Baijerin kuningas Ludvig II on jäänyt historiaan Wagnerin fanaattisena ihailijana, joka rakennutti upeita linnoja. Linderhofin, Herrenchiemseen ja erityisesti Neuschwansteinin linnat ovat edelleen suosittuja turistikohteita. Kaikkihan tietävät Disneyn logossakin esiintyvän prinsessalinnan? Sen esikuva on Neuschwansteinin linna.
Vanhemmiten Ludvig II kävi erikoisemmaksi ja lopulta hänet julistettiin hulluksi ja syrjäytettiin vallasta. Castles of Mad King Ludwigissa Ludvig II kuitenkin elää ja voi paksusti. Pelaajat pääsevät linnanrakentajiksi, rakentamaan linnoja omalaatuisen kuninkaan maun mukaan.
Peli nappasi Mensa Select -palkinnon vuonna 2015 ja Suomen Vuoden strategiapeli -palkinnon vuonna 2016.
Linnanrakennusta huone kerrallaan
Joka vuoro tarjolle tulee joukko erilaisia huoneita, joista kukin pelaaja saa rakentaa yhden. Rakennusmestarin täytyy ensin hinnoitella huoneet laittamalla ne pelilaudan reunalle hintajärjestykseen. Kun huoneet on hinnoiteltu, muut pelaajat voivat kukin ostaa ja rakentaa yhden huoneen. Maksu menee rakennusmestarille. Lopulta rakennusmestari saa itse huoneen ja maksaa pankkiin.
Huoneen rakentamisen sijasta on mahdollista ottaa rahaa pankista tai rakentaa aina tarjolla olevia portaita tai käytäviä. Portailla pääsee alakertaan – osa huoneista on alakerran huoneita, joita saa rakentaa vain linnan alakertaan – ja käytävillä saa lisää rakennustilaa.
Rakentamisen säännöt ovat yksinkertaiset. Huoneissa on oviaukkoja, joiden täytyy osua kohdalleen. Jokaisella huoneella on pistearvo, jonka huonestaa saa, kun sen rakentaa, ja lisäksi jotain lisäbonusta. Osa huoneista antaa lisäpisteitä, jos naapurihuone on oikeanlainen, osa taas vähentää pisteitä, jos vieressä on vääränlainen huone.
Tärkeää on myös huoneiden valmistuminen. Huone on valmis, jos sen jokainen oviaukko johtaa toiseen huoneeseen (oviaukkoja saa myös tukkia seinillä, mutta se estää huoneen valmistumisen). Valmistuvasta huoneesta saa bonuksen, joka riippuu sen lajista. Viheralueista saa kymppitonnin, toimintahuoneista viisi pistettä, keittiöhuoneista lisävuoron ja niin edelleen. Tehokkaalla huoneiden sulkemisella pärjää pelissä hyvin.
Hinnoittelun tuska
Rakennusmestarin tehtävä on mielenkiintoinen. Huoneet pitäisi hinnoitella jotenkin fiksusti siten, että saa mahdollisimman paljon rahaa niistettyä muilta pelaajilta ja siten, että saa itse haluamansa huoneen ostettua kierroksen lopuksi. Tässä vaiheessa kannattaa vähän katsella muiden rakennelmia, jotta välttyy antamasta muille herkkupaloja puoli-ilmaiseksi.
Aivan yksinkertaista hinnoittelu ei ole ja tässä kohden pelissä onkin aika paha jäätämisen vaara. Muilla pelaajilla voi olla paljon huoneita, joissa on pieniä ikoneita, joilla on suuri merkitys pisteenlaskussa… Huolellinen tarkastelu vie paljon aikaa, huolettomammalla menolla taas lahjoittaa muille pisteitä. Toisaalta kaikkea ei voi tietääkään: vaikka huonepisteet ovat näkyvä juttu ja yleiset loppubonukset ovat julkista tietoa, jokaisella pelaajalla on myös salaisia bonuskortteja.
Ostaminen ja rakentaminen ovat onneksi vähän yksinkertaisempia juttuja, eikä niihin kulu juurikaan aikaa.
Hauskaa linnanrakentelua
Linnojen rakentaminen on hauskaa. Syntyvät tuotokset ovat hyvin omituisia. Upeasta teatterisalista lähtevät portaat alakertaan ja portaiden päässä on pohjaton kuilu. Linnoissa ei ole järkeä, vaan sekalaiset huoneet seuraavat toistaan satunnaisessa järjestyksessä. Tämä on kuitenkin ilmeisesti hyvinkin realistista: Ludvig II:n linnoissa ei tiettävästi ole juuri sen enempää tolkkua todellisuudessakaan. Monet pelin laatoista ovat todellisia huoneita Ludvigin linnoista.
Castles of Mad King Ludwig on palkitseva peli. Vaikka peliä ei voittaisikaan, on ainakin rakentanut hienon linnan. Se on hauskaa, joten Castles of Mad King Ludwigin parissa viihtyy hyvin.
Vertailuilta Ted Alspachin aikaisempaan Suburbiaan ei voi välttyä. Vaikka peleillä onkin pintapuolisesti paljon yhteistä – rakentelua laatta kerrallaan, laattojen väliset pisteinteraktiot, samantyylinen ulkoasu ja niin edelleen – ne eivät oikeastaan ole samanlaisia. Suburbiassa rakennellaan raha- ja voittopistekoneistoa, Castles of Mad King Ludwigissa taas on rakennusmestarin hinnoittelutehtävä.
Sen verran samanluonteisia pelit kuitenkin ovat, että jos pitää toisesta, kannattaa toistakin kokeilla. Ainakin minun kokoelmaani molemmat mahtuvat mukavasti toisiaan syrjäyttämättä.
Faktat Castles of Mad King Ludwigista
Suunnittelijat: Ted Alspach
Julkaisija: Bézier Games (2014), Competo (2016), Lautapelit.fi (2019)
Mutkikkuus: Peruskuvio on yksinkertainen, eikä peli ole erityisen vaikea oppia tai opettaa.
Onnen vaikutus: Pelissä on satunnaistekijöitä, mutta ne eivät ole ratkaisevassa osassa. Taitava pelaaja vie kyllä voiton.
Vuorovaikutus: Rakennusmestarina täytyy pohtia huolella, mitä muut pelaajat haluavat, mihin heillä on varaa ja niin edelleen. Suoraa konfliktia pelaajien välillä ei ole.
Teema: Linnanrakenteluteema toimii erinomaisesti, pelin aikana rakentuvat linnat ovat mielenkiintoisia ja hauskoja.
Uudelleenpelattavuus: Pelissä on sen verran satunnaista vaihtelua esimerkiksi huoneiden saatavuudessa, että samaa linnaa ei voi toista kertaa rakentaa. Peli kestää kyllä käyttöä.
Kieliriippuvuus: Pelin osissa on jonkin verran tekstiä.
Pelaajamäärä: 1–4
Pituus: 30–90 minuuttia; kaksinpelin pelaa aika helposti puoleen tuntiin, nelinpeli hitailla pelaajilla on hyvinkin puolitoista tuntia.
33 vastausta aiheeseen “Castles of Mad King Ludwig”
Hauskaa oli!
Kommentti saatavuudesta pisti silmään. Itse löysin pelin ainakin Fantsun ja Poromagian valikoimista.
Itse kun katsoin, niin Poromagiassa oli tosiaan kaksi kappaletta hyllyssä ja Fantasiapeleissä viikon toimitusaika, eli hyllyssä ei ollut – ei siis mikään kovin huikea saatavuus.
Nyt on pakko kysyä. Pelissä ilmoitetaan pelaajia 1-4, mutta missään arvioinneissa tai pelin kuvailluissa en ole huomannut otettavan kantaa yksin peliin, eikö sellaista mahdollisuutta ole?
On siellä, minä en vain koskaan ota niihin kantaa, kun ihan kategorisesti jätän pelaamatta; en ikinä pelaa mitään lautapelejä yksin (paitsi iPadilla tekoälyjä vastaan). Tässä nyt varsinkin tuntuu hölmöltä, kun pelin keskiössä oleva hinnoittelumekaniikka jää pois. BGG:stä löytyi Alone with the Mad King Ludwig -nimellä yksinpelin arvostelu.
Onko tietoa kenen käännös tämä suomiversio on? En löytänyt competon boksista mainintaa. Onko Mikko sinun?
On se minun, onko valittamista? =)
Vänkä peli! 4 kaksinpeliä pelattu, puolet voitin, puolet hävisin… Olisi kiva testata miten paljon moninpeli tuo lisähaastetta peliin.
Yksi kohta mietityttää: saako valmistuneista portaista myös käytävväbonuksen (eli rakenna ilmainen käytävä tai portaat)? Sääntöjen mukaan saa, mutta siinä ei ole niin paljoa järkeä, koska portaat loppuvat niin pian… Kaksinpelissä portaita on vain neljät. No, toisaalta onhan käytäviä muutama pelissä myös, mutten ole tajunnut niiden hienoutta, mitä lisäarvoa se tuo? Mielummin rakennan huoneita toisiinsa kiinni niin saa keskellä olevia pisteitä (paitsi toimintahuoneet).
Ida, saahan niistä.
Käytävät ovat yleensä ottaen huonoja huoneita, mutta toisinaan linnasta alkaa tila loppua, jolloin käytävällä saa lisätilaa. Esimerkiksi alakerran huoneissa on yleensä vähänlaisesti uloskäyntejä, joten lisäämällä alakerran käytävän saa paljon uutta rakennustilaa.
Ei mitään valittamista, ihmettelin kun ei boksissa mainittu ja naureskeltiin hassuja huoneiden kuvauksia
Miten kuninkaan suosionosoituksista jaetaan pisteet? Niinkö, että jokainen laatta pisteytetään pinosta erikseen esim. se, jolla on isoin ruokahuoneiden pinta-ala, saa kyseisen laatan ja siitä 8 pistettä, seuraavaksi suurimman pinta-alan kerännyt 4 pistettä jne?
Toinen kysymys. Mikä merkitys on alussa laudalle laitetuilla suosionosoituslaatoilla?
Jaana, suosionosoituksista pisteytetään ainoastaan ne laatat, jotka on laitettu laudalle pelin alussa. Muita laattoja ei pisteytetä. Peliin tulleet laatat käydään yksi kerrallaan läpi ja paras saa 8 pistettä, kakkonen 4 pistettä ja niin edelleen, sitten siirrytään seuraavaan laattaan.
Kysymys: Miten käytävä valmistuu? Pitääkö siis käytävän jokainen oviaukko liittää toiseen oviaukkoon? Sehän tuntuu lähes mahdottomalta, kun taas portaat valmistuvat liittämällä huoneet kumpaankin päähän.
Pietek, eipä se käytännössä koskaan valmistu. Jokainen oviaukko pitää tosiaan liittää toiseen. En ole koskaan nähnyt kenenkään tekevän sitä, tai edes yrittävän tosissaan. Ei maksa vaivaa. Käytäväbonuksia saa niin paljon helpommin portaista ja eteisistä. Käytävistä on kyllä sitten muuta iloa.
Portailla pääsee siis alakertaan. Mutta jos portaiden perään laittaa mustan kellarihuoneen ja sen toiseen oviaukkoon taas portaat, niin meneekö ne toiseen syvempään kellarikerrokseen vai nousevatko takaisin maan pinnalle?
Geronimo, kyllähän se siitä porraslaatastakin näkee: toinen pää on alakerran pimeä, toinen yläkerran valoisa. Linnassa on siis vain kaksi kerrosta.
Tuli kiistaa kaverin kaa miten huoneet pisteytetään: heti kun laatat asetetaan linnaan vai vasta kun huoneet valmistuvat? Itse olin ekan kannalla.
Geronimo, sekä että. Kun laatta pelataan linnaan, siitä saa laatan omat pisteet ja lisäksi lasketaan viereisten laattojen aktivoituvat bonukset ja sanktiot. Kun huone valmistuu, siitä saa lisäksi valmistumisbonuksen.
Pikku hiljaa alkaa pelin hienous aueta, mutta se jäi vielä hieman epäselväksi, että valmistuuko esimerkiksi kolmen oviaukon huone silloin, kun kahteen oviaukkoon on saanut yhdistettyä toiset huoneet ja kolmanteen käytävän tai portaat? Kun itse mielsin, että käytävät ja portaat eivät varsinaisesti ole oikeastaan huoneita. Sen ymmärrän vielä, että jos portaiden toiseen päähän saa liitettyä toisen huoneen, niin silloin valmistuu portaiden toisessa päässä oleva huone, mutta käytävien kohdalla tuon säännön soveltaminen on täysi mahdottomuus, koska käytävästä on niin monta oviaukkoa ulos. Eli ydinongelma oli oikeastaan käytävään liitetty huone. :D Valmistuuko tuo siis koskaan vai jääkö vain keskeneräiseksi?
Annanaz, kyllä käytävät ja portaat ovat huoneita. Niistähän saa valmistusbonuksenkin, jos ne saa valmiiksi. Käytävät ja portaat kuuluvat Käytävä-huonetyyppiin (Corridor) siinä missä isommatkin käytävät.
Kolmen oviaukon huone valmistuu siis heti kun kaikki kolme oviaukkoa on yhdistetty toiseen huoneeseen, mikä se huone sitten onkaan. Ja jos portaiden toiseen päähän liittää huoneen, se toiseen päähän liitetty huone ei valmistu, vaan silloin valmistuvat ne portaat. Se portaiden toisen pään huone valmistuu, kun sen jokainen oviaukko on yhdistetty toiseen huoneeseen, eli jos portaat ovat viimeinen puuttuva ovi, niin portaiden pelaaminen valmistaa huoneen, ei se, että portaiden toiseen päähän pelaa jotain.
Ne monioviset käytävät eivät tosiaan käytännössä valmistu koskaan, mutta sellaista se on.
Yksi sääntökysymys: Kun makuuhuoneen valmistusbonuksella saa selata minkä tahansa huonelaattojen pinon läpi ja asettaa 0-2 laattaa huonekorttien pakan päälle, onko samalla sallittua muuttaa kyseiseen laattapinoon jäävien laattojen järjestystä mieleisekseen?
Kiitos vastauksesta jo etukäteen.
Matti, suomennoksesta taitaa puuttua käsky sekoittaa laatat valitsemisen jälkeen. Niin siinä kuuluu joka tapauksessa tehdä, eli ei saa valita muiden laattojen järjestystä.
Onko tietoa onko kyseinen peli hävinnyt kokonaan maailmasta? Keväästä saakka ollut lopussa jokaisesta kaupasta.
Martti, näyttäisi olevan painos loppu tällä hetkellä. Käytettynä pitänee siis tällä hetkellä etsiä, Geekmarketilla näitä on liuta ja Facebookin Lautapelikirppikselläkin on jokunen näkynyt. Lautapelit.fi:n sivuilla suomipainoksen kohdalla luki ”2019”, joten olisikohan siellä sitten jotain tietoa suomennoksen uusintapainoksesta – Competohan sitä ei enää tee, mutta Competon pelejä on siirtynyt viime aikoina muille julkaisijoille, joten olisikohan tämäkin sitten.
Verkkokauppa.com:ssa näyttäisi olevan saatavilla tätä peliä englanninkielisenä hintaan 29,90€. Samalla hinnalla irtoaisi sieltä myös lisäri Secrets. Tuokohan lisäosa hintaansa nähden hyvin lisäpelattavuutta ko peliin, onko joku kokeillut..?
Ida, minulta se lisäri oikeastaan tappoi kaiken mielenkiinnon koko peliin. Tuohan se jonkin verran vaihtelua, mutta osa jutuista lähinnä mutkistaa peliä turhaan, eikä tuo suurempaa lisäarvoa. Mitenkään välttämätön se lisäri ei ole.
Suomipainos tulossa Lautapelit.fi:lle helmikuussa :)
Tommi, mistäs tämä tieto on peräisin? Näitä Competon julkaisuja on viime aikoina näkynyt muutenkin muilla julkaisijoilla, kiva jos Castleskin pääsisi Competo-limbosta vapaaksi.
Kysyin Lautapelit.fi ja ilmoittivat, että jo ensi viikon aikana saavat hyllyyn. Myös sivulla lukee saatavuudesta, että ”Helmikuu 2019” :)
Tänään saatiin itse asiassa hyllyyn sitä Tampereelle joten Helsingissäkin sitä nyt saa.
Hei! Kysyisin kuinka tulkitaan pelissä koon 350 käytävähuoneen oviaukot kun kyse on avoimien ovien määrästä, lasketaanko ne avoimiksi tilanteissa kun esim. kuningas suosii avoimia ovia, eli voiko kyseisellä käytävä/aulapalalla pelata avoimia ovia lisää toisin kuin kapeilla perus 150 käytävillä. Tämän palan kanssa ollut pieniä tulkinta ongelmia kun on 350 ja tällöin suurihuone mutta kuitenkin käytävähuone.
Kuuti, ulko-ovibonukseen ei lasketa mitään käytävähuoneita. Upper Hall on käytävähuone, joten sitä ei lasketa mukaan.
Mikä ero on Mad king peruspelillä ja Between Two Castles of Mad King Ludwig pelillä?
Eva, ne ovat kaksi ihan täysin eri peliä. Minä en ole Between Two Castlesia edes pelannut (sekoituksen toista osapuolta Between Two Citiesiä kylläkin), mutta Todellisuuspaolla on arvio Between Two Castlesista, sen lukeminen selittänee parhaiten miten pelit eroavat. Linnoja siinäkin rakennetaan, mutta yksinkertaisemmin pelkistä neliölaatoista, ja jokainen pelaaja rakentaa kahta linnaa, yhtä yhteistyössä kummankin naapurinsa kanssa.