Kategoriat
Peliarvostelut

Freedom: The Underground Railroad

Freedom on yhteistyöpeli, jossa pelaajat auttavat orjia pakenemaan Yhdysvaltojen etelävaltioiden plantaaseilta vapauteen. Samalla pitää kerätä rahaa orjien vapautusliikkeelle. Luvassa on tiivistä yhteistyötä vaativia haasteita.

Tämä peli ei ole nimestään huolimatta junapeli, joten sellaista arvostelua odottavat voivat ottaa konduktöörihatut pois päästään. Freedom: The Underground Railroad viittaa salaisiin reitteihin ja turvapaikkoihin, joita orjat hyödynsivät paetessaan orjuutta pohjoiseen. Tässä yhteistyöpelissä pääsee porukalla miettimään, mitä reittejä pitkin orjat onnistuvat välttämään heitä jahtaavien metsästäjien pitkät kädet.

Pelin idea

Freedomin kansiPelaajat ovat orjuutta vastustavia henkilöitä, jotka pyrkivät vapauttamaan tietyn määrän orjia kahdeksassa kierroksessa. Vapautettavien ja menetettyjen määrät riippuvat pelaajien lukumäärästä. Mikäli liikaa orjia menetetään tai aika loppuu, peli hävitään. Yksittäisiä voittajia ei ole, vaan kaikki voittavat tai häviävät pelin yhdessä.

Vapauttaminen ei ole kuitenkaan tarpeeksi, vaan sen lisäksi täytyy hankkia vapautusliikkeelle kannatusta. Tämä tapahtuu ostamalla todella kalliita tukea merkitseviä pelimerkkejä. Näidenkin määrä riippuu pelaajien määrästä ja ne kaikki täytyy olla hallussa pelin lopussa. Muutoin tulee jälleen tappio. Ne myös ohjaajavat pelin ajan kulkua, sillä seuraavaan aikakauteen siirrytään aina kun yhden tukimerkit loppuvat. Samalla käytettäväksi tulee tehokkaampia pelimerkkejä ja uusia tapahtumakortteja.

Koska pelissä on kaksi erillistä voittoehtoa, se ei ole ollenkaan niin yksinkertainen kuin aluksi voisi luulla. Orjien vapauttamisen ja rahan keräämisen kanssa joutuu koko ajan tasapainottelemaan ja epäonnistuminen edes toisessa tietää häviötä.

Pelin kulku

Kahdeksan kierroksen kulku on jaettu erilaisiin vaiheisiin, joiden aikana muun muassa orjien metsästäjät etsivät karkureita, orjakauppiaat tuovat plantaaseille uutta verta ja pelaajat yrittävät vimmatusti salakuljettaa orjia kohti pohjoisessa siintävää vapautta.

Pelin alussa laudalla näyttää olevan hirvittävä määrä informaatiota ja erilaisia asioita. On plantaaseilla viruvia orjakuutioita, erilaisia tapahtumia kuvaavia kortteja, sekä erilaisia pahvisia pelimerkkejä. Lisäksi jokaisella on oma hahmonsa, joilla jokaisella on pari pientä erikoiskykyä ja kerran pelin aikana aktivoitava todella voimakas erikoiskyky. Ei kannata kuitenkaan säikähtää, sillä parin kierroksen jälkeen kaikki osaset loksahtavat luontevasti paikoilleen.

Aivan kierroksen alussa heitetään kahta noppaa, joiden mukaan siirretään tiettyä karkureita etsivää metsästäjää. Pohjoisissa osavaltioissa partioi yhteensä viisi tällaista ilkimystä ja heillä tuntuu olevan melkoisen tarkka vainu karkureiden suhteen. Mikäli yksi heistä päätyy nopanheiton jälkeen alueelle jossa on orjia, hän ottaa kaikki kiinni ja lähettää ne orjakauppiaiden mukana takaisin plantaaseille.

Voitto ei tule ilmaiseksi. Kuva: Chris Norwood / BGG
Voitto ei tule ilmaiseksi. Kuva: Chris Norwood / BGG

Suunnitelmia

Kierroksen ainoan nopanheiton jälkeen tulee pelaajien vuoro. Aluksi on suunnitteluvaihe, jonka aikana he voivat keskustella kierroksen suunnitelmista ja varustautua tulevaa toimintovaihetta varten. Tämä tapahtuu ostamalla erilaisia pelimerkkejä, joiden avulla voi liikuttaa orija tai kerätä rahaa. Tässä vaiheessa täytyy myös ostaa aikaisemmin mainitsemani vapautusliikkeen kannatusta kuvaavat pelimerkit.

Suunnittelun jälkeen on aika siirtyä sanoista toimiin. Jokainen pelaaja voi vuorollaan pelata maksimissaan kaksi pelimerkkiä, ostaa yhden tapahtumakortin ja käyttää hahmonsa erikoiskykyjä.

Orjien liikuttaminen on suoraviivaista. Pelimerkissä on kuvattuna liikutettavien määrä, sekä se paljonko he voivat maksimissaan liikkua. Alussa liikutetaan vain muutamaa kuutiota kerrallaan, mutta niiden määrät ja nopeus kasvavat pelin kuluessa. Mikäli orja päättää liikkeensä rahamäärällä merkittyyn kaupunkiin, saa kyseinen pelaaja välittömästi sen verran rahaa pankista. Tällä kuvataan paikallisten antamia avustuksia kyseisille pakolaisille. Toisaalta jos kyseinen alue on metsästäjien reiteillä, he liikkuvat välittömästi yhden askeleen lähemmäksi orjakuutiota.

Liikkuminen on todella tarkkaa puuhaa, sillä tilaa ei ole koskaan tarpeeksi. Usein joutuu kiinnittämään yhdellä kuutiolla metsästäjien huomion, jotta toisille avautuu edes hetkeksi pieni pakoikkuna. Välillä on suorastaan pakko uhrata joitain, jotta toiset pääsevät vapauteen.

Liikkumisen lisäksi voi pelata rahankeräämisen mahdollistavia pelimerkkejä. Kahden ensimmäisen aikakauden aikana rahaa saa etelän alueista, mutta viimeisen aikana dollareita ropisee ainoastaan pohjoisen osavaltioista. Näitä merkkejä on saatavilla hyvin rajoitetusti, joten niiden hyöty kannattaa pyrkiä maksimoimaan todella tehokkaasti.

Pelimerkkien käyttämisen lisäksi voi ostaa itselleen yhden viidestä tarjolla olevasta tapahtumakortista. Nämä kuvaavat historiallisia henkilöitä ja tapahtumia ja niiden avulla voi muun muassa saada lisää liikkumistoimintoja tai vaikkapa ostaa pelimerkkejä tuntuvilla alennuksilla. Mukana on myös inhottavia kortteja, jotka esimerkiksi nostavat kaikkien pelimerkkien hintaa tai rajoittavat orjien liikkumista. Kortit ovat ulkoasultaan selkeitä ja jokaisessa on pieni historiallinen teksti, joka selittää sen taustaa.

Pitkä matka vapauteen. Kuva: Chris Norwood / BGG
Etelävaltioista on pitkä matka vapauteen. Kuva: Chris Norwood / BGG

Erikoiskykyjä

Lopuksi voi hyödyntää oman hahmonsa erikoiskykyjä. Esimerkiksi konduktööri voi liikuttaa kahta ylimääräistä orjakuutiota ja lisäksi hän voi kerran pelin aikana liikuttaa kuutioita viiden ylimääräisen liikkeen verran. Paimen voi puolestaan ostaa pelimerkkejä halvemmalla ja hän voi yhden kerran liikuttaa kaksi orjaa suoraan plantaaseilta New Yorkiin. Näiden lisäksi pelistä löytyy myös esimerkiksi saarnaaja, agentti ja osakkeenomistaja.

Hahmojen välillä on mukavasti eroa ja heidän vahvuuksiaan täytyy osata hyödyntää oikeaan aikaan. Yksi mielenkiintoinen ominaisuus liittyy myös hahmojen kerran käytettäviin erikoiskykyihin. Kun sen on käyttänyt, hahmon kortti käännetään ympäri ja tämän seurauksena jopa peruskyvyt saattavat muuttua. Esimerkiksi saarnaaja ja osakkeenomistaja tienaavat tämän jälkeen enemmän rahaa joka kierroksella.

Kun jokainen on tehnyt vuorollaan toimintonsa, siirrytään kierroksen loppuvaiheisiin. Niissä orjakauppiaat tuovat lisää työvoimaa plantaaseille ja tapahtumakortteja täydennetään. Mikäli orjille ei ole tarpeeksi tilaa plantaaseilla, ne merkitään menetetyiksi. Jos liian monta menetetään, peli päättyy. Tämä luo peliin mukavasti kiirettä, sillä plantaaseja on pakko pyrkiä tyhjentämään jokaisella kierroksella. Lisäksi tapahtumakorteista heitetään mahdollisesti pois käyttämättömiä kortteja ja tilalle nostetaan uusia.

Orjien metsästäjät. Kuva: Chris Norwood / BGG
Orjien metsästäjät jahtaavat pakenevia orjia armotta. Kuva: Chris Norwood / BGG

Todella hieno yhteistyöpeli

Freedom on todella hyvä peli ja ehkä jopa paras pelaamani yhteistyöpeli. Sen mekaniikat toimivat hienosti yhteen ja se vaatii tehokasta yhteistyötä ja kiperiä päätöksiä. Yksikin väärä liike voi kostautua, sillä etenkin orjien mesästäjien liikkuminen on todella aggressiivista. Mukavinta peli on mielestäni silloin, jos kaikki voivat vain tehdä omat siirtonsa ilman muiden opastusta. Toki suunnitteluvaiheessa voidaan keskustella suunnitelmista, mutta jokaisen kannattaa antaa tehdä omat päätöksensä.

Ulkoasultaan Freedom on todella tyylikäs pakkaus ja muistuttaa tuotantoarvoiltaan esimerkiksi 1775: Rebellion -peliä. Valtava kartta on näyttävän näköinen, korttien ulkoasu on huolellisesti suunniteltu selkeäksi ja niin edelleen. Koko paketti on huolellisesti suunniteltu kokonaisuus ja rahoilleen tuntuu todella saaneen vastinetta. Eräs orjakuutioihin liittyvä yksityiskohta jäi kuitenkin mietityttämään. Ne ovat nimittäin väriltään vaaleita, mikä on outoa ottaen huomioon pelin aihepiirin. Tässä ollaan ilmeisesti tarkoituksellisesti mahdollisimman neutraalilla linjalla liikenteessä, mutta olisin silti toivonut kuutoiden värityksestä reilusti tummempaa.

Pelilauta pelin keskivaiheilla. Kuva: Chris Norwood / BGG
Pelilauta pelin keskivaiheilla. Kuva: Chris Norwood / BGG

Faktat Freedom: The Underground Railroad -pelistä

Suunnittelija: Brian Mayer

Julkaisija: Academy Games (2013)

Mutkikkuus: Kohtalainen. Erilaisia asioita on runsaasti, mutta kaikki palaset loksahtavat paikoilleen nopeasti.

Onnen vaikutus: Tapahtumakorttien arpominen ja noppien heittäminen tuo mukaan tuurielementin. Häviö riippuu kuitenkin pelaajista, eikä huonosta onnesta.

Vuorovaikutus: Omat toimet täytyy koordinoida hyvin muiden kanssa, muutoin häviö korjaa nopeasti.

Teema: Reilusta abstraktiostaan huolimatta onnistuin saamaan teemasta hyvän otteen. Joillekin tämä saattaa tosin näyttäytyä pelkkänä kuutioiden siirtelynä.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä.

Kieliriippuvuus: Säännöt ovat englanniksi ja korteissa on englanninkielistä tekstiä.

Pelaajamäärä: 1–5, mutta toimii parhaiten kahdesta neljään pelaajalla.

Pituus: Noin 60–90 minuuttia.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

4 vastausta aiheeseen “Freedom: The Underground Railroad”

Mielenkiintoisen kuuloinen peli!

Millä tässä on ratkottu yhteistyöpeleille tyypillinen ongelma siitä että yksi pelaajista päätyy suunnittelemaan siirrot, ja muut vain toteuttavat suunnitelmaa?

Onko sellaista edes olemassa? Yleensä täytyy vain osata pelata reilusti ja ottaa kaikki huomioon.

Hanabi ratkaisee asian siten, ettei kaikilla pelaajilla ole kaikkea tietoa. Tämä lienee sieltä varmimmasta päästä ratkaisuja (tosin jos kyse on käsikorteista, mikäänhän ei estä kertomasta, mitä kädessä on; Hanabin tapauksessa peli on niin paljon siinä korttien selvittämisessä, että houkutusta huijaamiseen ei ole, koska jos huijaa, ei ole peliä).

@Ilari

Tässä pelissä ei ole ehdotettu minkäänlaista ratkaisua tuohon ongelmaan. Eli peliporukan täytyy keskenään sopia säännöistä, miten paljon toisten tekemisiä kommentoidaan / neuvotaan / jne.

Majaluoman neuvo pätee mielestäni täydellisesti kaikkiin yhteistyötä painottaviin peleihin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *