Kategoriat
Peliarvostelut

Codenames: Duet

Onnistuuko kaksi agenttia paremmin kuin joukko yhdessä? Codenames: Duet on kaksinpeliversio alkuperäisestä sanapelistä, mutta taipuu myös useammalle pelaajalle.

Codenamesista on muotoutunut kestosuosikki ja modernin sanapelin vastine, mutta peli ei ole koskaan ollut kovin mielekäs pienellä porukalla. Ohjekirjasta on aina löytynyt versiot kahdelle ja kolmelle pelaajalle, mutta ne ovat tuntuneet lähinnä hätäisesti kasatulta syyltä venyttää laatikossa komeilevaa pelaajamäärää.

Codenames: Duet julkaistiin paikkaamaan (kuten nimestä voi veikata) erityisesti kaksinpelin vajaavaisuutta. Nyt kilpailuasetelman sijaan peli muuttui yhteistyöksi. Pelistä on olemassa myös Codenames: Harry Potter -versio, jossa on arvattavana sekä kirjasarjan sanoja että kuvia.

Säännöt: 5

Codenames-fanit hoksaavat nopeasti, että kappas, peleissähän on paljon samoja elementtejä:

  • 25 sanaa pöydällä esillä… jep!
  • Yritetään saada kaveri arvaamaan joukosta oikeat sanat… jep!
  • Annetaan yhden sanan vihje sekä numero, joka kertoo, montako oikeaa sanaa on löydettävänä… jep!
  • Toinen arvaa oikeita sanoja, kunnes tulee hutiosuma tai (mahdollisesti) oikeat sanat löytyvät… jep!
  • Mukana on salamurhaajasanoja, joita arvaamalla peli päättyy välittömästi… jep!
  • Ja tiimikaveri, joka ei millään tajua vihjeidesi nerokkaita nyansseja, vaan arvailee aivan mitä sattuu… jep jep!

Vaan on niitä erojakin. Niistä ehdottomasti paras on se, että pelaajat antavat vihjeitä vuorotellen toisilleen. Codenames-peleissä hauskinta kun on juuri vihjeiden antaminen ja peruspelissä sitä sai tehdä vain yksi pelaaja kerrallaan. Tässä versiossa vihjeitä pääsee keksimään alvariinsa.

Toinen uutuus seuraa yhdeksän kierroksen jälkeen, jos kaikkia sanoja ei ole arvattu – alkaa pahaenteinen äkkikuolemavuoro, jossa pelaajat vuorotellen arvaavat sopivia sanoja. Tällöin ei enää keskustella tai anneta lisävihjeitä, vaan päätökset tehdään vanhoja vihjeitä muistelemalla ja niitä puntaroimalla.

Ja ai niin, onhan mukana myös uusi, turha pisteenlasku, jota ei tällaisessa pelissä muista kukaan.

Kimuranttia: 2

Vaikka nyt riimivihjeet ovat täysin sallittuja (alkuperäisen pelissä ne ovat vain, jos sanoilla on yhteinen merkitys, ja niin meillä myös tätä versiota pelataan), Duet ei ole mikään helppo peli. Koska molemmilla pelaajilla on omia sanoja, jotka toisen on löydettävä, kummaltakin vaaditaan näppäriä vihjeitä ja älykkäitä assosiaatioita, jotta pelin voi ylipäänsä päästä läpi. Pelaaminen voikin muuttua totisen duon kanssa lähinnä hiljaiseksi mutinaksi, erityisesti, jos pelaajat eivät ole samalla aaltopituudella.

Alkuperäisessä pelissä armottomia salamurhasanoja on vain yksi, mutta kaksinpelissä niitä on jopa kolme. Tämä mutkistaa vihjeiden antamista huomattavasti. Esimerkiksi sitä ajattelee, että vihje “kalastaessa: 3” viittaa näppärästi sanoihin “hauki”, “alus” ja “verkko”, mutta kun kahtena salamurhasanana on ”saapas” ja ”ranta”, niin tilanne muuttuu kovin kimurantiksi. Peli siis tavoittaa Codenamesin hengen hyvin ja pärjätäkseen joutuu keksimään vähän kaukaa haettuja vihjeitä, mikä on tietysti aina riski ja johtaa kaverin helpommin metsään.

Hauskasti kolmesta omasta salamurhasanasta yksi onkin vastapelaajan ratkaisukortissa oikein arvattava sana, yksi neutraali sana ja yksi yhteinen salamurhasana. Tuntuu kuin ansaan kävelisi, kun jossain vaiheessa joutuu arvaamaan sanaa, joka on omassa vihjekortissa merkitty salamurhaajaksi.

Pelin vaikeusastetta voi onneksi säätää sopivaksi. Kierrokset eli arvausmäärä kuvataan aikamerkkilaatoilla ja boksin mukana tulee pari ylimääräistä, jotka voi heittää mukaan avuksi. Toisaalta laattoja voi helposti myös vähentää, kun pelissä kehittyy.

Ratkaisukortti on vekkulisti kaksipuolinen, sillä pelaajilla on osittain eri selitettävät sanat – molemmilla kuusi omaa sanaa ja kolme yhteistä. Sen vuoksi esimerkiksi toisen pelaajan neutraali sana saattaa olla toisen oikea

”Kampanja”: 3

Mikäli pelkkä kierrosten vähentäminen ei nappaa, mukaan voi tuoda kokonaisen kampanjan. Tai ehkä ”kampanjaksi” kutsuminen on vähän kaukaa haettua, vaikka toisaalta se sitä onkin. Pelimuodossa siis edetään kartalla aina uuteen kaupunkiin, joka määrittää kyseisen pelikerran kierrosten ja vihjeiden kokonaismäärä sekä sallittujen virheiden määrä. Näiden kahden määrää sitten muunnellaan kaupungeissa puolin ja toisin.

Tämä tuo eriin himppasen variaatiota, mutta mistään kovin merkittävistä muutoksista ei ole kyse. Lähinnä jotkut kerrat pitää vetää varovaisemmin, toisissa voi heittää rohkeampia vihjeitä. Meillä ei ole ollut karttaseikkailulle mitään tarvetta, mutta kiva kun tällainen lisä on viitsitty peliin sisällyttää.

Mukava yllätys oli myös se, että kyseessä ei olekaan täysin puhdas kaksinpeli, vaikka sellaisena tätä kovasti mainostetaan. Kunhan vain muodostetaan kaksi tiimiä, niin peliä voi pelata vaikka kuinka moni. Ainakin 2–3 pelaajalla taipuisin selvästi Duetin puoleen, eikä peli neljällä tai sitä useammalla ole yhtään huono kokemus. Varsinkin, jos pelataan perheenä eritasoisten pelaajien kesken. Vihjeiden antaminen ei ole isossa porukassa aivan yhtä mielekästä, mutta erot eivät ole suuria. Sitten kun pöydässä on kuusi tai enemmän, hankkisin ehdottomasti alkuperäisen Codenamesin.

Codenames: Duet on kuitenkin sanapelien ystäville erinomainen ostos ja varsinkin pariskuntapeliksi nappivalinta. Kahdestaan pelatessa ilmassa ei ole aivan sitä samaa energiaa ja jännitystä kuin Codenamesin tiimitaisteluissa (vaikka ei siinäkään aina ole kovin hilpeä meininki), mutta toisaalta omat vihjekyvyt treenautuvat paljon tehokkaammin.

Molempia pelejä ei tavan tallaaja todellakaan tarvitse, mutta jos ne hankkii, niin Codenamesia voi pelata milloin vain. Lisäksi kummassakin on omat 400 uniikkia sanaa, joten pelattavaa on tuplaboksissa loputtomasti.

Faktat Codenames: Duetista

Suunnittelija: ,

Julkaisija: Czech Games Edition (2017), Bergsala Enigma (2019)

Mutkikkuus: Sivullislaattojen toiminta ja niiden laittaminen oikeaa arvaajaa kohti voi alkuun tuottaa hahmotusongelmia, mutta pelin idean nappaa kyllä nopeasti haltuun. Ei ole kuitenkaan ihan yhtä nopea oppia kuin Codenames.

Onnen vaikutus: Riippuen sanojen järjestyksestä erä voi olla toista helpompi tai vaikeampi. Pelissä ei kuitenkaan ole onnea, vain hyviä ja huonoja vihjeitä sekä arvauksia.

Vuorovaikutus: Tässä on erinomainen esimerkki pelistä, jossa yhteisestä ajatuksenjuoksusta on hyötyä. Pelissä on puhallettava yhteen hiileen ja yritettävä parhaansa, jotta voitto voidaan saavuttaa.

Teema: Harmiton agenttiteema on ihan toimiva, vaikka teema jää tällaisessa sanapelissä aina irralliseksi.

Uudelleenpelattavuus: 400 sanakortin läpikäymiseen menee jo itsessään 16 erää, joten sanojen vaihteluun ei peli ainakaan kaadu. Tehtäväkartta-kampanja tuo sekin vähän muutoksia pelikertoihin.

Saavutettavuus: Korteissa on paljon tekstiä, joten suomenkielinen laitos kannattaa hankkia, jos vain pystyy.

Pelaajamäärä: Kaksi, mutta pelata voi myös kahdessa tiimissä isommassa porukassa.

Pituus: 20–30 minuuttia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Sampsa Ritvanen

Innokas lautapelaaja ja luokanopettaja Oulusta. Kammoaa pitkiä, useita tunteja kestäviä harrastajapelejä. Pitää erityisesti hieman raskaammista perhepeleistä ja testailee mielellään uusia lastenpelejä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *