Combat Commander: Europe on ehta sotapeli. Pelaajat ohjastavat joukkojaan toisen maailmansodan taisteluissa, liikuttaen pieniä pahvilätkiä heksakartalla. Aivan sieltä raskaimmasta päästä peli ei kuitenkaan ole, vaan se on myös kärsivällisen europelien ystävän omaksuttavissa.
Suunnittelija Chad Jensenin tavoitteena on ollut luoda pelattava peli, joka kuvaa pienen mittakaavan taisteluiden kaoottista tunnelmaa. Monissa muissa peleissä pelaajilla on täysi kontrolli joukkoihinsa, muta näin ei ole Combat Commanderissa. Kortit säätelevät peliä tiukasti.
Pelin mittakaava on varsin matala. Heksat ovat noin 30 metriä halkaisijaltaan ja kartat kooltaan 15 × 10 heksaa. Pelaajat komentavat pääasiassa kymmenen miehen ryhmiä, yhteensä skenaariossa pelaajilla on muutaman joukkueen tai komppanian verran miehiä pelissä. Isommat aseet kevyestä konekivääristä kevyisiin tykkeihin on kuvattu erillisillä lätkillä.
Pelin idea
Combat Commanderissa jokaisella kortilla on monta tarkoitusta: käsky, toiminto ja satunnaistapahtuma. Kortteja käytetään myös nopanheittoihin ja tarvittaessa satunnaista heksaa kartalta. Käytännössä pelaajat valitsevat, käyttävätkö kortin käskynä vai toimintona.
Käskyt ovat yksinkertaisia. Tavallinen liikkuminen, hidas mutta varma eteneminen, ampuminen, tykistökeskityksen kutsuminen ja niin edelleen. Joukkoihin kohdistuvat käskyt edellyttävät joukkojen aktivoimista. Kukin yksikkö voi toimia vain kerran kierroksessa. Pelaajilla on yleensä mahdollisuus pelata kahdesta neljään käskyä vuoronsa aikana.
Jos joukkoja komennettaisiin yksi kerrallaan, taistelut etenisivät hitaasti. Johtajat auttavat. Aktivoimalla johtajan, saman käskyn voi antaa kaikille johtajan komentosäteen sisällä oleville joukoille. Näin voi muodostaa laajempia tuliryhmiä ja liikkua nopeammin.
Toiminnoilla on mahdollista täydentää käskyjä, esimerkiksi ampua liikkuvilla joukoilla, tehostaa hyökkäystä, suojata etenemistä savukranaateilla ja niin päin pois. Opportunity fire eli vastustajan liikkuvien joukkojen ampuminen on myös tärkeä toiminto.
Jos vuorollaan ei tee mitään, voi heittää kortteja pois ja ottaa uusia tilalle. Tämä on yllättävänkin tärkeä ominaisuus ja taitava pelaaja ymmärtää kierrättää kortteja silloin kun kädessä ei ole riittävästi hyödyllistä pelattavaa.
Eri valtioilla on omat pakkansa, joiden koostumus vaihtelee hieman. Armeijoilla on vahvuutensa, jotka heijastuvat myös joukkojen ominaisuuksiin. Amerikkalaisilla on esimerkiksi tulivoimaa muita runsaammin.
Kantti kestää
Säännöiltään Combat Commander on selvästi peruseuropeliä mutkikkaampi, mutta sotapelien mittakaavassa vielä melko pelkistetty. Muistettavaa silti riittää. Periaatteessa pelaaminen on kuitenkin melko yksinkertaista.
Liikkuessa on huomioitava maaston vaikutus, vaikeampi maasto syö enemmän liikkumispisteitä. Ammuttaessa vaikuttaa joukkojen tulivoima, näkyvyys ja tulilinjalla olevat esteet kuten savu ja kevyet maastoesteet. Puolustaja taas laskee joukkojensa moraalin ja maaston tarjoaman suojan. Kumpikin heittää noppaa ja isompi summa voittaa.
Osuman saanut yksikkö hajoaa. Hajonnut yksikkö toimii kuten ehjä, mutta tekee kaikkea huonommin. Yksiköt eivät voi koskaan tuhoutua kerralla, vaan vasta, kun hajoavat uudestaan ollessaan hajonneina. Tämä voi tuntua toisinaan — vaikkapa ammuttaessa vierestä tykillä — hitusen oudolta, mutta noin yleensä ottaen toimii.
Korttien tuottamat nopanheitot saattavat sisältää tapahtumia. Perustapahtumassa käännetään esiin seuraava kortti, jonka tapahtuma toteutetaan. Tapahtumat vaihtelevat hyödyllisistä haitallisiin — parhaassa tapauksessa saa lisäjoukkoja, pahimmillaan omat joukot hajoavat tai antautuvat vihollisille. Nopanheitto saattaa myös särkeä aseita tai edistää skenaarion kulkua mittaavaa pelikelloa.
Vaihtelevia tavoitteita
Pelin mukana tulee 12 karttaa, joista jokaiselle on oma historiallinen skenaarionsa. Skenaario määrittelee joukot, alkuasetelmat ja tavoitteet. Tavoitteet on joskus määrätty etukäteen, toisinaan ne ovat satunnaiset. Pelaajat eivät välttämättä tiedä toistensa tavoitteita, joskus tavoitteet ovat julkiset ja hyvin selkeät. Pelin aikana voi tulla lisäksi uusia tavoitteita.
Skenaarioissa on monenlaista menoa, joten pelattavaa riittää. Samoja skenaarioita pelaa myös mielellään uudestaan. Skenaarioita voi myös luoda itse kätevällä skenaariogeneraattorilla, joka luo kiinnostavia ja tasapuolisia taisteluja arvotuilla olosuhteilla. Suunnittelija on lisäksi kehitellyt lisäskenaarioita, joita ilmestyy mahdollisesti jossain vaiheessa.
Hyvät ja huonot komponentit
Europelaajalle pelin ulkoasu saattaa olla hienoinen järkytys. Pelilaudan sijasta kartat ovat paperia — paksua, kyllä, mutta paperia. Kuusi pelilautaa maksaisi maltaita, mutta paperikartat tuntuvat silti oudoilta. Pahvilätkiä on paljon, ja niiden graafinen suunnittelu on toimivaa ja selkeää. Kortit ovat ohuita ja herkästi kuluvia, joten ne kannattaa muovittaa.
Pelin ulkoasu on kaikinpuolin siisti. Rahoilleen saa vastinetta. Vaikka peli on kallis, materiaalia on paljon. Kannattaa myös muistaa, että pelin painos on muutaman tuhannen kappaleen luokkaa. Sellaisilla painosmäärillä ei ole mahdollista saada erityisen edullista hintaa.
Tuuria ja taitoa
Combat Commander on mielenkiintoinen peli. Taistelujen runsaat yksityiskohdat tekevät pelaamisesta kiehtovaa. Joukkoihin ja niiden edesottamuksiin suorastaan kiintyy. Pelistä muodostuu tarina — ainakin siinä vaiheessa, kun on sisäistänyt säännöt ja pystyy pelaamaan katkotta.
Vaikka sotapeliksi Combat Commander on varmasti kevyemmästä päästä, europeleihin tottuneelle pelaajalle se on kova pala. Sääntöjen omaksuminen vaatii paljon opettelua. Suosittelen soolopelien pelaamista harjoitukseksi. Se on hauskaa ja auttaa sisäistämään säännöt.
Jotta Combat Commanderista voi nauttia, täytyy hyväksyä pelin vahva kaoottisuus. Pelissä sattuu ja tapahtuu runsaasti yllättäviä satunnaistapahtumia, jotka tuovat väriä peliin ja sotkevat parhaatkin suunnitelmat. Peli on hävyttömän tuuripitoinen, mutta menestys edellyttää siitä huolimatta tarkkaa pelaamista ja korttien hallintaa. Hyvä pelaaja heittää kortteja pois tiuhaa tahtia ja voittaa kyllä huonosti pelaavan vastustajan — satunnaistapahtumista riippumatta.
Yhteenvetoa
Combat Commander on yksityiskohdiltaan rikas ja värikäs peli, joka sopii mainiosti pelaajalle, joka etsii vähän vaativampaa sotapeliä. Jos Memoir ’44 tuntuu turhan yksinkertaiselta, Combat Commander voi olla hyvinkin sopivan haastava peli.
Monille Combat Commander on kuitenkin turhan raskas. Aikaa kuluu varsinkin hitaammilla pelaajilla tuntikausia ja säännöissä riittää opeteltavaa. Jos peliä pelaa silloin tällöin, kaikkien yksityiskohtien muistaminen pelatessa tulee tuottamaan ongelmia. Pelin satunnaisuus ja kaoottisuus ovat lisäksi varmasti liikaa joillekin.
Jos mieli tekee raskaampien sotapelien pariin, mutta Advanced Squad Leader ja vastaavat tuntuvat yksinkertaisesti liian raskailta. Combat Commander on erinomainen kompromissi.
Lisäosat
Peruspelissä on kortit Yhdysvalloille, Saksalle ja Neuvostoliitolle. Combat Commander: Mediterranean lisää britit, Ranskan ja Italian sekä liittoutuneiden ja akselivaltojen pienempiä maita. Mukana on runsaasti materiaalia, kuten 12 uutta karttaa ja skenaariota ja päivitetty skenaariogeneraattori.
Battle Pack -lisäosat, joita on tähän mennessä ilmestynyt kaksi, lisäävät peliin uusia skenaarioita. Paketeissa on lisäksi uusia karttoja.
Combat Commander: Pacific on itsenäinen sisarpeli, joka käsittelee samalla mekaniikalla Tyynenmeren taisteluja. Osapuolina ovat Japani, merijalkaväki ja Kansainyhteisön Aasian joukot, erityisesti intialaiset ja ANZAC-joukot.
Suunnittelija: Chad Jensen
Julkaisija: GMT Games
Ilmestymisvuosi: 2006
Pelaajamäärä: 2
Pituus: 120-180 min