Alkuperäinen Blood Bowl -lautapeli keskittyy Warhammer-maailmaan sijoittuvien fantasia-aiheisten joukkueiden välisten rugby- tai gridiron-tyyppisten jalkapallo-otteluiden kuvaamiseen. Tämä lautapelin ideasta jalostettu korttipeli sen sijaan katselee Blood Bowl -liigaa ennemmin valmentajan tai muun ohjaajan kuin yksittäisen jalkapalloilijan näkökulmasta.
Mukana on kuusi joukkuetta: kaaos, kääpiöt, puuhaltiat, ihmiset, örkit ja skavenit. Ideana on luotsata joukkue koko kauden läpi voittoon keräämällä joukkueelle kauden aikana mahdollisimman paljon kannattajia.
Keskeisin pelimekaniikka
Blood Bowl: Team Managerin keskeisin ajatus on tuttu muun muassa Battle Linestä. Pelialueen keskelle on sijoitettu erilaisia voittoja antavia tavoitekortteja. Pelaajan kädessä on voimakuudeltaan ja kyvyiltään erilaisia kortteja, joita kukin vuorollaan sijoittaa tavoitekorttien viereen. Kun pelaajien käsikortit loppuvat, pisteytetään tavoitekortit. Pelaaja, jolla on tietylle kortille sijoitettuna suurin yhteenlaskettu voima, voittaa kyseisen tavoitteen ja saa itselleen sen tarjoamat hyödyt. Kuulostaa abstraktilta, mutta toimii erittäin hyvin.
Blood Bowl: Team Managerissa tavoitekortit ovat otteluita, joihin pelaaja sijoittaa joukkueensa pelaajia. Peli koostuu pelaajamäärästä riippuen neljästä tai viidestä kierroksesta, joiden aluksi viisi kierroksella pelattavaa ottelua valitaan satunnaisesti ottelupakkojen korteista. Pelaajan joukkue koostuu aluksi 12 jalkapalloilijasta, joista valitaan satunnaisesti kuusi kullekin kierrokselle. Kullakin pelaajalla on tietty voima sekä mahdollisesti kykyjä, kuten taklaaminen tai huijaaminen.
Pallo ja apteekkari
Alkuperäisen Blood Bowl -lautapelin ideana oli monesti vain murjoa vastustajan joukkua niin huonoon kuntoon, että pallon saattoi pyörittää maaliin etanan vauhtia. Sama toimii myös tässä korttipeliversiossa. Vastustajan otteluihin sijoittamia jalkapalloilijoita voi taklata, heiltä voi riistää pallon tai heille voi tehdä kiusaa huijaamalla – olettaen että omalla pelaajalla on tähän sopiva kyky. Taklatuiden jalkapalloilijoiden voima on pystyssä pysyneitä pienempi ja pallon hallussapito lisää joukkueen voimaa, kun ottelu kierroksen lopussa pisteytetään.
Kuhunkin otteluun voi osallistua vain korkeintaan kaksi joukkuetta. Kumpikin joukkue saa jonkin tietyn ja varman ottelussa pelaamisesta koituvan hyödyn, joka ei kuitenkaan välttämättä ole sama molemmille puolille. Lisäksi ottelun voittaja saa jonkin ylimääräisen, tyypillisesti paljon paremman hyödyn. Joukkueelle koituvat hyödyt voivat olla tähtipelaajia, parannuksia joukkueeseen, parannuksia valmennustiimiin tai joukkueen kannattajia. Kannattajat ovat pelissä hyvin keskeisessä asemassa, sillä joukkue jolla on pelin lopuksi eniten faneja, voittaa koko pelin.
Tähtipelaajat ovat Blood Bowl -lautapelin tapaan tavanomaisia pelaajia vahvempia tai kyvykkäämpiä pelaajia. Joukkueeseen vastikään rekrytoidut tähtipelaajat ovat aina varmasti mukana seuraavalla pelikierroksella, joten he voivat keikauttaa pelitasapainon toisen pelaajan hyödyksi nopeastikin. Joukkueen ja valmennustiimin parannukset ovat erilaisia pysyviä bonuksia, joilla voi esimerkiksi antaa jollekin pelaajalle tietyn kyvyn pelikierroksen ajaksi tai parantaa taklauksissa loukkaantuneita pelaajia takaisin pelikuntoon (apteekkari).
Pelikokemuksia ja vertailua Blood Bowl -lautapeliin
Blood Bowl: Team Manager seuraa teemaltaan läheisesti alkuperäistä lautapeliä. Korttien grafiikka noudattelee Warhammer-peleistä tuttuja linjoja. Komponentit ovat monien Fantasy Flight Gamesien tapaan laadukkaita. Kortit ovat tavanomaisen paksuisia ja kestävät kulutusta hyvin.
Sääntöjen tultua tutuiksi on Team Managerin peliaika noin 30 minuuttia, kun taas alkuperäinen Blood Bowl -lautapeli saattoi kestää kolmekin tuntia. Lisäksi jos oma joukkue tuli lautapelissä murjotuksia sairaalakuntoon jo ensimmäisellä puoliajalla (kyllä, pelasin aikoinaan puuhaltijoilla), oli tilanteesta vaikea nousta.
Korttipelissä joukkueen murjoutuminen ei ole ongelma ja lyhyempi peliaika tekee siitä mielestäni myös lautapeliä mielenkiintoisemman. Ainakaan ei tarvitse neljän tunnin pelin jälkeen jäädä suremaan rankkaa tappiota, vaan samassa ajassa ehtii helposti pelata ainakin puolenkymmentä peliä.
Tappion tullen jalkapalloilijat voi myös heittää raivoissaan seinään ilman, että tarvitsee pelätä käsien tai päiden irtoilevan (lautapelin puuhaltiajoukkueessani on yksi pelaaja pää olalla erään tällaisen tapaturman seurauksena, mutta sen häviön otin sentään kevyesti). Korttipelin kanssa minulla onkin ollut rutkasti hauskempaa kuin lautapelin kanssa konsanaan, ja se on lautapeliin verrattuna huomattavasti vähemmän turhauttava kokemus.
Olin jo ensimmäisen jälkeen aivan myyty!
Faktat Blood Bowl: Team Managerista
Suunnittelija: Jason Little
Julkaisija: Fantasy Flight Games (2011)
Mutkikkuus: Säännöt eivät ole kovin monimutkaiset, vaikka niitä on yli kymmenen sivua.
Onnen vaikutus: Onnella on vaikutusta esimerkiksi kunkin kierroksen pelaajakoostumukseen ja taklausten onnistumiseen. Tärkeämpää on kuitenkin korttien oikea-aikainen käyttö.
Vuorovaikutus: Peli perustuu pelaajien väliseen vuorovaikutukseen.
Teema: Peli noudattaa Warhammer-maailman tematiikkaa.
Uudelleenpelattavuus: Uudelleenpelattavuus on suuri, sillä ottelut valitaan satunnaisesti ja ne vaihtelevat pelikerrasta toiseen.
Kieliriippuvuus: Säännöt ja korttien tekstit ovat englanniksi.
Pelaajamäärä: 2–4
Pituus: 30–60 minuuttia
6 vastausta aiheeseen “Blood Bowl: Team Manager – The Card Game”
On tämä parempi kuin alkuperäinen Blood Bowl… Ei huono, mutta liian ameritrashia minun makuuni. Sellaista kaoottista köydenvetoa, jossa tilanne sahaa edestakaisin. Nelinpeli oli puolitoistatuntisena myös vähän pitkä.
Pelaan, jos on tarjolla eikä parempaakaan ole, mutta tuskin ehdotan itse… Kaksinpeliä tekisi vähän mieli kokeilla, sillä tavalla peli toimisi luultavasti parhaiten.
Itse tykkäsin kovasti. Ehkä hieman kaoottinen jotta voisi kutsua varsinaiseksi strategiapeliksi, mutta oikein mukavaa ajanvietettä.
Arvostelussa väitetään että kuhunkin matsiin voi sijoittaa korkeintaan kaksi pelaajaa? Mielestäni tämä on virheellinen väite ja olisinkin kiinnostunut tietämään että missä kohtaa säännöissä näin sanotaan.
Ehkä tuo kohta arvostelussa jäi vähän epäselväksi, sillä kullakin pelikierroksella pelataan sekä kohokohtia (highlight) että turnauksia (tournament). Kunkin kohokohtaa kuvaavan ottelukortin viereen voi jalkapalloilijakorttinsa sijoittaa vain korkeintaan kaksi pelaajaa kerrallaan (sääntöjen sivu 9, ”Committing players to a highlight”). Sen sijaan turnauksiin, kuten Blood Bowl:iin, voi korttejaan sijoittaa kuinka moni pelaaja hyvänsä (sääntöjen sivu 10, ”Committing players to a tournament”).
Joo, minäkin huomasin saman jutun ja olin jo kirjoittamassa Jarnolle palautetta virheestä, mutta luin sitten uudestaan ja ymmärsin, että Jarno tarkoitti pelaajia, eikä pelaajakortteja. ”Kuhunkin otteluun voi jalkapalloilijoitaan sijoittaa vain korkeintaan kaksi pelaajaa”, eikä ”Kuhunkin otteluun voi jalkapalloilijoita sijoittaa vain korkeintaan kaksi pelaajaa”. Ero on sen verran hiuksenhieno, että fiksaan tekstiä vähän selkeämmäksi.
No joo. Ehkä olisi järkevämpää käyttää sitä termistöä mitä sääntökirjakin käyttää. Tarkoitushan kuitenkin on että tavallinen tallaaja ymmärtää mistä puhutaan eikä vain hard core -pelaajat.
Joka tapauksessa korjattu teksti on nyt paljon selkeämpi eikä aiheuta sekaannuksen vaaraa.
Blood bowlin-pelien suurkuluttajana täytyy sanoa, että tämä peli on Blood Bowl-fanaatikoille pakko ostos. Kortit sisältää hienoa Bbowl-huumoria ja pelaamisesta saa irti sitä samaa tunnelmaa kuin lautapeli versiosta.
Peliä suosittelen myös muille, jotka eivät pahastu jos tuurilla on iso osa lopputulokseen.
Pelin oppii nopeasti ja uudelleenpelattavuutta riittää mainiosti, sekä lisäosa taitaa tulla suomeen 2013 alkupuolella!