Suomalaiseen lautapelisuunnitteluskeneen tutustunut on varmasti törmännyt Kalle Malmiojan nimeen. Councils & Contracts on useita vuosia pelisuunnittelua harrastaneen Malmiojan ensimmäinen pelijulkaisu.
Peli voitti Mücke Spiele -julkaisijan järjestämän kilpailun, jonka reunaehtoina oli mahduttaa peli Tiukka tilanne rajalla -pelistä tuttuun pieneen peltirasiaan. Siinä Councils & Contracts todellakin onnistuu, vaikka ilman ohjeita voikin olla vaikea hahmottaa, miten pelin komponentit saa rasiaan mahtumaan.
Voit myös lukea, kun Kalle Malmioja kertoo pelin taustasta Lautapelioppaalle.
Pelin idea
Pelaajat ovat vastuussa kaupungin kehittämisestä, tavoitteena tietysti hoitaa homma siten, että omaan taskuun ropisee mahdollisimman paljon. Asia hoituu kaupungin lautakuntien kautta: niissä pitää saada ensin vaikutusvaltaa.
Pelin perusmekaniikka on näppärä. Councils & Contracts on työläistenasettelupeli, jossa pelaajilla on pelin alussa neljä työläistä. Jos työläisiä on vapaana, sellainen on laitettava johonkin lautakunnista. Jos kaikki työläiset ovat liikenteessä, pelaaja ottaa yhden pois jostain lautakunnasta, jolloin kaikki lautakunnassa mukana olevat pelaajat saavat vaikutusvaltaa lautakunnan asioihin.
Toinen vaihtoehto on puljata rakennusten kanssa: rakennusprojektin aloittaminen vaatii rakennuskortin, vaikutusvaltaa eri osa-alueilta ja työläisiä. Rakennuksen voi myös käyttää, jolloin työläinen vapautuu ja pelaaja saa rakennuksen tuoman edun itselleen.
Rakennuksista muodostuu pelilaudalle kaupunki, kun rakennuskortteja pelataan vierekkäin. Kaupungin rakentumisesta ei suurta iloa saa, mutta rakennusten sijainnilla toisiinsa nähden on merkitystä joidenkin rakennusten pisteytyksessä.
Sumea peli
Councils & Contracts ei ole helposti lähestyttävä peli. Pieneen laatikkoon on pakattu paljon peliä ja pelkästään säännöt lukemalla peli ei välttämättä aukea. Ensimmäisen pelin jälkeen on jo viisaampi, mutta ensimmäinen pelikerta kannattaa suosiolla laskea harjoittelun piikkiin. Jossain puolessavälissä peliä tapahtuu luultavasti ahaa-elämys, jonka jälkeen peliä voi jo pelata oikeasti.
Harmillisesti pelin toteutus sotii pelattavuutta vastaan. Pienen laatikon takia pistelauta kootaan epäkäytännöllisesti korteista. Vaikutusvaltaa mitataan siirtämällä läpinäkyviä lätkiä korttien päällä. Korttien kuvitus ei myöskään istu minun makuuni, vaan teki osaltaan pelistä jotenkin epäselvän näköisen. Councils & Contractsissa olisi kyllä peliä vähän isompaankin laatikkoon, joten on harmi, että toteutuksessa on jouduttu tekemään kompromisseja miniboksikonseptin vuoksi.
Pelaajamääräksi luvataan 2–5 pelaajaa. Viisinpelistä on kokemusta ja se toimii, mutta odotteluaikaa vuorojen välillä on sen verran, että ainakin kärsimättömämpien pelaajien kannattaa tyytyä pienempiin pelaajamääriin. Kaksinpelin toimivuudesta en osaa sanoa.
Toimivia ideoita pienessä paketissa
Kokonaisuutena Councils & Contracts jättää vähän toivomisen varaa, mutta pelin pahimmat puutteet menevät julkaisijan piikkiin. Sen perusidea, jossa pelaajat joko pelaavat työläisiä laudalle tai aktivoivat toimintoja ottamalla työläisiä pois laudalta, on toimiva, ja näkisin sitä mielelläni käytettävän muissakin peleissä.
Councils & Contractsia voi olla vaikea löytää Suomesta, mutta jos siihen törmää, se on työläistenasettelupelien ystäville varsinkin tutustumisen arvoinen tapaus.
Faktat Councils & Contractsista
Suunnittelija: Kalle Malmioja
Julkaisija: Mücke Spiele (2013)
Mutkikkuus: Councils & Contracts on alkuun hieman vaikeasti hahmottuva, mutta ensimmäisen pelin myötä pelin idean pitäisi aueta.
Onnen vaikutus: Tuurielementit liittyvät lähinnä siihen, miten rakennukset pakasta nousevat.
Vuorovaikutus: Toisten pelaajien tekemisiä on huomioitava. Suoranaista kiusantekoa on hankala harrastaa, mutta samoista resursseista väännetään ja työläistenasettelupeleille tavanomaista paikkojen viemistä esiintyy.
Teema: Kaupunginrakennusteema on ohuehko, vaikka pelin aikana laudalle rakennuksia pelataankin. Kortit ovat varsin abstrakteja verrattuna vaikkapa Suburbian selkeästi teemallisiin rakennuksiin.
Uudelleenpelattavuus: Aineksia riittää, korttien satunnainen järjestys tuo peliin vaihtelua.
Kieliriippuvuus: Korteissa ei ole tekstiä (mikä osaltaan tekee pelistä vähän hengettömän).
Pelaajamäärä: 2–5, parhaimmillaan luultavasti 3–4 pelaajalla.
Pituus: 60 minuuttia, kokeneilla pelaajilla vähemmänkin.