Olipas iloinen yllätys, kun selvisi, että Peliko on julkaissut trendikästä huonepakoilua suomeksi. ThinkFunin Escape the Room oli ensimmäisiä genren pelejä, mutta on jäänyt vähän Kennerspiel des Jahres -voittaja Exit: The Gamen ja muuten vain kuumemman Unlock!:n jalkoihin.
Suomennos nostaa kuitenkin pelin genren ykkösnimeksi Suomessa etenkin pelikauppojen ulkopuolelta pelejä hankkiville; veikkaisin, että jouluna 2017 Escape the Roomeja löytyy monesta pukinkontista. On siis syytä tarkistaa, millainen peli on kyseessä. Lyhyesti voidaan todeta, että mainion pakopelikokemuksen tämäkin lautapeli tarjoaa.
Kirjekuoria avattavaksi
Taustatarina sijoittuu 1860-luvulle: tähtitieteilijä on kadonnut. Entinen tilanhoitaja on huolissaan ja houkuttelee joukon ystäviään tutkimaan tähtitieteilijän kartanoa. Kartano osoittautuu melkoiseksi mysteeriksi ja tutkijat huomaavat jäävänsä loukkuun…
Pelin alussa pelaajilla on edessään nippu kirjekuoria, joissa on arvoituksia. Kun arvoituksen saa ratkaistua, kirjekuoren saa avata ja sen sisältä aukeaa uusia mysteerejä ja lisää välineitä aikaisempien kuorien avaamiseen. Ratkaisuissa käytetään Exit: The Gamestakin tuttua ratkaisupyörää: siinä on neljä kehää ja kun oikeat kuviot on linjattu kohdalleen, pyörän keskellä pitäisi näkyä tehtävän symboli kahdessa kohdassa.
Tehtävät etenevät varsin lineaarisesti: sooloilulle ei ole tilaa, vaan ratkaisut aukeavat aina tietyssä järjestyksessä, kun kuorista paljastuu uusia työkaluja kuorien ratkaisemiseen.
Pakohuone paketissa
Escape the Roomin pelaaminen ei edellytä älylaitteita. Vihjejärjestelmä tosin löytyy vain netistä, pelin nettisivuilla on jokaiseen kuoreen kolmiportaiset ratkaisut, eli pari vihjettä ja sitten selkeä ratkaisu. Näitä voi näppärästi selailla vaikka älypuhelimella. Lisäksi tarvitaan ajastin: aikaa on pelaajamäärästä riippuen puolitoista tai kaksi tuntia.
Peliä ei tarvitse kohdella kaltoin. Mysteeri on kertakäytön jälkeen nähty ja ratkaistu, mutta nettisivuilta löytyy ohjeet, miten peli kuuluu paketoida, jotta sen saa palautettua alkutilaansa. Sen jälkeen joku toinen voi ratkaista tehtävän.
Vaikeustasonsa puolesta Escape the Room on selvästi helpoin pelaamani pakohuonepeli. Nelinpelissä aikaa olisi ollut kaksi tuntia, mutta huone oli kokonaisuudessaan selvitetty alle tunnissa. Vihjeille ei ollut tarvetta. Kaikki tehtävät olivat aika suoraviivaisia: yleensä oli aivan ilmeistä, miten tehtävää kuuluu lähteä ratkaisemaan.
Helppous ei tietenkään ole yksinomaan huono asia. Ainoana suomennettuna pakohuonepelinä Escape the Room houkuttelee varmasti monia kokeilijoita ja jos ei ole aikaisemmin pakohuoneita kokeillut, tämä on sopivan leppoisa ensikokemus. Jos taas on kokenut pakohuoneilija tai muuten vain puzzlejen ratkaisija, suurta haastetta Escape the Room ei tarjoa.
Kelpo viihdettä pienemmälle porukalle
Pelin pelaajamääräksi luvataan 2–6, mutta veikkaisin, että isommilla pelaajamäärillä hupi käy vähiin: sen verran vähän tässä kuitenkin on liikkuvia osia, että tungosta tulee pelin äärelle, jos pelaajia on kuusi. Oikeassa pakohuoneessa on enemmän tutkittavaa kuin tässä pöytäversiossa.
Muutenkin Escape the Room toki kalpenee aidon pakohuoneen rinnalla, mutta onpahan tämä toisaalta paljon vaivattomampi järjestää pelattavaksi, merkittävästi edullisempi (etenkin kun käytetyn pelin voi sitten myydä eteenpäin) ja saatavilla kaikkialla.
On joka tapauksessa hienoa että Peliko on avannut pelin suomennettujen pakohuonepelien saralla. Toivottavasti toinenkin Escape the Room -peli, Secret of Dr. Gravely’s Retreat, saataisiin myös suomeksi.
Faktat Escape the Room: Mysteeri tähtitieteilijän kartanossa -pelistä
Suunnittelijat: Nicholas Cravotta, Rebecca Bleau
Julkaisija: ThinkFun (2016), Peliko (2017)
Mutkikkuus: Pulmien ratkominen ratkaisupyörällä on yksinkertaista. Itse pulmien vaikeustaso riippuu tietysti pelaajista, mutta vihjejärjestelmän ansiosta aivan kaikki saavat pelin kyllä ratkaistua. Pitäisin peliä muutenkin aika helppona.
Onnen vaikutus: Tuurilla ei ole minkäänlaista sijaa pelissä.
Vuorovaikutus: On pelaajista kiinni, miten paljon yhteistyötä ja tiimihenkeä pelissä on mukana.
Teema: Ohjekirjassa suositellaan teemanmukaista musiikkia ja jopa ajan hengen mukaista pukeutumista. Aika kepoiselta pelin teema minusta kuitenkin tuntuu, keskityin ongelmien ratkomiseen teemaan eläytymisen sijasta.
Uudelleenpelattavuus: Peli on visusti kertakäyttöinen, mutta resetoitavissa, eli sen voi lainata kaverille tai myydä pois, kun on itse pelannut.
Kieliriippuvuus: Peli on suomenkielinen. Itse pulmat eivät edellytä lukemista tai ole kieleen liittyviä, mutta taustatarinaa on jonkin verran.
Pelaajamäärä: 1–6. Kaksi tai kolme on oikein hyvä määrä, jos haluaa että kaikille riittää mukavasti tekemistä, muuten mikään ei estä pelaamasta isommallakin porukalla.
Pituus: 60–120 minuuttia. Kaksi tuntia tähän on aikaa ja vihjeiden avulla se riittää hyvin.
8 vastausta aiheeseen “Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa”
Pelikon sivut ei aukea rälläkälläkään. Saiskohan mistään Escape The room-pelin pakkaukseen ohjeita?
Saa, mutta ei Pelikolta. Alkuperäisen julkaisijan Thinkfunin sivuilta löytyy pakkausohjeet.
Vähän ottaa päähän kun vihjesivulle ei pääse. Jää p****n maku suuhun.. ?
Heli, varmasti! Täältä ainakin löytyy vihjeitä.
Etsin synttärilahjaa 12-vuotiaalle. Onko tämä liian vaikea sen ikäiselle?
Helka, voi olla vähän haastava 12-vuotiaille keskenään pelattavaksi (riippuu toki 12-vuotiaista), mutta jos mukana on aikuisia, pelaaminen onnistuu 12-vuotiailtakin varmasti.
Iha kiva peli, mutta nuo kasausohjeet pelin jälkeen tosiaan kannattaa kattoa noista edellisistä kommenteista. Peliko on tainnut mennä nurin. :((( En tiiä mutta ei tuota ilman noita ohjeita saa kasaan, T: seitsemän ihmistä yritti muistaa mitä tuli mistäki. Vihjeitä pelin ratkaisuun Heli voit kysyä vaikka meidän Ollilta. Mulla myös hyviä muistiinpanoja, T: Tuomas.
Hyvä peli vaikkakin 6hlöä tuntui hiukan suurelta määrältä ja peli olisi varmasti ollut parempi pelata 4hlön kanssa. Tosiaan thinkfunin sivuilla on todella selkeät kuvilla avustetut ohjeet, mutta joku ahkera voisi tehdä sellaset myös suomeksi.