Lautapelipaja Toad Kings tuottaa pelejä eri julkaisijoille. Aikaisemmin Toad Kingsin tuotannosta on saatu kauppoihin Tacticin julkaisemat Realm of Wonder ja Allies: Realm of Wonder, mutta Dokmus sai julkaisijakseen Lautapelit.fi:n.
Tämä nostaa mielenkiinnon tasoa kummasti, aikaisemmat Toad Kings -pelit kun eivät ole ihmeempää vaikutusta tehneet. Lautapelit.fi julkaisijana herättää kuitenkin kiinnostusta.
Traileri
Taktinen puzzlepeli
Laatikosta paljastuu laatoista rakentuva pelilauta, jota pelaajat asuttavat mökeillään. Alkuasetelma tuo hieman mieleen Kingdom Builderin ja peleillä on kyllä muutenkin paljon yhteistä. Pelaajat aloittavat valloituksensa laudan reunalta ja laajentavat siitä joka vuoro hieman, tavoitteenaan saada nappuloitaan pelilaudalla olevien temppelien viereen mahdollisimman laajasti.
Kun nappuloita saa pelata vain aikaisemmin pelattujen nappuloiden viereen, tuntuu alkuun helposti siltä, ettei 25 nappulalla kovin laajalle levitä. Pelaajilla on kuitenkin käytössään monenlaisia konsteja. Maasto auttaa hieman: temppelien ohi pääsee kulkemaan ja vettä pitkin voi päästä etenemään pitkällekin.
Lisäksi pelaajilla on käytössään muinaisten vartijoiden voimat. Niiden avulla on mahdollista liikuttaa pelilaudan laattoja paikasta toiseen ja pyörittää niitä. Yksi 90 asteen pyöräytys ja laatan reunalla ollut nappula onkin aivan toisen laatan naapurissa ja pelaaja pystyy laajentamaan valloituksiaan.
Vaihteleva vuorojärjestys
Vartijoita on viisi ja ne määräävät myös vuorojärjestyksen. Kierroksen alussa pelaajat valitsevat vuorotellen itselleen vartijalaatat. Varsinainen pelivuoro etenee sitten laattojen numerojärjestyksessä. Ykkönen pelaa ensin, mutta ei saa käyttöönsä erikoisvoimia, vaan ainoastaan amuletin, jolla pääsee seuraavalla vuorolla valitsemaan ensin.
Kakkosella saa siirtää yhtä pelilaudan laattaa, kolmosella saa liikuttaa yhtä omaa nappulaa yhden askeleen ja nelosella saa pyöräyttää yhtä laattaa. Viitonen pelaa viimeisenä, mutta antaa käyttöön joko kakkosen, kolmosen tai nelosen voiman, eli joustavuus on huipussaan.
Pelilaudalla on myös raunioita, joista saa paitsi pisteitä, myös mahdollisuuden käyttää välittömästi jotain suojelijavoimaa. Tässä kohtaa on rajoituksena vain se, että voiman on kohdistuttava laattaan, jolla rauniot ovat.
Kerää koko sarja
Kun kahdeksan kierrosta on pelattu ja nappulat loppu, lasketaan pisteet. Dokmus pitää arvossa levittäytymistä, sillä parhaat pisteet saa innokkain laajenija. Jos onnistuu saamaan nappulansa temppelin viereen jokaisella kahdeksalla laatalla, kuittaa reippaat 27 pistettä. Toinen arvokas suoritus on yhden laatan jokaisen neljän temppelin valloittaminen: tästä palkitaan kahdeksalla pisteellä laattaa kohden.
Sen päälle laskeskellaan rauniot ja temppelit. Raunioilla olemisesta saa pisteen, pienen temppelin vieressä olemisesta kaksi pistettä ja isosta kolme. Myös pelin aikana uhratuista nappuloista – nappuloiden uhraaminen on edellytyksenä, että pääsee etenemään metsään ja veteen – saa korvausta pisteiden muodossa.
Onnistunut aivopähkinä
Dokmus on tiivis ja fiksu peli. Se on kirkkaasti paras Toad Kingsin tähän asti julkaistuista peleistä. Kuten sanoin, jotain samaa tässä on kuin Kingdom Builderissa: lautaa valloitetaan pisteet mielessä ja tiukkojen rajoitusten alaisena. Pisteet tulevat aina samalla tavalla, toisin kuin Kingdom Builderissa, mutta laudan eläminen pelin aikana on taas jotain ihan muuta.
Dokmus toimii hyvin eri pelaajamäärillä. Kaksinpelissä on pienempi lauta ja suojelijoista käytössä vain numerot 2–4. Aloittajavuoro yksinkertaisesti vuorottelee. Tämä toimii oikein näppärästi. Peli on aivan käyttökelpoista tavaraa eri pelaajamäärillä.
Komponenteista ei ole juuri valittamista. Minua Toad Kingsin pelien graafinen tyyli ei miellytä, mutta se on makuasia. Suojelijakorteista näkee selvästi, mitä ne tekevät. Se riittää. Apulappuja on vain yksi pelin kullakin kuudella kielellä, mutta apulappuja ei juuri ensimmäisen pelin jälkeen tarvitse muuhun kuin pisteytykseen, sen verran yksinkertainen peli Dokmus on. Laatikko voisi olla pykälän pienempi.
Taktisten pulmapelien ystäville Dokmus on varma valinta. Vaikeusasteensa puolesta se sopii niin peliharrastajien aivopähkinäksi kuin koko perheen peliksi.
Laatikon sisältö
Faktat Dokmuksesta
Suunnittelija: Mikko Punakallio
Julkaisija: Lautapelit.fi (2016)
Mutkikkuus: Peli näyttää jopa hivenen mutkikkaammalta kuin se oikeastaan on. Eri mahdollisuuksien sisäistäminen vaatii vähän vaivannäköä, mutta sitten peli rullaakin helposti.
Onnen vaikutus: Eipä juuri. Aloittelijat häviävät herkästi kokeneemmalle pelaajalle, sen verran paljon tässä on taidosta kyse. Aloittelija ei välttämättä ymmärrä, miten tärkeää on levitä joka puolelle lautaa, ja miten se tehokkaimmin tapahtuu.
Vuorovaikutus: Suoraa vuorovaikutusta ja kiusantekoa on vähänlaisesti. Jonkin verran on mahdollista blokata muita pelaajia laudalla tai siirrellä laattoja niin, ettei joku pääse vaikkapa tietylle laudan laatalle, mutta enimmäkseen jokainen pohtii oman pelinsä edistämistä.
Teema: Dokmuksen maailma jää täysin vieraaksi. Peli on käytännössä varsin abstrakti.
Uudelleenpelattavuus: Vaihteleva pelilauta, joka vielä muuttuu pelin aikana, tekee peleistä takuuvarmasti erilaisia. Perusidea ei kuitenkaan muuksi muutu.
Kieliriippuvuus: Pelissä ei ole tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–4, toimii hyvin eri pelaajamäärillä.
Pituus: 20–40 minuuttia. Lyhyiden vuorojen takia kovin suurta jäätämisvaaraa ei ole.
3 vastausta aiheeseen “Dokmus”
Juu! Tämä peli yllätti positiivisesti, vaikka en yleensä ihan näin abstraktien ystävä olekaan. Sen verta värikäs ja snadisti teemaa että oli ihan kiva pikku pähkinä, eikä voinut liikaa etukäteen funtsia laudan muuttaessa muotoaan.
Vain kaksinpeli tosin testattu, mutta heti mielessä keille tätä voisi helposti suositella. Kelpo kotimainen peli
Oiskohan tähän peliin suomenkielisiä ohjeita missään saatavilla? Tuli ostettua versio jossa on vain englanninkieliset ohjeet mukana
Maikki, julkaisijalta eli Lautapelit.fi:ltä kyselisin. Jos ei auta, Facebookin Lautapelifanaatikot-ryhmästä löytynee joku, joka voisi ottaa säännöistä kuvat.