Kategoriat
Peliarvostelut

Cthulhu Realms

Star Realmsin pelimekaniikka ja trendikäs Cthulhu-teema on yhtä kuin Cthulhu Realms, hauska ja kepeä turpiinvetokorttipeli 2–4 pelaajalle. Hauskaa sarjakuvahenkistä kuvitusta, överiksi heittäytyviä korttikomboja ja järjenlähtöä porukalla – kyllä kiitos!

Star Realms on mainio korttipeli. Näppärä ja nopea kaksinkamppailu kepeällä ja geneerisellä scifi-teemalla toimii erinomaisesti. Siispä kun ilmoitettiin, että sama pelimekaniikka saa seurakseen nykyään perin suositun Cthulhu-teeman ja päälle luvattiin vielä moninpeli samassa paketissa, niin mikä ettei – Star Realmshan toimii sekin useammalla pelaajalla, mutta vaatii useamman kappaleen peliä.

Trendikäs Cthulhu-teema on toteutettu sarjakuvamaisesti, eli synkkien kauhujen sijasta sävy on vähän humoristinen. Ihan pelkkää huumoria peli ei ole, vaan kuvitus on enemmän hymyilyttävää kuin naurattavaa. Taiteellinen ratkaisu toimii, peli on mukava katsella.

Laskeeko sanity kesällä?

Cthulhu Realmsin kansiTavoite on edelleen sama: muilta pelaajilta on saatava pisteet pois, eli tässä tapauksessa järki lähtemään. Keinot ovat myös tuttuja: helppoa pakanrakentamista eli korttien ostamista pienestä jatkuvasti vaihtuvasta valikoimasta. Pelissä on Star Realmsin tapaan kaksi valuuttaa, joista toisella ostetaan kortteja ja toisella lyödään vastapelaajaa.

Tarjolla on kolmenlaisia kortteja: ihmisiä ja hirviöitä, esineitä ja paikkoja. Esineistä löytyy muun muassa mythoksesta tuttuja kirjoja, kuten Necronomicon, mutta muuten ne eivät eroa ihmisistä, joista taas löytyy hulluja kultisteja, puoliviattomia sivustakatsojia, syväläisiä ja muita kummajaisia. Paikoista löytyy niin Arkhamia, Miskatonicin yliopistoa kuin Pnakotoksen kaupungin kaltaisia fantastisia paikkoja.

Kortit antavat mahdollisuuksia raivata huonoja kortteja pakasta, viedä sanitya muilta pelaajilta, parantaa itseään, nostaa lisäkortteja, pakottaa vastapelaajia heittämään kortteja pois ja niin edelleen. Osa toiminnoista sisältää erilaisia edellytyksiä, tavallisesti toisen samanvärisen kortin pelaamisen samalla vuorolla. Yleensä onkin viisasta kerätä jotain tiettyä väriä, jotta saa synergiaetuja.

Paikat ovat hyödyllisiä, sillä siinä missä muut kortit kiertävät pakanrakennuspelien tavalliseen tapaan joka vuoro pois, paikat pysyvät pöydässä kunnes ne tuhotaan. Ne antavat pysyviä etuja ja osa niistä suojaa sanitynmenetykseltä niin kauan kuin kortti on pöydässä.

Teema siis toimii. Pelimekaanisesti Star Realmsista on otettu perusrunko, eikä sitä ole juuri muutettu. Siinä missä Star Realmsissa on neljää väriä kortteja, Cthulhu Realmsissa on vain kolmea, mutta siinä missä Star Realmsin tukikohdat ovat kahdenlaisia, Cthulhu Realmsissa on kolmenlaisia ja niin edelleen.

Strategisia mahdollisuuksia on jonkin verran, mutta enimmäkseen pelaaminen on aika suoraviivaista ja isoimmat päätökset liittyvät edelleen uusien korttien ostamiseen. Näppituntumalla Cthulhu Realmsin vuoroilla on hieman enemmän valintoja korttien pelaamisessa kuin Star Realmsissa.

Necronomicon ja Cthulhun varjo. Kuva: Mikko Saari
Suuret nimet löytyvät luonnollisesti tästäkin pelistä. Kaipa se Necronomicon käy keittokirjastakin… Kuva: Mikko Saari

Vaikeaa symboliikkaa

Race for the Galaxyn korttien symboliikka on legendaarisen hankalaa uusille pelaajille. Cthulhu Realms antaa Race for the Galaxylle kovan haasteen. Star Realmsissa korttien vaikutukset olivat tekstinä, Cthulhu Realmsissa käytössä on pläjäys symboleita. Perusjutut ovat helpot, mutta sitten kun päästään toimintojen edellytyksinä toimiviin ylä- ja alaindekseihin, eli sama ikoni tarkoittaa hieman eri asiaa riippuen siitä, missä se on, niin sekaisinhan tuo menee. Muutaman pelin kokemuksellakin tulee mokia.

Ei siis ihan helppo juttu selittää, mutta kunhan ikonit sisäistää, niin mikäpä siinä. Se vie muutaman pelin ja helpottaa sitten, mutta jos mukana on usein uusia pelaajia, niin hermot menee. Olisin ehkä mieluummin ottanut sittenkin sen tekstin, vaikka se kieliriippuvuutta lisääkin. Puolensa tälläkin kyllä, Cthulhu Realmsin pelaaminen ei edellytä kielitaitoa toisin kuin Star Realms.

Cthulhu Realmsin kortteja. Kuva: Mikko Saari
Pelin kortteja. Muovit ovat oma lisäys. Kuva: Mikko Saari

Moninpeli sisäänrakennettuna

Cthulhu Realmsia voi samalla paketilla pelata jopa neljä pelaajaa. Tämä on ihan mukava bonus, moninpelit toimivat hyvin. Kun sanityn menettäminen vaikuttaa aina kaikkiin vastapelaajiin, kingmaker-efektiä ei esiinny ja peli etenee reippaasti. Koska värejä on vain kolme, synergiaa korttien välille on helppoa rakentaa ja järjenlähtö saavuttaa nopeasti reippaat mittasuhteet.

Hyvä oivallus on jakaa korttimarkkinat moneen erilliseen riviin. Kun kaikki eivät osta samoilta markkinoilta, kortit eivät häviä tyystin saatavilta omien vuorojen väliltä. Sen sijaan markkinat on jaettu siten, että vierekkäisten pelaajien välillä on kolmen kortin rivi, josta vain nämä kaksi pelaajaa saavat ostaa. Tämä on kätevää.

Cthulhu Realms on mainio peli. Star Realms on tavallaan jotenkin siistimpi ja näppärämpi peli, mutta Cthulhu Realmsin teema ja kuvitus vetävät pidemmän korren kuin Star Realmsin nuhjuinen, geneerinen scifi. Moninpelaaminen on hauskaa ja toimivaa, molemmat pelit toimivat erinomaisesti kaksinpelinä. Kumpikin on hyvä ostos edustamaan genreään mihin tahansa pelikokoelmaan, mutta jos Cthulhu-teema miellyttää enemmän, Cthulhu Realms on helppo valinta.

Tolkkumittari. Kuva: Mikko Saari
Järjenlähtöä seurataan tällaisella mittarilla. Ei täydellinen, mutta kätevämpi kuin Star Realmsin laskurikortit. Kuva: Mikko Saari

Katso Tuomon videoarvostelu pelistä

Faktat Cthulhu Realmsista

Suunnittelija

Julkaisija: Tasty Minstrel Games (2015)

Mutkikkuus: Korttien symboliikassa on opettelemista, mutta peli ei ole alkuvaikeuksien jälkeen erityisen mutkikas.

Onnen vaikutus: Tavallinen korttipelin annos tuuria, mutta harkittu korttien hankkiminen voittaa kyllä satunnaisen ostostelun.

Vuorovaikutus: Peli on silkkaa taistelua: vastapuoli on saatava järjettömäksi. Moninpelistä on mukavasti karsittu kingmaker-vaikutusta.

Teema: Cthulhu-teema on hauskempi kuin Star Realmsin geneerinen scifi, eikä humoristinen ote teemaan haittaa laisinkaan.

Uudelleenpelattavuus: Kestää kulutusta, helposti hintansa arvoinen peli.

Kieliriippuvuus: Kielitaito ei ole välttämätöntä, vaikeaselkoiset symbolit tarkoittavat myös sitä, että korteissa ei ole tekstiä.

Pelaajamäärä: 2–4, tavallaan paras kaksinpelinä, mutta moninpelikin toimii.

Pituus: 30–45 minuuttia

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *