Kategoriat
Säännöt

Frank’s Zoo (Zoff im Zoo)

Eläinkorttipeli 4-7 pelaajalle. Frank’s Zoo on korttipeli, jota pelataan useampia jakoja. Kunkin jaon aikana pelaajat yrittävät päästä eroon korteistaan. Pisteitä saa sen mukaan, kuinka aikaisin saa pelattua kaikki korttinsa. Peliä voi pelata kahdella tavalla: joka jako samalla tavalla, tai vaihtuvin parein. Käännös julkaistu Doris & Frankin luvalla.

Lue Frank’s Zoon arvostelu.

Sisältö

  • 60 korttia
    • 4 hyttystä
    • 1 jokeri
    • 5 kpl kutakin 11 eläintä
  • Sääntökirja

Kortit

Jokaisessa kortissa on eläin, joka on kuvattu kortin alareunassa ja ylänurkissa. Kortissa on myös laatikko, joka näyttää kyseistä eläintä arvokkaammat eläimet. Esimerkiksi hylkeitä arvokkaampia ovat jääkarhut ja valaat. Norsu on arvokkaampi kuin kettu, kettu on arvokkaampi kuin siili, mutta norsu ei ole arvokkaampi kuin siili. Pientäkin pienempi hiiri on arvokkaampi kuin norsu! Korttien arvojärjestyksen tiivistää sääntöjen lopussa oleva taulukko.

Ensimmäinen jako

Valitkaa jakaja. Jakaja sekoittaa kortit ja jakaa ne kaikki pelaajille tasan. Seitsemällä pelaajalla kortit eivät mene aivan tasan, mutta se ei haittaa. Pelaajat pitävät kortit käsissään piilossa muilta. Jako koostuu usiesta kierroksista; kullakin kierroksella pelaajat pelaavat kortteja kädestään vuorotellen.

Kierroksen alku

Peli alkaa jakajan vasemmalta puolelta. Tämä pelaaja pelaa kädestään kuvapuoli ylöspäin pöydälle yhden tai useampia kortteja. Jos hän pelaa vain yhden kortin, se voi olla mikä tahansa paitsi jokeri. Jos kortteja on useampia, niiden on oltava samoja (paitsi jokeri tai moskiitto). Tämä on alkuperäinen eläinjoukko, joka muiden pitää ylittää.

Hyttyset ja jokeri

Jokerin voi pelata minkä tahansa eläimen kanssa, jolloin se tulkitaan kyseiseksi eläimeksi. Jokeria ei voi pelata yksin.

Yksinäisen hyttysen voi pelata norsujen kanssa, jolloin sekin lasketaan norsuksi. Norsu ja hyttynen on siis kaksi norsua! Useampia hyttysiä ei voi pelata kerralla tällä tavoin. Jokeri ja hyttynen on aina kaksi hyttystä, eikä koskaan kaksi norsua. Hyttynen, norsu ja jokeri on kolme norsua. (Saksassa sanonta ”tehdä kärpäsestä härkänen” on ”tehdä hyttysestä norsu”.)

Korttien pelaaminen

Kun ensimmäinen pelaaja on pelannut, vuoro kiertää myötäpäivään. Pelaajat voivat joko passata tai pelata kortteja, jotka ovat arvokkaampia kuin viimeksi pelatut kortit. Arvokkuutta on kahdenlaista, määrällistä ja laadullista. Samaa eläintä saa pelata, jos pelaa useamman kortin. Toisaalta sama määrä kortteja riittää, jos eläin on arvokkaampi.

Korttien määrää ei saa saman eläimen kohdalla lisätä kuin yhdellä ja eri eläimen kohdalla ei ollenkaan. Yhden hylkeen jälkeen voi esimerkiksi pelata kaksi hyljettä, mutta ei kolmea tai yhden jääkarhun, mutta ei kahta jääkarhua.

Passaaminen

Jos pelaaja passaa, hän saa pelata kortteja myöhemmin samalla kierroksella.

Kierroksen loppuminen

Jos kaikki pelaajat passaavat, viimeisenä pöytään kortteja pelannut pelaaja ottaa kortit itselleen ja aloittaa uuden kierroksen.

Korttien loppuminen

Kun pelaaja pelaa viimeisen korttinsa, jako loppuu hänen osaltaan. Muut jatkavat peliä, kunnes vain yksi pelaaja on jäljellä. Pelaajien tulee muistaa järjestys, jossa pääsivät eroon korteistaan. Jos kortittoman pelaajan tulisi aloittaa uusi kierros, aloitusvuoro on pelaajalla hänen vasemmalla puolellaan.

Jaon loppuminen

Kun pelissä on vain yksi kortillinen pelaaja jäljellä, jako päättyy välittömästi.

Pisteenlasku

Ensimmäinen korttinsa menettänyt pelaaja saa pisteen jokaisesta pelissä olevasta pelaajasta. Seuraava pelaaja saa yhden vähemmän ja niin edelleen. Pelaaja, jolle jää jaon lopussa kortteja käteen, ei saa yhtään pistettä. Viidellä pelaajalla voittaja saa siis viisi pistettä, toisena korttinsa menettänyt neljä, seuraava kolme, neljäs kaksi ja viimeinen ei yhtään. Pisteistä pidetään juoksevaa summaa pelin aikana.

Seuraavat jaot

Ensimmäisen jaon jälkeen peli voi edetä kahdella tavalla.

Jos haluatte yksinkertaisen pelin, jatkakaa peliä samaan tapaan. Johdossa oleva pelaaja sekoittaa ja jakaa kortit. Jos peli on tasan, työt tekee pelaaja, joka oli alemmalla sijalla ennen edellistä kierrosta. Viimeisellä sijalla oleva pelaaja aloittaa seuraavan jaon.

Jos pelaajia on 4-7, voitte pelata haastavampaa paripeliä. Ohjeet siihen on alla.

Pelin loppuminen

Peli päättyy, kun kaksi pelaajaa on saavuttanut 19 pistettä. Eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa.

Paripeli

Parinvaihto

Toisesta jaosta alkaen pelaajat muodostavat joukkueet sijoituksensa mukaan. Taulukko löytyy pelin säännöistä. Esimerkiksi viidellä pelaajalla sijoilla 1. ja 4. olevat pelaajat pelaavat yhdessä, 2. ja 5. ovat yhdessä ja 3. pelaaja on yksin. Joukkueen sisällä enemmän pisteitä kerännyt pelaaja on seniori ja vähemmän pisteitä kerännyt juniori.

Myöhempien jakojen aloitus

Ensimmäisellä sijalla oleva pelaaja sekoittaa kortit ja jakaa ne.

Kortinvaihto

Katsottuaan korttinsa, joukkueiden jäsenet voivat vaihtaa kaksi korttia. Juniori antaa ensin seniorille kaksi korttia kuvapuoli alaspäin. Seniori ottaa ja katsoo ne, jonka jälkeen hän antaa juniorille kaksi korttia kuvapuoli alaspäin.Yksinäinen pelaaja valitsee kädestään kaksi korttia ja asettaa ne pöydälle kuvapuoli alaspäin. Nämä kortit lasketaan pelaajan voittamiksi korteiksi.

Korttien pelaaminen

Vaihdon jälkeen viimeisenä oleva pelaaja aloittaa uuden jaon. Pelaajat pitävät keräämänsä kortit itsellään. Peli kulkee muuten kuin aiemmin, mutta yhdellä poikkeuksella:

Avun pyytäminen

Juniori voi pyytää vuorollaan apua seniorilta. Hän tekee sen pelaamalla pöytään kuvapuoli ylöspäin osan nykyisten korttien voittamiseen tarvittavista korteista ja pyytämällä apua. Seniori voi nyt pelata puuttuvat kortit täydentääkseen korttijoukon voittoisaksi. Jos hän ei tee niin, juniori ottaa korttinsa takaisin ja vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle. Jos seniori auttaa ja kierros voitetaan näillä korteilla, juniori saa pitää kortit.

Jos pöydässä on kaksi hiirtä, juniori voisi pelata siilin ja pyytää apua siinä toivossa, että seniorilla on toinen siili. Jos pöydällä on norsu, juniori voisi pelata hyttysen ja toivoa norsua pariltaan.

Jaon loppu

Kuten ennenkin, jako päättyy välittömästi, kun vain yhdellä pelaajalla on kortteja jäljellä.

Pisteenlasku

Pisteenlasku eroaa aikaisemmasta siten, että joukkueet saavat pisteitä sijoituksestaan ja yksittäiset pelaajat keräämistään korteista.

Joukkuepisteytys

Joukkueen molemmat jäsenet saavat pisteitä sijoitustensa summan mukaan. Yksinäinen pelaaja saa sijoituspisteensä ja neljä pistettä. Jos joukkueen jäsenet olisivat 1. ja 5. viiden hengen pelissä, he saisivat kumpikin 5 + 0 = 5 pistettä. Jos toinen joukkue saisi sijat 2. ja 4., he saisivat 4 + 2 = 6 pistettä. Yksinäinen pelaaja jäisi kolmanneksi ja saisi 3 + 4 = 7 pistettä.

Yksilöpisteytys

Pelaajat saavat lisäksi omia pisteitä keräämiensä korttien mukaan. Näitä ei jaeta parin kanssa. Jos pelaaja keräsi vähintään kaksi leijonaa, hän saa pisteen jokaisesta leijonasta. Yksittäiset leijonat ovat arvottomia. Jos viimeiseksi jääneellä pelaajalla on leijonia kädessään, hän menettää pisteen jokaisesta.

Jokainen pelaaja, jolla ei ole vähintään yhtä siiliä keräämissään korteissa, menettää yhden pisteen.

Seuraava jako

Pelaajat lisäävät pisteensä aikaisempiin. Uudet joukkueet muodostetaan uusien sijoitusten mukaan pisteenlaskun jälkeen. Tasapisteissä olevista pelaajista aiemmin huonommassa asemassa ollut saa paremman aseman nyt.

Jos pelaajalla A oli 1 piste ennen jakoa ja B:llä 2 ja nyt kummallakin on 7 pistettä, pelaaja A saa paremman sijan kuin pelaaja B.

Pelin loppuminen

Peli päättyy, kun vähintään kahdella pelaajalla on vähintään 19 pistettä. Johdossa oleva pelaaja (käyttäen tarvittaessa yllämainittua tasapelisääntöä) voittaa pelin.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *