Kategoriat
Peliarvostelut
Suosikki – yli 5 vuotta suosiossaSUOSIKKI

Concept

Concept on sananselityspeli, jossa selitetään korttien sanoja käyttäen konseptilaudalle aseteltavia pelimerkkejä. Omaperäinen seurapeli on hauskaa vaihtelua perinteisille sananselityspeleille.

Suomessa sananselityspelien perinteet ovat vahvat, kiitos tästä kuuluu lähinnä Aliakselle. Joitakin kilpailijoita markkinoille on ilmestynyt, mutta kovinkaan ahtaalle sananselitysmestari ei ole joutunut.

Nyt esiin astuu Concept. Pelissä selitetään sanoja Aliaksen tyyliin, mutta puhelahjoista ei tällä kertaa ole hyötyä. Sanat kun täytyy selittää pelkkien laudalla näkyvien symbolien avulla. Mielenkiintoinen peli nappasi jo Spiel des Jahres -kilpailun finaalipaikan ja voisin kuvitella, että peli menestyy myös Vuoden peli -kilpailussa.

Tuomo Pekkasen videoarvostelu

Pelin kulku

Conceptin kansi

Kaksi pelaajaa muodostavat selitystiimin ja valitsevat sanakortista sanan selitettäväkseen. Muut pelaajat koittavat arvata, mikä sana on kyseessä. Selitystiimi saa avukseen laudan, muutaman merkin ja läjän kuutioita. Näillä pitäisi selvitä, koska muu kommunikaatio on kielletty. Ainoastaan oikeita ajatuskulkuja saa kommentoida sanomalla “kyllä”.

Ensimmäiseksi tiimi laittaa kysymysmerkkinappulan sen symbolin kohdalle, joka vastaa sanaa parhaiten. Tämä on sanan pääkäsite. Jos sana on ”siili”, laitetaan merkki “eläinkunta tai eläin” -symbolin kohdalle; jos lause on ”kiertää kuin kissa kuumaa puuroa”, laitetaan merkki “sanonta/sitaatti, puhua tai sana” -symbolin kohdalle.

Tämän jälkeen pääkäsitettä voi laajentaa vihreillä kuutioilla. Esimerkiksi sanaa ”kirahvi” voisi selventää lisäämällä kuutiot pitkää ja korkeaa tarkoittavaan kuvan päälle sekä keltaisen ja ruskean värin päälle.

Sanaa voi selittää myös alakäsitteiden avulla. Pelin mukana tulee neljä erilaista alakäsitemerkkiä ja niiden väreihin sopivat kuutiot. Näitä voi jakaa laudalle mielensä mukaan. Esimerkiksi ”apinaa” selittäessä alakäsitemerkin voisi laittaa “suu, maku tai syödä” -symbolin kohdalle ja samanvärisen kuution keltaisen värin päälle selittämään, että eläin syö jotain keltaista.

Kun sana arvataan, oikein arvannut pelaaja saa tuplapistemerkin, kukin selittäjä yksittäisen voittopisteen. Tämän jälkeen selittäjäpari vaihtuu. Peli päättyy, kun kaikki tuplapistemerkit on kerätty. Eniten pisteitä kahminut on voittaja.

Nyt arvataan työkalua. Kuva: Sampsa Ritvanen
Nyt arvataan työkalua. Kuva: Sampsa Ritvanen

Aivot ja säännöt mutkalla

Concept on erikoinen sekoitus seurapeliä ja pulmapeliä. Aliaksen sijaan peli muistuttaa enemmän Piirrä ja Arvaa -pelisarjaa, mutta nyt pelaajan piirtämistaidot eivät ole esteenä. Haasteena on lähinnä se, kuinka selittää sana rajatulla symbolimäärällä. Aluksi jo helppojen sanojen selittäminen voi tuntua hankalalta, ennen kuin peliin pääsee sisälle.

Pelin parasta antia onkin se, kun ryhmässä alkaa muodostua omia sananselitystapoja. Säännöt eivät estä kuutioiden kanssa leikittelyä, joten myös niiden avulla voi viestittää paljon. Kuutioita voi pinota, kasata, asetella symbolien väliin tai käyttää värejä sekaisin – vaihtoehtoja luovalle selittäjänerolle löytyy. Samalla jokainen peliporukka joutuu itse päättämään, onko tietynlainen kuutioiden asettelu sääntöjen vastaista vai ei.

Pelin säännöt ovat muutenkin heppaiset. Paripelipakko oudoksuttaa, samoin pisteiden jako sekä aikarajan puute. Toki Conceptia voi pelata myös ilman sääntöjä, mutta peli paranee heti, kun mukaan lisätään aikaraja ja vaihtelevat pistemäärät sanojen vaikeuden mukaan. Itse pidän myös siitä, että selittäjiä on vain yksi ja että pisteitä jaetaan yhtä monta selittäjälle ja arvaajalle. Onneksi peli on avoin kaikenlaisille sääntömuutoksille.

Concept-esimerkkejä
Esimerkkejä Concept-vihjeistä. Kuva: Lautapelit.fi

Joustava kokemus

Apulaput selventävät kuvien merkityksiä. Kuva: Sampsa Ritvanen
Apulaput selventävät kuvien merkityksiä. Kuva: Sampsa Ritvanen

Pelin ikäraja 10+ on melko osuva arvio. Peli vaatii tiettyä abstraktia ajattelua ja arvailupuolella lapset eivät aikuisille pärjää ilman tasoitusta. Tiimisäännöt toki helpottavat pelin pelaamista pienempien kanssa, jos aikuinen ja lapsi pelaavat yhdessä. Myös jokaisessa sanakortissa on kolmen eri vaikeusasteen sanoja, joilla peliä voi muokata peliseuran mukaan.

Pelaajamääräksi ilmoitetaan 4–12 henkilöä, mikä hämää hieman. Ylärajaa ei käytännössä ole, mutta alaraja on omituisen korkea. Toki Concept on parhaimmillaan, kun pelaajia on useampia, mutta olen testannut peliä jopa kahdestaan. Pelistä tulee silloin lähinnä pariskuntien tai vanhemman ja lapsen yhteistä aivojumppaa, mutta toimii sellaisenaan hyvin.

Älykäs seurapeli

Sanoissa on valinnanvaraa. Kuva: Sampsa Ritvanen
Sanoissa on valinnanvaraa. Kuva: Sampsa Ritvanen

Sääntöjen lisäksi Conceptista on vaikea keksiä mitään pahaa sanottavaa – päinvastoin. Peli-idea on raikas ja koukuttava, ja 990 selitettävää sanaa tarjoavat pähkäiltävää pitkäksi aikaa. Pistemerkkejäkin on niin vähän, että muokatuilla säännöillä yksi peli on ohi reilussa puolessa tunnissa.

Erityiskiitos kuuluu suomennokselle. Pelkäsin, että selitettävät sanat vain käännettäisiin suoraan suomeksi, mutta pelko osoittautui turhaksi. Peli on lokalisoitu eli mukana on runsaasti vain suomalaisille tuttuja ilmiöitä ja sanontoja.

Faktat Conceptista

Suunnittelija: ,

Julkaisija: Repos Production (2013), Lautapelit.fi (2015)

Mutkikkuus: Säännöt opettaa minuutissa, mutta pelin sisään pääsemiseen voi mennä pari selityskertaa.

Onnen vaikutus: Sanakortin nosto on ainoa satunnaiselementti.

Vuorovaikutus: Erittäin sosiaalinen peli. Muiden ajatuksia on kyettävä ymmärtämään.

Teema: Mukaan ei ole edes yritetty ympätä teemaa, mikä on hyvä valinta. Kuvitus on yksinkertaista, mutta värikästä ja selkeää.

Uudelleenpelattavuus: Pelissä on melkein tuhat selitettävää sanaa/asiaa, joten pelattavaa riittää.

Kieliriippuvuus: Sanakortit on lokalisoitu, joten kannattaa hankkia kotimainen painos.

Pelaajamäärä: Peli sanoo 4–12. Käytännössä peliä voi pelata jopa kaksistaan ja ylärajaa ei ole.

Pituus: 30–45 minuuttia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Sampsa Ritvanen

Innokas lautapelaaja ja luokanopettaja Oulusta. Kammoaa pitkiä, useita tunteja kestäviä harrastajapelejä. Pitää erityisesti hieman raskaammista perhepeleistä ja testailee mielellään uusia lastenpelejä.

3 vastausta aiheeseen “Concept”

Tämä on ihan seurapelien eliittiä. Tykkään kovasti. Kilpailullisena pelinä ei kummoinen, mutta sanojen selittäminen on tosi hauskaa, pisteistä viis.

Säännöissä olisi voitu vähän selvemminkin sanoa, että paripeli ei ole mitenkään pakollista. Itse en edes viitsinyt kokeilla, en haluaisi muita söhläämään omien ajatuskulkujeni kanssa. Lisäksi paripeli tuntuu käytännössä vähän hankalalta, kun parin pitäisi vetäytyä pelin parista hetkeksi syrjään keskustelemaan siitä, miten sanaa selitetään. Ei hyvä, mieluummin yksilöpelinä.

Itse en hirveästi lämpene pisteenlaskulle, jossa vaikeammista sanoista saa enemmän pisteitä. Toki mustissa on vaikeampia sanoja ja lauseita kuin sinisissä, mutta eivät ne minusta keskimäärin kolme kertaa vaikeampia ole. Suomennos on minun tekemäni ja voin tunnustaa, että lokalisoituja sanoja keksiessäni en hirveästi ajatusta suonut vaikeusasteelle. Minulle riittää se, että pelaaminen on hauskempaa, kun on vähän haastetta.

Melko niukasti noita pistemerkkejä tosiaan on. Mietin itse sellaista pisteenlaskua, missä oikein arvannut saa pisteen ja jos kukaan ei arvaa, selittäjä menettää pisteen. Aikarajoja en pidä hirveän tarpeellisena. Jos tuntuu, että kukaan ei arvaa eikä selittäjä keksi uutta näkökulmaa, niin siirrytään seuraavaan. Muuten saa vääntää, koska onhan se hauskaa, jos joku oikein mutkikas selitys lopulta ratkeaa. Olisi tylsää, jos tämä onnistumisen elämys jäisi aikarajan vuoksi saamatta.

Concept on tosiaan upea seurapeli. Ei ole pelin saapumisen jälkeen tarvinnut huokailla muiden sanaselityspelien perään.

Aikarajan tarpeellisuus on toki peliseurakohtaista. Jos pelaajat osaavat päästää irti sanasta riittävän ajoissa, ei aikaa tarvita. Toisaalta jos peliseurassa on yksikin ”odota, kyllä minä saan tämän selitettyä” -tyyppi, niin homma voi jumiutua liiaksi.

Kategoriat eivät ole täydellisessä balanssissa, vaan helpoissa on joskus vaikeita ja vaikeissa helppoja sanoja. Tähänkin toki vaikuttaa peliseura ja sen sanatietous. 1 piste per sana ei kuitenkaan palkitse ottamaan vaikeita sanoja, jos pelaajat ovat kilpailullisempia. Ja ainakin minulle sanat on ryhmitelty tarpeeksi hyvin.

Tiivistettynä minun sääntömuunnelmat tekevät pelistä soveliaamman kilpailuhenkisille pelaajille. Muille varmasti kelpaa leppoisampi tahti. Jos haluaa kokeilla vielä hektisempää, Alias-tyyppistä menoa, niin laittaa ajaksi vaikkapa kolme minuuttia ja selittää kortista niin monta sanaa kuin ehtii. Selittämättömistä sanoista saa miinusta. Toimii!

Nyt kun peliä on tullut pelattua enemmän myös lasten kanssa, osaa arvostaa pelkkää sanojen arvailua ilman pisteytystä. Olen edelleen sitä mieltä, että pisteytys ja aikaraja on lautapelaajille hyvä lisä, mutta tavallisille perheille pelkkä yhteinen arvailu on erinomaista ajanvietettä. Hieno peli kaiken kaikkiaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *