Eketorpin rauta-aikainen linnoitus Öölannin saarella on tämän pelin nimen takana. Pelaajat ottavat kukin hallintaansa yhden viikinkilinnan ja kilvoittelun kohteena on linnanmuurien rakennus. Joka kierroksella tarjolle tulee uusia rakennusmateriaaleja, joista pelaajat taistelevat. Myös toisten pelaajien linnoista voi varastaa tavaraa.
Kymmenen kierroksen jälkeen parhaimman linnan rakentanut vie voiton. Siihen mennessä vain ehtii tapahtua yhtä jos toista, kun pelaajien viikingit ottavat mittaa toisistaan.
Pelin idea
Kierros alkaa materiaalikortin kääntämisellä. Kortti kertoo mitä on tarjolla, tavallisesti paljon ruohoa ja puuta, mahdollisesti vähän hiekkaa ja kiveä. Sen jälkeen pelaajat sijoittavat näkösuojiensa takana viikinkinsä haluamiinsa kohteisiin. Kun valinnat on tehty, pelaajat siirtävät viikingit pelilaudalle.
Silloin nähdään mikä on tilanne. Jos materiaaliruudussa on viikinkejä korkeintaan yhtä monta kuin tarjolla olevia tiiliä, sopu säilyy. Muuten tulee tappelu. Tappelua tulee myös silloin, jos viikingit ovat piirittämässä vihollislinnoja.
Tappelut ratkaistaan yksi kerrallaan. Taistelussa molemmat osapuolit pelaavat kädestään kortin ja suuremman kortin pelannut vie voiton. Korttien erotus kertoo kuinka pahasti häviäjä haavoittuu eli kuinka pitkään siipeensä saanut viikinki pysyy poissa pelistä. Linnojen piirittäminen on samanlaista sotaa. Korttien erotus ratkaisee, paljonko linnanmuureja voitokas piirittäjä saa purkaa. Jos linnassa ei ole puolustajaa, hyökkääjälle koittaa juhlat.
Taisteluja jatketaan, kunnes kaikkialla vallitsee rauha. Viikingit palaavat kotiin saaliineen ja voitetut tiilet lisätään linnanmuureihin. Vahingoittuneet viikingit toipuvat hitusen ja sairaalasta päässeet liittyvät tovereidensa joukkoon.
Tätä kuviota jatketaan kymmenen kierrosta tai siihen asti, kunnes yksi pelaajista saa linnansa valmiiksi. Silloin arvokkaimman linnan rakentanut voittaa.
Toistoa, toistoa
Eketorp on yksinkertainen peli, mutta muutama ovela jekku pelissä sentään on. Taistelussa pelaajat vaihtavat taistelukortteja, joten häviäjä saa haltuunsa paremman kortin. Pelaajilla on neljän kortin käsi ja kun kaikki on käytetty, vastapuolten pelaamat kortit saa uudeksi kädeksi.
Pohjimmiltaan menestys edellyttää ajatustenlukua. Jos osaa arvata, mihin ruutuihin muut eivät pelaa, menestyy hienosti. Auttaa myös jos osaa arvata, kuinka ankarasti omaa linnaa kannattaa puolustaa. Tällaisen double-guessing-elementin ystäville Eketorp onkin mainio valinta. Myös sokkohuutokaupoista pitäville Eketorp tarjoaa mukavia hetkiä.
Jos nämä mielipiteitä jakavat pelimekaniikat eivät osu yksiin oman pelimaun kanssa, tiedossa on turhauttava pelikokemus. Laatikko lupaa kestoksi 45-60 minuuttia, mutta oma kokemukseni oli lähempänä 90 minuuttia ja se oli aivan liikaa näin toisteiselle pelille. Jos kuitenkin pitää kevyestä kaaoksesta, arvailusta, toisten pelaajien pieksemisestä ja sensorttisesta rytinästä, nauttii Eketorpista varmasti.
Faktat Eketorpista
Suunnittelija: Dirk Henn
Julkaisija: Queen Games (2009)
Mutkikkuus: Perusidea on yksinkertainen, pelin oppii varsin helposti.
Onnen vaikutus: Peli on sinänsä tuuripeli, että lähes kaikki riippuu siitä, osaako arvata vastapelaajien aikomukset oikein. Paljonko siinä on taitoa mukana, on sitten eri juttu.
Vuorovaikutus: Eketorp on silkkaa vuorovaikutusta.
Teema: Viikinkiteema on periaatteessa hyvä, mutta toisaalta peli tuntuu vähän höpöltä — ruohotiiliä?
Uudelleenpelattavuus: Koska paljon tapahtuu pelaajien pään sisällä, pelissä riittää uudelleenpeluuarvoa.
Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa.
Pelaajamäärä: 3-6, enemmän on parempi.
Pituus: 45-90 min.
4 vastausta aiheeseen “Eketorp”
Vauhdikas peliporukka on etu tilanteessa kuin tilanteessa, ensimmäinen pelikerta Eketorpia kesti täällä tasan tunnin sisältäen sääntöjen selityksen.
Pelasimme Eketorpia peliporukamme kanssa ja tulimme siihen lopputulokseen että peli on aika rikki. Peli oli aika turhauttava kun kahdella pelaajalla oli taistelukortit 6-6-5-6 ja 6-4-6-6 ja jollakin 3-4-4-3 (6 on suurin ja 1 pienin). Eli hänellä ei käytännössään ollut koko pelin aikana mahdollista voittaa yhtäkään taistelua edellä mainittuja pelaajia vastaan. Ja vaikka kortteja on mahdollisuus vaihtaa, niin kaikki kutoset näyttivät kasaantuneen noille kahdelle pelaajalle. Ja pelin voitti, yllätys yllätys, pelaaja jolla oli kortit 6-6-5-6. Eli täysin tuurista kiinni kuka saa parhaimmat kortit, ei siinä enää paljoa taktikoida kun et yhtään taistelua voita. No oliko tämä joku erikoistapaus että kortit jakautuivat noin? En tiedä, mutta ei ole Eketorp enää pelipöytäämme päässyt.
1 tähti.
PS. Kuulin että muutama heppu porukastamme on väsännyt jotkut omat säännöt noiden taistelukorttien suhteen, sillä verukkeella voitaisiin kokeilla uudestaan…
Edelliselle kirjoittajalle: jospa tulisitte siihen lopputulokseen, että pelaisitte peliä OIKEILLA säännöillä. Taistelussa pelatut kortit vaihtavat taistelun jälkeen aina omistajaa riippumatta siitä, miten taistelussa itsessään kävi. Eli jos pelaaja A pelaa kortin 6 ja pelaaja B kortin 2, B toki häviää, mutta lopputulemana pelaaja A saa kortin 2 ja pelaaja B kortin 6. Tämä takaa siis sen, että ne huonot kortit kiertävät pelaajalta toiselle ja ”aloituskädellä” ei loppupelistä ole juurikaan merkitystä.
Nimimerkillä ”Hyvin pärjäsin, vaikka aloituskäteni oli 4, 2, 1, 1.”
Juu, pitääpä pelata peliä seuraavan kerran oikeilla säännöillä… ;)