Kategoriat
Peliarvostelut
Suosikki – yli 5 vuotta suosiossaSUOSIKKI

Fresko

Taideaiheiset pelit ovat olleet viime vuosina suosittuja helposti lähestyttävän ja monelle läheisen aihepiirin vuoksi. Taidetta käsittelevästä pelistä on myös suhteellisen helppo tehdä graafisesti upean näköinen sillä kuvituksessa voi käyttää hyväkseen vuosisataista taidehistoriaa ja sen mestariteoksia.

Näistä aineksista on myös rakennettu Wolfgang Panningin, Marco Ruskowskin ja Marcel Süßelbeckin yhdessä suunnittelema ja Queen Gamesin alunperin julkaisema Fresko, joka tarjoaa upeassa paketissa helposti lähestyttävän perhepelin.

Pelin idea

Freskon kansikuvaFreskossa pelaajat asettuvat freskon maalaajan saappaisiin ja yrittävät apulaisineen valmistaa mahdollisimman monta osaa maalattavana olevasta freskosta. Peli jakaantuu kahteen vaiheeseen, joista ensimmäisessä pelaajat valitsevat järjestyksessä kellonajan, jolloin he aloittavat työskentelyn. Viimeisenä pistetilanteessa oleva pelaaja pääsee ensimmäisenä valitsemaan heräämisajan ja heräämisaika vaikuttaa yhtäältä myöhemmin hankittavien maalien hintaan ja työläisten motivaatioon ja toisaalta siihen, missä järjestyksessä kierroksella toimintoja tehdään. Ensimmäisenä herännyt pelaaja pääsee luonnollisesti toimimaan ensin, mutta hänelle maalit maksavat enemmän kuin muille pelaajille ja työläisten motivaatiokin putoaa, kun töihin pitää lähteä aikaisin.

Kun pelaajat ovat valinneet heräämisaikansa, he asettavat viisi työläistään erilaisia toimintoja suorittamaan kullakin pelaajalla olevalle toimintolaudalle. Tämä tehdään samanaikaisesti suojan takana, jotta muut pelaajat eivät näe millaisia toimintoja kukin pelaaja aikoo vuorollaan tehdä. Kun kaikki ovat saaneet työläiset järjestykseen, paljastetaan pelaajien toimintolaudat ja pelaajat aloittavat toimintojen läpikäynnin toiminto kerrallaan aikaisimmin heränneestä pelaajasta alkaen.

Oppipojat töihin

Toiminnoillaan pelaajat voivat ensin ostaa maalia torilta (maalin virkaa pelissä ajavat eriväriset puukuutiot). Kun maalit on ostettu pelaajat, pääsevät maalaamaan vuorollaan pelilaudalla olevia freskonpaloja, jotka on pisteytetty ja joissa määrätään millaisia värejä niiden maalaaminen vaatii. Tämän jälkeen pelaajien työläiset voivat maalata muotokuvia ja siten hankkia pelaajalle rahaa tai arvokkaita erikoiskortteja, joiden hyödyt ovat pääsääntöisesti rahaa arvokkaammat.

Muotokuvien maalaamisen jälkeen työläiset voivat vielä sekoittaa uusia arvokkaampia maaleja. Sininen, punainen ja keltainen ovat pelin perusvärit ja näitä sekoittamalla pelaajan on mahdollista saada vihreää, oranssia ja violettiä väriä, joita puolestaan tarvitaan arvokkaimpien ruskean ja pinkin värin sekoittamiseen. Arvokkaammat värit mahdollistavat arvokkampien freskonpalojen maalaamisen ja arvokkaat laatat antavat niin paljon pisteitä pelaajalle, että niitä ei voi pelissä sivuuttaa. Sekoitustoiminnolla pelaaja voi myös toteuttaa piispan toiveita eli vaihtaa maalaamiaan freskonpaloja arvokkaisiin piispanpistelaattoihin.

Loput kierroksella käyttämättömät työläiset pelaaja voi vielä lähettää teatteriin ja kohentaa siten työläisten yleistä motivaatiota, joka huonoimmillaan karkottaa yhden viidestä työläisestä ja parhaimmillaan antaa pelaajalle yhden ylimääräisen työläisen kierrokselle käyttöön.

Maalarimestarit ovat heränneet. Kuva: Anthony Hemme / BGG
Maalarimestarit valmiina päivän töihin. Kuva: Anthony Hemme / BGG

Työ on valmis

Kun kaikki toiminnot on käyty yksitellen pelaajajärjestyksessä lävitse, kierros päättyy ja pelaajat saavat yhden rahan jokaisesta maalaamastaan freskonpalasta itselleen tuloa. Uusi kierros alkaa jälleen sillä, että pistetilanteessa viimeisenä oleva pelaaja valitsee heräämisaikansa ja kun pelaajat ovat järjestyksessä heräämisaikansa valinneet asetetaan jälleen työläiset toiminnoille päivän askareita toimittamaan.

Peli päättyy sillä kierroksella, kun erikoiskortit loppuvat pelistä (yhdeksännellä kierroksella) tai seuraavalla kierroksella siitä, kun pelilaudalla on kuusi tai vähemmän freskonpalaa jäljellä maalattavaksi. Eniten pisteitä saavuttanut pelaaja voittaa pelin ja hänestä tulee maalaajamestari.

Freskon mallikuva. Kuva: Queen Games
Kolmen pelaajan peli. Kuva: Queen Games

Onko Freskosta mestariteokseksi?

Freskossa on kaikki ulkoiset ominaisuudet kunnossa hyvälle pelille — paketti on hyvännäköinen, teema on kohdallaan ja komponentitkin ovat kautta linjan laadukkaita. Itse pelissäkin näkyy, että pelin mekaniikkoja ja tasapainoa on hiottu viimeiseen asti ja peli on tältäkin osin keskivertoa samassa sarjassa painivaa peliä laadukkaampi kokonaisuus.

Fresko on myös Queen Gamesin ensimmäinen moduulipohjainen peli eli peliä voi alkuun pelata pelkän peruspelin kanssa ja myöhemmin lisätä vaikeutta ja monipuolisuutta lisääviä moduuleita peliin. Peli on kuitenkin parhaimmillaan kaikkien mausteiden kanssa eikä pelin vaikeustaso nouse suhtehteettomasti, vaikka pelissä olisikin kaikki moduulit käytössä.

Ainut kriitiikki, minkä kykenen peliä kohtaan sanomaan on se, että pelin teema on hyvästä yrityksestä huolimatta suhteellisen kevyesti läsnä peliä pelatessa. Fresko on varsin perinteinen saksalaisen suuntauksen lautapeli, jossa pelin mekaanikat ja tasapaino hallitsee ja teema on pelin aikana taka-alalla. Upeat komponentit ja kuvitus antavat kuitenkin tässä suhteessa paljon anteeksi ja luovat tunnelman, joka on palkittu viime vuonna monilla ulkomaisilla palkinnoilla ihan ansaitusti. Koreimpana sulkana hatussa komeilee Deutscher Spiele Preis -voitto.

Lisää moduuleita lisäosassa

Freskoon julkaistiin keväällä 2011 moduulit 4, 5 ja 6, jotka tulevat yhdessä lisäosassa. Moduulit lisäävät peliin toivomuskaivon, kullan värinä marketista hankittavaksi sekä lasia eri väreissä, jonka avulla voi tehdä lasimaalauksia freskoon. Näitä moduuleita ei ainakaan näillä tietoa julkaista suomenkielisenä, mutta enemmän Freskoa hamuaville lisäosa on varmasti erinomainen hankinta ja kansainvälinen painos lienee yhteensopiva suomalaisen laitoksen kanssa.

Faktat Freskosta

Suunnittelija: , ,

Julkaisija: Queen Games (2010), Competo (2011)

Mutkikkuus: Peli sopii vähän kokeneemmille perhepelaajille.

Onnen vaikutus: Onnen merkitys pelissä on vähäinen.

Vuorovaikutus: Vuorovaikutusta on, vaikka se onkin usein epäsuoraa ja tarkoituksetonta.

Teema: Teema toimii yllättävän hyvin pitkälti upeasta ulkoasusta johtuen.

Uudelleenpelattavuus: Pelissä riittää pelattavaa useampaan pelikertaan, vaikka kaikki moduulit ottaisi heti käyttöön ja lisäosan mukana tulevat moduulit lisäävät entisestään uudelleenpelattavuutta.

Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa, suomalainen painos tulee kauppoihin syksyllä 2011.

Pelaajamäärä: 2–4

Pituus: 45–90 minuuttia pelaajamäärästä ja peliporukasta riippuen.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *