Maailmalla Out of Mine! -nimellä ilmestynyt kääpiöiden kaivosrymistely on saanut Pohjoismaissa nimekseen Crystal Cave ja Suomessa vielä Kristallikaivos-alanimen. Ubongon ja Mondon sukuisesta pikaisesta laattojenasettelusta on kuitenkin kyse: tehtävänä on saada oma kaivoslaatta täytettyä kristalleilla mahdollisimman nopeasti.
Crystal Cave on varsin suoraviivainen peli, mutta koen silti pelin kohderyhmän määrittelemisen vähän hankalaksi.
Kaivos täyteen
Pientä temaattista outoutta on se, että pelin tarkoituksena on tyhjentämisen sijaan täyttää kaivos. Pelaajat saavat Ubongon mieleen tuovat pelilaudat, joissa on vaihtelevan muotoinen tyhjä alue täytettäväksi. Lisäksi pelaajat saavat kortit, jotka kertovat, millaisilla laatoilla alue on täytettävä.
Laattoja on viittä eri väriä. Eri värit ovat eri kokoisia, ja kolmen palan tai suuremmissa laatoissa on tarjolla erilaisia muotoja. Laatat ovat pöydän keskellä värin mukaan lajiteltuina, ja pelaajat noukkivat tarvitsemansa laatat keskeltä yhteisestä varastosta. Noukitut laatat asetellaan omalle pelilaudalle ja kun sen saa täyteen, sanotaan ”Ulos kaivoksesta”.
Silloin muiden on lopetettava välittömästi. Tässä pelissä ei siis tunneta mitään armotiimalaseja. Suoritus pisteytetään: jokainen pelaaja saa kymmenen pistettä ja lopettaja sen lisäksi kaksi. Virheellisestä lopetushuudosta (eli suoritus ei ollutkaan oikein valmis) sakotetaan, samoin pelilaudalle jääneistä tyhjistä ruuduista. Miinuksille ei voi mennä, eli huonoin mahdollinen suoritus on nolla pistettä. Voittaja saa kaksitoista.
Tätä toistetaan yhteensä seitsemän kertaa, jonka jälkeen eniten pisteitä kerännyt on voittanut.
Monimutkaisempaa pisteenlaskua
Jos tämä kaikki tuntuu liian helpolta, pelissä on tarjolla myös vähän haastavampi pisteenlaskutapa. Pelilaudoilla on täytettävän alueen reunalla tiettyjä värejä osoittavia merkkejä. Jos onnistuu sijoittamaan oikeaa väriä olevan laatan merkin kohdalle, saa lisäpisteitä.
Korteissa on myös tarjolla bonuksia ja sakkoja. Laatoissa on jalokivien lisäksi kultaa, hopeaa, matoja ja rottia. Kierroksen kortti voi antaa pisteitä kullasta tai hopeasta ja sakkoja rotista tai madoista. Näitä voi halutessaan yrittää kerätä tai välttää.
Lisäpisteytys tuo peliin vähän sisältöä, mutta lisäpisteytykset tuntuvat hieman köykäisiltä, koska hyvin pitkälle pääsee sillä, että puskee laudan täyteen laattoja mahdollisimman nopeasti. Silloin saa luultavasti jonkin verran miinuksia ja jonkin verran plussia ihan sattumalta, mutta ennen kaikkea lisäpisteytyksiä pohtiville vastapelaajille jää tyhjää laudalle, ja siitä tulee paljon merkittävämmät miinukset. Paras tapa pelata on siis täyttää lauta mahdollisimman nopeasti, pisteytyksistä välittämättä.
Rajattu kohderyhmä
Crystal Cave kärsii rajallisesta kohderyhmästä. Fiilikseni on, ettei tämä peli ole useimmilla peliporukoilla erityisen hauska peli. Samasta viasta kärsivät tietysti kaikki tämän genren pelit, myös muuten parempi Ubongo. Jos pelaajien välillä on tasoeroja – ja niitä on – pelaaminen ei ole hauskaa, koska hitaammilla ei ole mitään mahdollisuuksia.
Esimerkiksi perhepelinä Crystal Cave on jokseenkin käyttökelvoton, sillä aikuisten ja lasten keskinäiset pelit päättynevät enimmäkseen pahaan mieleen, kun lapset häviävät aikuisille armotta. Myös aikuisten kesken voi olla sellaisia tasoeroja, ettei pelaaminen ole mielekästä. Crystal Cave ei erityisemmin näe vaivaa tasoerojen häivyttämiseksi, päin vastoin: tehtävät ovat helppoja ja kierros loppuu julmasti heti, kun ensimmäinen on valmis.
Tavallaan haluaisin pitää tästä pelistä, mutta en oikein uskalla suositella peliä kenellekään. Jos pelin idea tuntuu hauskalta, kannattaa toki kokeilla – mutta suosittelen kyllä kokeilemaan ennen ostamista.
Faktat Crystal Cavesta
Suunnittelija: Martin Nedergaard Andersen
Julkaisija: HUCH & Friends (2014), Lautapelit.fi (2015)
Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset. Pelin opettaa parissa minuutissa.
Onnen vaikutus: Pelissä ei ole lainkaan riittävästi tuuria mukana. Taitavampi pelaaja voittaa lähes aina.
Vuorovaikutus: Pelaajat ratkaisevat omia tehtäviään, mutta laattavalikoima on yhteinen ja rajallinen.
Teema: Peli on käytännössä abstrakti, kääpiöteemalla ei ole suuremmin merkitystä.
Uudelleenpelattavuus: En usko, että peli jaksaa pidemmän päälle innostaa.
Kieliriippuvuus: Pelissä ei ole tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–4
Pituus: noin 20 minuuttia.