Phil Eklundilla on melkoinen maine. Miehen kaikkia pelejä pidetään kautta linjan todella vaikeina ja ainoa poikkeus tähän sääntöön löytyy ehkä hiljattain julkaistusta Pax Porfirianasta. Etenkin High Frontier– ja Bios: Megafauna -pelien sääntöjä voidaan vaikeutensa puolesta verrata Advanced Squad Leaderin kaltaisiin sääntöhirviöihin.
Mielestäni väite on kuitenkin suuresti liioiteltu ainakin Bios: Megafaunan kohdalla. Sen säännöt ovat pohjimmiltaan selkeät, mutta pelin aikana tehtävien valintojen useat erilaiset vaihtoehdot saattavat aiheuttaa ongelmia peliin vasta tutustuville.
Bios: Megafauna on uusi versio Eklundin vuonna 1997 ilmestyneestä American Megafauna -klassikosta.
Pelin idea
Pelissä dinosaurukset ja nisäkkäät ottavat mittaa siitä, kuka pystyy kehittymään maapallon hallitsevaksi lajiksi. Tämä tapahtuu levittäytymällä pitkin maailmaa ja evoluution kautta kehittymällä. Jokaisella pelaajalla on käytössään neljä tietyn eläinlajin arkkityyppiä, jotka pelin aikana kehittyvät mitä erilaisimmiksi eläimiksi.
Evoluutio on erittäin hidasta, joten peliin on varattu sitä silmällä pitäen erittäin pitkä ajanjakso. Se alkaa mesotsooisen maailmankauden alusta 250 miljoonaa vuotta sitten ja päättyy ”nykypäivään”. Jossain vaiheessa pelikertaa siirrytään kenotsooiseen maailmankauteen, jonka alku ajoittuu noin 65 miljoonan vuoden päähän.
250 miljoonaan vuoteen mahtuu paljon mullistavia tapahtumia. Maapalloa ravistelevat ajoittain valtavat katastrofit, jotka pyyhkäisevät kertaheitolla kokonaisia lajeja sukupuuttoon. Pelin alussa tallustellaan valtavalla Pangean jättiläismantereella, joka hajoaa Atlantin valtameren muodostuessa. Kasvihuoneilmiöt ja jääkaudet hävittävät eliö- ja eläinlajeja ja ainoastaan monipuolisimmin kehittyneet ja eniten levittäytyneet eläimet voivat edes haaveilla hengissä säilymisestä.
Vain neljä toimintoa, mutta runsaasti erilaisia valintoja
Jokaisella kierroksella pelaajat suorittavat yhden toiminnon neljästä eri vaihtoehdosta. He voivat ostaa geeneillään mutaatiokortin, joka rikastuttaa yhden lajin perimää. Tämä on erittäin tärkeää, sillä ainoastaan tätä kautta lajeilleen voi hankkia hyödyllisiä ominaisuuksia. Mutaatiokortit antavat esimerkiksi mahdollisuuden hyödyntää useita erilaisia ravintolähteitä. Niillä voi myös kehittää maaeläimistä vesieläimiä tai vaikka antaa niille siivet. Mitään rajoituksia ei ole, joten pelin aikana kehittyy aina todella hauskoja eläimiä.
Mutaatiokortin nostaminen on myös ainoa asia, jonka avulla aika etenee pelissä. Pelin aikaa mitataan korttipakoilla, joiden loppuminen päättää pelin. Nostettu kortti korvataan aina uudella, jossa on jokin tapahtuma tai katastrofi. Tapahtumat ovat esimerkiksi uusien kasvilajien leviämisiä ja vaeltavien eläinten muuttoliikkeitä. Katastrofit muun muassa kallistavat maan akselia, jolloin tietyn leveyspiirin kasvisto kuolee pois. Tai ehkä avaruudesta iskeytyy meteori, joka tappaa suurimmat eläimet.
Toinen vaihtoehto on muuttaa yhden lajinsa kokoa. Eläinten koko vaihtelee muutamasta kymmenestä kilosta kymmenien tonnien painoisiin jättiläisiin. Mitä suurempi eläin on, sitä varmemmin se voittaa samoille ruoka-apajille pyrkivät kilpailijat. Toisaalta suuremmat eläimet jaksavat tallustaa kauemmas, joten ne valtaavat itselleen myös tehokkaasti uutta elintilaa.
Kolmas toiminto mahdollistaa kulttuurisien taitojen kehittämisen. Tällöin eläimet oppivat käyttämään esimerkiksi keihäitä tai keksivät maanviljelyn. Taitojen kehittäminen vaatii tiettyjä geeniyhdistelmiä ja niiden avulla voi rikkoa pelin tiettyjä perussääntöjä. Esimerkiksi käsikirveiden kehittämisen jälkeen saaliseläimen koolla ei ole enää merkitystä.
Neljäntenä toimintonaan omia eläinlajejaan voi levittää ympäri maapalloa, mutta se vaatii tietenkin että maailmasta löytyy niille suotuisia elinalueita. Samalla voi myös lohkaista irti uuden eläinlajin, joka perii osan vanhempiensa DNA:sta. Tämä on nopein keino saada laudalle useita kehittyneitä lajeja, sillä jokaisen perimää ei tarvitse tällöin lähteä rakentamaan alusta alkaen.
Peli pakottaa tekemään koko ajan vaikeita valintoja. Pitäisikö minun tällä kierroksella laajentaa lajini reviiriä, jolloin se säilyisi varmemmin hengissä? Toisaalta tarjolla on arvokas mutaatiokortti, jonka vastapelaajani saattaa napata nenäni edestä. Sen avulla kasvissyöjäni pystyisivät välttämään hänen petoeläimensä. Jokainen valinta on tärkeä ja kaikilla on omat seurauksensa.
Tieteellisiä faktoja
Bios: Megafaunan vahvimmat puolet ovat sen nojaaminen tieteellisiin faktoihin ja runsaiden valintojen tarjoaminen. Sitä pelatessa oppii väkisinkin jotain muinaisista eliö- ja eläinlajeista, sillä kortit ja laatat vilisevät erilaisia geneettisiä piirteitä ja niiden latinankielisiä nimiä.
Se osoittaa myös, kuinka tärkeää eläinlajin selviämiselle on sen kyky hyödyntää erilaisia ravinnonlähteitä. Ylierikoistuneet eläimet ovat jatkuvassa vaarassa kuolla sukupuuttoon, sillä ne voivat elää vain hyvin tarkoin rajatuilla elinalueilla. Tällöin jopa yksi katastrofi saattaa tappaa koko eläinlajin sukupuuttoon. Sen sijaan useita erilaisia ravinnonlähteitä hyödyntävät eläimet, tai jotka voivat elää esimerkiksi sekä maalla että vedessä, saattavat selvitä osittain hengissä useista peräkkäisistä luonnonmullistuksista.
Evoluution tulos
Bios: Megafauna nousi välittömästi yhdeksi suosikkipeleistäni. Eklund on onnistunut luomaan erittäin kiinnostavasta aiheesta todella hyvän pelin. Pelimekaniikat tarjoavat runsaasti valinnanvapautta ja jokainen niistä istuu hyvin pelin teemaan. Omien lajien kehittäminen on hauskaa ja tuloksena on todella mielenkiintoisia eläimiä. Elinikäisen oppimisen kannattajana olin myös positiivisesti yllättynyt siitä, että peli pohjaa tieteellisiin faktoihin.
Faktat Bios: Megafaunasta
Suunnittelija: Phil Eklund
Julkaisija: Sierra Madre Games (2011)
Mutkikkuus: Bios: Megafauna tarjoaa todella paljon valinnanvapautta, joten pelin opettelemiseen ja hallitsemiseen vaaditaan runsaasti aikaa. Ennen ensimmäistä peliä säännöt täytyy lukea vähintään pari kertaa läpi.
Onnen vaikutus: Onnea on mukana laattojen ja korttien nostamisessa. Tämä tuo peliin sattumanvaraisuutta ja uudelleenpelaamisarvoa.
Vuorovaikutus: Pelaajat kilpailevat keskenään alituisesti muuttuvassa maailmassa, jossa ei ole koskaan tarpeeksi elintilaa.
Teema: Evoluutioteema on koko ajan vahvasti läsnä ja koko peli on täynnä tieteellisiä termejä ja faktoja.
Uudelleenpelattavuus: Erinomainen. Jokainen pelikerta tarjoaa taatusti mielenkiintoisen kokemuksen, sillä maapallo on jokaisella kerralla erilainen. Lisäksi pelaajat eivät todennäköisesti koskaan tule kehittämään edes kahta täysin samanlaista lajia.
Kieliriippuvuus: Pelin sääntökirja on täysin englanniksi. Lisäksi sen tieteellinen tyyli vaatii, että kieli on hyvin hallussa. Pelin komponentit ovat kuitenkin kielivapaat.
Pelaajamäärä: 1–4
Pituus: 2–3 tuntia.
17 vastausta aiheeseen “Bios: Megafauna”
Tämähän oli tilattava. Osaisitko Leevi kertoa,että minkä kokoisia suojataskuja tarvitsen noihin kortteihin? Meinasin opettaa oppilaille vielä ennen lomille lähtöä. Kiirettä pitää.
Geekistä löytyi Card Size -keskusteluketju, jossa kooksi kerrottiin 57mm x 87mm.
Itse käytin Maydayn Chimera -kokoisia korttisuojia (57,5mm x 89mm).
http://www.fantasiapelit.com/index.php?main=ai&kat=single&mista=indeksi&etsittava=_126612
BGG:ssä on myös keskustelu pelin sopivuudesta opetuskäyttöön. Tässä suora linkki Eklundin antamiin vastauksiin:
http://www.boardgamegeek.com/article/10149360
Kiitoksia molemmille. Täytyypä tutkailla. Olen kuitenkin jo lähtöön satavarma, että peli sopii erinomaisesti henkilökohtaiseen piilo-opetussuunnitelmaani. :D
Onko tähän saatavana suomenkielisiä sääntöjä?
Ei, ellei joku innokas ole niitä suomentanut.
Okei,kiitos tiedosta. Pakko se kai noita on englanniksi koitettava vääntää.
Miten tuo laattojen setup menee?
@Justus
Setup menee suomennettuna (ja omilla selventävillä lisäyksilläni varustettuna) näin:
Nosta satunnaisesti 22 Mesozoic Era laattaa ja aseta ne kartalla seuraavasti:
a. Jos nostat jonkin muun kuin tulivuorilaatan (Orogeny biome, tunnistaa siitä tulivuoren kuvasta alareunassa Leevi.huom.), niin laita se sopivalle leveyspiirille pienimmän climax-numeron kohtaan. Jos siinä on jo laatta (tämä vaatii sen, että kaikilla muilla saman leveyspiirin alueilla on jo laatta. Leevi.huom.), niin laita uusi vanhan laatan tilalle ja heitä entinen laatta tervahautaan (tarpit).
b. Laita tulivuorilaatat (orogeny biome) itäisemmälle (Hercynian) vuorijonolle. Jos siinä on jo laatta (kuten yllä olevassa esimerkissä. Leevi.huom.), niin uusi laatta syrjäyttää vanhan edellä mainittujen sääntöjen mukaan.
c. Jos jokin kohta on tyhjä, niin sen climax -numero lautaan painettu luku. Jos kohdan päälle laitetaan laatta, sen climax –numero on sen jälkeen laatassa näkyvä luku.
d. Jos nostat maahanmuuttajalaatan (immigrant), niin se heitetään pois pelistä (EI siis tervahautaan! Leevi.huom.)
Auttoiko tämä? Kannattaa ladata BGG:stä uusimmat säännöt, jos et ole sitä jo ennättänyt tekemään.
Kiitos tästä. Täytyypä ladata nuo säännöt mahdollisimman pian…
Latasin nuo säännöt, mutta… Jos oikein käsitin, kun pelaaja ostaa kortin, hänen täytyy maksaa myös tuo tapahtuma joka kortissa on. En oikein käsitä mitä järkeä siinä on. Ja kortit maksettiin geeneillä, eikö?
@Julius
Sinun ei tarvitse maksaa kortissa olevasta tapahtumasta mitään, sillä sinä maksat ainoastaan siitä kortista sen geenien tai genotyypin vuoksi. Ja maksu määräytyy sen mukaan, kuinka monennen kortin ostat vasemmalta lukien. Ensimmäinen on aina ilmainen.
Oletan että pelaat suositellulla 10 kortin variaatiolla, jossa kortit on jaettu päällekkäin kahteen 5 kortin riviin? Silloin korttien tapahtumat tulevat peliin, kun ostat kortin alemmasta rivistä. Oston jälkeen riviin nostetaan uusi kortti ja tämän uuden kortin tapahtuma toteutuu.
Selvensikö yhtään?
Kiitos leevi. Nyt alkaa peli aueta ihan uudella tavalla.
15 peliä takana ja erittäin hyvin on maistunut. Suuri kiitos Phil Eklundille! Selittäisitkö leevi lisää tuota kymmenen kortin järjestelmää?
@Julius
10 kortin variaatiossa kortit on jaettu päällekkäin kahteen 5 kortin riviin. Alemmassa riviin nostetaan kortit aina aikakausiin jaetuista pakoista ja niiden tapahtumat toteutuvat aina kun uusi kortti nostetaan. Ylempi rivi kootaan alkuvalmistelujen jälkeen jäljelle jääneistä korteista, eivätkä niiden tapahtumat koskaan toteudu. Samat ostosäännöt pätevät molempiin, eli jos haluaa ostaa jonkin muun kuin viimeisen kortin, täytyy geenejä jättää matkan varrelle maksuksi. Eli yläriviä voi käyttää turvallisesti DNA:n osteluun, mutta silloin pelin sisäinen kello ei etene.
Käytännössä tuossa variantissa on siis vain ylimääräinen rivi, joka kootaan niistä lopuista korteista. Ei siinä ole sen kummallisemmasta asiasta kysymys. Tämä tuo peliin enemmän mahdollisuuksia, sillä hyödyllisiä ominaisuuksia tulee todennäköisemmin pöytään.
Osaisikohan joku selventää tuon maatalous kulttuurin toimintaa?
Ja sellainen lisäkysymys vielä että koskeeko myös immigrant-eläimiä tuo ylierikoistuneiden (liian pitkä geenikoodi) lajien häviäminen katastrofeissa?