Kategoriat
Peliarvostelut
Kestosuosikki – yli 10 vuotta suosiossaKESTO- SUOSIKKI

Caylus

Mies Caylus’n takana, William Attia, on suunnittelijana ensikertalainen, mutta muuten Suomessa tuttu. Attia on vieraillut Diplomacyn SM-kisoissa jo kahdesti. Caylus taas oli vuoden 2005 Essenin messujen suurin hitti ja peliharrastajien palkintojen kahmija: Deutscher Spiele Preis 2006, International Gamers Award 2006, BoardGameGeek Golden Geekin paras peli ja paras peliharrastajan peli 2006, Hollannin Nederlandse Spellenprijse, Ranskan Tric Trac d’or

Caylus on kerännyt kehuja jo siksi, että uusien raskaiden peliharrastajapelien määrä on kääntynyt viime vuosina laskuun pelifirmojen tavoitellessa Spiel des Jahresin Graalin maljaa. Caylus’lla ei ollut siihen palkintoon mitään mahdollisuutta, vaikka kunniamaininnan raadilta saikin.

Suomalaiset peliharrastajat valitsivat Caylus’n Lautapelioppaan vuosiäänestyksen voittajaksi vuonna 2006. Pelille riitti suosiota vielä neljänteen sijaan vuonna 2007, mutta sittemmin pelin kannatus on hieman laskenut. BoardGameGeekin ranking-listalla peli on kuitenkin pysytellyt kymmenen parhaan joukossa, vaikka ei kakkospaikalla pysynytkään.

Pelin idea

Caylus'n kansi

Pelaajat rakentavat Caylus’n kylään linnaa. Kylästä tosin puuttuu koko infrastruktuuri, joten senkin rakentamisesta on huolehdittava. Pohjimmiltaan Caylus on rahojen ja kuutioiden muuttamista isommaksi kasaksi rahaa ja kuutioita, ja lopulta voittopisteiksi. Linnan rakentaminen on vain tekosyy.

Varsinaisen työn tekevät työläiset, ja niiden sijoittaminen on jokaisen kierroksen tärkein vaihe. Pelaajat laittavat työläisensä töihin laudalle yksi kerrallaan. Tarjolla on koko joukko erilaisia rakennuksia, jotka joko tuottavat rahaa tai eri resursseja kuvaavia kuutioita, muuttavat niitä eri tavoin tai sitten tekevät jotain muuta, kuten mahdollistavat uusien rakennusten rakentamisen.

Lisäksi pelaajat voivat lähettää työläisensä linnanrakennustyömaalle, jossa kuutioita käytetään linnan rakentamiseen. Siitä tienaa pisteitä ja välttää sanktioita rakentamattomuudesta. Lisäksi linnan rakentaminen on helppo tapa ansaita arvokkaita kuninkaan suosionosoituksia.

Monia teitä voittoon

Vaikka tuotannon perusrutiinit ovat samat, Caylus tarjoaa pelaajille useita eri mahdollisuuksia niiden suurimpien ja ratkaisevien pistepottien keräämiseen. Erilaisia lähestymistapoja voi kokeilla, mikä lisää pelille ikää huomattavasti.

Caylus toimii hienosti kaikilla pelaajamäärillä. Kaksinpeli on nopea ja armoton, hieman shakkimainen haaste, mutta toimii siinä missä moninpelikin. Koska peliaika kasvaa noin 30-40 minuuttia pelaajaa kohden, peli venyy varsinkin viidellä pelaajalla varsin pitkäksi. Nopeat pelaajat pystynevät noin 20 minuuttiin pelaajaa kohden, joka on jo siedettävämpi.

Caylus on haastava peli. Sääntöjen lukemisen perusteella peli tuntuu jopa rutkasti vaikeammalta kuin se oikeasti on. Vaikka kokeneet pelaajat pääsevät Caylus’n kanssa sinuiksi melko helposti, pelin opetteleminen tyhjästä voi olla haaste, mikäli aikaisempaa lautapelikokemusta ei ole. Caylus sopiikin siksi nimenomaan kokeneille peliharrastajille.

Lisäosat

Lisäosia peliin ei ole, joskin pelin pelaajat ovat kehitelleet omia rakennuksiaan, joilla peliä voi laajentaa. Näitä löytää BoardGameGeekistä. Vuoden 2007 Nürnbergin messuilla esiteltiin Caylus’n korttipeliversio Caylus Magna Carta.

Faktat Caylus’ta

Suunnittelija:

Julkaisija: Ystari, Rio Grande Games (2005), Lautapelit.fi (2006)

Mutkikkuus: Pelin sääntökirja ei ole sieltä selkeimmästä päästä, joten pelin opetteluun kannattaa nähdä hieman vaivaa. Kun pelin osaa, se on melko helppo opetettava.

Onnen vaikutus: Vähäinen, sillä pelissä ei ole alun jälkeen varsinaisia tuurielementtejä.

Vuorovaikutus: Pelillä on ilkeät puolensa – provostin liikuttaminen – ja toisten peliä on muutenkin syytä seurata, esimerkiksi linnan rakentaminen on vahvasti muista pelaajista riippuvaa puuhaa.

Teema: Linnan rakentaminen on pelin taustatarina huomioiden yllättävän sivuseikka, mutta muuten teema on oikein toimiva. Kuvitus on toimivaa ja viehättävää.

Uudelleenpelattavuus: Erilaisia lähestymistapoja on jonkin verran, joten ei peliin aivan hetkessä kyllästy.

Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa.

Pelaajamäärä: 2–5. Kaksinpelikin toimii hyvin, viidellä pelaajalla peli venyy helposti varsin pitkäksi.

Pituus: 60–150 min, eli noin puoli tuntia pelaajaa kohden.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

4 vastausta aiheeseen “Caylus”

Olen pelannut harmittavan vähän, mutta tykkään Cayluksesta. Peli on optimointiharjoitus, jossa on mukavana piristeenä lievää muiden lyömistä.

Caylus, eli tutummin Iso-C, on yksi niistä peleistä joista itse pidän ja vihaan samaan aikaan. Peli koukuttaa ja kurkuttaa, inhottaa ja himottaa samaan aikaan. Yksi niistä, joita pitäisi pelata tarpeeksi usein, että peliaika ei joka kerta venyisi tuhottomaksi, mutta toisaalta koska peli on kestää, ei sitä tule pelattua tarpeeksi usein.

Haastaa jopa Power Gridin pahimpana analyysihalvausjumituspelinä, jossa allekirjoittaneen viimeistä vuoroa pelattiin kerran porukalla 40 minuuttia…

Silti worker placement -peleistä omia suosikkejani. Tästä pelistä tuli omaan porukkaani käsite ”lautapelimättö” (kuuden tunnin Caylus sauna- ja pizzataukoineen).

Mutta Tapanin porukka on ihan oma lukunsa hitaiden peliporukoidenkin laajassa joukossa.

Caylukseen pätee meikäläisellä samat sanat kuin Shoguniinkin — pitäisi saada pöydälle useammin. Tykkään kovasti ja haluasin opetella paremminkin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *