien maa näkyy niiden selästä, tarjontaa on helppo tarkastella.

Kun kaikki ovat pelanneet tai passanneet, alkaa taistelu. Aloittajasta alkaen valitaan yksi väri kerrallaan. Kukin pelaaja, joka on pelannut sen värisen kortin, näyttää korkeimman korttinsa. Suurin kortti voittaa ja tämä pelaaja siirtää korttinsa voitettujen pinoon. Häviäjät heittävät omat korttinsa pois.

Taistelut jatkuvat ja värinvalintavuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle, kun aloittajalta loppuvat kortit. Jos joku pelaajista on niin onnekkaassa asemassa, että on ainoa tiettyä maata pelannut pelaaja, hän saa pitää tämän korttinsa.

Amulettien laskentaa

Kun toinen nostopakoista loppuu, peli päättyy. Pelaajat laskevat keräämiensä amulettien määrän kussakin maassa. Eniten amulettejä kustakin maasta saanut pelaaja tienaa kymmenen pistettä. Kukin amuletti on itsessään yhden pisteen arvoinen. Nollat tuplaavat pelaajan amulettipisteet siitä maasta.

Arvokkaita nollia on vaikea kerätä — ne häviävät taistelun varmasti, mikäli joutuvat toista korttia vastaan. Muutenkin amuletit ovat kasautuneet, kuten arvata saattaa, pieniin kortteihin. Vaatii melkoista taktikointia voittaa pikkukorteilla. Valpasta pelisilmää tarvitaan myös siihen, että estetään vastapuolta voittamasta nollilla ja pikkukorteilla, ketään ei saa päästää pelaamaan jotain maata yksin.

Gargon tarjoaa varsin omaperäisiä haasteita korttipeleistä kiinnostuneille.

Gargonin kortteja. Kuva: John Carlton
Gargonin kortteja. Kuva: John Carlton

Suunnittelija:
Julkaisija: Amigo, Rio Grande
Ilmestymisvuosi: 2001
Pelaajamäärä: 3-5
Pituus: 45 min

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *