Kategoriat
Peliarvostelut

Dungeon Saga: Dwarf King’s Quest

Luolaholveissa seikkaillaan, kun Dungeon Saga: Dwarf King’s Quest vie pelaajat Descentiä muistuttavaan seikkailuun. Taktista taistelua ja kepeää roolipeliä on luvassa, ja tietysti tyylikkäät miniatyyrit ja pahvisia huoneita ja käytäviä.

Mantic Games julkaisi Dungeon Saga: Dwarf King’s Questin joukkorahoituksella vuonna 2015. Pelin konsepti on mielenkiintoinen, varsinkin niille, jotka pitävät luolastojen koluamisesta ja seikkailupeleistä. Kilpailu on kuitenkin tiukkaa tässä lokerossa ja uusien pelien täytyy erottua edukseen, jotta ne pärjäisivät kovassa kilpailussa.

Samaa vanhaa ja hieman uutta

Dungeon Saga: Dwarf King's Questin kansiPerusasetelmaltaan Dungeon Saga on lajityypille uskollinen. Yksi pelaajista pelaa pahaa Ylivaltiasta ja muut pelaajat sankareita, jotka yrittävät tehdä pahiksen suunnitelmat tyhjiksi.

Ensimmäisenä valitaan pelattava skenaario, joka vaikuttaa pelin voittotavoitteisiin. Alkuasetelmat määrittelevät käytettävät sankarit ensimmäisissä skenaarioissa, mutta myöhemmin valinnat ovat vapaampia. Ensimmäiset kartat toimivatkin johdatuksena pelin mekaniikkaan. Pahisten pelaaja taas saa käyttöönsä ennalta määriteltyjä hirviöitä skenaariokohtaisesti.

Kartan rakentamisen jälkeen siirrytään varsinaiseen pelaamiseen, joka on suoraviivaista ja mutkatonta. Sankarien pelaajilla on käytössään kaksi toimintoa: liikkuminen ja hyökkääminen, tässä nimenomaisessa järjestyksessä. Jos liikkumistoimintoa ei käytä, se jää sillä kierroksella käyttämättä.

Ylivaltias taas aktivoi omia hirviöitään haluamassaan järjestyksessä, käyttäen toimintopisteitä. Muiden pelien tapaan hänellä on käytössään erilaisia kortteja hyvisten pään menoksi.

Peliä jatketaan tällä tapaa, kunnes skenaarion voittotavoite toisella puolella täyttyy.

Taktista liikkumista ja noppataistelua

Liikkuminen on määritelty hahmokohtaisesti, eikä sisällä nopanheittoa. Liikkuminen vinottain on yleensä sallittu ja jos hahmo tai hirviö liikkuu jonkun olennon eteen, loppuu liike siihen. Liikkuminen antaa Dungeon Sagassa ehdottomasti enemmän taktisia mahdollisuuksia kuin monissa kilpailevissa peleissä.

Taistelussa sankarin tai hirviön pelaaja heittää kuusisivuisia noppia taisteluarvonsa verran. Panssariarvon alle jäävät tulokset eivät vaikuta ja panssariarvon yli menevät tulokset tekevät vahinkoa. Vahingon vaikutus riippuu hirviöstä, hahmosta ja tehdyn vahingon määrästä. Luurangot esimerkiksi hajoavat kasaksi luita yhdellä vahingolla, mutta eivät tuhoudu.

Hyökkäyksiin vaikuttavat esteet, onko useamman vihollisen vieressä ja onko hahmo vahingoittunut, sekä Ylivaltiaan pelaamat kortit. Taistelut on pelissä toteutettu hyvin ja ohjaavat suunnittelemaan omia taktiikoita entistä paremmin ja tarkemmin, vaikka tuuriakin on taisteluissa mukana.

Magiaan pelissä on oma systeeminsä. Loitsijat saavat loitsunsa ennalta määriteltyinä ja niitä on kahta tyyppiä. Toisia voi loitsia joka kierros ja mahtavampia harvemmin. Tämä pakottaa pelaajan miettimään loitsujen käyttöä hieman. Systeemi toimii riittävän hyvin ja on selkeä säännöiltään.

Ylivaltiaan pelaaminen on niin ikään suoraviivaista, mutta vaatii sankareiden pelaajia enemmän ymmärtämystä pelistä, jotta mahdollisuudet pärjäämiseen olisivat olemassa. Kortit eivät ole aivan niin voimakkaita kuin esimerkiksi Descentissä, ja jotta osaa korteista osaisi käyttää oikein, peliä täytyy pelata paljon. Tämä aiheuttaa pienen tasapaino-ongelman erityisesti silloin, kun pahisten pelaaja on kokemattomampi.

Dungeon Sagan sisältö. Kuva: Mantic Games
Peli sisältää varsin kiitettävän määrän sälää. Kuva: Mantic Games

Ristiriitaisia tuntemuksia

Peli nostattaa monenlaisia ajatuksia. Ensinnäkin siihen on otettu joitakin elementtejä roolipeleistä, erityisesti niistä, joissa taistelut käydään ruudukolla. Se ei sinänsä haittaa, sillä säännöt ovat loogisia.

Pelin ehkä ristiriitaisimpia ajatuksia herättävä osa-alue on kampanjamoodi. Tämä on toteutettu suppeammin kuin monissa kilpailijoiden peleissä, mutta toisaalta taas paremmin. Peruspelissä hahmot eivät nouse tasoja ja kaikki esineitä myöten on ennaltamäärättyä, vaikka hahmot saavat pitää löytämänsä maagiset esineet seikkailujen välillä. Puutteita paikkaamaan on sitten tehty lisäosa Adventurer’s Companion, jonka hankkimista suosittelen harkitsemaan.

Adventurer’s Companion mahdollistaa omien hahmojen luomisen. Kukapa ei haluaisi pelata puolituissoturia tai kääpiövelhoa? Hahmojen kehittymiseen on tuotu näennäisesti mahdollisuudet kehittyä hyvinkin erilaisesti, joten pelissä ei tarvitse pelata aina sitä samaa jaloa ihmissoturia tai haltiajousimiestä.

Sääntökirja on kohtuullinen, mutta asetteluun olisi hivenen enemmän voinut panostaa. Pelissä ei ole suuria määriä poikkeussääntöjä muistettavana ja yhden skenaarion pelaaminen käy joutuisasti, jos ei lasketa mukaan kartan kasaamiseen tarvittavaa aikaa. Kasaaminen on välillä tuskallisen hidasta.

Peruspeli toimiikin enemmän maistiaisena, vaikka siinäkin on mukavasti seikkailuja ja mahdollisuuksia.

Monet varmasti kysyvät, että mikä tämän pelin sitten erottaa Descentistä, joka selkeästi on tämän pelin kovin kilpailija. Ehdottomasti laajennettavuus ja pelattavien sankarien variointimahdollisuudet lisäosalla, unohtamatta tietyllä tavalla taktisempaa otetta taisteluihin. Muutoin peleissä on paljon samaa. Dungeon Sagaa on tietyllä tapaa helpompi pelata kuin Descentiä ja erikoisnopat loistavat poissaolollaan. Lisäksi peliä on mahdollista pelata yksin tai yhdessä peliä vastaan. Ylivaltiasta voi siis hoitaa ”keinoäly”.

Jos pitää tehdä valinta Descentin ja Dungeon Sagan välillä, se ei ole helppoa. Uutuudenviehätys saattaa viedä enemmän Dungeon Sagan suuntaan, erityisesti lisäosilla tuotavat laajennusmahdollisuudet tuovat peliin uusia ulottuvuuksia. Descent on ehkä hivenen paremmin tasapainossa. Molemmat ovat täysipainoisia luolastoseikkailuja, joten tässä tapauksessa vertailun tekeminen on hankalaa, sillä molemmat ovat hyviä omalla tavallaan.

Sankareita ja hirviöitä. Kuva: Tero Oksala
Sankareita ja hirviöitä. Kuva: Tero Oksala

Faktat Dungeon Saga: Dwarf King’s Questista

Suunnittelija

Julkaisija: Mantic Games (2015)

Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat yksinkertaiset. Peli vaatii kuitenkin hivenen opettelua ennen pelaamista.

Onnen vaikutus: Tuuria on mukana jonkin verran. Pääpaino on kuitenkin taktisessa toiminnassa ja omissa valinnoissa.

Vuorovaikutus: Riippuu pelistä. Joko yhteistyötä tai taistelua ylivaltiaan ja pelaajien kesken.

Teema: Perinteistä fantasiamättöä luolastossa.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä. Toki lisäosia vaaditaan jossakin vaiheessa.

Kieliriippuvuus: Englanninkielinen. Korteissa on tekstiä jonkin verran.

Pelaajamäärä: 1–5

Pituus: 90 minuuttia (riippuu skenaariosta)

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *