Evolution: The Origin of Species voitti Venäjällä peräti kolme vuoden peli -palkintoa vuonna 2010. Se lienee siis todellinen huippupeli? Ainakin suunnittelija tietää, mitä tekee, sillä tämän evoluutioaiheisen pelin suunnittelija on koulutukseltaan biologian tohtori.
Peli on pakattu RightGamesin tavalliseen pikkulaatikkoon. Boksista löytyy pakka kortteja, pieniä pelimerkkejä ja pari noppaa. Näistä aineksista saadaan kokoon hauska ja kevythenkinen korttipeli.
Pelin idea
Pelaajat kehittävät eläinlajeja. Jokaisen kortin voi pelata joko eläimenä tai eläimen ominaisuutena. Kun on pelannut eläimen pöytään, sille voi lisätä jonkun näppärän ominaisuuden. Lihansyöjät syövät muita eläimiä, rasvakudoksiin voi varastoida ruokaa, naaamioitujaa on vaikeampi syödä, kolopesijä vetäytyy syötyään kolonsa turvaan ja niin edelleen.
Mitä enemmän ominaisuuksia eläimellä on, sitä tehokkaampi se on. Osa ominaisuuksista (lihansyönti, suuri koko, loiset) tekee eläimestä kuitenkin nälkäisemmän, mikä saattaa vaikeuttaa eloonjäämistä.
Kun pelaajat ovat kehittäneet eläimiään tarpeeksi, tulee ruokintavaihe. Nopilla heitetään tarjolla oleva ruoan määrä ja sen jälkeen jokaisen eläimen on syötävä vähintään kerran. Jos ruokaa ei saa tarpeeksi, eläin kuolee nälkään. Vuoron lopuksi saa vielä uusia kortteja seuraavaa kierrosta varten.
Peli päättyy kun pakka on loppu. Silloin saa pisteitä jokaisesta eloonjääneestä eläimestä ja lisäksi kaikista eläimillä olevista ominaisuuskorteista.
Hauska peli
Evolution on hauska peli, ainakin alkuun. Erilaiset eläimet, joita pelin aikana kehittyy, ovat hauskoja ja eläinten pääsääntöisesti julmat kohtalot jaksavat viihdyttää. Peliin kannattaakin suhtautua aika kevythenkisesti, koska en ole oikein varma, miten vakavasti sitä voi ottaa. Noin voittamisen ja häviämisen kannalta pelin pisteenlasku on ongelmallista. Koska kaikki pisteet jaetaan lopussa, alkupelin eläimillä ei ole juurikaan merkitystä — ellei joku niistä satu olemaan se selviytyjä, joka kestää koko pelin ajan.
Peli suosii ominaisuuskorteilla ladattujen hirviöiden luomista. Kun eläin on iso lihansyöjä, joka ui ja on myrkyllinen, muut miettivät kerran jos toisenkin ennen kuin käyvät käsiksi. Jos onnistuu tekemään riittävän tehokkaan eläimen, se selviää loppuun asti ja tuottaa pisteitä — mutta ei ole mitenkään tavatonta jäädä tyystin ilman pisteitä. Jonkinlainen välipisteytys tuntuisi reilulta.
Johtoasemaan päässeelle pelaajalle on myös vaikea tehdä mitään. Hirviöt pitää pysäyttää, ennen kuin ne ovat hirviöitä, muuten voi olla liian myöhäistä. Pelaajat saavat joka vuoro uusia kortteja sen mukaan, montako otusta ovat onnistuneet pitämään elossa. Siinä useamman eläimen tehnyt hyötyy, mutta pahiten kärsii se, jolle jää yksi pieni eläin henkiin. Ilman eläimiä ja kortteja jäänyt saa nostaa kuusi korttia, joten joskus olisi parasta menettää kaikki eläimet.
Käytännössä nämä heikkoudet eivät hirveästi haittaa, sillä Evolution on niistä huolimatta hauska peli. Vähän pitkä ehkä, etenkin kun alkupelillä ei ole juurikaan merkitystä, mutta toimiva yhtä kaikki. Olen jäänyt joskus nollaan pisteeseen, kun kaikki eläimeni syötiin viimeisellä kierroksella, mutta eipä se pitkään harmittanut. Joskus voisi kokeilla paria-kolmea välipisteytystä pelin aikana. Toinen kokeilemisen arvoinen juttu on poistaa pakasta kymmenkunta sattumanvaraista korttia, jos se nopeuttaisi peliä hieman.
Kevyttä viihdettä
Evolution on hauskaa ja kevyttä viihdettä. Evoluutioteema toimii hienosti ja tekee osaltaan pelistä kiinnostavan. Jos pöydässä on ilkeä lihansyöjä, on aika pistää evoluutiota kehiin ja kehittää joku suojamekanismi, joka tepsii, kunnes lihansyöjä oppii kiertämään sen, jolloin tarvitaan jotain muuta. Yksinkertaista ja hauskaa.
Ihan joka käyttöön Evolution ei sovi. Eri korttien vuorovaikutukset voivat mennä hieman mutkikkaiksi, joten aivan yksinkertaisesta pelistä ei ole kyse. Jättäisin ehkä väliin vähemmän pelanneiden kanssa, ellei peli jostain syystä kiinnosta erityisesti (jollekin biologiporukalle tämä olisi varma hitti). Pelissä on myös ilkeä elementtinsä, tosin lihansyöjät usein syövät sitä mitä saavat, eikä hyökkäyksiä aina voi kohdistaa tiettyyn pelaajaan, mutta silti — tietty määrä epäreilua menoa on siedettävä.
Itse odotan ainakin mielenkiinnolla, tekeekö RightGames pelin venäjänkielisenä ilmestynyttä lisäosaa englanniksi, se kun toisi eläimille uusia ominaisuuksia, muun muassa lentämisen. Hauskan teemansa vuoksi peli nimittäin jää kokoelmiini niitä tilanteita varten, jolloin kaivataan kevyttä peliä, jossa on vähän toisten pelaajien kiusaamistakin mukana.
Faktat Evolutionista
Suunnittelija: Dimitri Knorre, Sergei Machin
Julkaisija: RightGames (2010)
Mutkikkuus: Melko yksinkertainen, tosin osa korteista ja etenkin korttien yhdistelmät voivat vaatia vähän tulkintaa.
Onnen vaikutus: Peli tuntuu aika tuuripitoiselta, mutta toisaalta paljon on pelaajien valinnoistakin kiinni, vaihtoehtoja on yleensä paljon.
Vuorovaikutus: Korkea, eloonjäämiskamppailu on kiivasta.
Teema: Erittäin vahva, evoluutioteema toimii tässä hienosti.
Uudelleenpelattavuus: Erilaisia eläimiä voi kehitellä todella paljon, muuten peli kyllä toistaa hieman itseään.
Kieliriippuvuus: Korteissa on paljon tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–4, kahdella pelillä 2–8.
Pituus: 30–45 minuuttia