Vuoden 2008 suurimpia hittipelejä peliharrastajien keskuudessa oli ehdottomasti Dominion. Pelille kasvatettiin etukäteishypeä lähes Agricolan tapaan, mutta kun peli lopulta saatiin pelattavaksi, se osoittautui kehujensa arvoiseksi. Iloinen yllätys oli, että Lautapelit.fi julkaisi pelin suomeksi samaan aikaan englanninkielisen laitoksen kanssa.
Dominion voitti vuonna 2009 Spiel des Jahres -palkinnon, Deutscher Spiele Preisin, Mensa Selectin ja Origins Awardsien parhaan korttipelin palkinnon. Peli pääsi myös International Gamers Awards -finalistiksi.
Myös Suomessa on satanut menestystä. Dominion valittiin Vuoden peli -kisassa vuoden aikuistenpeliksi. Tämä oli pienoinen yllätys, mutta vakuutti peliharrastajat siitä, että Vuoden peli -raati voi todellakin tehdä fiksuja ja rohkeita ratkaisuja.
Dominion on lisäksi voittanut Lautapelioppaan vuosiäänestyksen kolme kertaa.
Videoarvostelu
Pelin idea
Dominion on pitkästä aikaa oikeasti omaperäinen peli. Pelissä on muualta tuttuja piirteitä, mutta varsinainen perusidea on ainutlaatuinen.
Sinänsä kyse on perinteisestä lumipallonkasvatuspelistä, jossa tarkoitus on viritellä tuotantokoneisto ja kerätä sillä mahdollisimman paljon pisteitä.
Omaperäistä on se, että tuotantokoneistoa viritellään ostamalla kortteja omaan pakkaan. Jokaisella pelaajalla on pakka, josta nostetaan joka kierrokselle viisi korttia. Vuorolla saa pelata yhden toimintokortin ja ostaa pöydästä yhden kortin – elleivät pelatut toimintokortit sitten anna muita mahdollisuuksia.
Toimintokorttien lisäksi käytössä on rahakortteja ja pistekortteja. Pistekortit ovat pelin aikana täysin turhia, mutta pelin lopussa muulla ei ole väliä. Pakkaan ostettujen pistekorttien arvojen summa ratkaisee voittajan.
Pakanrakentaminen näin pelin aikana on hauskaa ja kiinnostavaa ja tarjoaa paljon erilaisia lähestymistapoja. Toinen haalii runsaasti kortteja, toinen tähtää pieneen ja dynaamiseen pakkaan – mahdollisuudet ovat monet, ja saatavilla olevat toimintakortit ratkaisevat, mikä on paras tapa toimia.
Jos haluat perehtyä pelin ideaan audiovisuaalisessa muodossa, katso Dominion-aiheinen Lautapelinurkka.
Paljon mahdollisuuksia
Yksi Dominionin näppärimmistä piirteistä on erilaisten toimintokorttien runsas määrä. Rahat ja pistekortit ovat aina samat, mutta 25 erilaisesta toimintokortista pelissä on aina kymmenen kortin valikoima. Ohjekirjassa on muutama valmis valikoima, mutta niiden lisäksi käytetyt kortit voi arpoa tai valita vapaasti.
Pelissä on noin kolmisen miljoonaa erilaista kymmenen kortin valikoimaa. Ei liene isokaan yllätys, että ihan jokainen ei toimi yhtä hyvin. Rikkinäisimmät setit oppii kuitenkin tunnistamaan nopeasti: esimerkiksi Noita ilman vastakeinoja ja vähänlaisesti lisätoimintoja ja -kortinnostoja tarkoittaa pitkäveteistä peliä.
Kun huonot setit osaa tunnistaa, valikoimaa on helppo korjata hieman mielenkiintoisemman pelin varmistamiseksi. Monet käyttävät erilaisia valintamenetelmiä, joissa pelaajat valitsevat peliin tulevat kortit, joko kaikki tai osan ja arpovat loput.
Erilaiset yhdistelmät kortteja tekevät pelistä luonteeltaan varsin erilaisen. Ero tulee selvästi ilmi, kun vertailee vaikkapa suositeltuja valmisvalikoimia: aloittelijavalikoiman ja rahahana-valikoiman pelaaminen vaatii aivan omat niksinsä. Lisää kortteja ja siten lisää mahdollisuuksia on luonnollisesti saatavilla lisäosien muodossa.
Pelin teema on epämääräistä keskiaikailua ilman fantasiaa, noitaa lukuunottamatta, mutta varsin kevyeksi teema jää. Useimmat kortit eivät ole erityisen temaattisia – kirouksia muille paiskova noita lienee vahvin teemallinen elementti. Muuten teema on korttien nimien tasolla ja helposti vaihdettavissa miksi tahansa muuksi. Vahvaa teemaa hakevien kannattaa siis hakea muualta.
Korttipeli isossa laatikossa
Dominion on isosta laatikostaan huolimatta puhdas korttipeli, laatikosta paljastuu 500 korttia. Pakkaus on iso, koska vakiokokoinen laatikko säästää rahaa ja isoa laatikkoa voi myydä kalliimmalla hinnalla, mutta ei se aivan avutonkaan ole. Laatikon muovinen sisuskappale on oikeastaan varsin näppärä, sillä se pitää kortit paikoillaan, vaikka laatikkoa vähän pyörittelisikin.
Jos on muovittajaluonne, huomaa pian, että Dominion kaipaa kipeästi korttimuoveja. Jatkuva sekoittaminen sujuu mukavammin muovien kanssa, kun ei näitä ihan peruspelikorttien tapaankaan viitsi plärätä.
BoardGameGeekin keskusteluissa tehtiin jonkin verran numeroa siitä, että Dominionin kortit eivät ole muoveihin sopivaa kokoa. Jos ei välitä, että muovit ovat pari milliä liian leveät, Dominionin kortit sopivat oikein mukavasti halpoihin pehmomuoveihin, jolloin kortit saa muovitettua edullisesti. Jos viitsii panostaa vähän enemmän, voi ostaa juuri sopivan kokoisia ja tuntuvasti laadukkaampia korttimuoveja. Sitten törmää kyllä säilytysongelmiin…
Notkea peli
Dominion on näppärä, omaperäinen peli, jota on mukava pelata. Vuorovaikutusta pelissä on varsin vähän, mukana on vain muutama vähän vuorovaikutteisempi toimintakortti. Sittenkin toisten pelaajien tekemisillä on varsin vähän merkitystä. Tämä on varmasti se suurin este Dominionista nauttimiselle. Peli on kuitenkin sen verran nopea ja hauska, että olen nähnyt vuorovaikutusfanienkin viihtyvän sen parissa.
Mikä parasta, Dominion on miellyttävän helppo opettaa, aloittelijat saa vaivattomasti mukaan peliin – peliä voi pelata vaikka avoimin kortein pelikokemuksen kummemmin kärsimättä – ja kun kaikki tietävät mitä tekevät, peli soljuu oikein mukavasti. Dominionilla on puutteensa, mutta niistä huolimatta se on erinomainen peli.
Iso kysymys on, miten peli kestää käyttöä – tuleeko pelaamisesta automaattista, kun on pelannut tarpeeksi monta peliä? Monet, jotka Dominionia tästä kritisoivat, ovat kuitenkin pelanneet netissä BrettSpielWelt-pelisivulla satoja pelejä. Omalla kohdallani Dominion on liittynyt niiden harvojen pelien joukkoon, joita olen pelannut yli sata erää, ja edelleen peli jaksaa miellyttää yhtä paljon kuin alussa.
Pelkkään peruspeliin olisin tosin jo kyllästynyt, sen korttivalikoima on tullut niin tutuksi. Lisäosat ovat välttämättömiä, jos pelin parissa aikoo viihtyä pidempään. Kaikkia lisäosia ei ole kuitenkaan pakko kerätä, parikin laajennosta tuo niin paljon uusia kortteja, että erilaisten kymmenen kortien settien määrä räjähtää käsiin eikä samanlaisia settejä tarvitse juuri katsella.
Suomennokseen sellainen huomautus, että Rahahana-valikoimassa on yksitoista korttia, siis yksi liikaa. Se ei erityisemmin haittaa peliä, mutta jos pohtii, mikä on se ylimääräinen kortti, jota ei oikeasti kuuluisi olla mukana, vastaus on Kirjasto. Mikäli arvelit, että ylimääräinen kortti on Kappeli, sinulla on vielä paljon opittavaa Dominionin pelaamisesta… Viiden vinkin strategiaohjeilla voi virittää peliään.
Lisäosat
Dominioniin on ilmestynyt runsaasti lisäosia. Kaikkiaan lisäosia on tulossa kahdeksan, sen jälkeen Dominion on valmis – tai näin ainakin väitettiin. Lokakuussa 2014 Rio Grande Gamesin Jay Tummelson ilmoitti, että seuraava, yhdeksäs, lisäosa ilmestyy keväällä 2015. Miksipä Rio Grande Games toisaalta kultamunia munivaa hanhea tappaisi.
Lisäosille on omat arvostelunsa Lautapelioppaassa, mutta tässä tiivis katsaus lisäosatarjontaan niille, jotka miettivät, mitkä lisäosat kannattaisi ostaa.
- Hovin juonet. Itsenäinen, eli sisältää 25 valtakuntakorttia ja lisäksi rahat ja pistekortit. Kokeneille lautapelaajille Hovin juonilla aloittaminen voi olla ihan fiksua, vähemmän kokeneille perussetti on yksinkertaisempana parempi aloituspiste. Jos omistaa sekä peruspelin että Hovin juonet, voi pelata useammalla kuin neljällä pelaajalla. Seitsemän tai kahdeksan pelaajan peleissä ei ole mitään järkeä, mutta jos porukassa on usein viisi pelaajaa ja Dominionia halutaan pelata, molempien settien omistaminen on erittäin perusteltua. Hovin juonet on sinänsä oikein hauska setti, etenkin jos haluaa pelaajien välistä vuorovaikutusta eli kiusantekokortteja.
- Kaukaiset rannat. Meriaiheinen lisäosa, jonka uusi juju, toistuvat kortit, on selkeä ja hauska. Tämä on hyvä valinta lisäosaksi laajentamaan peruspeliä, jos ei tarvitse Hovin juonien uusia raha- ja pistekortteja. Aikaisemmin olisin suositellut sitä parhaaksi, jos haluaa vain yhden lisäosan, mutta Nousukausi on vielä parempi. Kaukaiset rannat on silti hyvä valinta.
- Alkemia. Selkeästi vähiten pidetty lisäosa, arvosana Lautapelioppaassa on Dominion-seteistä heikoin. Alkemia on pieni setti, vain kymmenkunta korttia. Ei se huono ole, joukossa on muutama kerrassaan mainio kortti, mutta kaikki eivät pidä uudesta Rohto-rahayksiköstä, jota lisäosa käyttää. Kortit ovat myös monimutkaisia ja osa hidastaa peliä jonkin verran. Pitkien toimintakorttiketjujen ystäville Alkemia on kuitenkin nappivalinta. Muuten se sopii parhaiten niille, jotka haluavat kaikki mahdolliset kortit.
- Nousukausi. Korvasi Kaukaiset rannat ykkössuosituksena. Paras Dominion-lisäosa, tätä suosittelen kaikille, jotka haluavat lisäväriä Dominion-peleihin. Sisältö on samaa kuin Dominionissa, mutta vain runsaampana. Dominion Turbo, siis. Kalliimmat kortit ja runsaampi rahantuotanto tekevät peleistä hauskoja ja värikkäitä, jos kohta helposti myös vähän pidempiä.
- Elonkorjuu. Hyvä pikkulisäosa, 13 valtakuntakorttia. Mielenkiintoisia kortteja, teemana monipuolisuus. Monet kortit palkitsevat monipuolisesta korttien ostamisesta ja erilaisista korteista. Elonkorjuuta suosittelen vahvasti, se sopii mainiosti ainoaksi lisäosaksi ja muutenkin on erinomainen valinta pienempään Dominion-kokoelmaan.
- Rajaseudut. Kaukomaa-aiheinen setti, samaa sukua Kaukaisten rantojen kanssa niin aiheensa kuin ideansa puolesta. Tässä setissä jujuna ovat kortit, jotka tekevät jotain ylimääräistä silloin kun saa tai ostaa. Hyvä setti, mielestäni yksi parhaita, ja sopii hyvin ainoaksi lisäosaksi. Tuo hyvin vaihtelua lisäämättä kuitenkaan mutkikkuutta merkittävästi.
- Katovuodet. Synkkyyttä ja kurjuutta! Raunioita, rappiota, tuhoa… Katovuosien teema on yksi vahvimmista ja kortit ovat myös erinomaisen mielenkiintoisia, vaikka teemana onkin korttien tuhoaminen. Suosittelen lämpimästi jokaiseen Dominion-kokoelmaan, tämä on erinomainen lisäosa.
- Killat. 13 valtakuntakortin pieni lisäosa. Teemana ammatit, pelimekaniikan puolelta uutuuksia ovat kolikot eli pysyvät rahat, joita voi säästää vuorosta toiseen, ja kortit, joista voi maksaa ylihintaa saadakseen lisähyötyä. Oikein näppärä pieni setti, tästä ei ole pahaa sanottavaa.
- Seikkailut. Palauttaa peliin Kaukaisten rantojen pelimekaniikkaa, kuten toistuvia kortteja. Lisäksi tarjolla on syrjään jemmattavia reservikortteja ja paremmiksi päivittyviä kortteja. Yleisteemana on vähentää riippuvuutta korttituurista.
- Keisarikunta. Nousukauden henkinen jatko lisää peliin vaurautta ja menestystä, mutta myös velkaa. Isojen koneistojen rakentaminen on mahdollista. Maamerkit tuovat pisteitä ja tapahtumia ja toistuvia korttejakin nähdään.
Tatun Keisarikunta-arviossa on lisäksi esitelty lyhyesti vielä suomentamattomat lisäosat 11–15.
- Plunder. Kaukaisten rantojen ja Nousukauden henkinen lisäosa tuo valtavasti uusia valtakuntakortteja. Rahaa ja toistuvia kortteja piisaa ja aarteita on ryöstettäväksi. Vaurauden ystäville, säännöiltään ei erityisen mutkikas, mutta vähän kiemuroita kuitenkin.
- Rising Sun. Itämainen lisäosa tuo peliin ennustuksia, joiden toteutuminen ottaa aikansa, mutta jotka toteutuessaan tuovat suuria mullistuksia. Myös Keisarikunnasta tuttu velka tekee paluun.
Opi pelaamaan
Sadan pelikerran jälkeen
Dominionille on kertynyt pelikertoja reippaasti. Pakanrakennus istui omaan pelimakuuni heti ja Dominion nousi omien suosikkieni kärkeen hyvin nopeasti. Uudet lisäosat pitivät mielenkiintoa yllä. Jossain vaiheessa into kuitenkin lopahti, suunnilleen kolmen vuoden alkuinnostuksen jälkeen pelikerrat ovat jääneet melko vähiin.
Nyt tätä kirjoittaessani nappasin BoardGameGeekissä arviosta pari numeroa pois: kymppi vaihtui kahdeksikkoon. Dominion on kiistatta hyvä ja vaikutusvaltainen peli, mutta en löydä itsestäni enää paremman arvosanan vaativaa innostusta. Uudet lisäosat eivät kiinnosta yhtään ja pelille kertyy muutama pelikerta vuodessa. Miksi näin?
Dominionin isoin ongelma on iso ja painava laatikko. Lisäosien kanssa peli vie hyllystä kovasti tilaa ja istuu omaan peliharrastukseeni vähän heikosti: käyn pelaamassa enimmäkseen kotini ulkopuolella ja siihen Dominion on hankala peli. Pakanrakennusgenreen on tullut lisäksi uusia tulokkaita, jotka ovat merkittävästi helpommin liikkuvia.
Star Realms, Shards of Infinity ja Dale of Merchants ovat huomattavasti pienempiä paketteja ja tarjoavat mielenkiintoisia haasteita. Niissä pelaaminen on dynaamisempaa, kun pakat eivät täyty staattisista voittopistekorteista. Toki Dominion on hieman hienostuneempi ja taidokkaampi kuin vähän tuuripitoinen Star Realms, mutta vauhdikkuudellakin on puolensa.
Pakanrakennusgenre on mennyt eteenpäin, Dominion on pioneerina tärkeä edelläkävijä ja tienavaaja, mutta kyllä uudet pelit tarjoavat mielenkiintoisia haasteita. Dominion on kuitenkin edelleen aivan käypä peli ja kuuluu mielestäni sille listalle peleistä, jotka kaikkien pitäisi tuntea. Jos Dominionista olisi yhtä näppärä iOS-versio kuin Star Realmsista, pelaisin varmasti Dominionia paljon enemmän.
Faktat Dominionista
Suunnittelija: Donald X. Vaccarino
Julkaisija: Rio Grande Games, Lautapelit.fi (2008)
Mutkikkuus: Yllättävänkin yksinkertainen. Dominion on helppo opetettava, sillä kortit ovat selvästi näkyvillä ja peliä voi tarvittaessa pelata avoimin kortein. Riittää siis, että yksi opettelee pelin kunnolla. Korttien vuorovaikutuksessa on jonkin verran haasteita.
Onnen vaikutus: Peli tuntuu tuuripitoisemmalta kuin on. Taito ratkaisee yleensä, mutta toisinaan erittäin hyvä tai erittäin huono tuuri voi ratkaista voittajan.
Vuorovaikutus: Pelissä on erittäin vähän vuorovaikutusta, vain muutama kortti, joilla voi vaikuttaa muihin pelaajiin. Tämän vuoksi pelaaminen on hyvin rauhanomaista ja varmasti monien mielestä tylsää.
Teema: Ei ole. Peli on olevinaan keskiaikaa, mutta käytännössä teema näkyy vain korttien nimissä. Teeman vuoksi peliä ei kannata hankkia. Kuvitus on vaihtelevan tasoista, mutta enimmäkseen oikein siistiä.
Uudelleenpelattavuus: Hyvä. 25 kortista voi ottaa aika monta 10 kortin valikoimaa ja useimmissa on omanlainen tuntumansa. Kyllästyminen voi uhata jossain vaiheessa, mutta lisäosat tuovat vaihtelua elämään. Toki pelin perusluonne ei missään vaiheessa radikaalisti muutu, joten jos se alkaa väsyttää, peliin kyllästyy lisäosien näennäisen rajattomasta vaihtelusta huolimatta.
Kieliriippuvuus: Pelissä on jonkin verran tekstiä, apulappujen avulla pärjää ongelmitta. Suomenkielinen versio on silti hyvä hankinta ja laadukasta työtä.
Pelaajamäärä: 2–4, lisäosien kanssa enemmänkin.
Pituus: 15–45 min, alkuun hitaampi, kokemuksen kanssa nopeutuu.
80 vastausta aiheeseen “Dominion – Valtakunta”
Ensimmäistä kertaa tutustumassa Lautapelaajan seuraajaan ja heti suurkiitokset internetin parantamiseksi tekemästäsi työstä, joka tuntuu välillä huimalta.
Tätä arvostelua haluaisin arvostella kuitenkin sen verran, että teemasta ei tainnut olla puhetta ollenkaan. Kansikuva taitaa olla ainoa arvaus minulla nyt pelin teemasta, jollen siirry muille (huonommille) sivustoille. Ja toki olisi mukava kuulla kuinka hyvin teemoitus on onnistunut noin ylipäänsä.
Tähän arvosteluun liittymättä en suoraan sivustolta keksinyt tapaa sortata arvosteluja niiden julkaisupäivien perusteella. Se on itseäni kiinnostava ominaisuus kun harvakseltaan tulee käytyä katsomassa ja pääsääntöisesti vain ne tuoreet kiinnostavat. Etusivulla on toki lista, mutta sellaisenaan se on turhan lyhyt. Voi toki olla vain surffarin kädettömyyttäkin.
No nyt on teemaa kuvattu — tosin Dominionia pelanneille tuskin on mikään yllätys, että teemasta ei juuri puhuta.
Mitä päivityksiin tulee, pitää katsoa, josko tuollaisen laajemmat ”viimeiset päivitykset”-listan saisi aikaiseksi. Uusista jutuista kiinnostuneille suosittelen ehdottomasti jotain tilausta, joko RSS:llä, sähköpostilla tai Twitterillä, sillä tapaa mitään ei mene ohi eikä tarvitse erikseen ravata katsomassa, onko päivityksiä tullut.
[…] Dominion – Valtakunta […]
On hyvä peli mutta ei omasta mielestä ihan hypetyksen arvoinen. On korttipelejä jotka mielummin asettaa pöydälle kuten esim. race for the galaxy.
Nopeat ja maukkaat sarjassa Dominion jää minulla selvästi Race for the Galaxyn jalkoihin (tämä on toisaalta epäreilu vertailu, sillä reiskaan olen ostanut molemmat lisärit, mutta Hovin Juonia en ole vielä kokeillut). Ensimmäiset 50 peliä minäkin tykkäsin Dominionista kuin hullu puurosta, mutta sen jälkeen on alkanut pohja paistaa. No, harvemmin mitään peliä tulee pelattua edes 30 kertaa, joten hyvä peli tämäkin on.
Suurimpana ongelmana koen Kappeli-kortin, joka dominoi peliä liian paljon. Lisäksi varsin usein tulee setuppeja (ilman kappeliakin), joita on vain tylsä pelata. Parhaimmillaan peli on loistava, mutta se vaatii hyvän setupin ja sopivan tasoisen vastuksen.
Hyvä peli, mutta ei aivan hypetyksensä arvoinen.
Dominion on kyllä valtavan hypetetty peli, mutta ei ainakaan minussa sytyttänyt mitään erityisempää roihua. Ainakaan vielä.
Pidän toki siitä, että peli on helppo ja nopea ja silti monipuolinen, mutta (miltei) väistämättömässä Race for the Galaxy -vertailussa Dominion jää ikävä kyllä kakkoseksi.
Suurena bonuksena mainittakoon, että talouden kauniimpaan osapuoleen Dominion upposi ku hullu puuroon, joten kyllähän tuota peliä tässä pöydällä tullaan näkemään useasti. :)
Pidän itsekin Race for the Galaxystä jonnin verran enemmän, mutta Dominionilla on yksi aivan ylivertainen etu: Dominionin pelaaminen on aina hauskaa, nautinnollinen Race for the Galaxy vaatii kokeneet pelaajat. Siinä missä Reiska on parhaimmillaan täyden kympin peli, aloittelijoiden kanssa pelattuna arvosana putoaa jonnekin seiskaan.
Dominion on tasaisen hyvä ja toimii lähes tilanteessa kuin tilanteessa. Peli on lisäksi erittäin helppo opettaa ja nopea pelata, mutta tarjoaa silti paljon hauskaa pelattavaa. Sen takia se on minusta niin erinomainen ja ehdottomasti kaikki palkintonsa ansainnut.
Itseäni Dominionissa vaivaa eniten kaksi asiaa: 1) alkuasettelu (siis kullakin kerralla mukana olevien korttien arpominen/valkkaaminen) ja 2) se, että joudun pakottamaan itseni etsimään uusia käyttökelpoisia tapoja pelata peliä, pelin minua siihen suuremmin ohjaamatta.
Otetaan valitus kerrallaan:
1) Alkuasettelu: Korttien etsiminen ja pöydälle asettaminen on minusta hyvin rasittavaa pitkässä juoksussa. Tilannehan paheni vielä, kun lisäosa tuli mukaan sillä nyt kortteja pitää etsiä 52:n eri korttipinon joukosta… Toiseksi, koska yleensä tuota arvottua järjestystä joutuu vielä itse lähes joka kerta raa’alla kädellä ’trimmaamaan’ on ärsytys likipitäen maksimoitu. Mukana olevien pakkojen trimmaamisessa on vielä se ongelma, että itse pääsee vaikuttamaan mitkä kortit on pöydässä: esim. osaan pelata hyvin pitojen, kappelin, marketin, kylän, jne kanssa, otanko ne mukaan, vai etsinkö muita?
2) Sama uomaisuus: Monet kortit ja korttikombinaatiot tuntuvat melkein setupissa kuin setupissa ylivertaisilta. Tämä johtaa helposti siihen, että ainakin itselle on syntynyt parisen perustapaa pelata peliä, jotka keskittyvät muutaman kriittisten kortin ympärille. Pelikerrat tuntuvat helposti pitkässä juoksussa harmillisen samanlaisilta. Toinen vaihtoehto on pakottaa itsensä pelaamaan uusia korttikombinaatioita ja etsiä vaihtoehtoisia tapoja pelata peliä. Yleensä tämä tarkoittaa kuitenkin pelin häviämistä.. :)
Nämä kaksi yllämainitsemaani asiaa ei ehkä kaikille hc peliharrastajilla ole ylitsepääsemättömiä esteitä: onhan tarvittava säädön määrä muissakin harrastaja peleissä melko korkea (kuten vaikkapa Agricola ja erityisesti Through the Ages…) ja toiseksi tosi pelaajathan ovat monesti sen luonteisia, että tahtovat tutkia pelin tarjoamaa laajaa valinta-avaruutta ihan omasta ilosta, vaikka peli ei siihen juuri anna painetta ja tietyillä ratkaisulla pärjää melkein tilanteessa kuin tilanteessa.
Kuitenkin, edellä mainitsemista syistä hieman ihmettelen, että peli on voittanut niiiin paljon pelipalkintoja ympäri maailmaa, joista kuitenkin suurin osa on suunnattu hieman satunnaisemmalle pelaajalle. Ymmärrän, että jos kutsut satunnaisen pelaajan valmiiseen Dominion pöytään, voi peli upota ensimmäisillä kerroilla kuin veitsi voihin, nutta mitä sitten kuin pöytää ei olekaan katettu?
Jokatapauksessa, Dominion on omasta mielestäni ihan hyvä peli, jossa on kohtuu innovatiivinen pelisysteemi (mikä aina plussaa). Kuitenkin edellä mainitsemat seikat ovat ainakin itselleni kuivuttaneet suuresti mielenkiintoa peliä kohtaan. Ei liene yllätyksenä, että pelaan edellä kommentoiden tapaan paljon mielummin Race for the Galaxyä, joka loistaa juuri siinä missä Dominion ei: pelataksesi tarvitset vain korttipakan (+voittopisteet) ja voit aloittaa pelin parissa minuutissa! Peli myös pakottaa sinua alati muuttamaan strategiaasi, koska olet käteesi nostamien korttien armoilla, toisin kuin Dominionissa. Näin Reiskassa pelikerrat eivät tunnu vain saman toistamiselta.
On kieltämättä totta, että Dominionin alkuasettelussa kestää oma aikansa. Meidän peliporukassa tosin kaikkien mielestä on hauskaa riidellä korttikokoonpanosta ja tuohan se hitonmoinen korttivalikoima aina vaihteluakin. Me vaihdellaan setuppia lähes koko ajan ja yritetään kitkeä tapoja löytää kaavamaisia voittotaktiikoita.
Kyllähän melkein kaikki pelit saa puhki pelattua ja ehkä siksi kannattaa alkuinnostuksenkin aikana pelata Dominionia vähän satunnaisemmin. Voipi olla, että kohta meilläkin peli kaatuu ongelmiinsa, mutta toistaiseksi tuoreus on säilynyt joka pelikerralla.
Itse pelaan Dominionia paljon enemmän ja mieluummin kuin Race fo the Galaxya (molemmat omistan). Syy on yksinkertainen ja edellä mainittu: RftG on toivoton ei-harrastajien kesken.
Perus-Dominion kaipaa kyllä seurakseen jompaakumpaa lisäosaa, jottei kyllästyminen kortteihin ja setuppien samanlaisuus pääse väsyttämään.
Pelin järjestelyn takia Dominionia tulee pelattua paljon Brettspielweltissä. Ei livepelissäkään mitään ongelmaa ole, mutta mieluiten pelaan sitä niin, että pelissä on mukana yksi tai useampia itse sävellettyjä kortteja. Olemme esimerkikis pelanneet niin, että jokainen pelaaja keksii oman toimintakortin ennen peliä ja sen jälkeen loput arvotaan.
Otettiin eilen mimmin kanssa ennen nukkumaanmenoa sessio Dominion – Kaukaiset rannat-lisäosan korteilla. Peli kesti vain reilu 10min, minkä aikana ostin vain kaksi toimintakorttia(Kauppalaiva+Majakka) ja niiden avulla sitten nopeassa tahdissa 5xkultaa ja muutama hopea. Ensimmäinen lääni taisi olla hallussa neljännellä kierroksella. Eli huippuhyvä peli tuntuu nyt kaatuvan siihen että toimintakortteja ei juurikaan tarvitse, vaikka siellä olisikin paljon kiinnostavan näköisiä vaihtoehtoja. Jos pelataan voitosta, niin peli menee nopeasti tylsäksi.
Alkuaikoina peli oli aivan eri lailla mielenkiintoinen, kun tuli osteltua paljon toimintakortteja ja kikkailtua niillä. Eilisen liian nopeaksi osoittautuneen session jälkeen mietimmekin, että pelin monipuolistamiseksi lienee paikallaan ottaa käyttöön lisäsääntö. Esim. sellainen, että ensimmäisen 15min. aikana ei saa ostaa ollenkaan läänejä(tai muitakaan pistekortteja). Näin alkuinnostuksen aikainen pelin mielekkyys olis ehkä mahdollista saada takaisin. Kommentteja?
Makunsa kullakin – minusta tuo ehdottamasi sääntö turmelisi hyvän pelin tyystin. Tehokkain pakka voittaa ja sillä hyvä. Satunnaiset nopeat murskavoitot ovat toki tylsiä, mutta oman kokemukseni mukaan kuitenkin tarpeeksi harvinaisia. Tietysti jos kokee hauskaksi nimenomaan eri toimintakorttien käytön, ehdottamasi sääntö voi toimiakin. Minusta on vain lähinnä tylsää odotella, kun muut pyörittävät hirmukomboillaan pakkansa läpi. Hyvä peli on jo vartissa ohi.
Tyttöystäväni kanssa ollaan tätä pelattu muutamia kertoja ja sitten kolmistaan/nelistään ollaan myös päästy tahkoamaan. Ollaan koetettu satunnaisesti valita erilaisia korttiyhdistelmiä, ja pitää edelleen mielenkiintoa ja pelihalua yllä.
Ensimmäiset kolme peliä takana ja lupaavalta vaikuttaa. Kaksinpelinä pelattiin, joten odotan kyllä innolla päästä kokeilemaan isommalla porukalla. Taktikoinnin mahdollisuudet tuntuvat loppumattomilta, mutta heti kyllä huomaa tiettyjen korttiyhdistelmien järkevyyden. Tietysti kaikki riippuu siitä mitä vastapuolen pelurit tekevät mm. pistekorttien suhteen. Kaikinpuolin Dominion tuntuu juuri sellaiselta vakiolta spiel des jahres voittajalta. Sopii kaikille. Ja ehdottomasti suosittelen ikään tai kokemukseen katsomatta.
Täytyy kyllä sanoa, että aivan loistava peli kyllä kyseessä. Jallun sanoma ongelma liian nopeista peleistä on omasta mielestänikin Dominionin heikoin puoli. Eniten tota ongelmaa silti on tapahtunut kaksinpeleissä, jossa se turmelee täysin peli-innon. Kolmin- tai nelinpeleissä ongelmaa ei varsinaisesti niin hirveästi ole ollut.
Ei se nopeus ainakaan meikäläistä liikaa haittaa — ehtii pelaamaan useamman pelin. On toki totta, että jotkut setupit nyt vaan ovat melko suoraviivaisia, ainakin jos yhtään meinaa pelata järkevästi.
Dominion on niitä pelejä, joita ei oikeastaan koskaan pelata vain yhtä erää, joten nopeus ei haittaa. Päinvastoin – pitkät erät tylsistyttävät.
Kaksinpelin nopeus on nimenomaan Dominionin valtti, sillä se innostaa ottamaan ”vielä yhden erän”. Olemme jo monena iltana ottaneet kämppäkaverini kanssa matsia, ja usein saamme huomata kellon siirtyneen seuraavan päivän puolelle…
Yhdyn kans tohon että just toi nopeus viehättää kaksinpelissä.
Mutta, kertokaas mitkä setupit on teidän peleissänne tuottaneet tiukimpia matseja?
Itse vasta raapaissut pelin pintaa ja tuntuu tosiaan että kaikenlaisia hienoja piirteitä löytyy sieltä alta, hieman tulee mieleen ikilempparini Amun-Re, vaikka onkin aivan erilainen peli. Siis tuon suhteen että pinnan alla kytee kaikenlaista näennäisen huomaamatonta.
Jännittävin yhdistelmä oli varmaankin silloin, kun pelasimme kaksinpeliä Hovin Juonien kera. Itse pelasin mahdollisimman tiiviillä pakalla, jonka idea oli saada käteen mahdollisimman monta korttia (ellei koko pakka). Kortteina olivat Hökkelikylä, Juhlat, Kappeli, Aateliset ja Tiedustelija. Kaveri sen sijaan pyrki sabotoimaan pakkaani parhaansa mukaan Naamiaisilla, Huijarilla, Noidalla, Varkaalla ja Tihulaisella. Eipä paljon naurattanut, kun pöytään isketään naamiaiset ja kädessä on vain kultaa ja läänejä…
Täällä kanssa pelattu jonkin verran, mutta pienoisena ongelmana on erään vakipelaajan kyllästyminen. En itse tykkää juurikaan pelata kaksin, joten kysymys kuuluukin: mikä lisäosa avuksi? Jos jollakulla on kokemusta niistä enemmänkin niin otan oikein mielelläni suosituksia vastaan.. :)
Kummatkin! Molemmissa on puolensa. Kaukaiset rannat on minusta vähäsen parempi noista lisäosista, mutta pidätte kyllä varmasti molemmista, eli ei ole virheostos kumpikaan.
[…] Kävin tekemässä puolipäivää töitä, jonka aikana Tisk ja Johanna pelaili pari erää Dominionia, joka on varsin mainio korttipeli. Pelattiin viikonloppuna yhteensä jotain 5 raundia. […]
Täytyy sanoa, että en pitänyt tästä pelistä. Johtuu varmasti siitä, korttipelinä pelissä on hyvin vähän erilaisia kortteja. Verrattuna keräilykorrtipeleihin, vaikka vain yhteen sarjaan, kortteja on huomattavasti vähemmän. Toki pelissä on paljon strategiaa ja pelin hinta suhteessa korttien määrään on vähintäänkin kohtuullinen, mutta omasta mielestäni 4-5 pakettia vaikka nyt Magic the Gatheringin core setin kortteja antaa enemmän peli-iloa. Sanotaan siis, että mekaniikka on kohdillaan, mutta ulkoisesti peli ei minuun vetoa tippaakaan.
No jos ostaa Dominion-Valtakunnan ja kaikki lisäosat, voi itsensä kanssa miettiä, saisiko samalla rahalla (melkoisesti) monipuolisempia pelielämyksiä ostamalla kunnon läjän muita pelejä. Valtakuntahan on itsessään hintaansa nähden torso, jota ei aloitushuuman jälkeen jaksa pitkään pelata. Rehellinen kysymys kuuluu: Olisiko Dominion voittanut Suomessa Vuoden peli- palkintoa ilman Saksan aikaisempaa valintaa ja hypeä?
Veikkaan, että olisi se silti voittanut, kyllä Dominion on ihan ilman lisäosiakin sen verran omaperäinen ja mainio peli. Saa sitä tovin pelata, ennen kuin kaipaa lisäyksiä, ja enemmän tuossa on vaihtelua perussetissä kuin monissa muissa peleissä.
Lisäosien ostajahan ei nimenomaan kaipaa monipuolisia pelielämyksiä, mutta muuten kyllä hyvä pointti.
Minä ja poikaystäväni saimme pelin joululahjaksi. Olemme pelanneet sitä kerran. Kumpikaan ei halua pelata sitä enää. Ehdotan satunnaisesti pelin myymistä, mutta poikaystäväni haluaa anta sille mahdollisuuden, mutta hän ei halua pelata peliä.
Meistä kumpikaan ei pitänyt paljastuksesta, että kyseessä onkin korttipeli joka on pakattu lautapelin laatikkoon. Meille molemmille tulee pelistä pahat nörtti-larp-larp-peli fibat. Siis mehän ei olla mitään nörttejä, eikä todellakaan harrasteta mitään larppausta.
Toinen vielä kortteja suurempi ongelma on se, ettei pelissä ole oikein vuorovaikutusta toisten pelaajien kanssa. Minusta lautapelit on kivoja juuri vuorovaikutuksen takia. Ei pahemmin kiinnosta pyöritellä kortteja jotain puolta tuntia käsissä ja odotella pelin loppua, että saa selville miten peli meni.
Dominion on ensimmäinen peli mitä en ensimmäisen pelin jälkeen halunnut kokeilla uudelleen.
Toivon että poikaystäväni suostuu myymään pian Dominionin, kun sitä vielä pidetään hyvä pelinä ja sitä ei löydy kaikilta ketä peli kiinnostaa. Jotta saisimme hyvät rahat pelistä.
Itse ihmettelin hieman pakettia purkaessa että kaikkia kortteja oli yksitoista, ja jokaisessa yhdentoista kortin sarjassa oli ilmeisesti yksi kortti eri takakannen värillä… Mikäs tämä yhdestoista kortti siis on? Onko kyseessä varakortti jos yksi kortti kymmenen sarjasta häviää, ja minkä takia kyseinen yhdestoista kortti on eri taustalla? Eikös kaikkia sarjoja olisi kuitenkin tarkoitus pelata 10 kortin pakoilla?
Jokaisesta kortista on yksi ylimääräinen. Ne oli alunperin tarkoitettu pinojen pohjakorteiksi, mutta ei niitä kukaan siihen käytä.
Myöhemmissä paketeissa näitä lisäkortteja on vissiin kutsuttu arvontakorteiksi, mihin tarkoitukseen niitä enimmäkseen käytetään. Pistä kaikki sinitaustaiset kortit omaksi pakakseen, niin korttisettien arpominen käy kätevästi.
Varakorteiksihan ne eivät kelpaa erivärisen taustansa vuoksi.
Nyt yksi peli Dominionia pelattu ja tarvis vähän sääntö selvennystä. Kun säännöissä sanotaan yhessä kohtaa, että Toiminta kohdassa saa pelata toiminta kortin (mutta ei ole pakko pelata jollei halua, jos oikein ymmärsin?). Ja jos on mahdollisuus pelata toinen toimintakortti niin pitää tehdä ensimmäisen toimintakortin kaikki toimenpiteet.
Esim. jos pelaan Tori kortin, saan +1 kortti, toiminta, osto ja yhden rahan. Niin jos haluan pelata toisen toimintakortin niin kuuluisiko tässä vaiheessa tehdä jo 1 osto ja käyttää +1 raha? Itse ymmärsimme, että + 1 osto ja +1 raha käytetään vasta ostovaiheessa. Kun olen pelannut Tori kortin ja nostanut yhden lisäkortin niin pelaan Kylä- kortin, jolla taas saa yhden kortin lisää (nostan sen) ja kaksi toimintaa lisää. Niin tässä tulee taas säännöissä epäselvyyksiä, koska säännöissä sanotaan, että ”Kaikki toimtakortit on pelattava ennen pelivuoron Ostovaiheeseen siirtymistä.” Joten Kylä kortin pelattuani onko minun pakko pelata +2 toimintaa, vai voinko pelata vain yhden toimintakortin ja siirtyä ostovaiheeseen?
Tai toisenlaisessa tilanteessa jos pelaa Tori kortin ja ei haluakaan pelata + 1 toimntaa, niin voiko vaan nostaa yhden kortin lisää ja siirtyä ostovaiheeseen?
Vaikuttaa hyvältä peliltä näin yhden pelin jälkeen, mutta jäi noita epäselvyyksiä säännöistä, ku vähän ristiriitaisesti sanottiin toimintakortin pelaamisesta. Kiitos jos joku kerkeää neuvoa.
Vaiheet menevät tiukasti: ensin toiminnot, sitten ostot. Toimintovaiheessa korttien antamat lisäostot ja rahat menevät ”talteen” käytettäväksi siinä vaiheessa kun siirrytään ostovaiheeseen.
”Kaikki toimintakortit on pelattava” tarkoittaa sitä, että kun siirtyy ostoksille, ei saa enää pelata toimintakortteja.
Noin yleensähän kaikki, mitä kortit sanovat, on pakko tehdä, mutta se tarkoittaa tässä vain sitä, että +1 toimintaa kertyy tilille, haluat käyttää sen tai et. Kortteja ei tietenkään ole pakko pelata (eli Kylän saa pelata, vaikka kädessä ei olisi kahta lisätoimintaa pelattavaksi).
Mikko tuohon viimeisimpään jomuuten vastasikin, mutta aattelin vielä tuota ”kaikki yhden kortin kohdat suoritettava ennen seuraavaa” vielä täsmentää. Se on vain varmistamaan, etteivät pelaajat ala liian luoviksi. Peruspelissä ei kovin monimutkaisia kortteja ole joten esimerkin keksiminen oli haastavaa. Mikäli pelaat kellarin, niin et voi nostaa takomolla lisää kortteja käteen ja vasta sitten poistaa+nostaa kellarilla uusia. Jos tämmöinen ei ole käynyt mielessä niin ei ihmekään jos se lause tuntuu oudolta.
[…] 2: Dominion. Nyt ne kaikki lisäosat on sitten hankittu. Myös Nousukausi, mikä tiedotettakoon […]
[…] saksalaisen lautapelialan Spiel des Jahres -palkinnon on tänä vuonna voittanut Dominion – Valtakunta. Vuonna 2008 suomeksikin julkaistu korttipeli onnistui voitollaan murskaamaan käsityksen, että […]
[…] Hyvä arvostelu sekä ((lisää) (hyviä)) kommentteja pelistä löytyy Lautapeliopas-sivustolta. […]
Yllättävää kyllä näinkin pitkän ajan jälkeen tuli vielä uuden pelaajan kanssa pelatessa kysymystä säännöistä. Miten teidän mielestänne menee seuraava tilanne?
Kädessä Kylä, Takomo ja 3 kuparia. Pelaan kylän, josta saan +1 korttia ja +2 toimintaa. Saan pakasta tilan ja pelaan takomon. Takomolla saan +3 korttia. Jos nyt takomolla nousee toimintakortti, niin voinko pelata sen? Emme etsimälläkään löytäneet tällaisesta tilanteesta esimerkkiä säännöissä.
Kiitos vastauksista.
Kylän pelaamalla saat +2 toimintaa, eli saat sen jälkeen pelata vielä kaksi toimintakorttia. Ensimmäisen takomon pelaamiseen kuluu vain yksi toiminta, joten saat pelata myös jälkimmäisen takomosi.
Minkä jälkimmäisen takomon? Tarkoitatko Herra Ukkeli, että mielestäsi, jos nostan toisen takomon ensimmäisellä takomolla, niin saan edelleen pelata sen, vaikka sitä ei ollut kädessäni pelatessani kylän enkä saanut sitä kylän +1 kortti toiminnolla, vaan sain sen nimenomaan takomon +3 korttia toiminnolla?
Lisätoimintoja ei ole pakko käyttää heti kun ne saa. Ne voi jättää myöhemmäksi, eli voit pelata Kylästä saamillasi lisätoiminnoilla sellaisiakin kortteja, jotka nostat vasta myöhemmin vuorollasi.
Dominionissahan on periaate, että korttien toiminnot tehdään heti ja siinä järjestyksessä kun ne on kortissa listattu, mutta toimintojen kohdalla se ei tarkoita sitä, että lisätoiminnot pitäisi käyttää heti sillä hetkellä kun ne saa.
Eli kyllä, Takomolla nostetun Takomon saa pelata aikaisemmin tienatulla lisätoiminnolla.
Ok. Mistä olette muuten tuon tulkinnan tehneet? Me päädyttiin toisenlaiseen tulkintaan just tuon korttien toiminnot pitää tehdä heti ja järjestyksessä ja kortit pitää pelata järjestyksessä periaatteen takia. Pitää varmaan rueta itsekin pelaamaan noin, niin lähes poistuu takomon, kiduttajan, hökkelikylän yms. korttien ainoa huono puoli, mikä meidän peleissä niillä on aiemmin ollut.
Ei siinä ihmeempää tulkintaa vaadita. Asiat pitää tehdä järjestyksessä, mutta ”+1 toiminto” ei tarkoita ”tee yksi lisätoiminto nyt”, vaan ”saat yhden lisätoiminnon nyt”.
Ei ole nyt suomenkielisiä sääntöjä käsillä, mutta ainakin englanninkielisissä tuo on väännetty ihan rautalangasta kohdassa, jossa nuo korttiefektit on selitetty: ””+X Action(s)” – the player may play X number of additional Actions this turn. +X Action(s) adds to the number of Actions that can be played in the Action phase. It does not mean play another Action immediately.”
Eli jos käyttää vaikka jotain tokeneita toimintojen laskemiseen, niin kun pelaa lisätoimintoja, lisätokenit otetaan heti, mutta ne saa käyttää myöhemmin saman toimintovaiheen aikana.
Ok. Suomenkieliset säännöt eivät sano asiaa noin, vaan jättävät tulkinnanvaraa. Noiden enkunkielisten perusteella asia on tosiaan päivänselvä. Paljon kiitoksia vastauksista!
Viititkö Saaren Mikko (tai saa toki joku muukin) vielä jatkaa tuota englanninkielisen sääntökirjan kohtaa? Jos viitit, niin kirjoitatko tuohon kokonaan tuon englanninkielisen lisätoimintoihin liittyvän sääntökirjan kohdan. Lukeeko englanninkielisissä säännöissä, että jokaisen kortin toimenpiteet on suoritettava loppuun ennen kuin siirrytään pelaamaan seuraavaa korttia?
Voitko laittaa myös hökkelikylän (shanty town) englanninkielisessä sääntökirjassa olevan tarkemman selityksen? Miten ajattelette hökkelikylän (shanty town) toimivan? Oletetaan tilanne, että kädessä on hökkelikylän lisäksi jotkin kaksi muuta toimintaa ja kaksi kuparia. Kun kortissa lukee suomenkielisessä pelissä ”+2 toimintaa. Paljasta kätesi, mikäli sinulla ei ole toimintakorttia kädessäsi +2 korttia”, niin voiko nämä kädessä olevat toimintakortit laittaa pöytään heti? Ja kun sinulla ei tämän jälkeen ole toimintakortteja kädessäsi, niin voitko paljastaa kätesi ja nostaa kaksi korttia nostopakasta? Jos et saa laittaa toimintakortteja heti pöytään, niin miksi et?
Englanninkielinen sääntökirja löytyy kokonaisuudessaan Rio Granden sivuilta. Mutta joo, lukee siinä niin. Yksi kortti kerrallaan, toiminnot siinä järjestyksessä kun ne kortissa lukevat.
Jos sinulla on kädessäsi muita toimintakortteja kuin Hökkelikylä ja haluat sen +2 korttia -bonuksen, sinun täytyy pelata ne toimintakortit ensin pois kädestä. Jos aloitat pelaamalla Hökkelikylän, et saa lisäkortteja, koska sinulla on ne muut toimintakortit vielä kädessäsi. Toimintakortteja ei saa noin vain laittaa pöytään, koska toimintakortit pelataan yksi kerrallaan ja järjestyksessä ja ne pysyvät kädessä, kunnes ne on pelattu. Hökkelikylän ensimmäinen kohta +2 toimintaa ei siis tarkoita sitä, että saat pelata ne toimintakortit kädestä nyt heti, vaan sitä, että saat pelata ne myöhemmin saman toimintavaiheen aikana sen jälkeen kun olet ensin pelannut Hökkelikylän kaikki toiminnot.
Eli ensin pelataan muut toimintakortit kädestä pois, sitten jos on vielä toimintoja jäljellä, voi pelata Hökkelikylän ja tienata kortit toiminnattomasta kädestä. Jos kortit voisi vain laittaa pöydälle kädestä pois odottamaan vuoroaan, Hökkelikylä olisi vähän turhankin tehokas kortti.
Kiitos erittäin ripeästi tulleesta vastauksesta!
Dominion sääntökirjaa ei tuolta osin voi liian selkeäksi moittia. Itse olisin kyllä kirjoittanut sääntöihin selvennykseksi, että toimintakortit on laitettava pöydälle yksi kerrallaan eli että seuraavaa toimintakorttia nimenomaan ei saa laittaa edes pöytään ennen kuin edellinen toimintakortti on kaikilta osin läpikäyty. Ainakaan suomenkielisten sääntöjen pohjalta ei mielestäni tuo ole intuitiivisesti ollenkaan selvää. Päinvastoin! Se sääntöjen kohta, että kaikki toimenpiteet on suoritettava siinä järjestyksessä kuin ne kortissa lukevat saa (ainakin minun tuntemistani ihmisistä enemmistön) ajattelemaan, että kun kortissa lukee esim. +1 toiminto, niin se haluttu toimintakortti pelataan siinä vaiheessa pöytään, vaikka sitä ei ryhdytäkään silloin vielä läpikäymään. Sääntöihin olisi kannattanut selvyyden vuoksi kirjoittaa auki se, ettei näin saa toimia, vaan että lisätoiminnat voi laittaa pöytään vasta myöhemmin.
Toisaalta jos sen kortin saisi pelata siinä kohdin pöytään, niin kai säännöissä lukisi, että kortti pelataan pöytään? Säännöissä ei voida ennakoida kaikkia mahdollisia omia tulkintoja, joita pelaajat niistä tekevät. Usein pääsee pitkälle, kun ei oleta sääntöihin mitään, mitä niissä ei suoraan mainita.
En tiedä, minusta tämäkin asia oli suomenkielisissä säännöissä ihan hyvin selitetty. Peli oli kyllä sen verran omaperäinen, että pelkällä sääntökirjan lukemisella se ei oikein auennut, mutta kun otti kortit esiin ja pelasi, niin ei siinä sitten mitään hankalaa ollut.
Dominion on ollut loistava peli. Yli 10 kertaa on tullut puolen viikon aikana pelattua. ”Liian nopea peli” ongelmaan on pari kertaa kaksinpelissä törmätty. Ongelmaksi asti on tullut vallihauta. Olemme tähän mennessä pelanneet niin, että jos toisella on hyökkäyskortti, riittää kun näyttää vallihaudan, eikä vallihautaa tarvitse tuhota. Vain jos kortin käyttää omalla vuorolla nostaakseen 2 korttia, se pitää tuhota. Miten asia on? Vallihauta on ollut pelissä yksi tärkeimmistä korteista, koska vakiotoimintakorttijärjestelmä on parin pelin jälkeen ollut itse keksitty ”Hyökkää ja hajota” eli käytössä ovat kaikki hyökkäyskortit, vallihauta, tori, raatihuone, linnoitettu kylä ja puutarha.
Kommentteja, kiitos.
Ihan oikein on Vallihauta pelattu, ei tarvitse heittää pois puolustuksessa (eikä sitä omallakaan vuorolla tuhota, vaan poistetaan). Onhan se hyvä kortti, jos pelataan kaikilla hyökkäyskorteilla. Kannattaa ehkä kokeilla settejä, joissa on vähän vähemmän hyökkäyskortteja, niin Vallihauta ei pääse nousemaan liian kovaan asemaan. Toisaalta kaikkien hyökkäyskorttien käyttäminen ilman Vallihautaa on sekin aika tuskaista puuhaa (mutta eipähän tule sitten ainakaan liian nopeita pelejä).
Saxi kirjoitti: ”Jos et saa laittaa toimintakortteja heti pöytään, niin miksi et?”
Kannattaa ajatella niin, että kaikki kortin vaiheet luetaan ja tapahtuvat heti, mutta siitä saatavat toiminnot, rahat ja ostot menevät ”varastoon”, josta ne sitten voi käyttää muiden korttien yhteydessä.
Voisihan sitä käyttää vaikka jotain pelimerkkejä havainnollistamaan sitä, että joka vuoro on 1 toiminto ja 1 osto. Ja jos pelaisit vaikkapa Kylän, niin käyttäisit ensin sen 1. toimintomerkin, mutta ottaisit tilalle 2 uutta, joita voisit sitten käyttää muilla korteilla.
Kommentoin tuohon Dominionin toimintojen pelaamiseen liittyviin sääntöihin, että ymmärrän nyt miten +X toiminta(a) pitää pelata. Täysin selkeät (ainakaan suomenkieliset) säännöt eivät tuolta osin kuitenkaan ole, sillä niin moni peliä pelannut tuntemani ihminen on tehnyt väärän tulkinnan siitä mitä +X toimintaa tarkoittaa ja miten se tulee pelata. Kyseessä ovat toki sellaiset ihmiset, jotka eivät ole pelanneet paljoa lautapelejä, mutta tosiasiaksi jää, että useampi on tehnyt tuosta sääntöjen kohdasta sen tulkinnan, että +X toimintaa pelataan samaan tyyliin kuin +X korttia eli laitetaan heti toimintakortteja pöytään X:n osoittama määrä. Sitä en osaa arvioida ovatko säännöt silti hyvin kirjoitetut, jos niistä lautapelejä vähän pelanneet tekevät virheellisen tulkinnan.
N. 10 peliä dominionia kasassa Alkemia lisäosan kera.
Pelimekaniikassa on hieman säädettävää.
Esim. Mikä on pelaajien tavoite? Pelataanko pisteistä vaikka 3 kierrosta ja kunkin kierroksen jälkeen valikoidaan toimintakortit uudestaan tietyin alkuehdoin?
Tämä mahdollistaisi turnauspelaamisen esim. panoksesta.
Toistaiseksi olen pitänyt pelimekaniikasta. Joitain lisäkortteja joilla vaikutetaan toisten pelaajien käsiin ja pakkaan kaipaisin, vain jotta olisi mahdollista ”counteroida” vastapuolen nopeat pyöritykset läänien keruussa.
Hauska ja haasteellisen tuntuinen peli jokatapauksessa.
Tavoitehan on se, mitä pelaajat haluavat. Meillä ei ole nähty sen kummempia jatkumoita tarpeelliseksi, vaan on pelattu yksittäisiä kierroksia ja vaihdettu kortteja aina välissä.
Ei mekään kesken pelin olla kortteja vaihdeltu, mutta varsinkin nopeassa kaksin pelissä on tuullut tavaksi, että set-up alunperin arvotaan, mutta voittaja sitten aina vaihtaa yhden. Eli pelien välissä vaihdetaan set-upeja tällä mekanismilla ja pelistrategiaa on pakko koko ajan arvioida uudelleen. Useamman pelissä voi olla, että noita vaihtoja tulisi liian vähän ja voisi jouduttaisi pelaamaan ainakin yhden (pitkän ?) pelin ihan toivottamalla set-upilla. Useamman pelissä olemmekin päätyneet siihen, että heti alkuunsa jokaiselle annetaan mahdollisuus vaihtaa yksi kortti.
Kymmeniä ja kymmeniä Dominioineja on pelattu ja vielä viehättää. Lisäosaa kyllä vähän harkitsen …
Suosittelen tuota arpomista, koska liian suuri mahdollisuus vaikuttaa korttivalikoimaan varmasti urauttaa peliä.
Äsken muuten luin tästä ketjusta, että perusversio on max. 4 hengen peli. Hupsista … niinpäs näytti olleenkin. Just viikonloppuna muutama peli pelattiin pelkkää perusversiota 6 hengellä eikä siinä mitään varsinaista ongelmaa ollut. Läänien loppumiseen nekin pelit pääosin päättyivät ja ihan sopivan ajan kestivät. Olikohan vaan tuuria set-upien suhteen vai miksiköhän tuo on 4 pelaajaan rajattu ?
Tiukkis, viisin- ja kuusinpeleissä kuuluisi lisätä läänejä (läänejä on yhteensä 15 viidellä ja 18 kuudella pelaajalla) ja kirouksia (40 viidellä, 50 kuudella). Lisäksi peli päättyy neljän pakan loppumiseen, eikä kolmen. Ilman lisäkortteja kuusinpelit tulevat aika lailla varmasti loppumaan läänien loppumiseen joka kerta. Jos se ei haittaa, toimii se varmasti noinkin. Jos Hovin juonia tai toista peruspeliä ei ole käsillä, lisälääneinä voi tietysti käyttää mitä tahansa kortteja, jotka eivät muuten ole pelissä mukana.
Veikkaan, että tärkein syy pelaajamäärän rajaukseen on kuitenkin pelikokemuksessa. Ainakin minun kärsivällisyydelläni ei kuusinpeliä pelattaisi, kyllästyisin oman vuoron odotteluun nopeasti, kun nelinpelikin tuntuu turhan hitaalta, jos sattuu hitaammat pelaajat.
Okei, tässä kysymys: Mikä Dominion lisäosa peliin toisi ei niinkään uusia toimintakortteja, vaan uusia tapoja kerätä pisteitä? Peruspelissä on siis puutarha, mutta onko joku lisäosa painottunut vastaavanlaisiin?
Pistekortteja on vähän kaikissa lisäosissa, mutta kaikkien lisäosien painopiste on uusissa toimintokorteissa, eli mikään lisäosista ei ole erityisesti keskittynyt pistekortteihin.
Kiitos nopeasta vastauksesta! Ja näin oletinkin.
Mietityttää vain kun olen kolme peliä neljästä (2 pelaajaa) voittanut niin, että olen tahalleen ostanut halpoja pakkoja loppuun heti kun olen saanut pienen johdon voittopisteissä… Joko on käynyt tuuri tai sitten se on vain hyvä taktiikka. Joka tapauksessa, ajattelin että voittopisteiden kerääminen erilaisilla tavoilla voisi tehdä pelin loppuvaiheista hieman mielenkiintoisemman.
Dominion on melko suoraviivainen peli, mutta pakkojen ostaminen loppuun on sen verran hidasta, että se ei taida olla pidemmän päälle kestävä strategia. Sanoisin, että noin 90% peleistä loppuu Läänien loppumiseen.
Kokeilepa huvikseen Nousukausi-lisäosaa. Sen siirtomaat (11 maksavat 10 pisteen kortit) muuttavat pelin luonnetta jonnin verran. Ne kun ovat sen verran kalliita, ettei niitä saa ihan heti, mutta niistä saatava pistemäärä on kuitenkin tavoittelemisen arvoinen.
Nousukautta olenkin tässä ajatellut. Tai sitten Kaukaiset rannat. Tai ehkä Hovin juoni. Kaikki kolme kuitenkin loppujen lopuksi… Ja sitten saa riittää!
Olisi kysymys, johon en säännöistä löytänyt vastausta. Eli, voiko kirouksista hankkiutua jotenkin eroomn vai jäävätkö ne pakkaan pelin loppuun asti? Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Kirouksista pääsee eroon millä tahansa kortilla, joka tuhoaa kortteja. Peruspelissä kappeli on mainio keino hävittää kirouksia.
Katos,niinhän se olikin. Kyllä pitäis luetun ymmärtämistä harjotella.
Terve.
Lisäosassa Rajaseudut on kolme uutta Vastavetoa. Näissä kaikissa on kuitenkin määritelty ns. vastaveto toiminto erikseen. Lisäksi (suomenkielisissä) ohjeissa lisäosan hyökkäyskorttien esimerkeissä puhutaan vain muiden osien Vastavedoista torjumaan ko. hyökkäyksiä. Eli kysymykseni on, toimivatko nämä Vastavedot (Kaupustelija, Katinkulta ja Tunneli) normaaleina vastavetoina esim. Nostoväkeä vastaan, vai pelkästään noina kuvattuina erikoisvastavetotoimintoina?
Teemu, nuo kortit on merkitty vastavedoiksi, koska niissä on joku toiminto, jonka saa pelata reaktiona johonkin muuhun tapahtumaan (englanniksi ”vastaveto” on ”reaction”, joka on vähän parempi nimitys). Niillä ei voi torjua hyökkäyksiä, vaan vastaveto-ominaisuuksien merkitys on vain siinä, että kyseistä toimintoa ei saa pelata muuten kuin kortissa määritellyssä tilanteessa. Katinkulta siis toimii vastavetona sille, että joku muu pelaa Läänin, ei muuhun.
Mukavan tuntuinen peli. Tarttui vähän ennen joulua matkaan kirpparilta vitosella. Hintaansa nähden loisto-ostos. Nyt kun on joulun aikaan peliä tahkottu, on huomattu, että raharaharaha-lääni on aika dominoiva taktiikka. Ilmeisesti lisäosan paikka? Mikähän lisäosa torppaisi tätä tehokkaimmin?
Meillä toimintokortit otetaan niin, että jokainen saa vuorollaan valita aina yhden. Tällä tavalla pystyy ottamaan mukaan lempikorttinsa. Seuraava tosin sitten valitsee kortin, joka edellistä torjuu..
Edellisellä pelikerralla pelaamassa oli 4 aikuista ja lukutaitoinen 5v. Hyvin toimi. Ainakin noita- kappeli-kombo tuli nuorimmallekin hyvin selväksi, hänelle jäi lopussa vain yksi kirous pakkaan, kun itselläni oli 9. Nyt ensimmäisessä pelissä lapsineen tosin muistanut ostaa kovin paljon pistekortteja, mutta tuo varmaan korjaantuneet seuraavalla kierroksella.
Eiköhän noin suunnilleen jokainen lisäosa auta, kun tulee uusia kortteja ihmeteltäväksi. Nousukausi ehkä saattaisi kalliine kortteineen antaa vähän toisenlaista tulokulmaa, myös Katovuodet on oivallinen valinta.
Pah surkea peli. Voin kyllä kunnioittaa sillä olihan tässä jotain omaperäistä ja aloitti kokonaan uuden genren mutta minusta mikä tahansa peli syrjäyttää tämän heittämällä. Erikoiskorteilla kun ei oikein ole väliä kun 90 prosenttia peleistä voittaa jos ostaa vaan rahaa.. noita on myös aivan liian hyvä kortti jos niitä saa paljon.
Hei.
Voiko rahakortteja pelata enemmän kuin ostoksiisi tarvitset?
Esimerkiksi Nousukausi-lisäosan Rahapaja-kortin kohdalla voinko pelata esim. 6 kuparia vaikka hinta on vain viisi. Rahapajaa ostettaessa kun pitää/saa tuhota kaikki pelissä olevat rahat.
Tai voinko käyttää esim neljä Talismaania (rahakortti, yhden arvoinen. Lisäominaisuutena saa ottaa kopion kortista jos ostettava alle neljä.) hopean ostamiseen ja saada tällä tavoin VIISI hopeaa, vaikka kolme talismaania riittäisi. (kolmella talismaanilla saa 4 hopeaa, jokaisesta pelatusta talismaanista aina yksi enemmän.)
Ohjeissa ei tuntunut olevan mainintaa (aika harvinainen tilanne kysessä kuitenkin on) ja netistäkään en mitään löytänyt. Kiinnostaisi kuitenkin tietää.
Elias, saat pelata kaikki rahakortit pöytään, käytit niitä ostamiseen tai et. Eli Rahapajalla voit kyllä tuhota kaikki kädessä olevat rahat. Talismaanikin toimii niin, että pelaat kaikki Talismaanit kädestä pöytään, sen jälkeen ostat mitä ostat ja otat kopioita jokaista Talismaania kohden.
Rahakorteilla ei siis suoraan osteta, vaan ne vain tuottavat rahaa käyttöön, jolla sitten ostat, jos ymmärrät mitä tässä haen.
Moikka.
Vastaisikohan tähän vielä joku.
Varas kortti:
Jos näytän nostopakasta kaksi rahaa, vaikkapa hopean ja kullan. Kaverini tuhoaa kullan ja ottaa itselleen varastosta kullan. Minun kultani tuhottujen pakkaan. Mitä tapahtuu minun hopealla. Tuhottujen pakkaan kullan kanssa vai miten…
Jarno, toinen rahakortti jota ei Varas ei tuhoa, menee poistopakkaan.
Kiitos nopeasta vastauksesta.
Nyttemmin kun lisäosia on jo toista kymmentä, tein tällaisen yhteenvetotaulukon niistä. Ehkä tästä on muillekin iloa, joten laitetaan jakoon: http://bit.ly/dominion-lisaosat
Parantaako tätä peliä muut lisäosat yhtään? Ostin tämän kun kaverilla oli serkulla oli Valtakunnat, se pelikokemus oli kyllä todella hyvä.
Yli n. 30-peli olisi parempi, jos kolmosrahoja ei olisi pelissä ollenkaan; tai kaikki maksaisi 1 rahan enemmän. Silloin peli kestäisi ehkä pidempään, mutta 3-raha on aika tylsä kun se on selkein ja varmin tapa yrittää voittaa mikä tahansa peli vaihtuvien korttiyhdistelmien kikkailujen sijaan; tuuristahan se aina on kiinni mitä sieltä omastakin pakasta tulee. Taktiikkahan tulisi vasta siitä kun pitää yrittää varautua vastapelaajan toimiintsi toisen ostoihin mutta tässä kun ei voi sellaiseen vaikuttaa
Maskus, kyllä Dominion lisäosia kaipaa, pelkällä peruspelillä sitä ei määräänsä enempää jaksa. Uudet lisäosat ja niiden kiinnostavat kortit vähentävät myös ihan pelkän rahataktiikan vetovoimaa, kun lisäreissä on uusia kortteja, joita vain haluaa kokeilla.
Jos tätä aina pelaa pelkkiä rahoja ostaen, niin maku menee kyllä nopeasti. Se on ihan hyvä taktiikka, mutta ei se voittamaton ole: yleensä ottaen joka setissä kortteja, joiden ottaminen mukaan pakkaan tuottaa pakan, joka on parempi kuin puhdas rahapakka.
Oman pakan kanssa ei tarvitse myöskään olla ihan täysin tuurin varassa. Ottamalla Kappelin tai muita tuhoamiskortteja mukaan pelin luonne muuttuu aika lailla.
Hei, löysin netistä suositeltavia komboja perus-Dominioniin ja Hovin Juonet -lisäriin. Muutamia enkkunimityksiä en osaa yhdistää suomalaisiin kortteihin. Eli mitä suomenkielisiä kortteja vastaavat seuraavat: Artisan, Diplomat, Courtier, Pawn, Mill, Patrol, Remodel, Replace, Sentry, Vassal?
En ole vieläkään varma, että miten Dominion peli loppuu.
1) Loppuu kun kaikki ”Lääni-Kortit” ovat loppuneet varastosta
2) Loppuu kuin 3 mitä tahansa pinoa on loppunut varastosta
Ovatko Raha ja Pistekortit (esim Pitäjä) Laskettu myös kortiksi varastossa?
Eli peli päättyisi silloin kun 2 toimintapinoa ja Pitäjät ovat loppuneet
Sensi, kyllä, kakkosehtoon lasketaan kaikki korttipinot: rahat, kiroukset, pistekortit ja valtakuntakortit.