Dizios on dominoa uudella tavalla, lupaa paketti. Kyseessä on laattojenlatomispeli, jossa pelataan laattoja pöytään niin, että ne sopivat viereisiin laattoihin ja yritetään siinä sivussa kerätä pisteitä. Tällaisia pelejä on paljon, joten erottuakseen joukosta on oltava jollain tapaa nokkela.
Dizios on voittanut pari palkintoakin. Major Fun -palkinto ei merkitse mitään, mutta Mensa Select on jonkinlainen tae siitä, että käsissä on helposti lähestyttävä ja nokkela peli. Palkintoa on ollut tapana jakaa juuri Diziosin kaltaisille peleille.
Pelin idea
Mukavan kokoiset ja paksuiset laatat on koristeltu väripyörteillä. Pyörteet ovat vain tyylittelyä: pohjimmiltaan laatat on jaettu neljään ruutuun, joissa on jonkinlainen sekoitus eri värejä. Värejä on neljä ja setistä löytyy hyvin monenlaisia väriyhdistelmiä. Jokaisella laatalla on myös pistearvo.
Vuorollaan pelaajan on lisättävä pöydälle laatta. Sen on sovittava jonkun jo pelatun laatan viereen. Pelatusta laatasta saa pisteitä sen viereisten laattojen mukaan. Arvokkaan laatan pelaamisesta ei siis välttämättä pääse itse hyötymään ja pisteettömällä laatalla voi tienata mukavasti, jos sen saa pelattua hyvään väliin.
Peli jatkuu, kunnes kaikki laatat on pelattu. Eniten pisteitä kerännyt voittaa.
Staattinen peli
Dizios on yksinkertainen peli ja selkeä juttu. Luultavasti tässä vaiheessa arvostelun lukemista tiedät jo tasan tarkkaan, pidätkö pelistä vai et. Jos laattojen latominen pöytään on hauskaa, Dizios on genrensä mainio edustaja ja näyttää miellyttävältä. Jos laattojen sovittaminen pöydälle kuulostaa lähinnä kidutukselta, Dizios ei tarjoa mitään, minkä vuoksi sitä kannattaisi kokeilla.
Jos nyt kuitenkin vielä mietit mielipidettäsi, todettakoon että Dizios on leppoisa peli, mutta hivenen puiseva. Onnistumisen elämykset ovat harvassa, sillä useimmiten laattojen pelaamisessa ei ole paljon valinnanvaraa — pitää pelata sopiva laatta ja usein pääsee korkeintaan valitsemaan, laittaako laatan paikkaan, josta saa kaksi pistettä vai paikkaan, josta saa yhden pisteen.
Dizios voisi itse asiassa olla ihan hauska tietokonepelinä, joka näyttäisi jokaiselle palalle sopivat paikat. Nyt peliaikaa menee paljon sopivien paikkojen etsimiseen — jos se on hauskaa, peli toimii, mutta jos parhaan paikan metsästäminen jokaiselle neljälle laatalle kädessä tuntuu pakkopullalta, peli on tylsä. Moninpelissä omaa vuoroaan voi joutua odottamaan pitkään, toisaalta useammalla pelaajalla pelialue elää kaksinpeliä enemmän.
Dizios tekee mitä tekee ihan hyvin, mutta moneen makuun peli on auttamatta tylsä. Jos palapelimäinen sopivien paikkojen etsiminen laatoille on hauskaa, Dizios on oivallinen ja viehättävä peli. Itse pelaan jatkossakin Carcassonnea, jos haluan sovitella laattoja yhteen.
Faktat Diziosista
Suunnittelija: Nicholas Cravotta
Julkaisija: Competo (2011), Mindware (2009)
Mutkikkuus: Erittäin helppo, laattojen sovittaminen yhteen on helppo juttu (kunhan huomaa katsoa myös kulmien sopimisen yhteen).
Onnen vaikutus: Melko korkea, huolellisten pelaajien kesken voittajan ratkaisee pitkälti tuuri laattojen kanssa.
Vuorovaikutus: Matalaa, jokainen optimoi omat laattansa ja sillä hyvä.
Teema: Peli on täysin abstrakti, lopputuloksena syntyvä väripyörteiden sekamelska on sentään viehättävä.
Uudelleenpelattavuus: Pelillä on epäilemättä faninsa, jotka jaksavat sitä pelata, mutta monille riittänee muutama kerta.
Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa.
Pelaajamäärä: 2–6, suomenkielisessä laatikossa tosin lukee 2–4. Useammalla pelaajalla odottelua vuorojen välillä on runsaammin, mutta peli voi olla muuten eläväisempi. Yksinpelattaviin pulmapeleihin on myös ohjeet.
Pituus: 20–30 minuuttia, perinpohjaisten pelaajien kanssa helposti 40–60 minuuttia.