Keväällä 2019 ilmestynyt Daniel Skjold Pedersenin ja Asger Harding Granerudin Kööpenhamina-teemainen julkisivunrakentelupeli Copenhagen sai jo viime vuoden puolella jatkoa kupongintäyttöversion muodossa. Englanniksi Copenhagen Roll & Write ilmestyi Kickstarter-kampanjan siivittämänä jo syksyllä 2019 ja nyt vajaata vuotta myöhemmin peli on saatu kauppojen hyllyille myös suomenkielisenä.
Kuvitus on samantyylistä kuin Copenhagenissa, laatikko mukavasti pienempi, pelin idea jokseenkin sama kuin ennenkin… mitä on muuttunut, mitä on samaa ja ennen kaikkea, kumpi on parempi Copenhagen?
Kuponkijulkisivu
Idea molemmissa peleissä on sama. Pelaajat yrittävät täyttää Kööpenhaminan Nyhavnissa olevaa julkisivuaan ja saavuttaa ensimmäisenä 12 pistettä. Julkisivuja täytetään polyominoilla eli tetrispalikoilla ja pisteitä kertyy, kun ruudukkoon saa täytettyä rivejä tai sarakkeita.
Vuorossa oleva pelaaja heittää viittä noppaa. Noppien sivut näyttävät eri värejä ja niiden perusteella pelaaja saa valita polyominon, jonka ruudukkoonsa piirtää. Jos onnistui heittämään kolme punaista noppaa, voisi siis valita niillä kahden tai kolmen ruudun kokoisen punaisen polyominon.
Pieniä kahden tai kolmen ruudun polyominoja on tarjolla rajattomasti, isommat neljän ja viiden ruudun kokoiset ovat kertakäyttöisiä, joten niitä on tarjolla vain nopeimmille. Neljän tai viiden samanvärisen sivun heittämistä nopilla helpottaa se, että nopissa on viiden värin lisäksi valkoinen jokerisivu.
Polyomino piirretään kupongille ”pudottamalla” se ruudukon pohjalle, se ei saa jäädä leijumaan tyhjän päälle, vaan sen alla on oltava joko ruudukon pohja tai aikaisemmin piirretty polyomino. Lopuksi polyominon yhteen ruutuun piirretään rasti ja loput täytetään ympyröillä.
Muut pelaajat saavat sitten käyttää mahdolliset yli jääneet nopat. Niillä saa rastittaa omalta kupongilta löytyviä ominaisuusratoja. Näillä radoilla eteneminen avaa hyödyllisiä ominaisuuksia, helpottaa isojen polyominojen ottamista ja tuottaa lopulta pisteitä.
Peli päättyy sen kierroksen lopussa, kun joku pelaajista saa kokoon 12 pistettä. Eniten pisteitä kerännyt voittaa.
Pisteitä ja bonuksia
Pisteitä kertyy, kun saa julkisivua täytettyä. Täysi rivi on yhden tai kahden pisteen arvoinen: jos rivin jokaisessa ruudussa on ympyrä, se on kahden pisteen arvoinen, mutta yksikin rasti tiputtaa rivin arvon yhteen pisteeseen. Sarakkeet ovat samalla tavoin kahden tai neljän pisteen arvoisia.
Rivejä ja sarakkeita on merkitty vaakunoin. Jos saa vaakunallisen rivin tai sarakkeen täyteen, saa bonuksena joko täyttää yhden tyhjän ruudun julkisivustaan ympyrällä tai edistää jotain ominaisuusrataa kahdella askeleella.
Ominaisuusradoilta aukeaa bonuksia ja ominaisuuksia. Kun näitä saa avattua, niitä voi sitten käyttää halutessaan rastittamalla ne pois. Kuten perus-Copenhagenissa, näiden ominaisuuksien tehokas ja aktiivinen käyttäminen on avain menestykseen.
Bonukset ovat yksinkertaisia: rastittamalla bonuksen saa nopanheittoonsa yhden sen värisen nopan lisää. Tämä helpottaa kummasti neljän ja viiden ruudun polyominojen keräämistä.
Ominaisuudet antavat rikkoa pelin sääntöjä. Lisäheitolla saa heittää noppia uudestaan ja toinen mahdollisuus antaa käyttää sellaisen polyominon, joka on jo kertaalleen käytetty. Ei X:ää -toiminto antaa piirtää polyominon täyteen pelkkiä ympyröitä ja yksi X -toiminnolla saa täyttää yhden yksinäisen ruudun X:llä. Värinvaihdolla saa vaihtaa samanvärisiä noppia toiseen väriin.
Jokainen ominaisuus on omalla radallaan. Ominaisuusradat palkitsevat keskittymisestä: jos radan saa perille asti, saa palkkioksi kaksi pistettä. Toisaalta hajauttamalla saa laajemman kirjon ominaisuuksia käyttöönsä.
Toimiva, mutta haalea
Copenhagen Roll & Write on mainiosti rakennettu kupongintäyttöpeli, joka toimii hyvin. Peli on helppo oppia ja opettaa, sopivan mittainen ja tarjoaa mukavasti pähkäiltävää. Itse peruskuvio, julkisivun täyttäminen, on sopivan selkeä juttu ja ominaisuusradoilta aukeavat lisämahdollisuudet ovat sitten mukava lisä tuomaan makua peliin. Ne tuovat myös sijaa taidolle: kokenut pelaaja osaa hyödyntää ominaisuuksia tehokkaammin.
Copenhagenia pelannut tunnistaa kyllä yhteiset sukujuuret, peleillä on paljon samaa. Alkuperäinen Copenhagen on värikkäämpi ja näyttävämpi, Roll & Write kaipaisi pelivälineiksi värikyniä, jotta julkisivusta tulisi hienomman näköinen (laatikossa ei muuten tule minkäänlaisia kyniä mukana). Toisaalta Copenhagenissa ärsyttäneestä turhan pitkällisestä alkuvalmistelusta ja muusta kalustelusta ei ole jälkeäkään: kuponki eteen ja peli käyntiin!
Itse kallistun näistä syistä niukasti Roll & Writen puolelle vertailussa. Laajemmin katseltuna molemmat asettuvat suunnilleen samalle tasolle: kumpikin on toimiva, mutta vähän haalea perhepeli, joka sinänsä sopii hyvin monenlaisille yleisöille pelattavaksi. Copenhagen Roll & Write on peli, jota moni pelaa mieluusti, mutta jotenkin minun on vaikea nähdä tähän peliin kohdistuvan sellaisia intohimoja, jotka esimerkiksi nostaisivat sen äänestyslipukkeille Lautapelioppaan vuosiäänestyksessä.
Jos kuitenkin haluaa pelin, joka tarjoaa vaihtelua Yatzylle olematta kuitenkaan liian vaikea tai haastava pelaajille, jotka eivät ole juuri muuta pelanneet, Copenhagen Roll & Write on varsin sopivissa määrin jotain suunnilleen tuttua ja kiinnostavasti erilaista.
Faktat Copenhagen Roll & Writestä
Suunnittelija: Asger Harding Granerud, Daniel Skjold Pedersen
Julkaisija: Queen Games (2019), Lautapelit.fi (2020)
Mutkikkuus: Sääntökirja on selkeä ja helppolukuinen. Kun pelin on opiskellut, se on helppo opettaa uusille pelaajille. Tätä voi hyvin tarjota vaihtoehtona Yatzya pelanneille.
Onnen vaikutus: Erikoisvoimien fiksu käyttäminen edistää peliä kummasti, mutta paljon on tuuriakin mukana. Jos nopat eivät pyöri sopivasti, huonosti käy.
Vuorovaikutus: Peli on varsin yksinäistä puuhastelua, vaikka pelaajia olisi useampikin. Toisten pelaajien vuoroista ei tarvitse juuri välittää ja toisinaan odotteluaika voi venyä vähän pitkänpuoleiseksikin, jos pelaajat juuttuvat miettimään polyominovalintojaan.
Teema: Kuten Copenhagenissa, Kööpenhamina-teema jää aika pinnalliseksi. Tässä ei ole edes Pientä merenneitoa.
Uudelleenpelattavuus: Kuponkeja on paksu nippu, joten ne eivät lopu heti kesken. Noppien tuottama satunnaisuus tuo peliin vaihtelua ja eri ominaisuusratojen hyödyntäminen eri määrissä värittää myös peliä.
Kieliriippuvuus: Pelaaminen ei edellytä lukutaitoa.
Pelaajamäärä: 2–4.
Pituus: 20–30 minuuttia, kaksinpelinä hyvinkin nopea.