Deep Sea Adventure on Jun ja Goro Sasakin suunnittelema ja Oink Gamesin julkaisema onnenkoetuspeli vuodelta 2014. Oink Gamesille tuttuun tyyliin peli tulee sirossa ja tyylikkäässä laatikossa. Komponentit ovat myös oikein hienot. Mukana tulee sukellusvenelauta, puinen happimarkkeri, kuusi sukeltajameepleä ja 32 aarrelaattaa.
Sukeltamista aarteen perässä
Deep Sea Adventuressa pelaajat ovat sukeltavia aarteenmetsästäjiä. Retkikunnan rahat ovat kuitenkin olleet tiukassa ja pelaajat jakavat yhteisen happivarannon painuessaan syvyyksiin.
Pelin pelaaminen on hyvin suoraviivaista. Vuorollaan pelaaja ensin päättää meneekö syvemmälle vai lähteekö pintaa kohti. Sen jälkeen hän heittää kahta kuusisivuista noppaa, joissa on numerot 1–3 kukin kaksi kertaa (keskiarvoksi tulee siis 4) ja liikkuu silmäluvun verran valittuun suuntaan. Jos ruudussa on jo toinen pelaaja, sen yli saa hypätä eikä ruutua lasketa askelmäärään. Jos pelaaja päätyy aarteen päälle, hän päättää ottaako sen mukaan vai ei. Ottaessaan aarteen mukaansa pelaaja laittaa tilalle erillisen tyhjän laatan.
Alussa kaikkien pitää tietenkin mennä syvemmälle, koska alukseen ei saa jäädä. Syvemmällä myös lymyävät paremmat aarteet. Ykköstason aarteista pisteitä saa 0–3, kakkostason 4–7, kolmostason 8–11 ja nelostasolla 12–15. Jokaista pistearvoa on kaksi kutakin. Aarrelaatat ovat pöydällä väärinpäin ja poimitut laatat saa katsoa vasta sukellusveneessä, jos pääsee sinne takaisin. Pinnan alla ei siis voi olla ihan varma omasta pistesaaliistaan.
Aarteisiin liittyy myös pelin koukku. Vuoron alussa pelaaja kuluttaa yhteistä happea sen verran, kuin tällä on aarteita kyydissä. Lisäksi liikkuessa noppien antamasta askelmäärästä vähennetään mukana olevien aarteiden määrä. Yhdellä aarteella liikkuminen siis vielä onnistuu joten kuten, mutta kahdella homma menee jo mateluksi. Samalla happi kuluu. Aarteita voi myös tiputtaa takaisin meren syleilyyn, jos liikkuminen päättyy tyhjälle laatalle.
Varsinkin ensimmäisiä kertoja pelattaessa ei ole mitenkään tavatonta, että koko seurue hukkuu ahneutensa seurauksena. Peliä kuitenkin pelataan kolme kierrosta. Kierros päättyy, kun kaikki pelaajat ovat joko hukkuneet tai palanneet takaisin sukellusveneeseen. Sukellusveneeseen päästessä kerätyt aarteet saa katsoa, eikä niitä voi enää menettää. Minä tosin tykkään pelata kotisäännöllä, jonka mukaan laatat saa katsoa vasta pelin lopussa. Näin jännitys säilyy loppuun asti, mutta makunsa kullakin.
Kierrosten välissä tyhjät laatat kerätään pois, hukkuneiden aarteet laitetaan laattajonon perälle kolmen pinoihin (poimittaessa yksi pino vastaa yhtä aarretta) ja seuraava kierros alkaa. Yleensä siis toisella ja kolmannella kierroksella paremmat laatat ovat helpommin saavutettavissa, eikä ensimmäisellä kierroksella kerätyillä laatoilla olekaan niin helppo uiskennella voittoon.
Yhteisomaisuuden tragedia
Yhteinen happivaranto on pelin suola. Yhden pelaajan päätös kerätä aarteita vaikuttaa heti muiden selviämistodennäköisyyksiin. Noppatuuri ratkaisee kuitenkin vähintään yhtä paljon kuin tarkasti suoritettu riskianalyysi. Pelkkiä ykkösiä heittämällä ei ole voittamassa. Joskus tosin pienillä numeroilla pääsisi juuri sopivaan syvyyteen hakemaan parempaa aarretta. Takaisinpäin tullessa isot numerot ovat kuitenkin miltei poikkeuksetta parempia.
Mistään kovin syvällisestä pelistä ei ole kyse. Onneaan voi koettaa, mutta usein tehtävät päätökset ovat ilmiselviä. Monesti tilanne on se, että happi tulee loppumaan ihan sama mitä tekisi, kun muut ottavat aarteita minkä kerkeävät. Peli kuitenkin mahdollistaa mielenkiintoisia tilanteita ryhmäajattelun seurauksena, jos kaikki vaikka päättävätkin mennä syvemmälle ottamatta aarteita. Usein kuitenkin käy niin, että vuorojärjestyksessä viimeisenä oleva päättää ottaa aarteen ja parhaassa tapauksessa hukuttaa kaikki.
Näistä seikoista huolimatta peli on pätevä filleri. Se menee todella pieneen tilaan ja vetää sen kuusi pelaajaa. Säännöt opettaa minuutissa ja peli on alle puolessa tunnissa ohi. Teema on omalla mustalla tavallaan humoristinen: Deep Sea Adventurea kutsutaan ainakin meillä päin hukkumispeliksi.
Faktat Deep Sea Adventuresta
Suunnittelijat: Goro Sasaki, Jun Sasaki
Julkaisija: Oink Games (2014)
Mutkikkuus: Peliä on helppo pelata. Päätökset ovat yksinkertaisia, eikä niitä ole paljon.
Onnen vaikutus: Paljon on tuurista kiinni: nopat määräävät liikkumisen ja laattojen pistearvoista ei voi olla ihan varma.
Teema: Teema on hauska ja toimiva.
Uudelleenpelattavuus: Peli ei ole syvällinen, mutta peli-illan aloittajana tai päättäjänä oivallinen.
Kieliriippuvuus: Komponenteissa ei ole lainkaan tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–6. Mitä enemmän, sen hauskempaa.
Kesto: 15–30 minuuttia.