Pelaajat ovat sulkakäärmepatsaiden eli Cóatlien veistäjiä, jotka kilpailevat resursseista ja jumalten muuttuvien tahtojen täyttämisestä. Värikkäistä muovipaloista rakennellaan näyttäviä ketjuja, joista pitäisi saada aikaiseksi parhaat pisteet.
Korttien ja resurssien valikointia
Yhteisessä marketissa on tarjolla pisteytyskortteja ja erilaisia muovipaloja, joista kootaan patsaita asettamalla palaset limittäin. Patsaita voi olla rakenteilla kerrallaan kaksi, ja peli päättyy kolmannen rakentamiseen. Varastoon mahtuu vain kahdeksan palaa ja käteen viisi korttia, joten pelissä on kyse siitä että osaa optimoida nostamisen ja rakentamisen hetket.
Palat ovat erivärisiä, ja pistekortit haluavat paloja keskenään tiettyihin järjestyksiin. Teoriassa tavoitteena on että veistokset olisivat harmonisia värikokonaisuuksia, mutta käytännössä lopputulos saattaa toisinaan olla melkoista sekamelskaa.
Toisenlaiset pisteytyskortit ovat kaikille yhteisiä, ja niiden täyttäminen onkin kilpajuoksua. Pelin edetessä pelaajat tulevat sitoutuneeksi enemmän ja enemmän omiin rakennussuunnitelmiinsa, joista olisi tarkoituksena saada parhaat pistesaaliit aikaiseksi. Parhaiten se onnistuu saamalla keskenään hyvin toimivat pistekortit samalle veistokselle ja nappaamalla yhteisen pisteytyskortin kavereiden nenän edestä.
Lisäksi käytössä on kolme erikoistoimintoa, joilla voi koittaa pelastaa itsensä toivottomasta tilanteesta esimerkiksi silloin kun tarvitsee tietynlaisen palan, jota ei vain millään nouse pussista tarjolle.
Pelin kesto riippuu pitkälti pelaajista, sillä peli päättyy, kun joku rakentaa kolmannen veistoksen. Lyhimmillään sen pituus on kolme palaa, kun taas isoimmat pistesaalit saa korteista riippuen jopa 20 palan sulkakäärmeestä. Kesken jääneestä rakennelmasta ei saa mitään, joten muiden taktiikkaa on pidettävä silmällä.
Mukava aivopähkinä
Cóatlissa tapahtuu yllättävän paljon, ja analyysihalvaus saattaa iskeä helposti. Marketin palatarjonta, salaiset ja julkiset pistekortit, pelin odotettavissa oleva kesto, oma varastotilanne, omien veistosten jo tehdyt päätökset… Kaikki on jatkuvassa muutoksessa ja vaikuttaa omaan seuraavaan siirtoon. Tietyille pelaajille tämä lienee liian kaoottista, mutta toisille Cóatl tarjoaa miellyttävän optimointihaasteen.
Yhden vuoron pituus on nopeimmillaan palojen nappaaminen sekunnissa, hitaimmillaan usean minuutin rakentelua pistekortteja ja palojen järjestystä optimoiden. Lähtökohtaisesti peli kuitenkin etenee rivakasti, varsinkin jos muille sopii pelata eteenpäin sillä aikaa kun edellinen pelaaja vielä rakentelee omaa juttuaan.
Pistetilanne on pelin aikana käytännössä mysteeri, vaikka kukin Cóatl saa pisteet tullessaan valmiiksi. Pistelauta otetaan kuitenkin käyttöön vasta lopuksi, joten pelin aikana hyvämuistisilla pelaajilla on tylsästi etulyöntiasema.
Mukana tulee myös säännöt yksinpeliin. Itse käytin sitä sääntöjen opetteluun, ja siinä se toimi ihan kivasti. Tuskin itse tartun toiste Cóatliin yksinpelinä. Nykyään tuntuu että kaikista peleistä pitää olla sooloversio, ja kyllähän tämä sinänsä ihan hyvin toimii.
Asteekkien kulttuuriperinnön äärellä
Pelin keskipisteenä olevat muovipalat solahtavat toisiinsa kiinni tyylikkäällä s-liitoksella. Palat tuntuvat vähän halvoilta muovileluilta, mutta ymmärrettävästi kaikki muut tuotantomateriaalit maksaisivat maltaita. Voin kuvitella tuotantotiimin haaveilevan super deluxe -versiosta, jossa olisi puiset tai kivestä tehdyt palat.
Taide ja graafinen suunnittelu on näyttävää ja toimivaa. Pelin kuvittaja SillyJellie tekee lennokkaalla tyylillä, mutta on pyrkinyt kunnioittamaan asteekkien aitoa kuvallista ilmaisua. Esimerkiksi pelin jumalahahmot ovat oikeita asteekkien jumalia. Pisterata on vähän kömpelösti kilpailua havainnollistava spiraali, mutta sitä tuijotellaan vain pelin lopussa.
Pohjoismaisessa versiossa on säännöt suomeksi. Ne esittelevät pelin napakasti ja ihan selkeästi, ainakin kokeneelle harrastajalle.
Asteekkien kulttuuriperintö on pelissä vahvasti läsnä, mutta se on pelillisesti merkityksetön. En löytänyt mainintaa, että meksikolaisia tai muita asteekkien kulttuurin perillisiä olisi ollut mukana pelin kehittelyssä tai tuotannon voittoja jakamassa. Rohkenen veikata, että näin ei ole, ja Cóatl syyllistyy epäreiluun kulttuurinlainaamiseen. Tämä on toki lautapeleissä hyvin tyypillinen ilmiö, jossa voitaisiin kehittyä. Toinen pelin kehittäjistä on historioitsija, joten sikäli teemaa tunnutaan käsiteltävän asiantuntevasti.
Kelpo peli genren ystäville
Ennen pelaamista ajattelin, että Cóatl ratsastaa jättihitti Azulin nostattamilla aalloilla. Näyttävien komponenttien valitsemista yhteisestä marketista, tavoitteena oman abstraktin rakennelman pisteiden optimointi. Yhtäläisyyksiä ei kuitenkaan ole lopulta järin paljon, sillä Cóatl on selvästi mutkikkaampi peli.
Azulin lisäksi jokseenkin samantyyppistä, abstraktia rakenteluhaastetta tarjoilevat esimerkiksi Sagrada, Cascadia ja Nova Luna. Seura on kovatasoista, ja voin suositella Cóatlia erityisesti näistä peleistä pitäville. Aivan ensimmäiseksi porttipeliksi tai lapsiperheelle en Cóatlia suosittele, kun säännöiltään suoraviivaisempiakin pelejä löytyy. Cóatl ei sinänsä esittele mitään erityisen ainutlaatuista, mutta tekee hyvin sen minkä lupaa.
Faktat Cóatlista
Suunnittelija: Etienne Dubois-Roy, Pascale Brassard
Julkaisija: Synapses Games (2020), Lautapelit.fi (2022)
Mutkikkuus: Peli on helposti lähestyttävä ja säännöt helppo selittää. Pelaaminen vaatii monen asian huomioon ottamista, ja muiden pelaajien puuhat saattavat tuntua kaoottisilta.
Onnen vaikutus: Lähes kaikki pelin resurssit tulevat jakoon yhteiseen markettiin, jolloin on vuorojärjestyksestä kiinni että kuka napsii parhaat palat itselleen.
Vuorovaikutus: Lähtökohtaisesti pelaajat rakentelevat omia juttujaan, mutta resurssit haetaan yhteisestä marketista ja pelin loppuminen on kilpajuoksua.
Teema: Asteekkiteema näkyy aiheessa ja kuvituksessa, mutta ei käytännön pelaamisessa. Teema olisi aika helposti vaihdettavissa.
Uudelleenpelattavuus: Peli on hyvin samanlainen pelikerrasta toiseen, mutta pistekorttien ja saatavilla olevien resurssien variaatiot ovat niin suuria, että mitään yhtä voittavaa strategiaa tuskin pystyy kehittämään.
Kieliriippuvuus: Osissa ei ole tekstiä.
Pelaajamäärä: 1–4.
Pituus: 30–60 min.