Kategoriat
Peliarvostelut
Suosikki – yli 5 vuotta suosiossaSUOSIKKI

Chinatown

Chinatown on legendaosastoa. Peli ilmestyi alunperin vuonna 1999 osana Alean pelisarjaa — numerolla 2, tarkkaan ottaen — ja oli pitkään aikaa varsin harvinainen ja haluttu tapaus. Vuonna 2008 ilmestyi kuitenkin Filosofia Editionsin uusi laitos, joka toi pelin kaikkien saataville. Tämä laitos ilmestyi myös suomeksi Competon julkaisemana.

Pelin idea

Chinatown on varsin puhdasoppinen kaupankäyntipeli, jossa pelaajat ostavat ja myyvät toisiltaan tavoitteenaan tienata mahdollisimman paljon rahaa. Välineenä rikastumiseen toimivat Chinatownin kiinteistöt ja niihin rakennettavat kaupat.

Pelissä on kuusi kierrosta. Jokaisella kierroksella pelaajat saavat uusia tonttikortteja ja kauppalaattoja. Tontit merkitään ja sen jälkeen alkaa kaupankäynti, jossa raha, tontit ja kaupat vaihtavat omistajaa. Kaupankäynnin jälkeen pelaajat pelaavat kauppoja laudalle omistamilleen tonteille. Kun laatta on pöydässä, sitä ei saa enää poistaa tai siirtää, mutta myyminen kyllä onnistuu. Lopuksi pelaajien laudalla olevat kaupat tuottavat rahaa. Kuuden kierroksen jälkeen rikkain voittaa.

Kauppoja on erilaisia. Yleensä ottaen on hyvä, jos saa mahdollisimman monta samanlaista kauppaa vierekkäin. Kaupan lajista riippuu, mikä on suurin tehokas koko, se vaihtelee kolmesta kuuteen. Mitä suurempi kauppa on, sitä paremmin se tuottaa rahaa.

Hankaluus on tietysti siinä, että tontit ja kaupat jaetaan pelaajille sattumanvaraisesti. Jotta siis saa haltuunsa sekä kolmesta kuuteen vierekkäistä tonttia että sopivan määrän identtisiä kauppalaattoja, joutuu käymään tiukkaa kauppaa muiden pelaajien kanssa.Chinatown

Sumeaa logiikkaa

Kaupankäynnissä ei ole suurempia sääntöjä. Raha vaihtaa omistajaa, samoin laatat, tontit ja pöydälle pelatut kaupat. Kaupankäynti on vapaamuotoista ja jatkuu, kunnes kauppoja ei enää synny. Hitaalla, jankkaavalla porukalla kannattaa siis varautua pitkiin sessioihin. Pieni kurinpito kaupankäynnissä pitää pelin sujuvana (ja 5-10 minuutin ajastin, jos muu ei auta).

Pelin alussa ja etenkin pelaajien ollessa kokemattomia asioiden arvon määrittäminen on erittäin vaikeaa. Peli on siis vähintäänkin sumeaa. En tiedä, onko alku kokeneilla pelaajilla sen selkeämpi, luulen, että ei merkittävästi.

Loppupelissä tilanne on päinvastainen. Jonkun tietyn kaupan arvo on laskettavissa dollarin tarkkuudella, mikä hieman syö mielenkiintoa kaupankäynnistä. Helposti vain vängätään kumpi ottaa tappiota kaupassa vai pistetäänkö voitto puoliksi.

Näiden ääripäiden väliin mahtuu kuitenkin viihdyttävää kaupankäyntiä, jossa asioiden arvot eivät ole ilmeisiä, mutta eivät myöskään aivan hämärän peitossa. Parhaimmillaan peli on silloin, kun saa sumplittua kasaan toimivan kaupan, jossa tavara vaihtaa omistajaa useamman kuin kahden pelaajan kesken ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Hyvää kaupankäyntiviihdettä

Oma kokemukseni rajoittuu viiden hengen peliin, mutta luulisin — ja BoardGameGeek vahvistaa — pelin olevan parhaimmillaan juuri viidellä. Pienemmillä pelaajamäärillä kaupankäynti lienee vähemmän eloisaa.

Chinatown on miellyttävä lisä suomeksi julkaistuun lautapelitarjontaan ja pidän uutta julkaisua oikeutettuna, näin puhtaita kaupankäyntipelejä ei juuri näe. Sellaisten ystäville Chinatown on jokseenkin varma valinta.

Suunnittelija:
Julkaisija: Alea / Filosofia Editions / Competo
Ilmestymisvuosi: 2008
Pelaajamäärä: 3-5
Pituus: 60-90 min

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *