Manny Vegan suunnittelema Flamecraft ilmestyi Kickstarterin kautta vuonna 2022. Peli on kerännyt kiitosta kauniista kuvituksestaan: Sandara Tangin lohikäärmekuvitus on palkittu muun muassa Golden Geekin ja Gra Rokun parhaan kuvituksen palkinnoilla.
Oli iloinen yllätys, että peli saatiin myös suomeksi. Toyrockin julkaisema suomenkielinen versio onnistui nousemaan Vuoden peli -kisan finaaliin asti.
Lohikäärmeet kaupoilla
Pelimekaniikaltaan Flamecraft on yksinkertainen. Liikuta oma lohikäärmehahmosi johonkin kauppaan ja tee toinen toiminnoista: kerää tuotteita tai loitsi.
Kun keräät tuotteita, otat kaupasta tuotteet, kolikot ja lohikäärmeet, Kaupat tuottavat itsessään jotain, ja lisäksi kauppoihin on saatettu lisätä artesaanilohikäärmeitä ja loitsuja, jotka tuottavat lisäresursseja. Oma varasto on suuri, jokaista tuotetta mahtuu jopa seitsemän kappaletta. Tuotteita keräämällä pystyy myöhemmin pelissä loitsimaan.
Tuotteiden keräämisen jälkeen kauppaan voi pelata kädestä artesaanilohikäärmeen, jos kaupassa on tilaa ja kädestä löytyy sopiva lohikäärme. Tästä saa jonkun palkinnon. Kun kauppa täyttyy lohikäärmeistä, kaupunki laajenee: sinne perustetaan uusi kauppa. Lopuksi voit vielä aktivoida yhden kaupan artesaanilohikäärmeen ominaisuuden ja joillain kaupoillakin on erikoisominaisuuksia, joita voi aktivoida maksamalla sen hinnan.
Loitsiminen on tärkeää, sillä se on paras tapa hankkia pisteitä. Loitsut tekevät kaupoista parempia eli saavat ne tuottamaan uusia resursseja. Loitsiminen vaatii tietyt resurssit ja tuottaa jonkun palkkion: mainetta eli voittopisteitä ja vaikka lohikäärmekortteja. Loitsimisen jälkeen saa aktivoida kaikki kaupan lohikäärmeiden ominaisuudet.
Tätä jatketaan, kunnes joko artesaani- tai loitsupakka loppuu, jonka jälkeen eniten mainetta kerännyt voittaa. Pelin aikana kerätyn maineen lisäksi pelaajilla voi olla loppupisteytyskortteja. Pelin alussa saat kaksi keikarilohikäärmekorttia, joista valitset yhden. Ne ovat salaisia tavoitekortteja, jotka tuottavat pisteitä tietyn tavoitteen suorittamisesta. Aurinkosymbolilla merkityt keikarilohikäärmeet pisteytetään jo pelin aikana, kuukortit vasta pelin lopussa. Näitä hienoja lohikäärmeitä voi kerätä pelin aikana enemmänkin, vaikkapa palkintona artesaanilohikäärmeiden pelaamisesta.
Alkuun sekava kokemus
Myönnän, että ensimmäinen peli oli minulle vähän sekava, kiitos kaikkien erilaisten kauppojen ja lohikäärmeiden; ehkä tähän vaikuttaa meillä jyllännyt flunssa. Jokaisella pelaajalla on onneksi oma apukortti, josta näkee vuoron toiminnot ja kääntöpuolelta jokaisen lohikäärmeen kyvyt sekä symbolien selitykset. Apukortti on oikeasti todella kätevä ja sitä kannattaa hyödyntää. On turha tiirailla puistossa näkyvien lohikäärmeiden kykyjä, kun ne kaikki näkyvät myös omalta apukortilta.
Peli on suunnattu yli 10-vuotiaille, mutta oma 8-vuotiaani pystyi kuitenkin vallan hyvin peliä pelaamaan. Pelissä on tuuria runsaasti mukana: joskus loppupisteytyskortit, joita nostat pelin aikana, osoittautuvat aivan turhiksi. Meidän peleissä voittanut pelaaja on tehnyt eniten loitsuja.
Aikuisten kesken pelailuun Flamecraft on hyvä, jos peliporukalla ei ole hirveästi pelikokemusta; harrastelijoille tätä ei ole suunnattu. Perhepeliksi Flamecraft sopii erittäin hyvin. Jos mukana on pienempiä lapsia, voidaan pelata avoimilla korteilla.
Näyttävä peli
Flamecraft tuotti ulkoasullaan vau-elämyksiä. Näinkin voi pelin tehdä! Panostukset ulkoasuun ovat viimeisen päälle harkittuja. Pelilautana toimii laadukas matto. Itse en ole sellaista nähnyt missään muussa pelissä. Lapset silittelivät pelimattoa ihastuksissaan. Lohikäärmenappulatkin ovat söpöt.
Ulkoasusta ehkä silti hienoin asia ovat lohikäärmeiden ja kauppojen nimien suomennokset. Ne ovat loistavia! Tässä muutama esimerkki paikoista: Pitkäpyrstöisten majatalo, Lotan loimuliha, Omalaatuiset oluenpanijat ja Sarvipäiden sauna. Lohikäärmeillä on jokaisella oma nimi; oma lempparini on Seppo, lapset tykkäsivät eniten Kanelista, Murusta ja Hanista.
Kuinka voisinkaan vastustaa näin kaunista peliä, jossa yksityiskohtiin on todella panostettu? Kyllä tämä tyttäreni kanssa pääsee pöydälle ja kunhan lapsi vähän kasvaa, hän pystyy varmasti pelin opettamaan ystävilleen.
Faktat Flamecraftista
Suunnittelijat: Manny Vega
Julkaisijat: Cardboard Alchemy (2022), Toyrock (2023)
Mutkikkuus: Peli vaikuttaa sekavalta, kun kauppoja on paljon erilaisia. Pelaaminen on kuitenkin aika suoraviivaista: omalla vuorolla vain liikutat lohikäärmettä ja keräät tuotteita tai teet loitsun.
Onnen vaikutus: Korttituuri vaikuttaa peliin jonkin verran.
Vuorovaikutus: Jos menet samaan kauppaan, jossa on jo toinen lohikäärme, joudut maksamaan hänelle yhden resurssin. Joskus voit myös antaa vastustajalle resurssin saadaksesi itse voittopisteitä. Loitsut voi tehdä toisen nenän edestä. Suoraa toisten kiusaamista pelissä ei kuitenkaan ole.
Uudelleenpelattavuus: Loitsupakkoja on kaksi, mikä lisää uudelleenpelattavuutta mukavasti. Mukana on myös pelaajille erikoiskykyjä antavia kumppanilohikäärmeitä, jotka tuovat vaihtelua.
Saavutettavuus: Peli on käännetty suomeksi. Peliä voi hyvin myös pelata kortit avoinna, joten ei haittaa, jos joku pelaaja ei osaa lukea.
Pelaajamäärä: 1-5. Yksinpelissä pelataan tavalliseen tapaan ja muita pelaajia simuloidaan kepeästi.
Pituus: 60 minuuttia, ensimmäinen peli vie hiukan kauemmin.
Yksi vastaus aiheeseen “Flamecraft”
Peli on todella söpö ja hauska, ja perusohjeet on selitetty selkeästi. Mutta miksi ihmeessä kauppojen selitykset on jätetty todella puutteellisiksi? Näiden kanssa on kyllä saanut pähkäillä. Välillä on selitetty jokin aivan täysin päivänselvä asia, mutta jokin vaikealta tuntuva juttu on jätetty täysin huomioimatta. Listaan tähän meidän hankalimmat kohdat, toivottavasti joku osaa selventää.
Artturin apteekki: Kaupan kyky: Varaa yksi loitsukortti, sitten voit maksaa, pisteyttää ja pitää sen. Ohjekirjan ohje: Tämä kyky oikeuttaa sinut vain varaamaan loitsun, ei käyttämään sitä heti kaupan loitsimiseen. Maksan ja pisteytän sen, mutta mihin se siis menee? Varatuksi itselle? Maksan sen uudelleen sitten kunhan haluan käyttää? Voin käyttää sen joskus mutta en enää maksa, mutta en myöskään saa siitä enää sen palkintoa? Miten muistan että olen sen jo maksanut ja pisteyttänyt? Emme ole käyttäneet varaamista vielä missään vaiheessa, joten onko kaikki varaamistilanteet tällaisia, että kortti maksetaan ja pisteytetään jo varaamisvaiheessa? Silloinhan tämä olisi looginen, eli kaikki varatut kortit on jo maksettu ja pisteytetty, loitsiessa ne vain laitetaan paikalleen.
Pitkäpyrstöisten majatalo: Kaupan kyky on selkeä, mutta ohjekirjassa: Kaikki tämän kaupungin lohikäärmeet on käännettävä kuvapuoli alaspäin. Siis missä vaiheessa? Heti kun kortti pelataan? Tätä ei kaupan kyvyssä lue mitenkään, joten kun kortin kyky varsinaisesti kuulostaa ihan selkeältä, ei tätä ohjetta välttämättä tule edes luettua ohjekirjasta.
Muutamassa muussakin kaupassa (esim. Taikajuomapubissa ei tarvitse maksaa muille siellä olijoille tuotetta kun itse tulee paikalle) on ohjeita, joita ei kortissa näy, mutta ohjekirjasta löytyy joku ihan uusi käänne. Nämähän voi jäädä ihan huomaamatta. Ja vaikka nyt näitä outoja kohtia kerätessäni luin ohjekirjan kannesta kanteen, en siltikään näitä välttämättä muista, joten kaupat pitäisi oikeastaan joka kerralla tarkistaa vielä ohjekirjasta…
Teräväisen vaatehtimo: Kyky: Saat 1 mainepisteen kaupungin jokaisesta artesaanilohikäärmekortista, jossa on sama kuvake kuin palkkiona nostamassasi artesaanilohikäärmekortissa. Ohjeessa: Saat pisteitä vain artesaanilohikäärmeistä, joiden kuvake on sama kuin tässä kaupassa keräämisvaiheessa PAKASTA nostamallasi lohikäärmeellä. Myös ohjeessa palkkioiden ansaitsemisesta: Nosta artesaanikortti artesaanipakasta tai valitse haluamasi artesaanilohikäärme puistosta. Eli saako pisteet vain jos kortin tuossa tilanteessa nostaa pakasta?
Keikarilohikäärmeet on myös yksi murheenkryyni, mutta niistä ehkä aletaan päästä kärryille :) Vihkossa olisi kuitenkin tilaa selittää nämä ihan selkeästi, niin miksi pitää olla niin kryptinen…