Cupcake Academy on nopeuspeli, jossa pulmatehtäviä ratkaistaan yhteistyössä. Onnistuneen yhteistyön tuloksena leivosvuoat ovat järjestyksessä ja tuloksena on sisäänpääsy Leivosakatemiaan! Kuulostaako herkulliselta?
Kaaos keittiössä
Jokainen pelaaja saa kolme omaa lautasta sekä pinon herkkuvärisiä leivosvuokia, jotka on järjestetty sisäkkäin suurimmasta pienimpään. Kolme lautasta asetetaan pelaajan eteen vieretysten ja leivosvuokapino alassuin keskimmäiselle lautaselle – vain suurin vuoka jää näkyviin. Keskellä pelialuetta on lisäksi yksi yhteinen lautanen sekä tehtäväkorttipino.
Jokaiselle pelaajalle on tehtäväkortissa oma tehtävä, ja aina kun päällimmäinen tehtäväkortti käännetään näkyville, sitä pyöräytetään siten, että kortissa olevat tavoitteet ovat selkeästi kunkin pelaajan kohdalla. Tehtäväkortti kertoo minkä väriset leivosvuoat pelaajien on saatava näkyville omille lautasilleen. Lautasten järjestyksellä ei ole väliä, ainoastaan näkyvien vuokien väreillä.
Lisäksi pöydällä on seitsemän minuutin tiimalasi (testatussa kappaleessa kesto oli tosin melko tarkalleen kahdeksan minuuttia). Peli kestää aina tiimalasin verran pelaajien määrästä riippumatta. Tässä ajassa on suoritettava pelaajien määrästä riippuva määrä tehtäviä: 2 pelaajan pelissä 14, 3 pelaajalla 12 ja 4 pelaajan pelissä 10.
Tavoitteet pitää toteuttaa siirtelemällä vuokia vain yhtä kättä käyttäen ja yksi vuoka kerrallaan. Kaikki pelaajat toimivat yhtä aikaa. Vuoan saa siirtää pienemmän vuoan päälle tai tyhjälle lautaselle, kuitenkin vain omalle tai yhteiselle lautaselle. Yhteinen lautanen toimiikin vuokien välityspaikkana toisille pelaajille, sillä toisen pelaajan lautasilla oleviin vuokiin ei saa koskea.
Aina kun kaikki pelaajat saavat tehtävänsä valmiiksi ja myös yhteinen lautanen on tyhjä, siirrytään seuraavaan tehtävään.
Yhteistyöllä vuoat paikoilleen
Onko tämä sitten helppoa? Säännöt ovat kyllä helpot ja pelaamaan pääsee nopeasti, mutta mitä enemmän pelaajia on mukana, sitä haastavammaksi tavoitteiden toteuttaminen tulee: vuokia kun pitää kuljetella ristiin rastiin pelaajien välillä vain yhden yhteisen lautasen kautta.
Kaksinpeliä voisi kuvata helpohkoksi ja melko leppoisaksi nopeuspeliksi. 3–4 pelaajan peli sen sijaan on huomattavan paljon haastavampi ja sähäkämpi, mutta myös mielenkiintoisempi. Tehtävän suorittamisen lisäksi pitäisi pysyä kärryillä siitä mitä omien vuokien alla on ja toisaalta siitä mitä siellä ei ole, jotta seuraavakin tehtävä onnistuu. Ja kaikki pitäisi sujua vieläpä nopeasti.
Ikäsuositus on 8+, joka pitääkin hyvin paikkansa. Tämä perhepeli ei ihan pienimmille lapsille sovellu, kun ongelmanratkaisun pitäisi onnistua tiukan aikapaineen alla. Toki mikäpä estää ”pelaamasta” peliä pienempien kanssa ilman tiimalasia.
Osan tavoitteista voi toteuttaa siirtelemällä vuokia vain itsekseen, mutta suuri osa vaatii yhteistyötä. Tarvitset vaikkapa kaksi isoa pinkkiä vuokaa, tai tehtävänäsi on jättää omille lautasillesi vain pieniä vuokia – toisten pelaajien pitää ottaa isommat vuokasi itselleen, toki yhteisen lautasen kautta. Kaikki on jo melkein valmista ja sitten: ”Täällä on ylimääräinen vihreä, jonkun pitää ottaa ja piilottaa se.” Ja taas vuokien pyörittäminen lähtee alusta: kommunikaatio on kaiken ydin. Tavoitteita ei siis suoriteta ainoastaan samanaikaisesti vaan yhdessä.
Teema jää vähän köykäiseksi, sillä leivosvuokien pikajärjestäminen ei tunnu kovin realistiselta skenaariolta tosielämässä. Toisaalta iloisen väriset leivosvuoat toimivat näppärästi. Ne ovat napakkaa muovia ja lautaset kestävän oloista pahvia. Tämä onkin tärkeää, kun komponentteja pitää välillä käsitellä rajuinkin ottein.
Piristävän erilainen nopeuspeli
Nopeuspeleissä tyypillinen ongelma on, että nopein ja näppärin voittaa, ja tuo nopein on usein aina sama pelaaja. Tämä ongelma on nyt kierretty sillä, että tehtävät ratkotaankin yhteistyössä ja voitto on taskussa vasta kun kaikki ovat valmiita! Tämä toimii. Pelissä ei myöskään riitä pelkästään se, että on nopea, vaan tehtävien ratkaisu vaatii ongelmanratkaisukykyä, samoin kuin vaikkapa vuoden 2017 lastenpeliksi valitussa Dr. Eurekassa.
Yhteistyöpeleissä puolestaan on usein riskinä, että yksi pelaajista sanelee täysin mitä muiden pitäisi tehdä. Nyt nopeuselementti ja jokaisen omat tehtävät pääosin torppaavat tämän – aikaa keskittyä täysillä toisten tekemisiin ei vain ole varsinkin, jos pelaajia on enemmän kuin kaksi. Toki nopein saattaa ehtiä jonkin verran myös neuvomaan muita, eli kaikkea ei tarvitse hoksata itse. Ongelmanratkaisunopeuden olisi hyvä olla kaikilla kuitenkin suunnilleen samaa tasoa, jotta kukaan ei kokisi olevansa jarruna.
Tämäkin ongelma on voitettavissa, koska toistojen myötä pelissä tulee paremmaksi. Uudelleenpeluuarvoa lisäävät ohjeissakin mainitut muunnelmat. Peli vaikeutuu huomattavasti, jos leivosvuoat pitää järjestää tehtäväkortin mukaiseen järjestykseen sen lisäksi, että värien pitää olla oikeat. Laatikossa tulee mukana myös saavutusluettelokortti, johon voi kirjata onnistumisia isommilla tehtäväkorttimäärillä sekä väärällä kädellä tai kokonaan puhumatta.
Faktat Cupcake Academystä
Suunnittelija: Erwan Morin
Julkaisija: Blue Orange (2020), Lautapelit.fi (2021)
Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset.
Onnen vaikutus: Tehtäväkortit ovat satunnaisessa järjestyksessä, ja järjestys vaikuttaa hieman siihen miten hankala tavoitteesta toiseen on siirtyä.
Vuorovaikutus: Tehtävien suorittaminen vaatii vuorovaikutusta pelaajien kesken. Koska kaikki saavat koskea vain omilla lautasillaan oleviin vuokiin, ei suurinta osaa tehtävistä ole mahdollista suorittaa ilman toisten apua.
Teema: Teema on toteutettu herkullisesti, mutta tuntuu vähän päälleliimatulta.
Uudelleenpelattavuus: Tavoitekortteja on paljon ja niiden järjestys vaihtelee pelistä toiseen. Järjestämistaidot kehittyvät pelistä toiseen, joten tavoitteet tulevat helpommiksi.
Kieliriippuvuus: Ei tekstiä sääntökirjaa lukuun ottamatta.
Pelaajamäärä: 2–4, eri pelaajamäärille on eri tavoitekortit.
Kesto: 10 minuuttia.