Kategoriat
Peliarvostelut

Escape from Sunset Island

Escape from Sunset Island on zombiepeli, jossa pelaajien on kerättävä vaadittavat tarvikkeet ja paettava zombiesaarelta, ennen kuin kuolo korjaa.

Escape from Sunset Island: Zombie Apocalypse Simulator julkaistiin kuumimpana zombie-huuman aikakautena. Pelaajat ovat ihmisiä, joiden tavoitteena on selviytyä pois saarelta keräämällä tarvittavat esineet. Jotta tehtävä ei olisi liian helppo, saarella on zombie, joka ahdistelee ihmisiä. Tilanteen kärjistyessä saatetaan myös kaverikin jättää pulaan.

Saarelta selviytyminen ei aina ole helppoa

Escape from Sunset Islandin kansiPelin alussa tehdään suoraviivaiset alkuasettelut, jonka jälkeen peli pääsee nopeasti alkuun.

Kierroksen aikana pelaajilla on käytettävissään toimintoja, joilla he liikkuvat ja tutkivat saarta. Omalla vuorollaan pelaaja heittää kuusisivuista noppaa ja nopanheiton tulos määrittelee kierroksella käytettävissä olevat toimintopisteet. Toiminnoilla voi liikkua, tutkia, käyttää esinettä, taistella tai ottaa esineen. Löydetyt esineet hidastavat liikettä, joten niiden keräämisessä tulee olla tarkkana.

Kun pelaaja on käyttänyt toimintonsa, siirtyy vuoro seuraavalle. Tätä jatketaan kunnes pelin voittotavoite täyttyy tai kaikki pelaajat ovat muuttuneet zombieiksi.

Pelissä ihmisten ja zombien voittotavoitteet eroavat hieman toisistaan. Zombien pelaajan tarkoituksena on saada kiinni ihmisiä ja muuttaa heidät zombieiksi. Pelissä on mukana myös salaisia tehtäviä, nämä saattavat muuttaa pelaajien voittotavoitteita normaalista.

Escape from Sunset Island
Kuva: Tero Oksala

Keskeneräinen tuotos

Escape from Sunset Islandissa olisi ollut aineksia hyvään peliin, mutta se kärsii muutamista ongelmista, jotka liittyvät suurimmalta osin pelaajien määrään. Neljällä ja viidellä pelaajalla peli on tylsähkö ja tiivistä tunnelmaa ei juuri pääse tulemaan. Kuudella ja seitsemällä pelaajalla pelistä tulee jo pelattava. Suuremmilla pelaajamäärillä peliä ei tullut testien aikana kokeiltua.

Peli olisi vaatinut omaan makuuni joitakin elementtejä lisää, jotta tunnelma olisi välittynyt paremmin. Jos peli-iltana porukassani on neljä tai viisi pelaajaa, valitsen mieluummin jonkun muun pelin.

Yksinkertaiset mekaniikat puoltavat paikkaansa pelissä, mutta lisäämällä hivenen vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia vaikuttaa nopan heittoihin olisi lisännyt peliin aivan oman mausteensa. Peli on kepeä pelattava, mutta kuudella pelaajalla peliaikakin venyy noin puoleentoista tuntiin, mikä on tämäntyyppiselle pelille melko paljon.

Testipelien jälkeen jäi olo teinikauhu-pelistä. Peli toimii varmasti teini-ikään ehtineillä pelaajilla hyvin. Jos teemasta pitää ja pelaajia on useimmiten kuusi tai enemmän, voi pelin hankkimista harkita varauksella.

Zombielauma
Kuva: Tero Oksala

Faktat Escape from Sunset Island: Zombie Apocalypse Simulator

Suunnittelija

Julkaisija: Omakustanne (2013)

Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat yksinkertaiset ja ensimmäisellä kerralla pääsee jo hyvin mukaan.

Onnen vaikutus: Tuuria on mukana jonkin verran, sillä pelin mekaniikka pohjautuu nopan heittoihin.

Vuorovaikutus: Jonkin verran, zombie jahtaa ihmisiä ja ihmisten on tehtävä yhteistyötä – tai sitten petettävä toisensa.

Teema: Zombieteema toimii, genren ystäville sopii kyllä.

Uudelleenpelattavuus: Kohtuullinen. Erityisesti jos käytetään vaihtoehtoisia voittotavoitteita.

Kieliriippuvuus: Englanninkielinen. Korteissa on jonkin verran tekstiä.

Pelaajamäärä: 4—10, enemmän on parempi.

Pituus: 30–90 minuuttia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

5 vastausta aiheeseen “Escape from Sunset Island”

”Omalla vuorollaan pelaaja heittää kuusisivuista noppaa ja nopanheiton tulos määrittelee kierroksella käytettävissä olevat toimintopisteet.”

Onko tosiaan niin että yksi pelaaja heittää ykkösen ja toinen kuutosen, niin toinen tekee kuusinkertaisen määrän juttuja? Vai onko se noppa jotain muuta, esim mahdolliset toiminnot joita voi käyttää.

Jep, tuohon tyssäsi minun iloni pelistä. Kaikki toiminto tulee nopanheitoista, ja lisäksi jokainen mukana kulkeva tavara on suoraan -1 nopanheittoon. Peli on siis todella ankeaa hidasta raahustamista, kun selviytyäkseen on kuitenkin raahattava paljon tavaraa pitkiä matkoja, samalla juosten pakoon zombia.

Ehkä tämä on autenttinen kuvaus zombiemaailmanlopun kauhuista, mutta minusta tämä oli kyllä ihan väärällä tavalla ahdistava peli.

No sitten en vaivaudu. Hetken tulkitsin tuota tyyliin War of the ring, jossa nopanheitto määrittelee mahdolliset toiminnot. Sitten kysymys vaan miten niitä tehokkaimmin käyttää, toimintojen määrä kuitenkin tiedossa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *