Yksi pakohuonepelien perusongelmista on niiden kertakäyttöisyys. Tähän on erilaisia vastauksia. Iso osa peleistä toimii niin, että peli on helppo palauttaa alkutilaansa ja myydä tai antaa eteenpäin jonkun toisen pelattavaksi. Osassa pelin komponentteja pistetään palasiksi ja pelit ovat todella kertakäyttöisiä, ellei näe erityisvaivaa pelin pitämiseksi ehjänä.
Escape Team ottaa toisenlaisen lähestymistavan: se on kertakäyttöinen ja sisältää saksimista, piirtämistä, taittelua ja muuta askartelua, mutta peli on erittäin halpa ja kaikki tuhottavat osat ovat PDF-tiedostoina, jotka tulostetaan itse.
Sovellus ja paperia
Escape Team perustuu sovellukseen, jonka saa ilmaiseksi iOS:lle ja Androidille. Sovellus on yksinkertainen ajastin ja numeronäppäimistö. Lisäksi tarvitaan skenaariot: ne pitää ostaa sovelluksesta ja lisäksi tulostaa materiaalit – noin viisi-kuusi mustavalkoista sivua – itse. Papereissa on tehtävät, joiden ratkaisut ovat numerosarjoja, jotka sitten syötetään sovellukseen, joka kertoo menikö oikein vai ei.
Sovelluksessa on lisäksi vihjeet, taustamusiikkia ja nauhoitettuja ääniklippejä tunnelmaa luomassa. Ääniklipit olivat melko tarpeettomia, mutta vihjeistys on harvinaisen toimivaa: jokaiseen tehtävään on tarjolla iso nippu vihjeitä, joiden avulla pulmat varmasti ratkeavat.
Pulmat ovat melko suoraviivaisia ja kun materiaalia on melko vähän, niissä ei ole kovin paljon ihmettelemistä sen suhteen mitä pitäisi tehdä ja missä järjestyksessä. Viisi aanelosta ja yksinkertainen sovellus ei mahdollista Unlock!:n kehittyneemmän sovelluksen kikkailua tai Exitien korttipakan vaiheittaista materiaalien jakamista.
Joustavaa pelaamista
Escape Teamin skenaariot ovat melko lyhyitä, pisimmilläänkin niihin on varattu 40 minuuttia aikaa. Olemme tähän mennessä pelanneet läpi ensimmäiset viisi skenaariota, eikä vaikeusaste päätä huimannut: puolen tunnin skenaariotkin saimme tehtyä noin vartissa. Kokeneille pakohuonepelien harrastajille haastetta ei siis huikean paljon ole, tehtävät ovat aika tutun oloisia. Kokemattomille pulmanratkojille tehtävät ovat tuoreempia ja vaikeustaso vähän korkeampi. Hieman on toki tuuristakin kiinni, miten tehtävät omiin vahvuuksiin osuvat.
Koska tehtävät tulostetaan itse, Escape Team soveltuu mainiosti isommankin porukan peleihin, koska tehtäviä voi tulostaa useammat kappaleet. Tämä mahdollistaa myös etäpelit. Riittää, että yhdellä pelaajista on sovellus ja siinä laskuri juoksemassa ja jokaisella omat tehtäväniput.
Pelaajamääräksi annetaan 2–4. Yksinkin voi pelata, mutta onhan se herkästi vähän tylsää ja kiirekin voi tulla. Tehtäviä on sen verran vähän, että yli neljän hengen porukalla tehtävää ei välttämättä ole tarpeeksi koko porukalle.
Tee se itse -pakohuone
Yksi Escape Teamin kiinnostavimpia osia on sen tarjoama skenaarioeditori. Kuka tahansa voi luoda omia skenaarioita, jotka käyttävät sovellusta. Skenaarioihin voi tehdä haluamansa määrän vaiheita, joihin voi liittää vihjeet ja äänitiedostoja. Skenaarioita voi sitten jakaa julkisesti tai käyttää yksityisesti.
Jos siis haluat tehdä omaan käyttöön pakohuonepelin ja haluaisit siihen ajastimen ja ratkaisujen tarkastamisen, Escape Team tarjoaa oivalliset työkalut. Itse pulmathan voivat olla aivan mitä tahansa, kunhan vastauksena tulee viisinumeroisia lukuja, joten tämä mahdollistaa monenlaisten pakohuonepelien toteuttamisen.
Hauska uusi tapa
Escape Team ei ole mikään huippupeli, mutta ihan hyvä mieli siitä silti jää. Pulmat eivät ole pakohuonepelien huipputasoa, mutta jos yksittäiset skenaariot maksavat sen pari euroa ja koko paketin saa vähän yli kympillä, hinta on kohdallaan.
Exiteihin liittyvä harmi kertakäyttöisyydestäkään ei haittaa, kun hukkaan menee vain pieni nippu tavallista paperia. Näitä saa leikata ja taitella ilman tunnontuskia!
Jos yhteisö innostuu tekemään lisää skenaarioita pelattavaksi, Escape Team käy vain kiinnostavammaksi ajan kanssa.
Faktat Escape Teamista
Suunnittelijat: Fabian Hemmert
Julkaisijat: omakustanne (2017)
Mutkikkuus: Itse pelaaminen on erittäin helppoa, etenkin jos on ikinä mitään pakohuonetta pelannut. Harjoitustehtävä tekee käyttöliittymän selväksi nopeasti ja vaivattomasti. Itse tehtävät vaihtelevat sitten helpoista haastaviin; on toki yksilöllistä, mikä on kenellekin helppoa.
Onnen vaikutus: Pelissä ei ole satunnaiselementtejä.
Vuorovaikutus: Kuten pakohuonepeleissä yleensä, pulmien ratkominen on helpompaa ja hauskempaa yhdessä.
Teema: Pulmanratkonta on täysin abstraktia. Jotain taustatarinaa skenaarioissa on, mutta parin ensimmäisen skenaarion jälkeen ohittelimme taustalöpinät kuuntelematta.
Uudelleenpelattavuus: Kun skenaariot on kertaalleen pelattu, ne on pelattu. Ostokset ovat laitekohtaisia, eli samalla puhelimella niitä voi kyllä pelata uudestaan, mutta ostoksia ei voi antaa kaverille. Hinta on sen verran kohtuullinen, ettei se kyllä haittaa.
Kieliriippuvuus: Englantia on osattava, osa pulmista liittyy kieleen. Kovin vaikeita kielipulmia pelissä ei kuitenkaan ole.
Pelaajamäärä: 2–4.
Pituus: Pisimpiin skenaarioihin on annettu aikaa 40 minuuttia.