Kategoriat
Peliarvostelut

Dominion: Seikkailut

Dominionin yhdeksäs lisäosa antaa pelaajille uusia valinnanvapauksia tapahtumilla ja jemmaan asetettavilla reservikorteilla.

Niin ne suuret sanat suun halkaisevat. Kovasti lupailtiin, että Dominion on valmis kahdeksan lisäosan myötä, mutta tässä sitä ollaan yhdeksännen lisäosan kimpussa. Lisäksi Jenkkilässä on ilmestynyt tämänkin jälkeen ainakin neljä lisäosaa lisää… 

Yhdeksäs lisäosa Seikkailut voitaisiin tavallaan mieltää jatko-osaksi Kaukaisille rannoille, sillä niissä on paljon samaa. Mikäpäs siinä, onhan Kaukaiset rannat lisäosana sieltä paremmasta päästä. Kyseessä on jälleen iso laatikko, mukana on 23 uutta toimintakorttia.

Dominion: Seikkailujen kansi

Kaukaisten rantojen paluu 

Seikkailuissa on useita konsepteja, jotka on esitelty aiemmissa lisäosissa (lähinnä Kaukaisissa rannoissa), mutta Seikkailut jatkojalostaa näitä ideoita vielä pidemmälle.

Ensinnäkin Seikkailut tuo takaisin Kaukaisissa rannoissa esitellyt toistuvat kortit. Nämä ovat kortteja, jotka tekevät jotain nyt ja seuraavalla vuorollasi. Esimerkkikorttina toimii Suonoita, jolla muut pelaajat nostavat kirouksen ostaessaan kortin ja sinä saat seuraavan kierroksen alussa 3 rahaa. Amuletilla puolestaan saat nyt ja seuraavan kierroksen alussa joko yhden rahan, tuhota kortin kädestäsi tai ottaa hopean. Kiinnostavin on varmaankin Palkollinen, joka pysyy pöydässä loppupelin ajan ja antaa sinun nostaa jokaisen kierroksen alussa ylimääräisen kortin. 

Seikkailujen pääpaino on uusissa reservikorteissa, jotka siirretään pelatessa pelaajakohtaiselle reservilaudalle, ja josta ne voi tietyllä ehdolla saada takaisin peliin. Tämä muistuttaakin paljon Kaukaisten rantojen Alkuasukaskylää ja Saarta. Reservikortit ovat usein sellaisia, joilla pelaaja pystyy itse valitsemaan otollisimman pelaamishetken.

Esimerkiksi Oppaalla pelaaja voi vuoronsa alussa vaihtaa käsikorttinsa uusiin ja Kopiolla ottaa kopion ostamastaan enintään 6 hintaisesta kortista. Tuntuukin, että reservikorteilla pystyy hieman vähentämään pelin satunnaisuutta ja tekemään suunnitelmia tulevaisuuden vuoroja varten. Tämä on positiivinen asia ja pelit voivat nopeutua, kun turhia vuoroja on vähemmän. 

Katovuosissa oli pari korttia, joita pystyi tietyillä ehdoilla päivittämään toisiksi. Tällaisia on mukana myös Seikkailuissa, mutta nyt näitä kortteja pystyy päivittämään jopa neljä kertaa. Kortin voi päivittää aina, kun se vuoron lopussa asetettaisiin poistopakkaan. Näillä korteilla on mielenkiintoisia ominaisuuksia, ja viimeiset vaiheet ovat todella voimakkaita. Voit esimerkiksi saada minkä tahansa rahan (eli ilmaisen platinan) tai koko loppupelin kaikista korteistasi lisätoiminnon eivätkä hyökkäyskortit tehoa sinuun. 

Kolme erilaista reservikorttia: Kaukomaat, Kuninkaallinen raha ja Muodonmuutos
Reservikortteja. Kuva: Joonas Hannula

Lisämaustetta tapahtumakorteilla 

Kokonaan uutena juttuna Seikkailut esittelee tapahtumakortit. Näitä on 20 erilaista, ja niitä suositellaan käyttämään yhdessä pelissä enintään kahta kerrallaan. Tapahtumakortin voi vuorollaan ostaa samaan tapaan kuin muitakin kortteja. Nämä eivät kuitenkaan tule pelaajan omaan pakkaan, vaan niistä ainoastaan suoritetaan niissä lukeva toiminto.

Näitä voi olla esimerkiksi kortin syrjään laittaminen seuraavaa kierrosta varten, kahden pelissä olevan kortin tuhoaminen tai ilmainen enintään neljän rahan hintaisen kortin ottaminen, jos pelissä ei ole yhtään rahakorttia. Mielenkiintoisin on seitsemän rahan hintainen Perintö, jolla saa asettaa syrjään yhden enintään neljän rahan hintaisen toimintokortin. Tämän jälkeen kaikki pelaajan Tilat vastaavat kyseistä korttia. 

Lisäksi pelaajilla on korttivalikoimasta riippuen käytössään läjä erilaisia pelimerkkejä. Näitä käytetään korttien niin käskiessä, ja niillä voi olla positiivisia tai negatiivisia vaikutuksia. Pelaaja voi esimerkiksi asettaa pelimerkin jonkin varastopinon päälle, ja aina pelatessaan kyseisen kortin hän saa pelimerkistä riippuen esimerkiksi lisätoiminnon tai nostaa kortin. Matkapelimerkkiä puolestaan käännellään puolelta toiselle, ja kuvapuolella pelaaja saa tehdä voimakkaamman toiminnon.

Esimerkiksi Jättiläisellä pelaaja kääntää ensin matkapelimerkin. Tämän jälkeen hän saa yhden rahan, jos kuvapuoli on alaspäin. Jos kuvapuoli on ylöspäin, summa nousee viiteen rahaan, ja lisäksi muut pelaajat tuhoavat pakkansa päältä 3–6 arvoisen kortin tai ottavat kirouksen. Tämä on ihan mielenkiintoinen konsepti. 

Negatiiviset pelimerkit aktivoituvat yleensä hyökkäyskortilla. Tällöin kukin pelaaja saa seuraavan kerran kortteja nostaessaan yhden kortin vähemmän tai rahaa käyttäessään yhden rahan vähemmän. Tämä rajoittaa hyökkäyksien lyöntivoimaa, sillä pelimerkin ollessa jo käytössä ei hyökkäys tee mitään. 

Tapahtumakortteja: Tutkimusmatka, Pyhiinvaellus, Seikkailu ja Reitin etsintä
Esimerkkejä tapahtumakorteista. Kuva: Joonas Hannula

Mukava kokonaisuus 

Kaiken kaikkiaan Seikkailut on jälleen hyvä lisä Dominioniin. Se ei mutkista peliä liikaa, mutta antaa pelaajille lisää valinnanvaraa ja hallintaa omaan peliinsä. Ei tämä Nousukauden valtaistuinta horjuta, mutta Dominioniin kyllästymättömille tämä on oiva lisä kokoelmaan.

Matkaaja-korttien kehitysvaiheet maalaisesta sotilaan, pakolaisen ja oppilaan kautta opettajaksi.
Kehityskaari maalaisesta opettajaksi. Kuva: Joonas Hannula

Faktat Dominion: Seikkailuista 

Suunnittelijat:

Julkaisija: Rio Grande GamesLautapelit.fi (2015) 

Mutkikkuus: Samaa tasoa aiempien lisäosien kanssa, lisäosan kortit eivät ole erityisen monimutkaisia. 

Onnen vaikutus: Korttituurilla on oma osuutensa, mutta peliä pystyy kyllä melko hyvin kontrolloimaan. 

Vuorovaikutus: Enimmäkseen moninpelipasianssia, mutta sopivilla hyökkäyskorteilla voi pelistä saada hyvinkin vuorovaikutteisen. 

Teema: Ehkä korteista hieman heijastuu seikkailuteema, mutta aika löyhä teema on kyseessä. 

Uudelleenpelattavuus: Erilaisia korttiyhdistelmiä on useaksi eliniäksi, sen suhteen ei ongelmaa. 

Kieliriippuvuus: Korteissa on tekstiä, kannattaa hankkia kielellä, jonka hallitset. 

Pelaajamäärä: 2–4, Hovin juonilla 2–6. 

Pituus: 30 min.

Kolme toistuvaa korttia: Kummitusmetsä, Siltapeikko ja Tyrmä
Toistuvia kortteja. Kuva: Joonas Hannula

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Yksi vastaus aiheeseen “Dominion: Seikkailut”

Seikkailut on oma suosikkini Dominionin lisäosista. Juurikin reservikorttien taktikointimahdollisuudet sekä vahvat korttikombot tekevät siitä mielenkiintoisen. Esim. hyvin suunnitellulla pelillä ja hyvällä onnella on mahdollista alentaa Siltapeikolla läänien arvo kuuteen ja ostaa Kopioilla koko pinon tyhjäksi. Suonoitaa taas voi kiertää ostamalla tapahtumia, joita ei lasketa korteiksi. Toisaalta Seikkailuissa on joitakin turhankin hyviä kortteja, jotka peruspelin Kappelin tapaan johtavat kaikki pelaajat samaan taktiikkaan. Tällaisia kortteja ovat ainakin Saituri ja Palkollinen sekä useissa peleissä myös kehittyvät kortit.

Sanoisin, että aloittelijan kannattaa ostaa Nousukausi, mutta kokeneemmalle pelaajalle Seikkailut tuo eniten mielenkiintoisia pelejä.

Ja mainitaan nyt vielä pika-arviona kymmenennestä lisäosasta, eli Keisarikunnasta sen verran, että se on Seikkailujen tapaan sekoitus uusia ja vanhoja korttityyppejä. Se kuuluu myös haastavampien lisäosien luokkaan, enkä suosittele ostamaan sitä ensimmäisenä lisäosana, sillä sen korttivalikoima ei sisällä kunnollisia peruskortteja, vaan ne soveltuvat paremmin yksittäisiksi lisäkorteiksi muiden lisäosien luodessa pelille rungon. Peruspelin kanssa ne taas ovat joko suhteessa liian hyviä tai eivät anna täyttä hyötyä, jolloin niiden hinta-laatu suhde kärsii. Lisäksi ne soveltuvat hyvin lähinnä pidempiin peleihin, eli Siirtomaiden tai paksumman Läänipinon kanssa pelattuna, jolloin pakkaa ehtii rakennella rauhassa useamman Läänin kertaostoja varten.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *