Bonk ilmestyi alunperin nimellä Rollet vuonna 2014 ja vuonna 2016 myi pienen noin 150 kappaleen erän Kickstarterissa. Et Games myy Rolletia edelleen, mutta uusi Competon julkaisema Bonk on selvästi suositumpi näistä kahdesta.
Pelien idea on sama: laudan keskellä on puupallo ja molemmissa päädyissä kaksi liukumäkeä ja tarkoituksena on saada puupallo vastapuolen maaliin vierittämällä metallikuulia alas liukumäkeä niin, että ne osuvat puupalloon.
Suurta eroa Bonkin ja Rolletin välillä ei ole: Bonk on vähän pienempi ja sen pelilauta koostuu yhdestä kaarevasta puunpalasta. Rolletin pelilauta on tehty kahdesta puunpalasta ja sen kaikki osat ovat puuta, kun Bonkissa liukumäet ovat muovia. Bonkin alkuperää ei pakkauksessa mainita sanallakaan, kun taas Rolletia valmistaa intialainen Asha Handicrafts.
Nopea toimintapeli
Bonk on salamannopea toimintapeli. Puupallo asetetaan laudan keskelle, pelaajat lyövät ylävitoset aloituksen merkiksi ja sitten alkaa kuulien tykitys ramppeja pitkin. Suurella todennäköisyydellä joku osuu ja puupallo on maalissa noin neljä sekuntia myöhemmin. Parhaassa tapauksessa joku saa torjuttua ja erä jatkuu vähän pidempään.
Pelaaminen on todella yksinkertaista ja pelin idean selittää hetkessä. Siinä ei ole mitään valittamista. Peli on kuitenkin aloittelijoille liian nopeatempoinen. Pelaaminen ei yksinkertaisesti ole erityisen mielenkiintoista, kun valtaosa eristä päättyy siihen, että pallo on välittömästi maalissa. Kaksinpelissä ongelma on erityisen paha, jopa siinä määrin, etten voi suositella Bonkia yksinomaan kaksinpeliksi. Tämä on nelinpeli ja sillä hyvä.
Nelinpelissäkin puolustuspelaaminen on selvästi vaikeaa ja vaatii paljon taitoa ja harjoitusta. Jos on taitava pelaaja, kokemus on varmasti parempi, mutta tällaiselta peliltä odottaisin parempaa sopivuutta uusille ja taitamattomille pelaajille. Ero Klaskiin on kuin yö ja päivä: Klask on aivan toisella tavalla hauska peli, vaikka ei mitään osaisikaan.
Ehkä jos pelilauta olisi hieman pidempi ja hitaampi, erät eivät olisi niin salamannopeasti ohi ja pelaaminen olisi hauskempaa myös aloittelijoille? Tiedäpä tuota. Nyt Bonk on vauhdikasta viihdettä, jota on kyllä helppo pelata muutama erä nopeasti ja pelaamisesta irtoaa varmasti hyvää fiilistä, mutta myös turhautumista puolustamisen vaikeuteen. Competon kahdesta pelistä Klask on selvästi parempi (ja nelinpeliversio Klaskista on tulossa, jos pelaajamäärän rajoittuminen kahteen tuntuu ongelmalta).
Faktat Bonkista
Suunnittelija: David Harvey
Julkaisija: Competo (2017)
Mutkikkuus: Säännöt ovat erittäin yksinkertaiset. Pelaamisessa on kuitenkin oppimiskynnystä sen verran, että aloittelijoita voi hyvinkin turhauttaa erien nopeus.
Onnen vaikutus: Puhdas taitopeli, mutta luonteeltaan kaoottinen.
Vuorovaikutus: Bonk on silkkaa toimintaa.
Teema: Bonk ei esitä mitään, se vain on, mutta se riittää ja toimii. Peli on miellyttävä ja kelpoa puutyötä.
Uudelleenpelattavuus: Erät ovat niin nopeita, että kerralla tulee helposti pelattua useampi peli. Uskoisin, että harjoittelulla peli käy paremmaksi, kun pelaajien taito kasvaa, mutta pääseekö tämän oppimiskynnyksen yli, on sitten toinen juttu.
Kieliriippuvuus: Pelaaminen ei edellytä lukutaitoa.
Pelaajamäärä: 2 tai 4, selvästi parempi nelinpelinä.
Pituus: 10 minuuttia.