Alkaako kaupungin melu, häly, liikenne ja saasteet käydä hermoille? Ei hätää: muuta maalle ja ala viettää leppoisaa maaseudun elämää, vailla minkäänlaisia huolia. Mitä nyt pellot kaipaavat vettä ja eläimet ruokaa ja työkaluja pitäisi hankkia ja rahat on loppu ja naapurilla on hienompi farmi…
Fields of Green on vaihteeksi nykyaikainen maatalouspeli, joka sijoittuu Agricolan historiallisten aikojen sijasta 1900-luvun jälkipuoliskolle. Pelin tausta on avaruudessa: se perustuu Vangelis Bagiartiakisin aikaisempaan peliin Among the Stars, jossa rakenneltiin avaruusasemia. Nyt meno on maanläheisempää ja vaikka pelimekaniikkana toimiikin samanlainen draftausmekanismi, sitä on kehitetty eteenpäin.
Fields of Green keräsi onnistuneesti rahoitusta Kickstarterissa, mutta on saatavilla tavallisessa pelikauppajakelussa. Kickstarter-kampanjassa ei myöskään ollut yksinoikeussisältöä, jota muut pelin ostajat eivät voisi saada.
Farmin kehitystä draftaamalla
Edeltäjänsä tavoin Fields of Green on draftauspeli. Pelin neljä kierrosta alkavat sillä, että pelaajat nostavat kuuden kortin käden. Korteista valitaan yksi, pelataan se, annetaan kortit eteenpäin seuraavalle pelaajalle ja niin edelleen, kunnes kaikki ovat pelanneet kuusi korttia. Sen jälkeen koittaa sadonkorjuun aika. Neljän kierroksen jälkeen lasketaan pisteet ja parhaan pistesaaliin kerännyt vie voiton.
Peruskuvio on monesta pelistä tuttu, eikä Fields of Green tuo itse perusmekaniikkaan oikeastaan mitään uutta. Se, miten omaa maatilaa rakennellaan, on kuitenkin mielenkiintoista. Pelissä on kolme perusresurssia: ruoka, vesi ja raha. Kaikkien korttien hankkiminen edellyttää rahaa. Pellot muuttavat pääasiassa vettä ruoaksi, eläimet taas ruokaa rahaksi. Jotta saa voittopisteitä, rahaa pitää sijoittaa rakennuksiin, jotka tuottavat voittopisteitä.
Sadonkorjuuvaiheessa pitää operoida omaa farmia: pelloille pitää järjestää vettä, jolloin ne tuottavat ruokaa. Ruoka pitää toimittaa eläimille, jotta saa rahaa ja ylijäämäruoan pitäisi mahtua siiloihin. Mikäli jollekin kortille ei riitä sen vaatimaa vettä, ruokaa tai rahaa, kortti menee lukkoon. Lukitun kortin avaaminen onnistuu myöhemmin yhdellä rahalla, mutta se syö kokonaisen vuoron, mikä on ikävämpi hinta.
Siksi maatilan kehittäminen vaatiikin jatkuvaa miettimistä: kuinka paljon tarvitsen vettä, pitäisikö ostaa uusi vesitorni? Tuotanko riittävästi ruokaa? Voinko ostaa nämä tuottoisat eläimet, riittääkö ruoantuotantokapasiteettini?
Avaruudellista hahmottamista maatilalla
Tilakysymykset ovat pelissä merkittävämmässä osassa kuin monissa draftauspeleissä. Maatilalla ei ole yhdentekevää, missä kortit sijaitsevat suhteessa toisiinsa. Esimerkiksi peltojen tarvitsema vesi tulee vesitorneista, joiden kantama on kaksi: kauemmas kuin kahden kortin päähän vesi ei liiku, eli pellot on saatava lähelle vesitorneja, tai vaihtoehtoisesti on käytettävä yksi vuoro vesitornin rakentamiseen lähemmäs.
Monissa korteissa on lisäksi läheisyyteen liittyviä ehtoja: kalkkunat tuottavat pisteitä, jos lähellä ei ole peltoja, teurastamo tuottaa pisteitä lähellä olevasta lihakarjasta, maissipelto tuottaa paremmin jos lähellä on viljasiiloja ja niin edelleen. Korttien asetteluun liittyy luonnollisesti ristiriitoja, eikä kaikkea voi saada mitenkään pelattua ihanteelliselle paikalle.
Korttien nostaminen on yksi kohta, missä on tehty parannus Among the Starsiin verrattuna. Kortit on jaettu neljään eri lajiin: peltoihin, eläimiin, hyötyrakennuksiin ja voittopisterakennuksiin. Kierroksen alun kuusi korttia saa nostaa haluamistaan pakoista, kunhan nostaa vähintään kolmesta eri pakasta. Muuten sekoitussuhde on vapaa. Vaikka draftaaminen tarkoittaa sitä, että esimerkiksi nelinpelissä nostamastaan kuudesta kortista saa itse vain kaksi, tällä pystyy kuitenkin vaikuttamaan vähän siihen, millaisia kortteja peliin tulee. Alkupelissä voittopisterakennukset voi jättää väliin kokonaan ja sen sijasta voi panostaa peltoihin ja eläimiin, esimerkiksi.
Toimiva, tilaa vaativa peli
Jos ylipäätään viihtyy draftaamisen parissa, Fields of Green voi hyvinkin miellyttää. Pelissä on monia kiinnostavia piirteitä, mutta erityisesti maatilan resurssinhallintaan ja korttien asetteluun liittyvät pulmat ovat pelin parasta antia ja jotain sellaista, mitä muut pelit eivät tarjoa.
Isoin miinus liittyy sekin tilakysymyksiin: peli vie melko reippaasti tilaa pöydältä. Neliskulmaiset 7 × 7 sentin kortit ovat mukavia katsella, mutta kun maatilalle kertyy pelin aikana mahdollisesti jopa 24 korttia, tilantarve voi hyvinkin olla puoli metriä suuntaansa pelaajaa kohden. Kovin pienellä pöydällä ei nelinpeliä kannata pelata.
Kaksinpelin ystävillekin peliä sopii suositella. Koska draftaaminen ei yleensä ottaen ole kiinnostavaa kahdestaan, peliin on kehitelty hieman erilaiset säännöt kaksinpeliä varten. Pelaajat valitsevat korttinsa eri pakoista kuten peruspelissäkin, mutta käsien kierrättämisen sijasta kortit sekoitetaankin katsomatta yhteen. Tästä kahdentoista kortin pakasta paljastetaan kuusi korttia pöydälle.
Peli etenee sen jälkeen vuorotellen. Aloittaja valitsee yhden korteista, sitten toinen pelaaja ottaa yhden. Sen jälkeen pöytään nostetaan pakasta kaksi uutta korttia ja sama toistetaan. Tätä jatkuu, kunnes kaikki kaksitoista korttia on jaettu. Tämä on oikein toimiva tapa ratkaista draftaaminen kahden pelaajan kesken ja Fields of Greeniä voi suositella aivan mainiosti myös kaksinpeliksi.
Faktat Fields of Greenistä
Suunnittelijat: Vangelis Bagiartakis
Julkaisija: Artipia Games, Stronghold Games (2016)
Mutkikkuus: Peruskuvio on selkeä ja draftaamiseen tottuneille helppo, sadonkorjuun prosessia kannattaa aluksi käydä läpi yhdessä. Ensimmäisen pelin jälkeen kaiken pitäisi kyllä olla selvää ja pelin edetä joutuisammin.
Onnen vaikutus: Korttipelissä on aina tuuria mukana, vaikka tässä korttivalikoimaan voikin jonkin verran vaikuttaa. On vähän tuurista kiinni, miten osuvia kortteja pakasta nousee, mutta taidolla ja suunnitelmilla on myös iso merkitys.
Vuorovaikutus: Peliä voi pelata toisten peliä katsomatta, mutta edistyneen pelaajan merkki on, että huomioi naapureiden peliä ja estää hyödyllisimpien korttien pääsemisen naapurille. Kiusantekodraftaamiselle on tilaa, koska itselle huonoja kortteja voi käyttää siilojen ja vesitornien rakentamiseen tai muuttaa rahaksi.
Teema: Maatalousteema sopii peliin oivallisesti ja nykyaikainen maatalous on mukavaa vaihtelua historiallisemmille teemoille. Monissa korteissa on teemasta kumpuavaa järkeäkin.
Uudelleenpelattavuus: Korttipakat ja draftaaminen tarjoavat sen verran paljon vaihtelua, että koskaan et kahta täysin samanlaista peliä pelaa. Kickstarter-promona on julkaistu pieni lisäosa, jolla saa lisää vaihtelua peliin.
Kieliriippuvuus: Korteissa on jonkin verran tekstiä, eli kielitaito on tarpeen. Kaksinpelinä voi pelata kielitaidonkin, koska kaikki kortit ovat avoimesti nähtävillä ja kielitaitoinen voi selittää, mitä kortit tekevät.
Pelaajamäärä: 2–4. Toimii hyvin eri pelaajamäärillä. Pelin kesto on melko lailla vakio, vain tilantarve kasvaa lineaarisesti pelaajamäärään nähden.
Pituus: 45–90 minuuttia. Laatikko lupaa 45 minuuttia, mutta vähän optimistinen näkemys se minusta on. Neljän aloittelijan kannattaa varata ensimmäiselle pelille parikin tuntia. Kokeneiden pelaajien kesken peli on nopea.