Pelin taustatarinalla ei ole tällä kertaa juurikaan merkitystä pelin kannalta. Family Inc. on notkea onnenkoetusfilleri, jossa tarinaa ei tarvita pelin yksinkertaisten sääntöjen ymmärtämiseen tai pelin pelaamiseen.
Tärkeää on vain se, kuka saa kahmittua eniten ryöstösaalista kuvaavia pelimerkkejä itselleen. Peli päättyy, kun joku saa kokoon sadan pisteen edestä saalista, eikä siihen mene kuin korkeintaan kymmenisen minuuttia. Pelisuunnittelun suurmestari Reiner Knizia on jälleen kerran tehnyt nappisuorituksen!
Tilaisuus tekee varkaan
Family Inc. koostuu pääasiassa pahvisistä pokerichipin näköisistä pelimerkeistä, joissa on numeroita 1–10. Pelimerkit kasataan pöydälle läjäksi numeropuoli alaspäin ja sen jälkeen alkaa kerääminen.
Omalla vuorollaan pelaaja nostaa pöydältä pelimerkkejä yhden kerrallaan. Onnenkoetuselementti syntyy siitä, että jos nostaa saman numeron, jonka on jo aiemmin nostanut, vuoro päättyy epäonnistumiseen ja kerätyt pelimerkit heitetään pois. Muuten pelaaja saa lopettaa koska haluaa ja vapaaehtoisen lopetuksen jälkeen pelimerkit jäävät pöydälle.
Kun seuraava oma vuoro koittaa, pöydällä vielä olevat pelimerkit kirjataan pisteiksi pisteradalle ja heitetään sitten pois. Pelin juju on siinä, että kaikki pelimerkit eivät välttämättä ole tässä vaiheessa enää tallella! Jos sinulla on edessäsi viitonen ja kuutonen ja minä kerään vuorollani viitosen ja kuutosen, nappaan sinultakin pelimerkit itselleni – toki sinä voit sitten vuorollasi yrittää ryöstää merkit takaisin itsellesi. Jos ryöstöjä tulee monta putkeen, pöydälle muodostuu houkuttelevan paksu nippu pelimerkkejä.
Huonotuurisille on tarjolla lohtua timanttien muodossa. Jos vuoro päättyy epäonnistumiseen heti toisella tai kolmannella nostolla, saa korvaukseksi timantin. Kolme timanttia vaihtuu sitten 50 pisteeksi, eli sillä kuittaa jo puolet vaadituista sadasta pisteestä.
Vanhan kierrätystä
Knizia ei olisi Knizia, jos hän ei kierrättäisi vanhoja peli-ideoita uuteen kuosiin. Family Inc. on päivitetty versio jo vuonna 2007 ilmestyneestä Cheeky Monkeystä. Jonathan Schindler listaa ystävällisesti pelien erot BoardGameGeekissä julkaistussa Family Inc.:n arvostelussaan.
Siinä missä Family Inc.:ssä saa varastaa pelaajan kaikki laatat, Cheeky Monkeyssä saa varastaa vain pelaajan päällimmäisen laatan, Pickominon tapaan. Toisaalta pisteet lasketaan joka vuoro, Cheeky Monkeyssä vasta pelin lopussa, eli jos pelimerkit pysyvät koko kierroksen ajan, ne saa turvaan. Varastamiseen sitä paitsi vaaditaan onnistunut vuoro, kun Cheeky Monkeyssä saa varastaa välittömästi, kun nostaa sopivan laatan.
Timantit puuttuvat myös kokonaan Cheeky Monkeystä. En ole pelannut alkuperäistä, mutta muutosten perusteella sanoisin, että parempaan päin on menty, tuloksena on nähdäkseni alkuperäistä kiinnostavampi peli.
Eikä kahta ilman kolmatta: vuonna 2021 ilmestyi myös Pixie Gamesin julkaisema Hit!, jossa sama pelimekaniikka on toteutettu korttipelinä. Hit! näyttäisi olevan vähän lähempänä Cheeky Monkeytä. Olen niin mieltynyt Family Inc.:n kilpajuoksuluonteeseen, että nämä versiot, joissa pelataan kiinteämittainen peli ja lasketaan pisteet lopussa tuntuvat jo lähtökohtaisesti heikommilta.
Onnistunutta onnenkoetusta
Family Inc. on nimittäin erittäin toimiva onnenkoetuspeli. Jotta onnenkoetuspeli toimii, sen on kannustettava pelaajia ylittämään turvalliset rajat ja ottamaan riskejä. Family Inc. onnistuu tässä: mahdollisuus ryöstää toisen pelaajan pelimerkit ruokkii ahneutta herkullisella tavalla. Panokset ovat kovat ja pelaajat ovat kiinnostuneita myös muiden pelaajien vuoroista.
Näen Family Inc.:ssä oivaa potentiaalia monen sukupolven perhepeliksi. Ikäsuositus on 8+, mutta kyllä tätä jo vähän nuorempienkin kanssa voi pelata, jos numerotajua vain riittää. Peli on säännöiltään niin yksinkertainen, että sen opettaa kenelle tahansa. Ryöstely saattaa hieman harmittaa, mutta toisaalta tässä ryöstäminen ei ole erityisen henkilökohtaista: suoraan toista pelaajaa kohti ei voi hyökätä ja ryöstön onnistuminen edellyttää tuuria (ja kovin määrätietoinen ryöstely johtaa usein epäonnistumiseen). Peli toimii hyvin myös aikuisille ja peliharrastajien filleriksi.
Pelaajamääräksi on boksiin merkitty 2–7. En ole vielä pelannut neljää useammalla, mutta isommissa peleissä ryöstelyä on enemmän ja siten pisteitä kertyy kerralla isompia potteja, mikä vauhdittaa pelin päättymistä. Kaksinpelinä en tätä enää pelaa, minusta alarajaksi olisi ihan hyvin voinut laittaa kolme, mutta kolminpeli on jo mielekäs.
Suuria puutteita pelistä en keksi. Taustatarina on vähän tympeä, mutta sen unohtaa muutenkin heti. Kansikuva on aika kamala, mutta pelin kuvitus on muuten toimivan selkeää. En pahastuisi, jos peli olisi vielä vähän värikkäämpi. Boksi on vähän tarpeettoman iso (ainakin kun pelimerkit on naksuteltu kehikoistaan), mutta jos pelin haluaa ottaa matkalle mukaan, laatikkoa tai pistelautaa ei välttämättä tarvitse; riittää että pakkaa pelimerkit johonkin helposti mukana kulkevaan pussiin.
Faktat Family Inc.:stä
Suunnittelijat: Reiner Knizia
Julkaisija: Piatnik (2021), Lautapelit.fi (2022)
Mutkikkuus: Erittäin helpot säännöt, pelin opettaa kenelle tahansa nopeasti.
Onnen vaikutus: Tämä on onnenkoetuspeli, joten tuurilla on tietysti mittava vaikutus. Toisaalta, on pelaajasta kiinni, kuinka paljon onneaan haluaa koetella. Yksi erä on myös armollisen lyhyt.
Vuorovaikutus: Toisten pelaajien pelimerkkien ryöstely on pelin suola ja ylipäänsä tekee tästä mielenkiintoisen pelin.
Teema: Näkisin mieluusti aivan yhdentekevän mafiateeman tilalla jotain muuta, mutta onneksi teemalla ei ole mitään merkitystä pelatessa.
Uudelleenpelattavuus: En ole vielä kertaakaan pelannut tätä vain yhtä kertaa. Peli on koukuttava, jos vain suoraviivainen onnenkoetus kiinnostaa.
Kieliriippuvuus: Peli ei edellytä lukutaitoa, numeroista on oltava vähän perillä.
Pelaajamäärä: 2–7, käytännössä vähintään kolme.
Pelin kesto: 10–15 minuuttia.