Kategoriat
Peliarvostelut

Burgle Bros.

Yhteistyöpeliä klassisten heist-leffojen hengessä: Burgle Bros. -pelissä pääsee tekemään ryöstökeikan elokuvatyyliin. Onnistuuko keikka? Pelaajien on tehtävä tiivistä yhteistyötä vältellen vartijoita ja pankin turvajärjestelmiä jahdatessaan kassakaappeihin kätkettyjä arvotavaroita.

Tyylikäs rikollisuus on suosittu aihe viihteelle. Burgle Bros. sijoittuu lukemattomien heist-tarinoiden jatkumoon: pelaajat ovat rikollisjoukkio, joka murtautuu erilaisia turvajärjestelmiä täynnä olevaan rakennukseen ja yrittää ryöstää kolme kassakaappia. Pelaajilla on omat roolinsa ja erikoisominaisuutensa, joista on apua operaation suorittamisessa.

Tim Fowers on omaehtoinen julkaisija, joka on tehnyt muutaman mielenkiintoisen pelin. Burgle Bros.:n lisäksi Fowers on tehnyt sanapeliä ja pakanrakennusta yhdistävän Paperback-pelin. Burgle Bros. on Kickstarter-rahoitettu omakustanne ja sellaiseksi kaikinpuolin varsin laadukasta työtä.

Yhteistyössä on voimaa

Burgle Bros.:n kansiPohjimmiltaan Burgle Bros. on melko perinteinen yhteistyöpeli. Pelaajat tekevät vuoronsa, sen jälkeen vihamieliset voimat – tässä tapauksessa rakennuksessa partioivat vartijat – vastustavat pelaajia. Luonnollisesti vartijat muuttuvat pelin edetessä vaarallisemmiksi, joten tehtävästä pitää suoriutua ajoissa.

Pelialueeksi rakennetaan kolme 4×4-ruudukkoa laattoja: nämä ovat rakennuksen kolme kerrosta. Jokaisessa kerroksessa on kassakaappi ja portaat ylöspäin – ylimmästä kerroksesta pääsee katolle, jossa odottaa pakohelikopteri.

Pelaajat aloittavat sisäänkäynniltä alakerrasta. Joka vuorolla saa tehdä neljä toimintoa. Mahdollisia toimintoja ovat viereisen laatan kääntäminen auki ja liikkuminen viereiselle laatalle. Kassakaappilaatalla voi yrittää murtautua kassakaappiin ja tietokoneruudulla voi hakkeroida tietokoneita.

Viereiselle laatalle saa liikkua sokkona ja ottaa vastaan mitä tulee, tai kurkata laatan etukäteen. Varovaisuus kannattaa, koska suurin osa laatoista on vaarallisia turvajärjestelmiä.

Pelistä löytyy klassikoita, kuten laserjärjestelmä, jonka läpi voi pujotella, jos käyttää liikkumiseen kaksi toimintoa. Liiketunnistin hälyttää, jos pelaaja ei pysähdy laatalle, lämpötunnistin taas hälyttää, jos laatalle pysähtyy. Jos pelaaja aiheuttaa hälytyksen, jonka vartija lähtee kuittaamaan.

Pelaajat oppivat pian inhoamaan myös numerolukkohuoneita, joiden ovi pitää avata noppaa heittämällä ja takalukkohuoneita, joihin meneminen vaatii aina kolme toimintoa. Tällainen huone kerroksen avainpaikalla on kerrassaan ihastuttava riesa.

Ensimmäinen kerros. Kuva: Mikko Saari
Ensimmäisen kerroksen kassakaapista on löytynyt kaksi kultaharkkoa. Ne pitää jakaa, sama rosvo ei voi kantaa kahta kultaharkkoa yhtä aikaa. Kuva: Mikko Saari

Vartijoiden pakenemista

Vartijat ovat pelin pahiksia. Joka kierroksessa on oma vartijansa ja aina kun pelaaja lopettaa kierroksensa, hänen senhetkisen kerroksen vartijansa liikkuu. Vartijat kiertävät kerrosten huoneita käyttäen korttipakkaa, jossa on kortti jokaiselle huoneelle. Kun vartija pääsee kohdehuoneeseensa, pakasta nostetaan uusi kortti.

Näin pelaajilla on pelin edetessä jonkinlainen ajatus, minne vartijat ovat menossa. Vartijoiden nopeus vaihtelee: alemmissa kerroksissa vartijat ovat hitaampia, mutta aina kun vartijan pakka loppuu, vartijasta tulee nopeampi.

Aina kun vartija astuu samaan ruutuun pelaajan kanssa (laudalla on myös huoneita, joihin näkee viereisestä huoneesta ja kameroita, joilla vartija voi nähdä pelaajan kaukaa), pelaaja menettää yhden salamyhkäisyysmerkin. Kun viimeinen kolmesta merkistä on menetetty, seuraava kohtaaminen vartijan kanssa tarkoittaa tappiota koko tiimille.

Varsinkin useammalla pelaajalla vartijoiden aktivoituminen siirtojen jälkeen suorastaan pakottaa hajaantumaan eri puolille rakennusta. Jos saman kerroksen vartija aktivoituu jokaisen pelaajan siirron jälkeen, luvassa on väistämättä ongelmia.

Huumoria ja kiperiä pähkinöitä

Burgle Bros. on hauska peli, jossa on paljon huumoria ja kiperiä tilanteita. Vartijoiden liikkuminen on selkeää ja ennalta määrättyä, mutta tarjoaa myös ikäviä yllätyksiä. Pelissä on monesti tarjolla mielenkiintoisia pieniä puzzleja: vartija on tulossa minun hahmoani kohti, kuinka tilanteen saa pelastettua? Auttaisiko, jos toinen pelaaja vaihtaa kerrosta, eikä vartija liikukaan, vai voisiko kenties tehdä hälytyksen jonnekin muualle, jolloin vartija lähtee eri suuntaan? Mahdollisuuksia on, mutta välillä iskee epätoivo, kun mitään ei vain voi tehdä.

Huumoria ja hankaluuksia löytyy myös kassakaappien sisällöstä. Aika kevyttä on löytää iso taulu, joka estää kulkemisen salakäytävistä ja huoltoreiteistä (jotka ovat muuten erinomaisen näppäriä oikoteitä). Hieman hankalampaa on löytää kassakaapista chihuahua, joka saattaa räksyttää, herättäen vartijan huomion. Persialainen kissa taas saattaa sännätä kohti lähintä vilkkuvaa hälytystä.

Hakkeri vessassa. Kuva: Mikko Saari
Hakkeri piilottelee vessassa, joka on rakennuksen mukavin laatta: siellä voi piiloutua vartijalta kolme kertaa. Kuva: Mikko Saari

Helposti lähestyttävä peli

Hyvien yhteistyöpelien tapaan Burgle Bros. on aika helposti lähestyttävä peli. Sääntökirja on lyhyt, mutta ei aivan niin kattava kuin olisi tarpeen. FAQ on tarpeen ja onneksi saatavilla. Jos säännöt osaa, peli on helppo opettaa ja teemansa ansiosta kiinnostava ja helposti ymmärrettävä.

Kymmenvuotias poikani innostui pelistä kovasti ja kuten yhteistyöpelit yleensä, Burgle Bros. tuntuisi toimivan tuolle kohderyhmälle mainiosti. Pelissä on tosin juuri sen verran englanninkielistä tekstiä, että kielitaidottomat eivät voi pelata ilman apulappuja.

Omakustannepeliksi Burgle Bros.:n toteutus on oivallinen: kuvitus on tyylikästä, komponentit käytännöllisiä ja laatikko miellyttävän kompakti. Pelin toteutus palvelee pelaamista.

Heikko saatavuus Suomessa

Valitettavasti Burgle Bros.:ia ei tällä hetkellä saa suomalaisista pelikaupoista. Pelin saa tilattua suoraan Fowersin omasta kaupasta varsin kohtuulliseen hintaan. Toimitus tulee Saksasta nopeasti, säällisin kuluin ja ilman tulleja.

Samalla voi tilata puisen telineen, jonka avulla talon kerrokset saa näppärästi pinottua päällekkäin. En tiedä, kuinka käytännöllinen torni lopulta on, mutta ainakin se on tyylikäs ja säästää pöytäpinta-alaa.

Toivottavasti peliä saa jossain vaiheessa Suomestakin.

Faktat Burgle Brosista

Suunnittelija

Julkaisija: Fowers Games (2015)

Mutkikkuus: Sääntökirja ei ole niin selkeä kuin voisi olla, mutta kun pelin opettelee kunnolla ja lukee FAQ:n, peli ei ole vaikea selittää. Teema tukee sääntöjä hyvin.

Onnen vaikutus: Pelissä on isoja satunnaiselementtejä, kuten yhteistyöpeleissä yleensä: vastassa olevat vartijat toimivat toisaalta säännönmukaisesti, mutta sattumanvaraisesti.

Vuorovaikutus: Pelaajien on toimittava yhteistyössä menestyäkseen. Peli ei ratkaise yhteistyöpelien pomotusongelmaa millään tavalla; se jää peliporukan itse ratkaistavaksi.

Teema: Ryöstökeikkateema tukee pelimekaniikkaa hienosti ja toimii todella hyvin.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä. Haaste on joka kerta samankaltainen, mutta erilainen. Vaihtelua on riittävästi pitkäksi aikaa.

Kieliriippuvuus: Pelin korteissa on jonkun verran tekstiä, peli edellyttää kielitaitoa tai apulappujen tekemistä.

Pelaajamäärä: 1–4, toimii hyvin kaksinpelinä. Yksinpeli yhdellä hahmolla tuntuu ajatuksena vähän kuivalta. Lisäpelaajat tuntuvat vaikeuttavan peliä.

Pituus: 60–90 minuuttia, peli voi toki loppua aikaisemminkin kiinnijäämiseen.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *