Michael Rieneck ja Stefan Stadler ovat tehneet aikaisemmin yhdessä Taivaan pilarit -pelin. Cuba muistuttaa monessa asiassa tätä edeltäjäänsä, mutta lainaa toisaalta paljon myös Puerto Ricolta. Tuloksena on tutulla tapaa omaperäinen peli, jonka aiheena on Kuuba ennen 1950-luvun vallankumousta.
Pelin idea
Tavoite on selvä, resursseja tuotetaan ja muunnetaan pisteiksi. Aikaa on vain kuusi kierrosta, mikä rajoittaa peliä tehokkaasti ja pakottaa suunnittelemaan strategian huolella etukäteen, lyhyen pelin aikana ei ehdi muuttaa mieltään montaa kertaa.
Vuoromekanismi on nokkela. Pelaajilla on viisi toimintokorttia, joista neljä pelataan yhden kierroksen aikana. Jokainen toimintokortti antaa pelaajalle erilaisia mahdollisuuksia.
Valitsemalla työläisen saa siirtää työläisen paikkaa omilla pelloilla ja tuottaa resursseja sen mukaan. Työnjohtajalla saa käyttää kaikkia rakennuksia, jotka ovat työläisen kanssa samalla rivillä omalla laudalla. Arkkitehti rakentaa uusia rakennuksia omalle laudalle, peittäen rakennuksen alle resursseja tuottavia peltoja. Kauppias ostaa ja myy resursseja markkinoilla ja pormestari mahdollistaa tavaroiden toimittamisen satamassa odottaviin laivoihin voittopisteiden toivossa.
Pelissä pääsee kehittelemään tuotantoketjuja. Sokerista voi taikoa rommia ja tupakasta sikareita. Nämä tuotteet voi sitten myydä rakentamissaan kaupoissa, kärrätä torille tai viedä laivoihin. Rahantulosta pitää huolehtia, samoin resurssien varastoimisesta, muuten tavarat katoavat kierroksen päätteeksi.
Politiikkaa
Äänestämäänkin pääsee, sillä joka vuoro on tarjolla neljä uutta lakiehdotusta. Ne vaikuttavat veroihin, tulleihin ja muihin asetuksiin, jotka muuttavat pelin luonnetta toisinaan kriittisillä tavoilla. Äänimäärän vaaleissa ratkaisee se kortti, jota ei kierroksella käyttänyt — pormestari tuo eniten ääniä, mikä on harmillinen juttu, jos haluaisi kerätä mojovat voittopisteet laivoista.
Pelissä on paljon liikkuvia osia, jotka istuvat yhteen varsin mukavasti. Tarjolla on useita varsin tuskallisia valintoja ja usein saa tuntea nahoissaan, kuinka jokainen tehty päätös sulkee toisia mahdollisuuksia pois. Cuba ei ole aivan helppo peli, eikä erityisen leppoisaa pelattavaa. Tiukkoja valintoja peli joka tapauksessa pelaajille asettaa.
Tiettyä draaman kaarta pelistä puuttuu, sillä kuuden vuoron aikana ei ehdi tapahtua paljoa. Rakennukset ovat esimerkiksi tehokkuudeltaan varsin tasapaksuja, joten pelaajat eivät ole viimeisillä kierroksilla erityisesti aikaisempia kierroksia tehokkaampia.
Näyttävä paketti Cuba joka tapauksessa on, ja on ilo nähdä vain muutama vuosi sitten varsin pienimuotoisesti toiminut Eggert-Spiele tekemässä näin tyylikkäitä pelejä, ulkoasunsa perusteella Cuba menisi Kosmoksen pelistä helposti.
Lisäosa
Peliin ilmestyy vuoden 2009 aikana El Presidente, joka lisää peliin uusia toimintokortteja, lakeja, laivoja ja rakennuksia. Lisäosa laajentaa pelin lisäksi kahdeksan kierroksen pituiseksi.
Suunnittelija: Michael Rieneck, Stefan Stadler
Julkaisija: Eggert-Spiele
Ilmestymisvuosi: 2007
Pelaajamäärä: 2-5
Pituus: 120 min