Kategoriat
Peliarvostelut
Suosikki – yli 5 vuotta suosiossaSUOSIKKI

Mallorca

Mallorcalaiset maanviljelijät tuottavat hedelmiä ja kärräävät niitä aasikärryillään ostajille. Kuka toimittaa eniten hedelmiä pelin aikana?

Saksalainen lautapelijulkaisija Hans im Glück on tunnettu loistavista perhepeleistään, joita yritys tuo markkinoille vuodesta toiseen. Vuoden 2009 lippulaiva oli Ralf zur Linden ja Wolfgang Sentkerin yhdessä suunnittelema Finca, joka jatkaa menestyksekkäästi yrityksen perhepelisarjaa.

Vuoden aikuistenpeli 2010

Peli valittiin vuoden 2009 Spiel des Jahres -finalistiksi eikä syyttä, sillä tässä hedelmien kasvattamisen ja myymisen maailmaan sijoittuvassa pelissä on ainekset hyväksi perhepeliksi.

Peli ilmestyi kesällä 2010 suomeksi nimellä Mallorca ja voitti oitis Vuoden peli -palkinnon aikuistenpelien sarjassa.

Pelin idea

Hyvän perhepelin ehkä tärkein ominaisuus on se, että peli on riittävän yksinkertainen koko perheelle ja Mallorca täyttää tämän vaatimuksen erinomaisesti. Pelin tavoite on kerätä enemmän pisteitä kuin muut pelaajat hedelmiä tuottamalla ja niitä myymällä. Jokainen pelaaja voi vuorollaan tehdä yhden kolmesta toiminnosta: tuottaa hedelmiä siirtämällä työläistään hedelmäympyrällä, myydä tuotettuja hedelmiä aasikärryjen avulla niille alueille, joilla hedelmille on kysyntää tai käyttää yhden kertakäyttöisistä erikoistoiminnoistaan.

Mallorca

Hedelmien tuottamista varten pelilaudalle on muodostettu ympyrä eri hedelmälaatuja kuvaavista laatoista, joiden päällä pelaajien työläiset liikkuvat. Liikkuminen tapahtuu siten, että työläinen voi liikkua juuri sen määrän askelia ympyrällä eteenpäin kuin laatalla, jolta työläinen lähtee, on pelaajien työläisiä yhteensä. Työläinen tuottaa hedelmiä niin monta kuin laatalla, jolle työläinen laskeutuu, on työläisiä yhteensä. Laatan hedelmälaatu kertoo sen, mitä hedelmiä laatalle hyppäämisestä saa itselleen kerättyä. Pelaajat saavat hedelmäympyrästä myös aasikärryjä, joilla hedelmiä toimitetaan markkinoille.

Pelin pelilaudalla on kuvattuna kymmenen aluetta, joille jokaiselle on pelin alussa satunnaisesti asetettu neljä hedelmälaattaa. Näille alueille pelaajat toimittavat hedelmiä omasta varastostaan siten, että toimitetut hedelmät ovat samat, jotka laatassa on kuvattu. Hedelmälaatoissa on 1–6 hedelmää kuvattuna ja omalla vuorollaan pelaaja saa toimittaa enintään kuusi hedelmää pelilaudalle (yhdelle tai useammalle alueelle).

Pelaajat voivat myös käyttää erikoistoimintoja, joiden avulla he voivat rikkoa pelin normaaleja sääntöjä. Kaksi erikoistoiminnoista rikkoo työläisten liikkumisen sääntöä hedelmäympyrässä, yksi erikoistoiminta mahdollistaa enintään 10 hedelmän toimittamisen pelilaudan alueille ja yksi mahdollistaa hedelmien toimittamisen siten, että pelaajan tarvitsee toimittaa yksi hedelmä vähemmän kuin laattaan on kuvattu.

Peli päättyy, kun pelaajamäärästä riippuva määrä alueita on tyhjentynyt hedelmälaatoista. Pelin lopussa pelaajat saavat pisteitä keräämistään hedelmälaatoista, käyttämättömistä erikoistoiminnoista, jokaisen alueen erikoispisteytyslaatoista sekä pistelaatoista, jonka saa, jos on kerännyt täyden setin eriarvoisia hedelmälaattoja (jokaista laattaa 1:stä 6:een yksi kappale).

Finca on näyttävästi tuotettu peli, jota on ilo katsella. Kuva: Gary James / BGG
Mallorca on näyttävästi tuotettu peli, jota on ilo katsella. Kuva: Gary James / BGG

Hedelmäisen raikas perhepeli?

Mallorcan on julkaissut suuri pelitalo ja ensimmäinen näkyvä merkki tästä on pelin ulkonäkö ja komponentit, jotka ovat hyvän näköisiä. Erityisesti eri hedelmiä kuvaavat muottiin leikatut ja kirkasväriset puuhedelmät tuovat tunnelmaa peliin. Mallorca on myös riittävän yksinkertainen koko perheen kanssa pelattavaksi eikä pelin kestokaan ole tässä suhteessa mikään ongelma, joskin jos peliporukkaan eksyy syvälliseen analysointiin taipuvaisia pelaajia saattaa peli kestää huomattavastikin normaalia pidempään.

Pelin suurin ongelma on se, että se ei oikeastaan tuo mitään mullistavaa uutta lautapelimarkkinoille. Kaikki pelissä käytetyt mekaniikat on lainattu muista peleistä ja yhdistelty tavalla, joka tuntuu jo muutamaan kertaan koetulta. Satunnaiselle pelaajalle tällä ei ole minkään valtakunnan merkitystä eikä se minuakaan suuremmin haittaa: peli, joka näyttää hyvältä ja jossa on sovellettu toimivalla tavalla olemassa olevia pelimekaniikkoja, maistuu hyvälle minunkin suussani.

Pelistä tuli vuonna 2018 uusi laitos, joka on ilmestynyt ainoastaan nimellä Finca. Se sisältää El Razul -lisäosan ja isomman pelilaudan.

Faktat Mallorcasta

Suunnittelija: ,

Julkaisija: Lautapelit.fi (2010), Hans im Glück (2009)

Mutkikkuus: Yksinkertainen ja perhepeli, jossa on kuitenkin mukavasti syvyyttä myös aktiivisemmille pelaajille.

Onnen vaikutus: Pelissä käytetyt laatat tulevat esiin satunnaisessa järjestyksessä ja tällä saattaa toisinaan olla suuri merkitys pelin kulkuun, mutta muutoin pelissä ei ole minkäänlaista tuurielementtiä.

Vuorovaikutus: Pelaajien välinen vuorovaikutus on suhteellisen vähäistä, vaikka välillisesti pelaajat kykenevät kyllä tekemään pientä kiusaa toisilleen muiden pelaajien peliä seuraamalla.

Teema: Hienot komponentit tuovat teeman esiin, mutta peli on kovasti mekaaninen perusolemukseltaan.

Uudelleenpelattavuus: Peli tarjoaa riittävästi haastetta, jotta uudelleen pelaaminen on mielekästä ja kauniita komponentteja hypistelee kyllä mielellään useammankin kerran.

Kieliriippuvuus: Pelin komponentit ovat sääntöjä ja pelkästään temaattisia osia lukuunottamatta kielivapaat.

Pelaajamäärä: 2–4

Pituus: 45 min

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

3 vastausta aiheeseen “Mallorca”

Tulipa tämäkin peli vihdoin testattua. Vuoden aikuistenpeli-voitto on mielestäni oikein ansaittu, Mallorca on juuri sillä tavalla etevä peli, jossa on sopiva sekoitus taktikointia (liike tuulimyllyssä), strategiaa (hedelmälaattojen kerääminen ja bonukset) sekä tuuria (hedelmälaatat, hyvät tilaisuudet tuulimyllyssä).

Kun tähän lisätään vielä suoraviivaiset säännöt ja lyhyt peliaika, tuloksena on oikein maistuva peli, jota on helppo suositella.

”Jos usealla pelaajalla on sama suurin määrä voittopisteitä, voittaja on se pelaaja, jolla on eniten hedelmiä hedelmälaatoissaan. Jos tasatilanne ei ratkea tällä, voitto jaetaan.”
Englannin- ja saksankielisissä säännöissä sanotaan, että ”…voittaja on se pelaaja, jolla on eniten hedelmiä edessään…”

Eli ratkaistaanko voittaja nyt pelaajan hedelmälaattojen hedelmillä vai puisilla hedelmillä? Kiitos.

Tommi, riippuu siitä, minkä kielisellä pelillä pelataan… Mutta joo, alkuperäisissä säännöissä tosiaan puhutaan hedelmistä, suomennoksen hedelmälaatat lienevät käännösvirhe.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *