Tämän pelin teemaksi on keksitty syystä tai toisesta Da Vincin kaltaisten renessanssinerojen koneenrakennusprojektit. Varsinaisesti kyse on kuitenkin pulmapelistä, jossa pelaajat ratkovat ongelmia pikavauhtia keräten palkkioita nopeasta suoriutumisesta. Koneenrakennus on vain erikoinen käänne pisteenlaskussa.
Pelin idea
Pelin ydin on pulmanratkonnassa. Pelaajille jaetaan viisi viisikulmiota, joista tulee tehdä ketju tietyt ehdot täyttäen. Nopein ratkaisija saa parhaan palkkion, mutta kaikki, jotka onnistuvat tehtävässä ennen tiimalasin loppumista saavat myös palkinnon.
Palkintona tulee kortteja ja kristalleja. Niistä rakennetaan konetta. Pelaajien tavoitteena on mahdollisimman suuri, suljettu kone, jossa kaikki kortit istuvat toisiinsa saumatta ja jokainen kristallinpaikka on täytetty kristallilla.
Pelin lopussa voiton vie suurin suljettu kone, eli kesken jäänyt suurvimpain häviää pienelle, mutta valmiille. Menestyksekkäin pelaaja voi siis hävitä, jos yrittää kurkottaa liian korkealle eikä pysty sulkemaan konettaan ennen pelin loppua.
Tasoittavaa satunnaisuutta
Crystal Code ei ole erityisen eksakti peli. Viisikulmiopulmien vaikeustaso vaihtelee villisti. Osa pulmista ratkeaa nopeasti, osa on paljon vaikeampia, osa ei ratkea ollenkaan. Tämä piirre pilaa pelin niille, jotka eivät tällaista satunnaisuutta kestä, mutta toisaalta osaltaan tasoittaa peliä.
Pulmapeleissä osa pelaajista on yksinkertaisesti muita parempia, usein ylivoimaisesti. Vaikeustason satunnainen vaihtelu voi kaventaa eroja. Koneenrakennus on mielenkiintoinen lähestymistapa pisteenlaskuun. Sekin antaa periaatteessa perässä tuleville mahdollisuuden voittaa tappioasemasta.
Pelin suunnittelija Grzegorz Rejchtman on suunnitellut myös toisen vastaavantyylisen pulmapelin, Ubongon. Ubongon pulmat ratkeavat kaikki ja ovat muutenkin vaikeustasoltaan tasaisempia. Ubongo onkin merkittävästi hiotumpi ja parempi peli ja ansaitusti Crystal Codea tunnetumpi. Jos siis Crystal Coden idea kiinnostaa, osta Ubongo.
Suunnittelija: Grzegorz Rejchtman
Julkaisija: Tactic
Ilmestymisvuosi: 2006
Pelaajamäärä: 2-4
Pituus: 30 min