Pelasin pitkästä aikaa Containeria ja nappasin pelatessani kuvia sillä mielellä, että saan Lautapelioppaan vanhaan arvosteluun parempia kuvia. Yllätyin, kun huomasin, ettei Containerista ollut lainkaan arviota. Kuinka näin on päässyt käymään? En toki ole itsekään Containeria vuosiin pelannut, mutta kyseessä on kuitenkin oivallinen ja omaperäinen bisnespeli.
Container on myös käynyt valitettavan harvinaiseksi. Vuonna 2007 Valley Gamesin julkaisemasta pelistä ilmestyi vuonna 2018 10th Anniversary Jumbo Edition. Molempia myydään BoardGameGeekin käytettyjen pelien markkinoilla kovaan hintaan. Uusintajulkaisuista on ollut puhetta, toivottavasti sellainen jossain kohtaa taas ilmestyy.
Container jäi valitettavasti yhdeksi suunnittelija Franz-Benno Delongen viimeisistä peleistä. Tuomarina päivätyönsä tehnyt Delonge menehtyi 50-vuotiaana juuri ennen Containerin ilmestymistä.
Konttien liikettä
Vakiomittainen rahtikontti on yksi kansainvälisen logistiikan suurista keksinnöistä. Konttiliikenteen vaikeudet nousivat Covid-19-pandemian aikaan monien tietoisuuteen. Tässä pelissä operoidaan konteilla, mutta logistiikka on tosielämää yksinkertaisempaa. Jokaisella pelaajalla on oma pelilauta, jossa on tehtaita ja varastoja. Tehtaat tuottavat kontteja, jotka toiset pelaajat voivat sitten ostaa omiin varastoihinsa. Varastoista pelaajien konttilaivat käyvät ostamassa kontteja, jotka sitten kuljetetaan toisella laudalla olevalle saarelle, jossa pelaajat voivat niitä ostaa. Pelin lopussa saarella olevat kontit tuottavat rahaa ja eniten rahaa kerännyt pelaaja vie voiton.
Joka vuoro saa tehdä kaksi toimintoa. Kun tuotat kontteja, jokainen tehtaasi tekee yhden kontin ja laitat ne myyntiin haluamallasi hinnalla. Voit myös ostaa muiden pelaajien kontteja myytäväksi varastoosi, jos varastoissasi on vain tilaa. Voit myös investoida infraan, eli rakentaa uusia tehtaita tai varastoja. Omalla konttilaivalla purjehtiminen syö myös toimintoja: yhdellä toiminnolla laiva liikkuu yhden askeleen sataman, avomeren ja huutokauppasaaren välillä.
Jos päädyt toisen pelaajan satamaan, voit ostaa sieltä kontteja, jos laivaasi vain mahtuu, ja huutokauppasaarella laivassa olevat kontit myydään yhtenä könttänä. Huutokauppa on sokkohuutokauppa, jossa myyjä voi joko hyväksyä korkeimman tarjouksen tai maksaa sen verran itse saadakseen kontit itselleen. Peli tarjoaa vahvan motivaation myydä kontit, sillä kun myyt korkeimman tarjouksen tehneelle, saat tarjouksen verran lisärahaa kassasta tukiaisina. Jos tarjous on 10, useimmiten kannattaa ottaa 20 sen sijaan että maksaisi 10.
Kerää koko sarja
Konttien kerääminen on rakennettu ovelasti. Jokaisella pelaajalla on kuponki, jossa on määritelty konttien arvot tälle pelaajalle. Neljä väreistä on arvoltaan 2, 4, 6, 10 ja viidennen arvo on joko 5 tai 10. Täyden arvon saa, jos onnistuu keräämään saarelle jokaista viittä väriä. Valitettavasti tehtävä ei ole aivan näin yksinkertainen: jokainen pelaaja joutuu luopumaan ilman korvausta kaikista sen värin konteista jota hänellä on eniten. Haluat siis 10 rahan arvoisia kontteja mahdollisimman paljon, mutta vielä enemmän haluat huonoja kontteja – jotka ovat tietysti jonkun toisen pelaajan 10 rahan kontteja.
Tämä ristiin menevä palkintojärjestelmä ruokkii Containerin huutokauppaa ja tekee siitä mielenkiintoisen. Siihen päälle tulee vielä se, että haluat omassa konttilaivassasi kuskata saarelle ennen kaikkea sellaisia kuormia, joita et itse halua ostaa ja toisaalta motivoida muita viemään saarelle tavaraa, jota sinä haluat. Haluat siis, että joku toinen tuottaa sinun tarvitsemiasi kontteja, joita sinä voit sitten ostaa omiin varastoihisi, josta muiden pelaajien laivat voivat sitten hakea tavaraa myytäväksi. Vie hetken, että tämän kuvion yksityiskohdat uppoavat pelaajille, mutta lopulta rakennelma on aika yksinkertainen, mutta ovela.
Hauskaa on myös, miten peliä voi lähestyä monin eri tavoin. Joku voi keskittyä tuotantoon, toinen taas rakennella varastoja ja toimia välikätenä. Yksi koittaa kerätä saarelle hirveän määrän arvokkaita kontteja, toinen taas haluaa olla se, joka myy paljon kontteja ja tienaa loppupisteensä ennen kaikkea käteisellä. Valinnanvaraa on. Containerin talous on myös mielenkiintoinen: pelin saa hankalaan jumiin, jos pelaajat tekevät alussa liikaa investointeja tehtaisiin ja varastoihin ja tyhjentävät siten paljon rahaa pelistä. Toisaalta arvokkaat myynnit saarella pumppaavat peliin lisää rahaa tukiaisten muodossa. Tiukoissa tilanteissa on mahdollista ottaa lainaa voitelemaan talouden rattaita, mutta 10% kierroksittainen korko tekee lainoista vähän hintavia.
Yksinkertaisen ovela bisnespeli
Container ei ole säännöiltään monimutkainen peli. Sen opettaa uusille pelaajille helposti, mutta vaatii kyllä tovin, että pelaajat saavat nyrjäytettyä päänsä Containerin vaatimaan asentoon. Ensimmäiset pelit voivat olla vähän vaillinaisia kokemuksia. Muutaman pelin kokemuksella Containerin talouskoneistot pyörivät jo sujuvammin ja pelistä pääsee todella nauttimaan. Se on ilahduttavan omaperäinen peli, eikä mieleen tule mitään ihan samanlaista. Modern Artissa on kenties jotain samansuuntaista.
Harmillisesti Container on nykyisellään kovin vaikeasti hankittavissa. Niin mainio kuin se onkin, on vaikea suositella 150–200 euron investointia. Jos peli jostain vastaan tulee edullisemmin, siihen kannattaa kyllä tarttua. Toivottavasti uusintajulkaisu saataisiin lähitulevaisuudessa, Containerissa on kestävän klassikon ainekset.
Peliin on olemassa Kevin Nesbittin suunnittelema The Second Shipment -lisäosa, jossa on neljä moduulia. Kultaisia luksuskontteja olen joskus testannut; ne olivat ihan kelpo lisä. Yksinkertaisin moduuli on hyvin pieni: se vain sallii pelaajien rakentaa useamman samanvärisen tehtaan. Financiers-moduuli vaikuttaa kiinnostavalta: siinä lainat otetaan pankin sijasta muilta pelaajilta. Tehdas- ja varastointirajoitukset rajoittavat hinnoittelua; jotta voi puskea hintoja alemmas, pitää rakentaa enemmän infraa. Mikään näistä ei tunnu aivan välttämättömältä, mutta toivon mukaan lisäri olisi uusintajulkaisussa mukana.
10th Anniversary Jumbo Edition! sisälsi lähes 20-senttiset konttilaivat ja uuden The Investment Bank -tekoälypelaajan. Investointipankin meklarit käyvät myös kauppaa konteilla.
Faktat Containerista
Suunnittelija: Franz-Benno Delonge, Thomas Ewert
Julkaisija: Valley Games (2007), Mercury Games (2018)
Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat yksinkertaiset ja pelaajien saatavilla olevat toiminnot oppii nopeasti, viimeistään yhden pelin aikana. Se, miten peli voitetaan, on sitten pykälää mutkikkaampi juttu.
Onnen vaikutus: Suoranaisia satunnaiselementtejä ei ole sen jälkeen, kun pelissä arvotaan pelaajien aloitustehtaat ja aloittava pelaaja. Suurin yllätyselementti tulee sokkohuutokaupassa, jossa toisten pelaajien tarjoukset voivat olla yllättäviä.
Vuorovaikutus: Peli on tasaista konttien virtaa pelaajalta toiselle. Menestykseen tarvitsee muita pelaajia, eikä suoraa negatiivista vuorovaikutusta esiinny.
Teema: Container mallintaa yksinkertaista tuotantotaloutta tyylikkäästi.
Uudelleenpelattavuus: Jo pelin kunnollinen hahmottaminen vaatii pari pelikertaa alle, jonka jälkeen pelistä pääsee kunnolla nauttimaan. Container kestää toistoja.
Saavutettavuus: Ainakin alkuperäisessä painoksessa värit ovat kehnot, konttien värien yhdistäminen korteissa oleviin väreihin voisi olla merkittävästi parempaa. Uusintapainoksella olisi paljon mahdollisuuksia parantaa pelattavuutta, mutta mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia pelissä ei ole.
Pelaajamäärä: 3–5. Kolmella pelaajalla en vaivautuisi. Neljällä ja viidellä Container toimii hyvin.
Pituus: 60–120 minuuttia. Yksittäiset vuorot ovat yleensä melko nopeita. Pelin kesto riippuu vähän siitä, miten nopeasti pelaajat peliä loppuun ajavat ja paljonko huutokaupat vaativat miettimistä.
Yksi vastaus aiheeseen “Container”
Minä tein tästä Lego-version, mukana Jumbo editionin meklarit. Paperikomponentit puuttuvat, mutta jos on muuta pelirahaa tai pokerichippejä niin niillä pärjää ja salaiset konttien arvokortit on helppo tehdä. Voisin pelistä luopua jos on kiinnostusta.