Joku kavala rikos on tapahtunut – vaikkapa Burgle Bros.:n pankkikeikka – ja nyt rikollinen on pakosalla. Sheriffi jahtaa rikollista piilopaikasta toiseen. Taskussa polttelevat lentoliput jonnekin kauas pois – ehtiikö rikollinen paeta vai jääkö hän poliisin haaviin?
Fugitive on kaksinpeli, jossa pelaajat pääsevät takaa-ajoon. Ryan Goldsberryn tyylikäs kuvitus tuo peliin toimintaa ja tunnelmaa, muuten tämä Tim Fowersin suunnittelema takaa-ajo on varsin abstraktia numerorallia.
Salkullinen numerokortteja
Pelin alussa pakenijalla on kortit 1, 2, 3 ja 42. Nolla on pelattuna pöytään ja tavoitteena on saada pelattua kortti 42. Kortteja saa pelata korkeintaan kolmen hyppäyksin: aloitusnollan jälkeen saa siis pelata korkeintaan kolmosen. Korteissa on lisäksi yhden tai kahden jalan kuva: pelaamalla jalkoja kortin seuraksi voi venyttää kahden kortin väliä korkeintaan kuuteen korttiin.
Sheriffi näkee vain pelattujen korttien lukumäärän ja sen, onko lisäkortteja pelattu – mitä on pelattu, kuinka monta jalkaa lisäkorteissa on ja ovatko ne bluffia, jäävät mysteeriksi. Sheriffi siis tietää, että kahden peräkkäisen kortin väli on korkeintaan kolme; jos mukana on yksi lisäkortti, väli on korkeintaan viisi ja kahdella tai useammalla lisäkortilla väli voi olla kuusi.
Vuoronsa aikana rikollinen nostaa yhden kortin ja pelaa mahdollisesti yhden piilopaikan. Nostopakka on jaettu kolmeen osaan: 4–14, 15–28, 29–41. Näin nostoja voi kohdentaa nykyisiin tarpeisiin tai tulevaisuuden varaan ja sheriffikin saa hieman osviittaa siitä, missä mennään.
Sheriffin vuorokin alkaa kortinnostolla: tämä on informaatiota siitä, missä rosvo ei ainakaan ole. Sen jälkeen sheriffi yrittää arvata rikollisen piilopaikkoja. Arvata voi joko yhtä tai useampaa piiloa. Jos arvaa oikein, rikollisen on käännettävä kortit auki. Monen piilon arvaamisen jujuna on se, että jokaisen arvatun numeron pitää mennä oikein. Jos yksikin meni väärin, kortteja ei tarvitse paljastaa.
Peli päättyy, kun rikollinen saa pelattua kortin 42. Jos korkein paljastettu kortti on numeroltaan vähintään 30, rikollinen voittaa suoraan. Jos korkein paljastettu piilopaikka on korkeintaan 29, sheriffi saa vielä viimeisen tilaisuuden: sheriffi saa nyt arvuutella piilopaikkoja yksi kerrallaan ja jos jokainen piilopaikka aukeaa, sheriffi voittaa. Sheriffi voittaa myös silloin, jos rikollisen kaikki piilopaikat paljastetaan pelin aikana.
Kevyt asymmetrinen filleri
Fugitive ei ole ollenkaan hullumpi filleripeli kahdelle pelaajalle – vaikka saa tähän enemmänkin aikaa käytettyä, jos kerralla pelaa molemmin päin ja revanssit päälle. Erät voivat olla hyvinkin lyhyitä, mutta toisinaan peli ratkeaa vasta aivan viime metreillä. Säännöt ovat yksinkertaiset, asymmetrisyys piristää peliä, eikä yksi erä kestä kovin kauaa. Molemmilla osapuolilla on mielenkiintoista tekemistä. Tuuria on sopivasti: joskus peli päättyy tilanteeseen, jossa täytyy arvata oikein, joskus alussa onnekas arvaus ratkaisee voiton nopeasti.
Toteutus on siivo. Ryan Goldsberryn kuvitus on ensiluokkaista. Kickstarter-kampanjan myötä komponentit saatiin varsin pätevälle tasolle: kortit ovat laadukkaita, laatikko on hieno magneetilla sulkeutuva salkku ja sheriffille on näppärä pyyhittävä muistilappu, johon voi tussilla merkata pelin aikana nähdyt kortit, jolloin kortteja ei tarvitse pidellä kädessä ollenkaan.
Vaihtelua saa satunnaistapahtumista, joita voi lisätä peliin. Satunnaistapahtumat auttavat toista pelaajista, eli niillä on periaatteessa mahdollista tasapainottaa peliä. En ole itse vielä perehtynyt tapahtumiin sen tarkemmin, koska en ole kokenut pelin niitä kaipaavan, mutta jos peliä pelaa paljon, tapahtumat ovat varmasti tervetullutta vaihtelua.
Kuten Fowers Gamesin pelejä ylipäätään, Fugitiveakaan ei juuri Suomen kaupoista löydy. Aina voi kysellä, mutta jos ei onnista, Fowers Gamesin oma puoti toimittaa kyllä Suomeen.
Faktat Fugitivesta
Suunnittelija: Tim Fowers
Julkaisija: Fowers Games (2017)
Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset. Tärkeimmät muistettavat asiat löytyvät apulapuilta. Peli on helppo oppia ja opettaa.
Onnen vaikutus: Taidolla on merkitystä, mutta tuurikin voi ratkaista pelin: peli voi aivan hyvin päättyä 50-50-arvaukseen, jossa oikeaa vastausta ei voi tietää. Peli on kuitenkin sopivan lyhyt, jotta tuurin osuus ei haittaa.
Vuorovaikutus: Tiukkaa takaa-ajoa, puhtaana kaksinpelinä vuorovaikutus on kohdallaan, olematta ilkeää.
Teema: Peli on täysin abstrakti numeroralli, mutta näyttävä kuvitus luo peliin riittävästi tunnelmaa.
Uudelleenpelattavuus: Tapahtumakortteja voi käyttää eri tavoin, jos peliin kaipaa vaihtelua. Fillerinä tämä toimii hintansa arvoisesti, vaikka ei loputtomiin jaksaisikaan viihdyttää.
Kieliriippuvuus: Pelin komponentit ovat tapahtumakortteja lukuunottamatta kielivapaita. Tapahtumakortitkin ratkaistaan välittömästi nostettaessa, joten riittää, että toinen pelaajista ymmärtää tekstit.
Pelaajamäärä: 2.
Pituus: 10–15 minuuttia, yksittäinen erä voi olla nopeampikin.