Dragon’s Gold on suunnittelijansa Bruno Faiduttin mukaan sekoitus Dungeons & Dragonsia ja Diplomacyä. Kuvaus on aika mainio. Pelissä on tarkoitus lahdata lohikäärmeitä seikkailijaporukalla ja kahmia mahdollisimman paljon aarteita. Itse lohikäärmeiden tappaminen on helppoa, aarteiden jakamisessa piilevät tämän pelin haasteet.
Pelin idea
Kullakin pelaajalla on neljän seikkailijan retkue (maagi, varas ja kaksi soturia), joita lähetetään yksi kerrallaan lohikäärmeiden kimppuun. Seikkailijoiden voimakkuus vaihtelee, mutta heikoilla maageilla ja varkailla on hyödyllisiä erikoisominaisuuksia.
Lohikäärmeidenkin voimakkuus vaihtelee, samoin niiden aarrevuorien koko. Kun lohikäärmeen kimppuun lähetettyjen seikkailijoiden voima on yhtä suuri tai suurempi kuin sen voima, se kuolee ja aarteen jakaminen voi alkaa.
Lohikäärmeen kuoltua alkaa pelin olennaisin vaihe. Tiimalasi käännetään ympäri ja lohikäärmeen tappamiseen osallistuneilla pelaajilla on minuutti aikaa sopia, miten aarre jaetaan. Erilaiset aarteet ovat eri arvoisia ja taikaesineetkin mutkistavat matkaa.
Jos diiliin ei päästä, kukaan ei saa mitään. Tylsät pelaajat keksivät tietysti heti torppaustaktiikan, jossa tylysti estetään kaikki diilit, joista ei saa tarpeeksi hyötyä. Koko peli kaatuu tähän, mutta sellaisten pelaajien kanssa ei yksinkertaisesti kannata pelata.
Fantasianeuvottelua
Dragon’s Gold on varsin hauska ja kepeä peli. Kuvitus on laadukasta ja tuo kyllä perustyypillisen fantasiamaailman mieleen elävästi. Teema toimii erinomaisesti ja herättänee jokaisen fantasiasta kiinnostuneen roolipelaajan mielenkiinnon.
Pisteytys on vähän mutkikasta, mutta sen oppii parissa pelissä, jonka jälkeen siitä ei ihmeempiä ongelmia ole. Dragon’s Gold on hyvässä seurassa varsin leppoisaa viihdettä.
Lue Dragon’s Goldin suomenkieliset säännöt.
Suunnittelija: Bruno Faidutti
Julkaisija: Descartes Editeur
Ilmestymisvuosi: 2001
Pelaajamäärä: 3-6
Pituus: 45 min