Cantaloop: Book 1 – Breaking into Prison tarjoaa jotakin, mitä en olisi uskonut tässä harrastuksessa kokevani. Peli on nimittäin tuulahdus pc-pelaamista 1990-luvulta, eli klassinen Point & Click -seikkailupeli. Jos LucasArtsin klassikot Monkey Island -sarja etunenässä ja vastaavat soittavat kelloja, niin tiedossa on samaa, mutta paperilla.
Seikkailupeli kirjassa
Cantaloop on tehty kirjan muotoon, mikä toimii oikein hyvin. Kirjan mukana on joitakin tarpeellisia lisäkomponentteja eli kolme pakkaa kortteja, koodinpurkulaite (punainen läpiluettava muovikappale) ja pari muuta yksinkertaista komponenttia.
Peli sijoittuu Cantaloopin saarelle, jonne kelmi Oz ”Hook” Carpenter on palannut kymmenen vuoden jälkeen. Suunnitelmissa on maksaa takaisin menneet vääryydet varastamalla niiden aiheuttajalta, ja saaren kiholta, jotakin arvokasta. Tätä varten Hook tarvitsee apulaisia, ja siitä peli alkaa.
Pelin säännöt on selitetty kirjan alun prologina toimivassa tutoriaalissa. Varsinaisessa pelissä kullakin aukeamalla on jokin sijainti tai kohtaus. Sijainteja on 20 ja kohtauksia kymmenkunta. Lopussa on vielä mukana hyvä vinkkisysteemi.
Vuorovaikutus paperilla
Sijaintiaukeama muodostuu oikeanpuoleisesta sivusta, jolla on varsinainen näkymä, ja vasemmanpuoleisesta sivusta, joka sisältää vuorovaikutusten seurauksiin liittyvät tekstit salattuina. Näkymässä on joko suoraan luettavia asioita, joissa on nelimerkkinen koodi valmiina, sekä vuorovaikutettavia asioita, jotka tarvitsevat vastinparin, jotta nelimerkkinen koodi muodostuu.
Vuorovaikutus tapahtuu yksinkertaisesti laittamalla käytettävä esine (kortti) halutun koodinpuolikaskohdan viereen, jolloin nuolet kertovat nelimerkkisen koodin. Jos koodi löytyy vasemmanpuoleiselta sivulta, sen voi lukea koodinpurkulaitteella. Seikkailupelien perinteitä vaalien esineitä voi (yrittää) käyttää toistensa kanssa, jolloin tulos pitää tarkistaa erillisestä inventaariosta.
Pelin eteneminen perustuu ”triggereihin”, eli edistymisenseurantakaavakkeen ruksittamiseen kun pelin teksti niin sanoo, esimerkiksi ”Rasti kohta A1”. Myöhemmin pelissä voidaan käyttää näitä hyödyksi, kuten: ”Jos A1 on rastitettu, lue kohta a1b2. Jos A2 on rastitettu, lue kohta x0z9. Muutoin lue c0d3.”
Kohtaukset ovat yksinkertaisempia dialogeja hahmojen välillä, joita välillä katkaisee vaatimus jostakin ruksituksesta.
Seikkailupeli sydämessä
Cantaloop on puhdas seikkailupeli eikä nykyään niin suosittu pakohuonepeli. Seikkailupeleissä ja pakohuonepeleissä toki on tiettyjä yhteneväisyyksiä, mutta vaikka olen seikkailupeleistä pitänyt, en ole koskaan liialti pakohuonepeleistä perustanut. Niin vain Cantaloopkin istuu tähän kuvioon ja vei mennessään. Sijainteja tutkitaan, niistä poimitaan tavaroita mukaan, keskustellaan pelimaailman hahmojen kanssa, ja kaikkea tätä höystetään vitseillä. Tällaista kokemusta en odottanut pöydällä kokevani, enkä osannut sellaista edes kaivata!
Jos seikkailupelit herättävät hyviä muistoja, niin suosittelen erittäin lämpimästi Cantaloopia. Jos ne ovat tuntemattomia, mutta ajatus innostaa, niin miksipä ei kokeilisi siinäkin tapauksessa. Peli nimittäin on yllättävän edullinen. Toki se maksaa 30 euroa, mutta itse koin sen erinomaisena vastineena sille 5-8 tunnille, minkä pelin parissa vietin. Peli tulee kyllä vielä joskus toistamiseenkin pelattua (vaikka tarina ei siitä muutukaan).
Pelisarjaan on julkaistu myös kirjat 2 ja 3. Niitä en ole pelannut, mutta ne eivät ilmeisesti yllä ensimmäisen osan tasolle, joten pidättäytyisin siinä. Print’n’Playna on julkaistu lyhyempi Book 0, jota voi kokeilla, jos pelin nerokas konsepti kiinnostaa.
Faktat Cantaloopista
Suunnittelijat: Friedemann Findeisen, Grzegorz Kobiela
Julkaisija: Lookout Games (2020)
Mutkikkuus: Seikkailumekaniikka on selkeä ja vaivaton eikä tule pelaamisen tielle.
Onnen vaikutus: Pelissä ei ole onnea.
Vuorovaikutus: Ei vuorovaikutusta. Peliä voi pelata useampi kuin yksi henkilö, mutta pelaajat voivat ainoastaan miettiä keskenään mitä kokeilla mihinkin tai minne mennä seuraavaksi.
Teema: Nykyaikaan sijoittuva teema ei ainakaan vaikeuta pelimaailman ymmärtämistä.
Uudelleenpelattavuus: Tarina pysyy samana, mutta pulmia voi ratkoa vähän eri järjestyksessä.
Kieliriippuvuus: Kielitaito on tarpeen.
Pelaajamäärä: 1–4. En tätä kuitenkaan muutoin kuin yksinpelinä pelaisi.
Pituus: 5–12 tuntia. Kesto riippuu omasta nokkeluudesta ja kärsivällisyydestä keksiä pulmiin ratkaisuja.
Yksi vastaus aiheeseen “Cantaloop: Book 1 – Breaking into Prison”
Kaikki kolme kirjaa pelattu kolmella hengellä. Tykkäsin pelata porukassa koska se ei tuo lisäaikaa peliin. ja useampi pää saa ratkettua pulmia nopeammin.
Jokainen kirja kesti sen 8-9 tuntia. Kun tätä lähtee pelaamaan niin kynä ja paperia ihan ehdoton juttu, sillä vaatimusten ylös kirjaaminen nopeuttaa peliä valtavasti.
Kirjojen välillä suosittelen väh. 2kk taukoa, koska mekaniikka pysyy samana ja loppujen lopuksi se on aika yksitoikkoista. Tarinan takia kaikki kirjat halusi pelata läpi.
Ykköskirja on paras ja samalla suoraviivaisin. Kakkoskirja on huonoin tuomalla siihen liikaa itseään toistavan pähkäilyn. Kolmonen oli taas selkeämpi, mutta tuntui paikoitellen liian näppärältä.