Kategoriat
Peliarvostelut

Dark Age Z

Keskiaikaa, zombieita ja moderneja aseita historiallisina reliikkeinä – melkoista soppaa ja niin on pelimekaniikkakin, joka yhdistelee tornipuolustusta, kädenhallintaa ja tuuria. Dark Age Z on omaperäinen peli.

Joukkorahoituksena julkaistuja pelejä on ilmestynyt kuin sieniä sateella. Tämä on yleisesti ottaen hyvä asia, vaikka laatu heitteleekin laidasta toiseen. Nyt arvosteltavana on vuonna 2015 Kickstarterina julkaistu Dark Age Z, joka yhdistää työläistenasettelua, kädenhallintaa ja tuuria. Voiko tällainen yhdistelmä toimia vahvasti teemallisessa pelissä?

Sotaa zombieita vastaan

Dark Age Z:n kansiPelin tarkoituksena on pitää alati kasvava zombiearmeija poissa oman kaupunkinsa porteilta rakentamalla puolustuslinjoja ja hyödyntämällä samalla pelin aikana saatavia muinaisesineitä, kuten moottoripyöriä, haulikoita, miekkoja ja maagisia sormuksia.

Pelin alussa kukin pelaaja saa itselleen pelilaudat, komentopisteitä, tehtäväkortin ja joukkoja esittäviä kortteja. Jokaisella pelaajalla on alussa käytettävissään viisi komentopistettä, joiden määrä pelin aikana tulee vaihtelemaan nollan ja kymmenen välillä. Komentopisteillä pelaaja ostaa itselleen kenttäkomentoja ja strategisia komentoja. Kumpikin luokista on erilainen pelin kulun kannalta ja rajalliset komentopisteet kannattaa käyttää harkiten.

Kenttäkomennot siirtävät zombiearmeijaa yhden askeleen lähemmäksi portteja, mutta niillä saa pelattua lisää armeijoita puolustukseen, pelata esineitä tai jopa otettua komentopisteitä lisää. Strategisilla komennoilla ostetaan käteen lisää kortteja ja joissakin tapauksissa pelataan niitä. Strategisilla komennoilla ei ole vaikutusta zombiearmeijan liikkumiseen.

Strategisissa komennoissa tulee esiin pelin työläistenasetteluelementtejä. Jokainen valittu strategiatoiminto nostaa toiminnon hintaa seuraavalle käyttökerralle. Nämä toiminnot ovat kuitenkin välttämättömiä, jotta puolustuksia saa rakennettua ennen armeijan saapumista kaupungin lähelle.

Kun pelaajat ovat käyttäneet komentopisteensä ja passanneet tai kun armeija saapuu porteille, alkaa vaihe, jossa saa pelata vahvistuksia olemassaoleville joukoille. Vahvistusten pelaaminen kuitenkin vaatii teknologian kehittämistä, jota voi tehdä vain kierroksen ensimmäisessä vaiheessa, ja oikeanlaisten joukkojen olemista puolustuslinjoissa. Jokainen pelattu vahvistus antaa bonuksen pääarmeijalle, lisäten sen taisteluvoimaa, jota erityisesti pelin loppupuolella tullaan rutkasti tarvitsemaan.

Kolmas vaihe on taisteluvaihe, jossa zombiearmeija hyökkää puolustajien linjoja vastaan. Pelissä puolustus lasketaan mielenkiintoisesti. Alussa zombieita saattaa olla viisi ja jokaisella niistä on kolme kestopistettä. Puolustava armeija taas aiheuttaa vahinkoa sen taisteluvoiman verran. Jos kaikkia zombieita ei saa tuhottua, ne tappavat puolustavat joukot mennessään. Nämä onnettomat voitetut puolustajat tulevat lisäksi zombiearmeijaan ja hyökkääjien joukko kasvaa entisestään. Näin jatketaan jokaisen viiden askeleen aikana, jolloin zombiet ovat porteilla tai ne on tuhottu.

Seuraavalla kierroksella tuhottuja joukkoja on mahdollista nostaa ylös tai korvata uusilla. Vahvistukset kuitenkin poistuvat aina kierroksen lopussa, joten uusia korttejakin joutuu keräämään ahkerasti.

Peliä jatketaan viiden kierroksen (päivän) ajan ja viimeisen kierroksen lopussa eniten pisteitä saanut pelaaja voittaa. Voittopisteitä saa tavoitteiden täyttämisestä, korteista ja zombieiden tuhoamisesta. Pisteitä menettää zombieista, jotka ehtivät porteille saakka tai erilaisten korttien efekteistä.

Pelin alkuasettelu. Kuva: Smoothie Games
Pelin alkuasettelu. Kuva: Smoothie Games

Sekoitus kaikkea

Dark Age Z on sekoitus monia erilaisia pelejä. Tornipuolustuselementti on mielenkiintoinen, vaikkakin siinä joutuu välillä laskemaan vähän enemmän. Strategisten toimintojen mukana oleva resurssienhallintaelementti sekä käden hallinta armeijoita pelatessa ovat tärkeitä pelin voittamisen kannalta.

Ensimmäisellä kahdella kierroksella peli voi tuntua helpolta, mutta kun kierrokset etenevät zombiearmeija alkaa kasvaa ja huonolla puolustuksella ne painelevat suoraan portteja kolkuttelemaan. Erilaiset muinaisesineet tuovat peliin mukavaa vaihtelua ja maustetta. Ne eivät ole hallitsevassa asemassa, mutta antavat hyvin tukea omille suunnitelmille.

Teemallisesti peli on erikoinen, se on ikään kuin post-apokalyptinen tulevaisuus, jossa eletään keskiajalla. Se on kekseliäs ja viihdyttävä. Sisältö riittää satunnaiselementtiensä puolesta useisiin pelikertoihin, mutta pian huomaa kaipaavansa jo uusia zombiearmeijoiden kortteja. Toivottavasti peliin saadaan laajennoksia. Peliä voi pelata mainiosti kaksinkin, mutta se loistaa ehdottomasti kolmella tai neljällä pelaajalla.

Jos haluaa vaihtelua normaaleihin peleihin, kannattaa tämäkin katsastaa. Dark Age Z jokseenkin erikoinen sekoitus kaikkea olematta kuitenkaan mitään täysin.

Zombieinvaasion ratkaisua. Kuva: Smoothie Games
Zombieinvaasion ratkaisua. Kuva: Smoothie Games

Faktat Dark Age Z:stä

Suunnittelija

Julkaisija: Smoothie Games (2015)

Mutkikkuus: Peli on selkeä ja jouhevasti pelattava.

Onnen vaikutus: Tuuria on mukana, mutta se ei ole määräävässä asemassa pelissä.

Vuorovaikutus: Satunnaisesti korttien ja joidenkin puolustusvalintojen osalta.

Teema: Vahva

Uudelleenpelattavuus: Hyvä.

Kieliriippuvuus: Pelin korteissa on melko paljon tekstiä.

Pelaajamäärä: 2–5 (toimii parhaiten 3–4 pelaajalla)

Pituus: 30 minuuttia pelaajaa kohden (90 min)

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *