Columbian palikkapelit ovat pitkään hallinneet puista itärintamaa, mutta nyt tantereelle astuu uusi haastaja. Italialainen Blocks in the East on valmis haastamaan kauan yksinvaltiaana hallinneen EastFrontin tuomalla mukaan uusia pelimekaniikkoja ja runsaasti puisia joukkoja.
Pelin idea
Blocks in the East kuvaa toisen maailman itärintaman taisteluja. Laajin kampanja kattaa neljä vuotta, alkaen 1941 käynnistetystä Operaatio Barbarossasta ja päättyen Berliinin kukistumiseen vuonna 1945. Massiivisen kampanjan lisäksi mukana on kahdeksan lyhyempää skenaariota, jotka käsittelevät muun muassa Kurskin taisteluja ja Operaatio Sinistä. Osa näistä on tarkoitettu pelkästään perussääntöjen opetteluun, kun taas pisimmät valmistavat varsinaista pitkää kampanjaa varten lisäämällä mukaan erilaisia lisäsääntöjä.
Kuten nimestä voi päätellä, rintamalla vastakkain ovat puiset palikat. Etenkin Columbia Games on tunnettu peleistä, joissa joukkoja kuvataan pystyssä seisovilla palikoilla. Tämä tuo monia hyviä etuja perinteisiin pahvisiin pelimerkkeihin verrattuna. Palikoita kääntelemällä kuvataan tappioita ja vahvistuksia, eikä vastustajan palikkarivistä voi tietää mitä vastassa oikein on.
Tosin tässä pelissä luovutaan Columbia Gamesin käyttämästä mekaniikasta, jossa joukkojen nopeutta ja voimaa kuvataan kirjaimilla ja numeroilla. Toki jokaisella yksiköllä on edelleen vahvuusluku, joka kertoo kuinka monta noppaa taisteluissa heitetään, mutta osumat määräytyvät huomattavasti monimutkaisemmin. Onnistuneeseen hyökkäykseen tarvittavan silmäluvun suuruuteen vaikuttavat muun muassa hyökkääjän tyyppi, teknisen kehityksen taso, maastotyyppi ja jopa vuodenaika.
Yksityiskohtaisessa taistelujärjestelmässä on hyvät ja huonot puolensa. Joukot eroavat huomattavasti toisistaan ja tämä pistää miettimään strategioitaan tarkemmin. Toisaalta taas suurempi nippelitietojen määrä hidastaa pelaamista, sillä omien joukkojen ominaisuuksia ei välttämättä muista ulkoa. Pelin valmistajan sivuilta löytyy kuitenkin näppärä lappunen, jossa kaikki tärkeät ominaisuudet ja luvut on lueteltu. Suosittelen ehdottomasti sen lataamista ja tulostamista.
Sääntöjen hienouksien oppimisessa auttavat skenaariot, joita suositellaan pelattavaksi läpi tietyssä järjestyksessä. Olen täysin samaa mieltä, sillä muutoin kaikkien yksityiskohtien sisäistäminen voi tuntua työläältä. Pienimmissä skenaarioissa käytetään ainoastaan perusrungon muodostavia sääntöjä. Kun ne ovat painuneet selkärankaan, voi siirtyä hieman pidempiin mittelöihin. Niissä mukaan tulevat muun muassa erilaiset resurssipisteet ja panssarivoimien päämajat. Näiden jälkeen voi sitten siirtyä siihen pitkään kampanjaan. Tosin skenaariot toimivat myös yksinään, joten niiden pariin palaa mielellään silloin kun peliaika on kortilla.
Pelin kulku on jaettu kierroksiin, joista jokainen kuvaa yhden kuukauden mittaista ajanjaksoa. Saksalaiset suorittavat aina ensin omat toimintonsa, jonka jälkeen vuoro siirtyy neuvostoliittolaisille. Voittoehdot tarkistetaan jokaisen kierroksen jälkeen, joten skenaariot voivat loppua ennenaikaisesti.
Kierrosten kulku on tuttua kauraa sotapelaajille. Niiden aikana tarkistetaan huollon toimivuus, rakennetaan ja huolletaan joukkoja sekä tietenkin liikutaan ja taistellaan. Mukana on tosin pari mielenkiintoista muutosta peruskaavaan, jotka antavat pelille omanlaisen luonteen.
Ensimmäinen muutos liittyy huollon tarkistamiseen, sillä se tarkistetaan sekä vuoron alussa että sen lopussa. Jos joukot ovat oman vuoron alussa huollon tavoittamattomissa, heidät täytyy saada sen piiriin oman vuoron aikana. Muutoin he antautuvat automaattisesti vihollisille. Nämä suorastaan brutaalit huoltosäännöt kannustavat yrittämään vihollisen motittamista, mutta samalla ne kuitenkin rajoittavat etenkin saksalaisten innostusta rynniä panssareillaan kauas vihollislinjojen taakse. Arvokkaiden tankkien menetys rintamalinjan sulkeutuessa kirpaisee kunnolla.
Toinen jännä ominaisuus liittyy taisteluihin. Ne ratkaistaan eri vaiheissa ja osapuolten järjestys vuorottelee niiden aikana. Ensin lentokoneet ottavat yhtä aikaa mittaa toisistaan. Jäljelle jäävät koneet voivat pommittaa vastustajan joukkoja, mikäli selviävät ilmatorjuntatulesta. Tämän jälkeen tykit laulavat ja hyökkääjä saa ampua ensin. Lopulta siirrytään maasotavaiheeseen, jossa puolustaja taas ampuu ensin. Kokonaisuutta ajatellen hyökkääjän kannattaa varata taisteluihin ilmatukea ja tykistöä, kun taas puolustaja voi panostaa ilmapuolustukseen ja maajoukkoihin. Tämä oli vain perusperiaate ja mukaan tulee vielä muutoksia maastosta ja itse joukkojen erikoiskyvyistä.
Epämääräiset säännöt vaivaavat
Pelin suurimmaksi puutteeksi nousevat sen epäselvästi kirjoitetut säännöt. Kaikki kyllä löytyy niistä, mutta yksittäisiä sääntökohtia saa etsiä välillä pitkään. Lisäksi osa termeistä tuntuu ristiriitaisilta, etenkin kun mukaan otetaan pitkissä skenaarioissa ja kampanjassa tarvittavat edistyneet sääntöpykälät. Yritys, erehdys ja BoardGameGeekistä löytyvä FAQ nousivat itselläni tämän pelin opettelun avaimiksi.
Toinen moittimisen aihe liittyy pelin komponentteihin, sillä heksoihin ei tunnu mahtuvan millään tarpeeksi palikoita. Varsinkin alkuvaiheessa itärintama on hurjan näköinen, sillä vierekkäiset heksat pursuavat palikoita parhaimmillaan kahdessa kerroksessa. Toisaalta kampanjan edistyessä ongelma helpottuu, kun saksalaisten joukot hajaantuvat ympäri neuvostoliiton aroja.
Kartta on myös aluksi sekavan näköinen, sillä siihen on painettu miljoona erilaista yksityiskohtaa. Tosin lukuisia symboleja oppii arvostamaan pelatessa, sillä niiden avulla yleistilanteen hahmottaminen ja suunnitelmien tekeminen on helpompaa. Olisin myös henkilökohtaisesti kaivannut karttaan numeroituja heksoja. Ne olisivat auttaneet palikoiden asettelussa huomattavasti.
Moitteista huolimatta Blocks in the East on hyvä peli. Aiheesta on tietenkin tehty lukuisia pahvimerkeillä varustettuja pelejä, mutta palikkaversiota kaipaaville tarjolla on ollut ainoastaan Columbia Gamesin tuotokset. Kyllä tätä kannattaa vakavasti harkita jos aihe kiinnostaa ja kotoa löytyy tilaa massiiviselle noin 120 × 90 cm kokoiselle kartalle.
Faktat Blocks in the East -pelistä
Suunnittelija: Emanuele Santandrea
Julkaisija: VentoNuovo Games (2012)
Mutkikkuus: Kohtalainen. Sääntöjen perusideat oppii nopeasti, mutta poikkeuksia ja muistettavaa on runsaasti. Lisäksi sääntökirja on hieman sekavasti kirjoitettu.
Onnen vaikutus: Kohtalainen. Noppaa heitellään runsaasti, mutta hyvillä strategioilla voi pyrkiä taistelemaan itselle edullisissa tilanteissa.
Vuorovaikutus: Suuri. Rintama elää koko ajan. Tilanteita täytyy osata ennakoida ja yllättäviin liikkeisiin tulee reagoida nopeasti.
Teema: Pelistä välittyy eeppisen sotakampanjan tunnelma. Plussaa yksityiskohtaisesta kartasta ja palikoista.
Uudelleenpelattavuus: Hyvä. Mikäli aikaa ja mielenkiintoa riittää, niin kampanjaa voi lähestyä lukuisilla eri tavoilla. Skenaarioitakin on mukava pelata uudestaan.
Kieliriippuvuus: Säännöt ovat vain englanniksi, mutta itse palikat ovat luonnollisesti kielivapaat.
Pelaajamäärä: 1–4
Pituus: Lyhyimmät skenaariot noin 1–3 tuntia, pidemmät 3–6 tuntia. Koko kampanjaan saa varata aikaa ainakin viikonlopun verran.