Exodus: Proxima Centauri on avaruusteemainen 4X-peli, joten vertailulta Eclipseen tai Twilight Imperiumiin ei voi välttyä. Exodus Proxima Centaurista julkaistiin vuonna 2013 toinen painos, joka korjaa ensimmäisessä painoksessa olleita virheitä ja ongelmia. Arvostelu perustuu tähän toiseen laitokseen.
Ydintuhon jälkeisessä maailmassa ihmiskunnan rippeet ovat Proxima Centaurin planeetoilla taistelemassa olemassaolostaan. Eri ryhmittymien lähtöasetelma on pelissä lähestulkoon sama, joten suurta eroa eri ryhmittymien välillä ei ole.
Uutta, samaa vanhaa ja hyviä ideoita
Jokaisella kierroksella saa pelata kaksi toimintokorttia, jos ei ole kehittänyt teknologiaa, joka mahdollistaa kolmannen kortin pelaamisen. Toimintokortissa on kaksi toimintoa, joista alempi on reaktio. Ylemmän toiminnon jokainen pelaaja pelaa omasta kortistaan, mutta alemman voi pelata kenen tahansa kortista maksamalla siitä maksun. Korttien toiminnoilla voi esimerkiksi käydä kauppaa, hankkia lisää valuuttaa, ostaa teknologiaa tai vaikkapa rakentaa lisää aluksia.
Kun toiminnot on pelattu, laukaistaan mahdolliset massatuhoaseet ja siirrytään valloitusvaiheeseen. Valloitusvaiheessa pelaajat valitsevat alustensa liikkeet salaa. Aluksia voi liikuttaa moottorien tehoista riippuen yhdestä kolmeen heksaruutua. Kaikki alukset liikkuvat samaan aikaan ja liikkumisen jälkeen tarkastetaan, käydäänkö taisteluita joko pelilaudalla olevien vastarintaa edustavien aluksien kanssa tai muiden pelaajien alusten kanssa. Taistelut käydään noppien avulla. Jokainen tykki aluksessa tarkoittaa yhtä noppaa, osuma tulee kun heittää nopalla 5 tai 6, jokainen kilpi estää yhden vahingon ja ilman kilpiä oleva alus tuhoutuu yhdestä osumasta.
Uusi kierros aloitetaan politiikkavaiheella, jossa määritellään kierrosjärjestys, korjataan aluksia, saadaan lisää resursseja ja äänestetään neuvoston päätöksistä. Neuvosto tekee heti tapahtuvia, kierroksen kestäviä ja pysyviä lakeja, jotka muuttavat peliä.
Kartta on rakennettu pelin alussa heksalaatoista. Raaka-aineita pelissä on kolmea eri tyyppiä, joista kaikkia tarvitaan erilaisten teknologioiden ostamiseen ja yhtä tarvitaan teknologioiden kehittämiseen. Exodus: Proxima Centaurissa ei ole varsinaista teknologiapuuta, vaan kehityksessä voi edetä haluamassaan järjestyksessä. Kaikki teknologiat on kehitettävissä heti alusta alkaen, kalleimmankin teknologian voi kehittää heti pelin alussa, jos vain valuuttaa riittää. Tämä toimii yllättävän hyvin, kun jokainen kehitetty teknologia antaa samankaltaisiin teknologioihin alennuksia. Parhaimmillaan keskihintaisia teknologioita saa jopa ilmaiseksi.
Raaka-aineita saa asuttamiltaan planeetoilta. Raaka-aineet eivät riitä loputtomiin, vaan jokaisella kierroksella pelaajan asuttamilta planeetoilta kuluu resursseja. Resurssien määrää kuvataan kuusisivuisella nopalla, jota käännetään pienemmäksi luvuksi. Resursseja voi kuitenkin lisätä planeetoilleen vuoronsa toisena toimintona kaivostoimintakortin.
Viihdyttävää ajanvietettä
Exodus: Proxima Centauri ei varsinaisesti tuo 4x-pelien genreen paljoakaan uutta, pelissä on selkeästi samoja juttuja kuin muissa genren peleissä. Resurssien väheneminen planeetalta on hyvä lisä ja pakottaa miettimään peliä hieman pidemmällä tähtäimellä. Teknologioiden vapaa kehittäminen mahdollistaa sen, että aina ei välttämättä mennä samalla tavalla, vaikka omassa pelityylissäni tuleekin kehitettyä kaksi samaa teknologiaa lähes aina.
Massatuhoaseet ovat peruspelissä häiritsevä tekijä. Massatuhoaseilla voi tuhota joko asutuksen, resurssit tai koko planeetan. Jokainen näistä on toki oma teknologiansa ja jokainen raketti täytyy ostaa erikseen, joten halpoja ne eivät ole. Niillä voi kuitenkin pahimmillaan tehdä paljon kiusaa muille pelaajille. Useamman pelin aikana kuitenkin huomasin, että keskittyminen raketteihin ei tuo voittoa. Kohtuullisuus kannattaa.
Aluksia on rajallinen määrä, mutta se ei varsinaisesti haittaa. Alustyyppejäkin on rajallisesti. Jos kaipaa kymmentä erilaista alustyyppiä, sitä ei Exodus: Proxima Centauri tarjoa. Tosin kaikkien alusten saaminen pöydälle on nytkin hieman haastavaa, vaikkakin mahdollista.
Pelin säännöt ovat selkeät, poikkeuksia ei juurikaan ole ja pelaaminen on jouhevaa. Pitkähkön peliaikansa vuoksi Exodus ei sovi jokailtaiseen pelailuun ja sopii erityisen huonosti illan pelivalinnaksi, jos uusia pelaajia on enemmän kuin yksi, koska tällöin peli saattaa venyä melkoisen pitkäksi.
Pelissä alusten määrän rajallisuus ei ehkä tuo eeppistä tuntumaa peliin, mutta tekee pelistä helpommin hallittavan ja jotkut nopilla käytävä taistelu saattaa karkottaa. Koska peruspelissä pelaajien ryhmittymät ovat identtisiä, lisäosan hankinta houkuttaa entisestään, joka taas nostaa hivenen kustannuksia.
Pelissä tutkimuselementti on harmillisen pienessä osassa. Ainoastaan vastarinnan aluksia ei tiedä, tyyppiä lukuun ottamatta. Sitä olisin kaivannut peliin lisää.
Peli kaipaa rinnalleen ehdottomasti lisäosaa, kun peruspelin säännöt on sisäistetty. Lisäosa tuo mukaan elementtejä, jotka eivät tarpeettomasti monimutkaista peliä tuoden lisää vaihtoehtoja ja kuusi toisistaan täysin eroavaa ryhmittymää pelaajille. Pelin luonne muuttuu lisäosan myötä asymmetriseksi.
Exodus: Proxima Centauri – Edge of Extinction
Edge of Extinction on Exoduksen paras lisäosa, joka on erittäin suositeltava hankinta pelistä pitäville. Lisäosa tuo peliin kuusi erilaista ryhmittymää, joista jokainen vaatii omanlaisensa taktiikan. Jokaisella ryhmittymällä on erilaiset aloitusresurssit, erikoisominaisuus, toimintokortit ja omia teknologioita.
Lisäksi lisäosa tuo peliin planeetan puolustusjärjestelmät, joilla on mahdollista torjua muiden pelaajien massatuhoaseita. Massatuhoaseiden torjumisen mahdollisuus on tervetullut lisä, sillä peruspelissä niiden vaikutus on turhan merkittävää. Lisäosa tuo myös lisää aluksia (kasvattaen alusten määrää), politiikkakortteja, vastarintaa kuvaavia kortteja ja merkittävänä muutoksena myös taistelukortit.
Taistelukortteja pelaajat ja vastarinnan alukset käyttävät taisteluissa. Niillä on parhaimmillaan, tai pahimmillaan, suurikin vaikutus taistelun kulkuun, kunhan pelaamisen ajoitus on oikea. Kortit vähentävät tuurielementtiä taisteluista ja saattavat esimerkiksi pelastaa pienessä altavastaajan asemassa olevan laivueen.
Faktat Exodus: Proxima Centaurista
Suunnittelijat: Agnieszka Kopera, Andrei Novac
Julkaisija: NSKN Games (2013)
Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat suoraviivaiset. Peli vaatii jonkin verran opettelua, mutta kokeneemmille ja muita 4x-pelejä pelanneille Exodus on helpohko omaksua.
Onnen vaikutus: Tuuria on mukana jonkin verran, erityisesti taisteluissa ja pelilaattojen sijoittelussa.
Vuorovaikutus: Vahvasti läsnä taisteluiden muodossa, tätä peliä ei voi pelata muista pelaajista välittämättä.
Teema: Avaruustemainen 4X-peli, joka enemmänkin 3X:ää, mutta muuten teema kyllä toimii.
Uudelleenpelattavuus: Hyvä, tosin pidemmän päälle lisäosa on tarpeen tuomaan vaihtelua alkuasetelmiin.
Kieliriippuvuus: Pelin korteissa on jonkin verran tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–6 (parhaimmillaan 3–5 pelaajalla), lisäosan kanssa myös yksinpelit onnistuvat.
Pituus: 180 minuuttia